handdator

Visa fullständig version : Potatis under kolhydratsuppladdning?


martynj
2006-05-20, 15:36
Är kolhydraterna i potatisen annorlunda från de i pastan?
Känner för bakad potatis ikväll, men om pastan innehåller bättre kolhydrater avstår jag. Jag är med på att man måste äta mkt mer potatis för att få i sig samma mängd kolhydrater.

King Grub
2006-05-20, 15:38
Det är stärkelse det är frågan om i båda fallen och både potatis och pasta "mättar" musklerna lika bra.

martynj
2006-05-20, 15:44
Det är stärkelse det är frågan om i båda fallen och både potatis och pasta "mättar" musklerna lika bra.

Ah okej, hade för mig att det var så.
Tack för det snabba svaret!
Hur är det med havregryn? Är de kolhydraterna från stärkelse?

King Grub
2006-05-20, 15:54
Ja. Titta i en näringstabell så slipper du fråga om hundra livsmedel.

mirrranda
2006-05-20, 19:26
Men vid extrem kolhydratsuppladdning, exempelvis marathon, bör man trots allt undvika havregrynen och potatisen framför pastan?

King Grub
2006-05-20, 19:29
Inte i sig, men potatis kan som sagt kanske vara svårt att äta tillräckligt mycket av. Havregryn borde inte innebära sådana problem, i alla fall om man äter dom som dom är och inte i grötform. Det är inget speciellt med pasta när det gäller att kolhydratladda. En blandad, kolhydratrik kost med gryn, bröd, pasta, ris, flingor, frukt, osv, är utmärkt.

martynj
2006-05-20, 19:51
Inte i sig, men potatis kan som sagt kanske vara svårt att äta tillräckligt mycket av. Havregryn borde inte innebära sådana problem, i alla fall om man äter dom som dom är och inte i grötform. Det är inget speciellt med pasta när det gäller att kolhydratladda. En blandad, kolhydratrik kost med gryn, bröd, pasta, ris, flingor, frukt, osv, är utmärkt.

Vanligtvis äter jag ca. 2 g protein per kg kroppsvikt. Nu under kolhydratuppladdningen ligger jag på kcal överskott totalt med runt 400g kolhydrat och 80g fett. Är det fortfarande nödvändigt att ligga runt 2g protein/kg eller kan man sänka det intaget nu när man inte ligger på underskott längre?

Ledsen om jag ställer dumma frågor.. :em:

King Grub
2006-05-20, 20:20
Vad är målet med uppladdningen? Är du konditionsidrottare finns det ingen anledning att ligga över 1.7 g / kilo överhuvudtaget - allt över det oxiderar.

martynj
2006-05-20, 20:24
Vad är målet med uppladdningen? Är du konditionsidrottare finns det ingen anledning att ligga över 1.7 g / kilo överhuvudtaget - allt över det oxiderar.

Handbollsspelare, så antagligen en kombination av kondition och styrka. Möjligen betoning på kondition. Jag tror nog jag ska sänka mitt proteinintag lite då, så att jag kan ladda ännu mer kolhydrater.
Tack för hjälpen! :thumbup: