handdator

Visa fullständig version : Traktorkörkort


Weird
2006-05-20, 21:15
Funderar på att fixa Traktorkörkort innan sommaren då jag lätt kna få jobb om jag har det är det någon som vet vad som krävs och vad det kostar typ? är det möjligt att ta det innan sommaren

T.sundin
2006-05-20, 21:17
Funderar på att fixa Traktorkörkort innan sommaren då jag lätt kna få jobb om jag har det är det någon som vet vad som krävs och vad det kostar typ? är det möjligt att ta det innan sommaren


Det är bara ett teoriprov som krävs, så det borde vara möjligt innan sommaren..

Gå till körskolan på måndag å fråga.

tp_88
2006-05-20, 21:18
Jag är nästan 100% på att det bara är ett teoriprov ( typ samma som för personbil ) som krävs. För personbil kostar det 180kr hos Vägverket.

Me_Myself
2006-05-20, 21:21
När jag tog det så var det bara teoriprov. Men man behövde körkortstillstånd och synundersökning. Det var ett antal år sen så det har kanske ändrat sig.

Weird
2006-05-20, 21:21
Ska gå och fråga runt lite på måndag. Vorebra om det var så lätt

Ulf A Big
2006-05-20, 21:32
Traktorkort
Du måste ha ett traktorkörkort eller körkort om du ska köra traktor med gummihjul eller motorredskap klass II på väg och körningen inte avser kortare sträckor till eller från en arbetsplats eller mellan gårds ägor.

För att få traktorkörkort måste du få körkortstillstånd. Blanketten du ska använda finns att hämta i menyn t.v. under Blanketter. Du kan också hitta den Vägverkets hemsida, hos polisen, trafikskolor och Vägverkets förarprovskontor. Tillsammans med ansökan ska du skicka in en hälsodeklaration och intyg om synprövning. Blanketten med hälsodeklaration fyller du i själv. Den finns på Vägverkets hemsida, hos polisen, på Vägverkets förarprovskontor och på vissa trafikskolor. Synprövningen kan du göra hos en optiker, en ögonläkare eller på vissa trafikskolor. Till skillnad från hälsodeklarationen kan du alltså inte göra synprövningen själv. Du skickar in din ansökan om körkortstillstånd till länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd. Om din ansökan blir godkänd får du ett inbetalningskort hemskickat till dig från Vägverket. Den summa du ska betala täcker kostnaderna för prövningen av din ansökan om körkortstillstånd.

Utöver körkortstillståndet krävs i regel att du har fyllt 16 år. Om det finns särskilda skäl räcker det med att du har fyllt 15 år. Det är länsstyrelsen som avgör om du har särskilda skäl för att få traktorkörkort trots att du inte fyllt 16 år. Det sista kravet som ställs är att du måste genomgå ett kunskapsprov för att visa att du är mogen att köra i trafiken. Detta prov anordnas av Vägverket.

I undantagsfall kan du få köra traktor eller terrängskoter även om du inte uppfyller ovanstående krav. Så kan vara fallet om det är nödvändigt för att transporter ska kunna ske i jordbruksverksamhet eller dylikt. Du kan också få ett sådant undantag beviljat om du har sjukdom eller handikapp som gör att du behöver ett motordrivet fordon för att ta dig fram, och om det inte finns några allmänna kommunikationer, t.ex. bussar, där du bor. Om länsstyrelsen beviljar ett undantag kan det vara begränsat så att du bara får köra på ett visst område, eller under vissa tider. För att sådant undantag ska kunna beviljas, krävs att undantaget inte innebär någon fara för trafiksäkerheten.
Ansökningsblankett hittar du under Blanketter i menyn t.v.
Körkortstillstånd:
http://www.blankett.lst.se/blanketter/action/getformharness.asp?kid=20&bid=64&preference=Reach
Synundersökning:
http://www.blankett.lst.se/blanketter/action/getformharness.asp?kid=20&bid=77&preference=Reach

Det kan vara bra att få öva ett tag så att man inte skadar någon pga av avsaknad av körvana....

MUGEN
2006-05-20, 21:34
endast ett teoriprov. tar max en timme.. så nära är ej sommaren.*grr*

Weird
2006-05-20, 21:42
Tack för bra information.
Verkar ju väldigt simpelt får ta tag i dettta så det blir av.