handdator

Visa fullständig version : vill bli större .

ilikeu
2006-05-20, 21:11
vad e det för kost som gäller då?..

hur mycket mängd % protein,kolhydrat,fett gäller då? under dagen.

vill inte bli fetare bara öka muskelmassan. *flex*

BigForre
2006-05-20, 22:06

Det blir en trevlig bok om någon ska ge dig svar på dina frågor, så att du praktiken ska ha en chans till en vettig muskelökning utan fettuppgång. Helt enkelt blir du tvungen till att ha en bred kunskap om hur det mesta fungerar med kost, vila och träning, så det är bara att börja läsa och lära dig, använd sökfunktionen. Men det är ingen fara du har många år på dig...Desto mer man läser och provar desto mer ödmjuk bli man till inställningen att man tror sig förstå någonting om träning...

mangemani
2006-05-20, 22:23

uj,finns nog ingen som kan svara på den frågan,det får du nog komma på själv tyvär.
sen att lägga på sej massa UTAN att lägga på sej fett,det går väl ej

Fredrik_S
2006-05-20, 23:05
uj,finns nog ingen som kan svara på den frågan,det får du nog komma på själv tyvär.
sen att lägga på sej massa UTAN att lägga på sej fett,det går väl ej

Klart det gör. Finns en hel del kroppsbyggare som inte håller sig så många kilo över sin tävlingsvikt året runt. Svårare kanske att bli av med fett samtidigt, men det lär gå det med.

Lasse Kongo
2006-05-21, 13:59
Äsch, vafan, vill man öka rejält i muskelmassa får man allt ta att man lägger på sig en del extra fett, det skadar knappast.

Ja menar man behöver ju inte äta så man blir såhär fet: http://palimpsest.blogg.se/images/fetto_210928662.jpg

För att kroppen ska bygga dina muskler starkare och större måste du först fylla på din basala energiförbrukning, sen på det måste du fylla på din dagliga enerigkonsumtion (allt du gör i princip) SEN på det måste du fylla på det du gör av med när du tränar+ lite till, först då kan kroppen bygga.

Så det går inte att käka som en sparv om man ska lägga på sig massa.

devi
2006-05-21, 16:42
Sanningen är den att du kan bygga muskler, man aldrig uppnå maximal muskeltillväxt, om du ligger på underskott.

krilleh
2006-05-21, 18:21
Sanningen är den att du kan bygga muskler, man aldrig uppnå maximal muskeltillväxt, om du ligger på underskott.

Ja.. Men jag tror knappast en nybörjare klarar av de.. Som han verkar vara.

Tiefensee
2006-05-21, 18:29
Testa att öka dagsintaget med 300kcal (kolhydrater främst).
Kör i 4 veckor och kolla om du gått upp i vikt och hur mycket du ökat i muskelvikt resp fettvikt och justera därefter.
Ät runt var 3:e timme.

BigForre
2006-05-21, 18:30

Säg inte det, att lyckas torde bli svårare och svårare desto längre i utveckligen man kommit. Alltså rent fysiskt borde en nybörjare ha det lättare...

ilikeu
2006-05-21, 18:36
men hur gör man för att gå upp i vikt på "rätt" sätt utan att äta godis eller grisa eller så..

Ninjasmurf
2006-05-21, 18:42
men hur gör man för att gå upp i vikt på "rätt" sätt utan att äta godis eller grisa eller så..

Äter mer av bra mat, lägger till ett extra mellanmål osv.

Tiefensee
2006-05-21, 18:43
Testa att öka dagsintaget med 300kcal (kolhydrater främst).
Kör i 4 veckor och kolla om du gått upp i vikt och hur mycket du ökat i muskelvikt resp fettvikt och justera därefter.
Ät runt var 3:e timme.

devi
2006-05-21, 20:01
Varför inte det? Du kan ju bygga muskler med princip helt vanlig kost för en vuxen person. Men du kommer inte att kunna uppnå maximal muskeltillväxt.

krilleh
2006-05-22, 08:38
Varför inte det? Du kan ju bygga muskler med princip helt vanlig kost för en vuxen person. Men du kommer inte att kunna uppnå maximal muskeltillväxt.

OM han ska bygga muskler under energiunderskott och är nybörjare är det itne stor risk att det kommer funka då det även är svårt för en kunnig individ i detta område. Man måste tajma noga har jag hört

pragmatist
2006-05-22, 12:12
Jag skulle snarare hävda att det är just nybörjare som kan bygga muskler och minska i fettvikt samtidigt, eftersom själva träningen utgör en sådan chock för kroppen att den anpassar sig även om energibalansen är negativ. Det är när man blir erfaren och kroppen tycker att träningen är "no big deal" som det blir ett litet helsicke att öka i massa och hålla nere underhudsfettet samtidigt.

krilleh
2006-05-22, 15:25
Jag skulle snarare hävda att det är just nybörjare som kan bygga muskler och minska i fettvikt samtidigt, eftersom själva träningen utgör en sådan chock för kroppen att den anpassar sig även om energibalansen är negativ. Det är när man blir erfaren och kroppen tycker att träningen är "no big deal" som det blir ett litet helsicke att öka i massa och hålla nere underhudsfettet samtidigt.

Hur kan man öka mindre i fettmängder när man är nybörjare? det handlar väl fortfarande om energi in och ut?

De enda jag kan förstå är att man kan öka i muskler snabbare ibörjan och på så sätt blire inte lika mkt fett. Men det handlar om så pass lite så låter ganska irrelevant. Va kan de va? 0.5 kg?

devi
2006-05-22, 21:24
OM han ska bygga muskler under energiunderskott och är nybörjare är det itne stor risk att det kommer funka då det även är svårt för en kunnig individ i detta område. Man måste tajma noga har jag hört
Fel, fel, fel. Äsch, jag orkar inte ens förklara...

Gimp
2006-05-22, 21:55
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632

krilleh
2006-05-23, 12:48
Fel, fel, fel. Äsch, jag orkar inte ens förklara...

Jo gör det :)

thezet
2006-05-23, 14:14
krilleh, du gör klokt i att ta fasta på pragmatist's anmärkningar.

Problemet att förena muskeltillväxt med fettförlust är inte primärt ett kunskapsproblem, utan sammanhänger med hormonella motsatsförhållanden. Ju mer muskler du lagt på dig, desto mer beroende är du av en anabol hormonell miljö, vilken står i motsatsförhållande till förutsättningarna för att förlora kroppsfett. Motsatsvis gäller att ju mindre muskler du har, desto mindre beroende är du av optimala förutsättningar för att öka.

Samma princip gäller för att förlora kroppsfett. Ju mindre fet du är, desto mer skall till för att du skall förlora fett, och tvärtom.

Förverkligande av målsättningen att förlora fett och lägga på sig muskler samtidigt är förbehållet överviktiga nybörjare. Den som hävdar motsatsen lär om inte annat få problem att förena sina teorier med iakttagelser från verkligheten.