handdator

Visa fullständig version : Hålla magmusklerna sträckta 24/7


TylerDurden84
2006-05-21, 12:44
Om man vill att magmusklerna (rectus abdominis) ska vara kort/spänd/tajt är det flera rep. utan vikt, flera gånger i veckan som gäller då? Jag är inte ute efter att få själva muskeln större utan bara att hålla tarmpaketet "väl isolerat". Att inte stetcha magen är kanske det bästa alternativet, men finns det några andra knep?

apa_ola
2006-05-21, 12:53
Om man vill att magmusklerna (rectus abdominis) ska vara kort/spänd/tajt är det flera rep. utan vikt, flera gånger i veckan som gäller då? Jag är inte ute efter att få själva muskeln större utan bara att hålla tarmpaketet "väl isolerat". Att inte stetcha magen är kanske det bästa alternativet, men finns det några andra knep?

vacuumträning kanske?
dra in magen så mkt som möjligt så länge du orkar. Eller kör "bryggan" eller "hängbron" eller vad den nu kallas...

TylerDurden84
2006-05-21, 12:56
vacuumträning kanske?
dra in magen så mkt som möjligt så länge du orkar. Eller kör "bryggan" eller "hängbron" eller vad den nu kallas...

I "bryggan" jobbar magen statiskt vet jag (ingen längförändring sker i muskeln), sen vad det ger för effekt är jag sämre på. Vacuumträning???

apa_ola
2006-05-21, 13:01
ja. Men då handlar det inte om sexpacksmuskeln, utan muskeln som håller in tarmar och annat najs..

TylerDurden84
2006-05-21, 13:03
ja. Men då handlar det inte om sexpacksmuskeln, utan muskeln som håller in tarmar och annat najs..

okej... men hur funkar det hela?

apa_ola
2006-05-21, 13:11
som jag skrev ovan. Dra in så mycket du kan så länge du kan, då stäker du denna muskel som vilken anna som helst. Sök lite på google om inte annat, där hittade jag ett program en gång i tiden som jag körde två dagar innan jag la av för det var så tråkigt...

keffat_liv
2006-05-21, 13:20
kan man bota "ölmage" (början till diabetes lr va d va) på detta vis tro? med vaccumträning..

TylerDurden84
2006-05-21, 13:27
kan man bota "ölmage" (början till diabetes lr va d va) på detta vis tro? med vaccumträning..

Det handlar väl mer om att man har för mycket fett runt buken och inte att tarmarna ligger och pressar!?

keffat_liv
2006-05-21, 13:36
Det handlar väl mer om att man har för mycket fett runt buken och inte att tarmarna ligger och pressar!?

nej inte vad jag har fått för mig. UTan det är att magen buktar ut vare sig om man är fet eller inte.

TylerDurden84
2006-05-21, 14:47
Är det ingen som vet med säkerhet att flera, lätta reps flera gånger i veckan förkortar en muskel mer än om man kör tungt en gång i veckan?

adis
2006-05-21, 19:38
http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Enjoy!

devi
2006-05-21, 20:17
Fan. Är det bara jag som tycker att det är snyggt med en stenhård, liiite utbuktande mage?

Mago
2006-05-21, 20:18
Fan. Är det bara jag som tycker att det är snyggt med en stenhård, liiite utbuktande mage?

I avslappnat tillstånd så är det rätt hett. :)

Sniggel
2006-05-21, 20:20
Fett på magen kan både sitta som underhudsfett och i magkexet.
Magkexet är det som tarmarna och organen är inpackade i och där brukar en del fett sparas, på vissa mer, på andra mindre. Speciellt på män är det vanligt. Detta kan få magen att bukta ut trots att man kanske inte har så mycket fett på magen.

devi
2006-05-21, 20:22
I avslappnat tillstånd så är det rätt hett. :)
Jag tycker att det ser mycket mera vältränat ut, än en insugen, trådsmal mage.

bear.flowertwig
2006-05-21, 21:51
Fett på magen kan både sitta som underhudsfett och i magkexet.
Magkexet är det som tarmarna och organen är inpackade i och där brukar en del fett sparas, på vissa mer, på andra mindre. Speciellt på män är det vanligt. Detta kan få magen att bukta ut trots att man kanske inte har så mycket fett på magen.


Nån aning om det ökar med åren? Börjar störa mig rejält på att det putar trots bra form. När jag var yngre kunde göra en brutal "vacuum stomach", idag rör den knappt sig innåt. Och med bra form menas ådror på magen, i ljumskarna och ett halvhyfsat sexpack.

Det kan bero på svank och hållning också så klart men den har knappast blivit värre/sämre så det borde ändå bero på något annat.

Fatalist
2006-05-21, 23:13
Nån aning om det ökar med åren? Börjar störa mig rejält på att det putar trots bra form. När jag var yngre kunde göra en brutal "vacuum stomach", idag rör den knappt sig innåt. Och med bra form menas ådror på magen, i ljumskarna och ett halvhyfsat sexpack.

Det kan bero på svank och hållning också så klart men den har knappast blivit värre/sämre så det borde ändå bero på något annat.

Är det inte så att minskad testosteronproduktion med åldern bidrar till ökad fettinlagring?

Da2
2006-05-22, 00:05
Vad jag vet så har väl magen bestämda muskelfästen som alla andra muskler?? Annars skulle jag vilja ha längre magrutor, tips? :)

Sniggel
2006-05-22, 05:33
Nån aning om det ökar med åren? Börjar störa mig rejält på att det putar trots bra form. När jag var yngre kunde göra en brutal "vacuum stomach", idag rör den knappt sig innåt. Och med bra form menas ådror på magen, i ljumskarna och ett halvhyfsat sexpack.

Det kan bero på svank och hållning också så klart men den har knappast blivit värre/sämre så det borde ändå bero på något annat.

Du låter precis som mig :D
Kunde göra en riktigt grym vakuumpose, man såg ut som en anorektiker när man gjorde den. Nu när jag gör vakuumpose går jag från att det putar till att magen blir nåt så när "rak".

Jag vet inte om det helt enkelt är för att man har mer fett på kroppen totalt (vilket man kan göra nåt åt) eller om det är för att man har större fördelning fett i buken än i tonåren (vilket man iofs också kan göra nåt åt men blir svårare att få resultat).

wahad
2006-05-22, 07:10
Du låter precis som mig :D
Kunde göra en riktigt grym vakuumpose, man såg ut som en anorektiker när man gjorde den. Nu när jag gör vakuumpose går jag från att det putar till att magen blir nåt så när "rak".

Jag vet inte om det helt enkelt är för att man har mer fett på kroppen totalt (vilket man kan göra nåt åt) eller om det är för att man har större fördelning fett i buken än i tonåren (vilket man iofs också kan göra nåt åt men blir svårare att få resultat).

Du tror inte det kan bero på att du helt enkelt har större muskler vilket gör att man inte kan dra in magen på samma sätt längre?
Alltså det är musklerna som är "i vägen" och inte fettet.

armbrytarn
2006-05-22, 07:59
Om man vill att magmusklerna (rectus abdominis) ska vara kort/spänd/tajt är det flera rep. utan vikt, flera gånger i veckan som gäller då? Jag är inte ute efter att få själva muskeln större utan bara att hålla tarmpaketet "väl isolerat". Att inte stetcha magen är kanske det bästa alternativet, men finns det några andra knep?
LOL stretch är väl de sämsta du kan göra??*slap* blir ju motsatt effekt. sitt framåthukad framför datorn i läng period så får du kortare synligare fästen *grr27*

TylerDurden84
2006-05-22, 11:59
LOL stretch är väl de sämsta du kan göra??*slap* blir ju motsatt effekt. sitt framåthukad framför datorn i läng period så får du kortare synligare fästen *grr27*

Det var där för jag skrev "Att INTE stetcha magen är kanske det bästa alternativet"!!

barda
2006-05-22, 17:41
intressant det där med vaccumträning

dojjan
2006-05-22, 22:38
To execute the Stomach Vacuum, stand upright and place your hands on your hips, and exhale all the air out of your lungs, completely. Expand your chest, and bring your stomach in as much as possible, and hold.

Menar killen att man ska hålla andan under hela övningen?
Om man precis andats ut blir det mäkta svårt om man ska hålla 60s som det står att man ska göra lite längre ner..

Fjod0r
2006-05-23, 09:22
Ska jag vara ärlig tror jag det är omöjligt att få magen "längre" eller musklerna "bredare". Det är ju bekant ganska svårt att se om en person är vig nog att gå ner i splitt eller stel så han inte kan nå tårna när han bara går rakt fram. Samma sak med musklernas bredd, svårt att påverka. Tränar man dem tungt blir dom väll kanske totalt sett större.

Att man får "putande" mage i avslappnat tillstånd är nog ganska vanligt i samband med tung magträning då många genom stor ROM ofta kopplar in höftböjaren. En stark/dåligt stretchad höftböjare ger mer svank och där av mer "putande" mage. Och som sagt tidigare. Man lagrar MINST lika mycket fett under magmusklerna som framför. I vilken "ratio" man gör det är genetiskt.

TylerDurden84
2006-05-23, 11:30
Har vi ingen expert här som vet svaret på frågan jag ställde i början:

"Är det ingen som vet med säkerhet att flera, lätta reps flera gånger i veckan förkortar en muskel mer än om man kör tungt en gång i veckan?"

bubbe
2006-05-23, 11:39
Har vi ingen expert här som vet svaret på frågan jag ställde i början:

"Är det ingen som vet med säkerhet att flera, lätta reps flera gånger i veckan förkortar en muskel mer än om man kör tungt en gång i veckan?"

Ingen expert, men jag svarar ändå precis som alla andra.....

en muskel får inte orörlighet av olika repetionsintervall i träningen, däremot en förkortad rörelsebana el om man ej sträcker ut muskeln.

edit: fö gillade jag fjodors inlägg.

TylerDurden84
2006-05-25, 08:50
en muskel får inte orörlighet av olika repetionsintervall i träningen

Är detta ett faktum? Någon mer som kan intyga det eller ge en ref. (bara för att vara helt säker)