handdator

Visa fullständig version : deprimerad och kass kropp


salic
2006-05-21, 12:07
Jag har ätit lågkolhydratskost i flera år och gick till riktigt fet till hyfsat normal. Har varit deprimerad av ganska naturliga skäl senaste året och inte gått ner mer i vikt. Började träna för tre månader sedan och har blivit väldigt mycket starkare (lyfter ungefär det dubbla jämfört när jag började, armarna har växt 7-8 cm, låren likaså och magen krymt något). Men sedan jag började träna så har jag inte förändrat vikten alls. Jag skulle gärna vilja bli av med ganska många kilo fett till. Jag började träna för att få fart på viktnedgången igen.

Vanligtvis så kör jag två styrkepass varje vecka, fyra 15 min intervall konditionspass och två 20-30 min konditionspass.

Jag har en pulsklocka som jag har på mig ett par dagar i veckan och den säger att min dygnsförbrukning kräver 3300-3900 kcal och jag ligger ungefär på 2500 kcal uto en eller två dagar då jag brukar komma strax över 3000 men aldrig över 3300 kcal.

Vad gör jag för fel? Jag blir alldeles för hungrig om jag går ner mer i kalorierna, då blir jag matt och orkar inte träna. Jag behöver inte gå ner mer egentligen men vill bli smalare om magen.

Kan depressionen på något sätt hindra fettminskningen?

Jag är 27 år, 187cm och väger 96 kg ifall det är av intresse.

Trance
2006-05-21, 12:09
Äter du några mediciner för depressionen?

salic
2006-05-21, 12:10
Nej, äter inga mediciner. Provade några men fick inget resultat.

Trance
2006-05-21, 12:15
Ok, förmodligen om du inte är sjuk på något sätt så handlar det tyvärr om det vanliga kcal in och kcal ut. Om du blir hungrig så finns det flera saker du kan testa. Äta lite oftare, tänka på att äta saker som mättar mycket, äta lite mer protein(även om du verkar vara van vid detta) etc. Det finns säkert trådar som behandlar detta i kostdelen annars kan du fråga, det finns flera som har deffat stenhårt och säkert har tips.

Angående förbränningen, det är ju tyvärr bara en grov uppskattning och går man inte ner i vikt så äter man ofta för mycket tyvärr.

Baan
2006-05-21, 12:16
Tycker det låter som en väldigt hög dygnsförbrukning av energi, vad sysslar du med annars?

salic
2006-05-21, 12:22
Det kanske är så att både jag och klockan räknar fel. Jag jobbar som assistent och rör mig rätt mycket på vardagarna.

Förrut när jag gick ner i vikt så åt jag mer kcal än nu och rörde mig mindre. Nu har jag mer muskler och rör mig väldigt mycket mer samt äter mindre.

Men kroppen kanske slöat ner ämnesomsättningen ändå.

King Grub
2006-05-21, 12:23
Förrut när jag gick ner i vikt så åt jag mer kcal än nu och rörde mig mindre. Nu har jag mer muskler och rör mig väldigt mycket mer samt äter mindre.

Låter väldigt konstigt. Sådär fungerar det inte.

Mental
2006-05-21, 12:24
någonstans måste det finnas ett observationsfel, eller ett medicinskt mirakel...

Baan
2006-05-21, 12:25
Du kanske kollat den här men i vilket fall http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Där har du en formel för att räkna ut en ungefärlig energiförbrukning.

Diana
2006-05-21, 13:15
Säkert att du äter BRA mat och inte typen som ger blodsockersvängningar? :) det skulle ju förklara matthetskänslan du beskriver när du drar ner på kcalsen.

Deppression berövar kroppen på ork, tröttheten sätter hos många igång ett större sug efter mat, så på det viset kan depp definitivt göra viktminsning mkt svårare..

Lasse Kongo
2006-05-21, 13:52
Det kanske är så att både jag och klockan räknar fel. Jag jobbar som assistent och rör mig rätt mycket på vardagarna.

Förrut när jag gick ner i vikt så åt jag mer kcal än nu och rörde mig mindre. Nu har jag mer muskler och rör mig väldigt mycket mer samt äter mindre.

Men kroppen kanske slöat ner ämnesomsättningen ändå.

Du kanske äter för lite.

Du säger det ju själv i den meningen, varför inte prova igen, ät mer rör dig mindre? Kanske är just vad din kropp behöver.

Jag har väldigt väldigt svårt att tänka mig att äta för lite mat är bra för någon som är deprimerad, låter som det är extremt viktigt då för kroppen att verkligen inte få i sig för lite näring.

Mr. Moose
2006-05-21, 15:39
[QUOTE=salic]Jag har ätit lågkolhydratskost i flera år och gick till riktigt fet till hyfsat normal. Har varit deprimerad av ganska naturliga skäl senaste året och inte gått ner mer i vikt. Började träna för tre månader sedan och har blivit väldigt mycket starkare (lyfter ungefär det dubbla jämfört när jag började, armarna har växt 7-8 cm, låren likaså och magen krymt något). Men sedan jag började träna så har jag inte förändrat vikten alls. Jag skulle gärna vilja bli av med ganska många kilo fett till. Jag började träna för att få fart på viktnedgången igen.

QUOTE]

Stopp, stopp, stopp!!

Du tänkler åt-helvete fel!! Glöm viktminskning, kolla hur du ser ut i spegeln!

Om du läser vad du själv skrev, lår och armar har växt och magen krymt men samma vikt! Vad tror du det betyder? Mindre fett och mer muskler naturligtvis. Vikten är samma men du har förlorat en massa fett! Det var väl det du ville?

Fortsätt som du gör, du är på rätt spår.:thumbup: kanske kolla in kollos trådar om mat och diet, kanske du kan lära något nytt?

Claes

salic
2006-05-21, 21:28
Jo, visst har det blivit lite förbättringar men jag är ju fortfarande överviktig. Enligt BMI så måste jag ner 10 kg till för att inte vara ohälsosam.

Eller vågar man strunta i BMI?

nidas
2006-05-21, 21:40
BMI-skalan är ett bra sätt att sätta grillor i huvudet på folk. Satsa på att bli nöjd med hur du ser ut oavsett vikt genom träning och sunt förnuft istället för att stirra dig blind på siffror som inte har någon praktisk användning i din vardag.

Looney
2006-05-21, 22:55
Jo, visst har det blivit lite förbättringar men jag är ju fortfarande överviktig. Enligt BMI så måste jag ner 10 kg till för att inte vara ohälsosam.

Eller vågar man strunta i BMI?

Om det nu är som du säger att du har fått mycket mer muskler i kroppen, så ska du inte lita på BMI, eftersom muskler väger mer än fett och BMI värdet baseras på antagandet att du har fett och inte muskler.

grabben i skogen
2006-05-21, 22:57
bmi hit och bmi dit. det där är ju ett totalt värdelöst sätt att mäta övervikt! mät med kaliper istället,

Pellefant
2006-05-22, 09:03
Posta gärna en bild om du har möjlighet.

Papi
2006-05-22, 10:01
BMI är bara ett sätt att mäta förhållandet mellan vikt och längd. Det säger ingenting om vad vikten består av. Strunta alltså i det.
Haka inte upp dig på vikten. Muskler väger som bekant mer än fett och om du börjat träna hårt den senaste tiden så har du naturligtvis byggt muskler. Om du trots detta står still i vikt, så betyder ju detta att du förlorat fett.
Titta i spegeln istället för vågen.

pragmatist
2006-05-22, 11:35
BMI uppfanns av någon anorektisk marathonlöpare som inte tog någon som helst hänsyn till att muskler faktiskt väger en hel del. Det är fullt möjligt att vara "överviktig" enligt BMI men i själva verket ha näst intill hälsofarligt låga nivåer underhudsfett, och likaså att vara "underviktig" enligt BMI men egentligen vara relativt fet.

Som sagt, om du ligger still i vikt men kroppen växer respektive krymper på rätt ställen så befinner du dig ju i ett guldläge som de flesta här inne skulle avundas dig.

Max
2006-05-22, 21:45
Armarna och benen har växt och magen krympt.... :thumbup: