handdator

Visa fullständig version : Närinsgvärde enligt förpackningen


Akilles
2006-05-20, 13:05
Näringsvärde per 100 g enligt förpackningen:
9,0 g protein
66,0 g kolhydrat
1,5 g fett

Då räknar jag: 9,0x4,1+66,0x4,1+1,5+9,3=321,45 kcal per 100 g. Enligt förpackningen ska det dock vara 310 kcal per 100 g. Jag har provat att räkna ut näringsvärdet på samma vis på fler livsmedel, och resultatet blir alltid detsamma - min beräkning blir 5-10 kcal högre än vad som anges på paketet. Vad är det som inte stämmer?

King Grub
2006-05-20, 13:21
Har dom räknat med avrundade värden: 4,4,9?

Akilles
2006-05-20, 13:24
Har dom räknat med avrundade värden: 4,4,9?

Tja, i så fall blir svaret 313,5 kcal, och det skulle de ju kunna ha avrundat till 310 kcal.

Men det är alltså så det går till när de räknar ut näringsvärdena på produkter? De kollar mängderna av protein, kolhydrat, fett och räknar sedan med dessa. De mäter inte kcal-innehållet "biokemiskt"?

Fricken
2006-05-20, 15:47
Tja, i så fall blir svaret 313,5 kcal, och det skulle de ju kunna ha avrundat till 310 kcal.

Men det är alltså så det går till när de räknar ut näringsvärdena på produkter? De kollar mängderna av protein, kolhydrat, fett och räknar sedan med dessa. De mäter inte kcal-innehållet "biokemiskt"?

Jag tror det varierar väldigt mycket, beroende på vad för slags livsmedel vi pratar om.
Rör det sig om bröd, chips eller enkla pastasåser på burk så är det ju enkelt att räkna ut näringsvärdet genom att addera samman ingredienserna/de olika substanserna.
Men om det rör sig om kött, pasta, keso eller mjöl så är nog en biokemisk process involverad i själva beräkningen.. men ja vettefan egentligen.. bara en vild spekulation.

bakar jag bullar och på begäran ska ge näringsvärdet för dem per styck t.ex så gör jag ju inte en biokemisk check på dem :laugh: