handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel - Aspartam och ulfam K


Cartwright
2002-12-03, 22:31
Jo jag undrar om man kan dränka sorgerna i obegränsade mängder light-läsk utan att ställa till det. Finns det, bortsätt från snacket om cancer (för så mycket dricker jag inte), några nackdelar med dessa sötningsmedel?

Fartman
2002-12-03, 22:42
hmmm.. har hört att man likt förbannat ska bli fet även om man dricker light läsk.... men jag hoppas på att det är skitsnack!

Cartwright
2002-12-03, 23:00
Jo, jag har väl hört ungefär samma sak, och det kan ju inte vara sant eftersom lightläsk inte innehåller någon energi. Däremot har jag hört att aspartam kan leka lite men insulinnivåerna, och det är ju inte så bra det heller.

Apan Koko
2002-12-04, 11:18
Kroppen höjer insulinnivån och sänker därigenom blodsockret.
När blodsockret faller så blir man hungrig och kanske stoppar i sig något.

Tror inte det är någon fara så länge man inte överdriver konsumptionen.

Bamse
2003-04-12, 10:21
http://swedish.aspartame-info.com/media/default.asp

King Grub
2003-04-12, 10:47
Jag tror och hoppas att det är säkert, tills någon bevisat motsatsen. Man kan inte gå runt och oroa sig för att få cancer hela tiden, för det får man tydligen av allt. Inget är bra i överdrivna mängder, och så är det säkert med sötningsmedel också.

Rumpelstilzchen
2003-04-12, 14:07
När man äter aspartam utsöndras det väl ändå insulin, även fast det inte är socker. Det sade i alla fall min halvfanatiska naturkunskapslärare som pyssar med massor av sådant. Hur som helst leder detta till att man kommer att få en ojämn insulinkurva oavsätt om det är socker eller aspartam i maten/drycken.

Någon som har något att anmärka på?:smokin:

Linnet
2003-04-13, 14:01
Trovärdig sida Bamse:rolleyes:

tänk om colombias största heroinproducent la upp en sida på ett liknande vis.

Att sidan inte är objektiv borde mitt femmåriga kusinbarn räkna ut!

Därmed inte sagt att Aspartam är farligt, men sidan är så otroligt partisk som den bara kan bli!

Bamse
2003-04-13, 14:13
Originally posted by Linnet
Trovärdig sida Bamse:rolleyes:

Att sidan inte är objektiv borde mitt femmåriga kusinbarn räkna ut!

Ohh. Nähä!

Men dåså. Tack då, o heliga Linnet för att du förklarade för mig att sidan jag länkade till bör granskas med kritiska ögon. Det förstod jag verkligen inte själv. :thumbup:

/Grabben med lägre IQ än Linnets femåriga kusinbarn.

(I fortsättningen måste man tydligen - för att undvika att bli dumförklarad - skriva en förklarande text till de länkar man postar - där man påtalar att man är införstådd med att den länkade källan näppeligen bör anses som objektiv).

romeninho
2003-04-15, 00:14
Vad herren vet bakom mitt nick så är Aspartam en cellgift.

Aspartam molekylen är sammansatt av två aminosyror samt metanol.
Metanolen frigörs/(kopplas bort) i kroppen så fort aspartam-molekylen värms upp till över 30° C. Detta bryts sen ner till myrsyra och formaldehyd. Båda dessa produkter är direkt giftiga för kroppen i MYCKET små mängder.

Här är en studie som visar att Aspartam inte påverkar insulinet;

[Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function]

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

PMID: 6382247 [PubMed - indexed for MEDLINE]


mvh r

Sverker
2003-04-15, 06:39
Originally posted by romeninho
Vad herren vet bakom mitt nick så är Aspartam en cellgift.

Aspartam molekylen är sammansatt av två aminosyror samt metanol.
Metanolen frigörs/(kopplas bort) i kroppen så fort aspartam-molekylen värms upp till över 30° C. Detta bryts sen ner till myrsyra och formaldehyd. Båda dessa produkter är direkt giftiga för kroppen i MYCKET små mängder.




Metanol=> formaldehyd => myrsyra. Annars är det rätt.

Metanol eller mer rätt myrsyran är synnerligen giftig och kan leda till blindhet. Dock så får vi i oss metanol från ett stort antal olika källor, varje dag.

Apelsinjuice och tomatjuice brukar nämnas som exempel på drycker som ger oss betydligt mer metanol än vilken Lightläsk som helst.

Man får bedömma riskerna. Det är inte lätt att säga till en ung diabetiker " drick vanlig läsk då " eller säga " spara kalorierna på något annat " till någon som bantar. I båda fallen är en kontrollerad blodsockernivå eller en stabil viktnedgång långt bättre.

Aspartam är det bästa kalorifria sötningsmedlet vi har och relativt ofarligt i normala mängder.

Cartwright
2003-04-15, 10:30
Det var ju goda nyheter detta om insulinet i alla fall. Nu kan jag börja dricka Cola Light Lemon till frukost också.:hbang: