handdator

Visa fullständig version : Problem med windows


kalle_banan
2006-05-21, 10:35
Windows är knäppt nu, det fryser om vartannat och internet funkar inte. Använder linux just nu f.ö...
Jag tänkte formatera men innan är det lika bra att jag kollar om ni vet något sätt jag kan lösa det på? Till att börja med, hur kommer jag in i fail safe? Man ska väl trycka esc el F8 nån gång? Jag tog bort mitt antivirus och brandvägg eftersom jag trodde det var dom som kraschat och låst systemet, men så var det inte. Har tankat nya nu och tänkte installera dom(Agnitum och NOD32). Finns det nått mer jag kan göra? Är ju segt att behöva formatera.

Kurash
2006-05-21, 10:40
www.sweclockers.se är nog ett bätte forum.

tegel
2006-05-21, 12:02
Man ska trycka F8 då det står "Startar Windows" men det kan va jefligt lätt att missa så tryck på F8 upprepade gånger efter det att datorn startat och minnet har räknat upp osv.

rememberence
2006-05-21, 12:05
byt till linux

Trance
2006-05-21, 12:07
byt till linux

Ja, för att om man inte klarar att hålla en Windows XP stabil så lär Linux vara det bästa valet. 2006 is the year of the linux desktop!

kalle_banan
2006-05-21, 12:15
byt till linux
Jag kör Dapper Drake 6.06.

reinholdsson
2006-05-21, 12:51
byt till linux

Vilket bra svar. Hade det inte varit bättre att föreslå att han skulle sluta med datoranvändning helt? :)

rememberence
2006-05-21, 13:13
Vilket bra svar. Hade det inte varit bättre att föreslå att han skulle sluta med datoranvändning helt? :)
nej, det är ett förslag att utveckla hans datorupplevelse ;)

Trance
2006-05-21, 13:15
nej, det är ett förslag att utveckla hans datorupplevelse ;)

Så länge han inte vill spela, titta på wmv-filer eller använda office.


(OMG WINE!! OO!! etc)

rememberence
2006-05-21, 13:16
Jag kör Dapper Drake 6.06.
en snabbt fråga, skulle du kunna byta till linux helt?

rememberence
2006-05-21, 13:17
Så länge han inte vill spela, titta på wmv-filer eller använda office.


(OMG WINE!! OO!! etc)
mitt försvar:

cedega

mplayer

openoffice

aliquis
2006-05-21, 13:58
Boota failsafemode och gå tillbaka till en sådan där gammal omarpunkt hur man nu gör det.

aliquis
2006-05-21, 14:03
Cedega stödjer inte alla spel, det jag har kört (wc3) går inte alls likabra i Linux som i Windows, även om folk mer än gärna vill säga att Cedega är snabbare o bättre (men det fungerar och det är väl det viktigaste). Mplayer har inget med wmv att göra, codecsen har, men de kan man använda med mplayer, xine och säkert vlc också.

Dessutom hade ju trance redan nämnt wine och openoffice. Nyaste wine har en del DX9-emulering btw, så inte säkert att cedega behövs, någon snackade om half-life 2 och cs:s i Wine.

Imho är cedega sämre än windows att spela i, mediaspelarna i "linux" bättre eller lika bra (vlc som jag tycker är bäst finns ju till windows med...) som i Windows och jag tycker openoffice är bättre än m$-office (osläppta versionen räknas inte, den tror jag blir bättre än openoffice.)

jwzrd
2006-05-21, 14:08
Cedega stödjer inte alla spel, det jag har kört (wc3) går inte alls likabra i Linux som i Windows, även om folk mer än gärna vill säga att Cedega är snabbare o bättre (men det fungerar och det är väl det viktigaste). Mplayer har inget med wmv att göra, codecsen har, men de kan man använda med mplayer, xine och säkert vlc också.

Dessutom hade ju trance redan nämnt wine och openoffice. Nyaste wine har en del DX9-emulering btw, så inte säkert att cedega behövs, någon snackade om half-life 2 och cs:s i Wine.

Imho är cedega sämre än windows att spela i, mediaspelarna i "linux" bättre eller lika bra (vlc som jag tycker är bäst finns ju till windows med...) som i Windows och jag tycker openoffice är bättre än m$-office (osläppta versionen räknas inte, den tror jag blir bättre än openoffice.)

Whoa, sakligt inlägg om både windows och linux! +2 till dig!

Tilläggas bör att mplayer är en mycket bra spelare. Man kommer lätt åt funktioner för att t ex förskjuta bilduppspelningen så att den kommer i synk me ljudet på kassa divx-filmer t ex.

hasse36
2006-05-21, 14:50
Det här verkar jobbigare än det är. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8)

kalle_banan
2006-05-21, 19:52
Jag vill inte byta helt till linux eftersom min familj tycker om windows, och mitt windows ligger på en separat partition så allt av vikt ligger på D:
Tack för alla tipsen...*slap*

aliquis
2006-05-21, 20:00
Whoa, sakligt inlägg om både windows och linux! +2 till dig!

Tilläggas bör att mplayer är en mycket bra spelare. Man kommer lätt åt funktioner för att t ex förskjuta bilduppspelningen så att den kommer i synk me ljudet på kassa divx-filmer t ex.Vilket nästan är anledningen till att jag föredrar vlc, det är nämligen så att man kan ändra uppspelningshastigheten av subtitles i VLC och således går "fel" subtitle att använda till en annan release av en film/serie/.. Det vet jag inte hur man gör i mplayer.

aliquis
2006-05-21, 20:01
Jag vill inte byta helt till linux eftersom min familj tycker om windows, och mitt windows ligger på en separat partition så allt av vikt ligger på D:
Tack för alla tipsen...*slap*Blås windows, installera allt du skall ha, och gör en ghost image som föreslogs då så blir det lättare nästa gång.