handdator

Visa fullständig version : Proteinhysteri??


Prosit
2002-12-03, 22:17
Hur viktigt är det egentligen att få i sig 30gram protein var tredje h???

Kan tänka mig att det är det optimala men om man inte orkar hålla på och äta hela tiden.


e de kanske inte bara å



:cheers: :bpump:

Hoppas ja inte låter allt för dum nu

:em: :em:

Toker
2002-12-03, 22:30
skulle säga att det är jävligt viktigt!

kosten är ju trots allt minst 50% av tränigen om inte mer och om du inte tillför musklerna den mängd protein de behöver kommer dom aldrig att växa.

så ska du växa optimalt så käka protein var 3dje timme !!!

Flygplan
2002-12-03, 22:54
Nej, ska man växa maixmalt ska man käka varannan timme.

teehoon
2002-12-03, 23:27
Nej, det bästa är att äta varje timme.. osv:rolleyes:

Finns en ganska bra tråd om detta skapad av drpepper:D där det diskuteras häftigt i frågan om vad som är bäst.
För att summera det hela: Det hela gällde om det var bättre att äta 5ggr/dag än att äta 6ggr/dag (eller vice versa). Det man kom fram till var att det var bättre att äta så ofta som möjligt (dvs oftare är bättre, förutsatt att det totala näringsinnehållet under dagen var detsamma). En jämn ström av näringsämnena stimulerar både fettförbränning samt muskeluppbyggnaden. Frågan är dock hur mkt man tjänar på att äta 6ggr/dag ist för 5ggr/dag. Man var ganska eniga om att det förmodligen inte var så stor skillnad. Skillnaden blir större och större desto färre mål/dag man pratar om (tex 1mål jämfrt med 2 mål osv).

Officer
2002-12-04, 07:21
Originally posted by teehoon
Nej, det bästa är att äta varje timme.. osv:rolleyes:

Finns en ganska bra tråd om detta skapad av drpepper:D där det diskuteras häftigt i frågan om vad som är bäst.
För att summera det hela: Det hela gällde om det var bättre att äta 5ggr/dag än att äta 6ggr/dag (eller vice versa). Det man kom fram till var att det var bättre att äta så ofta som möjligt (dvs oftare är bättre, förutsatt att det totala näringsinnehållet under dagen var detsamma). En jämn ström av näringsämnena stimulerar både fettförbränning samt muskeluppbyggnaden. Frågan är dock hur mkt man tjänar på att äta 6ggr/dag ist för 5ggr/dag. Man var ganska eniga om att det förmodligen inte var så stor skillnad. Skillnaden blir större och större desto färre mål/dag man pratar om (tex 1mål jämfrt med 2 mål osv).

Så rätt så! En jämn ström av näring är den bästa.

z_bumbi
2002-12-04, 11:51
Beror ju lite på vad man äter också..
En vassledrink på 30 g jämfört med en stor bit kött med ris och massor av grönsaker ger ju viss skillnad i upptagshastighet av näringsämnena.
Så vid vassledrinken måste man nog fylla på ganska snart igen medan en komplett måltid ger en längre period innan man "måste" äta igen.

Grahn
2002-12-04, 12:07
Samtidigt så tar det ju längre tid för näring i form av mat att nå ut till kroppen så att säga så såvida man inte tar varannan drink och varannan mat så måste man ju äta iaf..i förberedande syfte då långsamma näringsämnen måste ha lite framförhållning.

eller?

z_bumbi
2002-12-04, 12:43
Grahn: Till frukost är det kanske lite bråttom, en drink före frukost verkar ju vettig sen har man ju hela tid något i kroppen som fyller på.
Använder själv kosttillskott i drinkform så jag är ingen motståndare på det sättet men när man börjar prata om att hälla i sig en drink i timmen så undrar jag var den vanliga maten tar vägen idet upplägget.

Grahn
2002-12-04, 12:48
givetvis är mat viktigare förutom just morgon och efter träning. :)

The Dwag
2002-12-04, 13:16
Vill man inte ät för ofta så skall man äta !

Kött mm som tar längre tid att bryta ned... Kasein protein pulver är också bra !


Det är som sagt inte så jävla noga att äta super strikt och var 3:e timme ! Givetvis så kan du vänta 4-5 timmar mellan måltiderna men då kanske du får satsa mera på lite högre proteinmängde per måltid samt använda dig av proteiner som tar längre tid att bryta ner !


Tex. på måltid
150gram Nöt kött.
20gram Vassle och 20gram Kasesin protein blandat med mjölk.
50gram Keso.
Potatis och Sallad

z_bumbi
2002-12-04, 14:45
The Dwag: Var tredje/fjärde timme är ju inte så farligt så det klarar man ju av om man har en gnutta diciplin men när man börjar prata om exakta minutsiffror som man måste äta brukar jag börja undra.
Att äta en gång i timmen ger för mig mer ett intryck av en ätstörning än att satsa optimalt på träning men vissa måste kanske fylla på så ofta för att lyckats vad vet jag.

Dina val av livsmedel är ungefär de som jag hade tänkt mig även om jag tar bort keson/kesellan och äter procentuellt mer kött istället (Lakotskäl inget annat, kesella/keso är utmärkt mat som många inte ha upptäckt ännu.)

Mängderna är även de lite lägra då jag tyvärr ligger på fel sida 100 sträcket just nu :(

The Dwag
2002-12-04, 17:37
Originally posted by z_bumbi
The Dwag: Var tredje/fjärde timme är ju inte så farligt så det klarar man ju av om man har en gnutta diciplin men när man börjar prata om exakta minutsiffror som man måste äta brukar jag börja undra.
Att äta en gång i timmen ger för mig mer ett intryck av en ätstörning än att satsa optimalt på träning men vissa måste kanske fylla på så ofta för att lyckats vad vet jag.

Dina val av livsmedel är ungefär de som jag hade tänkt mig även om jag tar bort keson/kesellan och äter procentuellt mer kött istället (Lakotskäl inget annat, kesella/keso är utmärkt mat som många inte ha upptäckt ännu.)

Mängderna är även de lite lägra då jag tyvärr ligger på fel sida 100 sträcket just nu :(

hehe -Jo tror man att man måste äta varje timme så har man nog en ät störning... ;)

Huvudsaken är ju att man äter normalt dvs tillräcklig med protein per dag...sen brukar ju fett och Kolhydrater inte vara några problem att få i sig !

Viktigaste är väl drinken före träningen samt vad man äter efter träningen !

Förstår att de är lite problematiskt för dig som har Laktos problem med att äta vad som helst... iofs är du ju en levande test anläggning(The furious guinea pig) :D ! Säger en tillverkare att produkten är laktos fritt sen är det inte det så lär du ju märka det ! ;)

Lord_X
2002-12-05, 15:00
Originally posted by The Dwag
hehe -Jo tror man att man måste äta varje timme så har man nog en ät störning... ;)

:eek: VAFAN!!!
Tänk om man blir hungrig varje timme då?!


____________________________________
Riktiga män väger minst 120 kg,
kärringar i alla dess former väger mindre
:insane: :mad:

The Dwag
2002-12-05, 16:09
Originally posted by Lord_X

:eek: VAFAN!!!
Tänk om man blir hungrig varje timme då?!


____________________________________
Riktiga män väger minst 120 kg,
kärringar i alla dess former väger mindre
:insane: :mad:


Jaa då äter du väl som en liten kärring de gånger du äter... eller så är du bara en fetis som vill skylla din övervikt på något

Lord_X
2002-12-05, 20:17
Originally posted by The Dwag
Jaa då äter du väl som en liten kärring de gånger du äter... eller så är du bara en fetis som vill skylla din övervikt på något
Hmmm.. Mja, det händer ju inte speciellt ofta, men jo jag äter ganska lite då och väldigt ofta som sagt.. Dock endast riktig husmanskost. Midjemåttet är ju lite större än nödvändigt egentligen men någon fetknopp är jag då definitivt inte.

The Dwag
2002-12-05, 21:07
Originally posted by Lord_X

Hmmm.. Mja, det händer ju inte speciellt ofta, men jo jag äter ganska lite då och väldigt ofta som sagt.. Dock endast riktig husmanskost. Midjemåttet är ju lite större än nödvändigt egentligen men någon fetknopp är jag då definitivt inte.

Skojar ju bara ;) :D

Lord_X
2002-12-05, 21:47
:( ---> :confused: ---> :eek: ---> :) ---> :p