handdator

Visa fullständig version : Visa eller Mastercard?

Purren
2006-05-20, 10:14
Dags att skaffa ett bankkort. Visa eller Mastercard, vilket är bäst?

Bengan
2006-05-20, 10:37
visa är väl alltid bäst? triv i alla fall med mitt

shadowfire
2006-05-20, 10:38
Mastercard är mer gångbart i vissa delar av världen, men VISA är knutet till flest köpsställen, så min rekommendation är VISA.

internethjälten
2006-05-20, 10:42
Mastercard är mer gångbart i vissa delar av världen, men VISA är knutet till flest köpsställen, så min rekommendation är VISA.

+1

Baan
2006-05-20, 11:10
tror inte det är någon större skillnad, utomlands har båda varit lika gångbara, iofs har jag inte rest så sjukt mycket.

Mr Zero
2006-05-20, 11:12
+1
+2

shadowfire
2006-05-20, 11:20
tror inte det är någon större skillnad, utomlands har båda varit lika gångbara, iofs har jag inte rest så sjukt mycket.
Fel.
Många köpställen utomlands är inte knutna mot Mastercard, utan har bara VISA-auktorisation. Ett större köpställe har oftast inlösenavtal för båda, men mindre butiker och t.ex. verkstäder brukar enbart ha inlösenavtal med banker för VISA. Dessutom ligger VISA i täten för att få ut chipkorten i Sverige och VISA's "Verified by VISA" ansluts av fler o fler internetbutiker.

/bankchefen

Baan
2006-05-20, 11:24
Fel.
Många köpställen utomlands är inte knutna mot Mastercard, utan har bara VISA-auktorisation. Ett större köpställe har oftast inlösenavtal för båda, men mindre butiker och t.ex. verkstäder brukar enbart ha inlösenavtal med banker för VISA. Dessutom ligger VISA i täten för att få ut chipkorten i Sverige och VISA's "Verified by VISA" ansluts av fler o fler internetbutiker.

/bankchefen

Vad har bankchefen för källa? Mormor Agda numera RIP? ;)

Nej, jag talar utifrån egen erfarenhet, mest från Europa samt USA, där har båda korten funkat för dom tjänsterna jag använt. Självklart kan man utgå från att något kort är mer gångbart, men då får man nästan dra upp statistik tycker jag, eller konkreta fakta, ananrs är det rätt tråkigt säga fel till någon. :booty:

Arnesson
2006-05-20, 11:26
Skulle också rekomendera VISA, det funkar på fler ställen, helst när du är ute och reser.

Arnesson
2006-05-20, 11:28

Nej, jag talar utifrån egen erfarenhet, mest från Europa samt USA, där har båda korten funkat för dom tjänsterna jag använt. Självklart kan man utgå från att något kort är mer gångbart, men då får man nästan dra upp statistik tycker jag, eller konkreta fakta, ananrs är det rätt tråkigt säga fel till någon. :booty:

Jag råkade ut för det han skriver när jag var i Spanien eller Fankrike (bilade, minns ej vilket land det var :D ) att de endast tog VISA (jag har mastercard)

Nu var det ju inget stort problem, men ändock ett litet.

Baan
2006-05-20, 11:30
Jag råkade ut för det han skriver när jag var i Spanien eller Fankrike (bilade, minns ej vilket land det var :D ) att de endast tog VISA (jag har mastercard)

Nu var det ju inget stort problem, men ändock ett litet.

Nä, säger inte att han har fel, men vill man nu hävda att man ligger inne med sanningen om en sådan här sak så kan det vara trevligt med källa, alt. säger man bara "jag tror.." ;)

Rent spontant tror jag VISA har bättre spridning än mastercard, möjligtvis genom smart marknadsföring eller liknande.

Bartman
2006-05-20, 11:36
+2
+3

shadowfire
2006-05-20, 11:36

Orkar inte leta statistik, men källa på anslutna medlemmar är Mastercard Europas samt VISA Europas egna rapporter, vilka jag tagit del av.

Vill du läsa mer om EMV (chipkorten som körs i Norge och nu byggs ut i Sverige, främst av VISA) så är referens här: http://www.visaeurope.com/iwantvisa/chipcardsarehere.html och Verified By VISA som är ett slags "diplom" på att företaget har säker e-betalning (stöd för bedrägerier kan man säga) går att läsa mer om här: http://www.visaeurope.com/iusevisa/shoppingonline.html .

Men visst, ska man bara ha ett bankkort och bara använda det i sin hemstad osv så kvittar det ju självfallet om det är ett visa eller mastercard.

shadowfire
2006-05-20, 11:40
Nä, säger inte att han har fel, men vill man nu hävda att man ligger inne med sanningen om en sådan här sak så kan det vara trevligt med källa, alt. säger man bara "jag tror.." ;)

Rent spontant tror jag VISA har bättre spridning än mastercard, möjligtvis genom smart marknadsföring eller liknande.
Jag vet, men jag sitter ju inte o fiser på arbetsmaterialet här hemma. VISA har marknadsfört sig ja, men de har skaffat bra avtal med Inlösenbanker som gjort att de fått ett bra marknadsfäste. Inlösenavtal gör att typ de största bankerna i land fungerar som huvudpelare för VISA-kort. Mindre banker och kortutgivare får sedan i sin tur upprätta inlösenavtal med storbankerna för att använda VISA. Storbankerna njuter för får en stark position då de är en länk mellan VISA och köpställena... osv.

Purren
2006-05-20, 12:04
Fel.
/bankchefen

Får man fråga vilken bank?

shadowfire
2006-05-20, 12:06
Får man fråga vilken bank?
Njet, känner inte för att delge "varumärket" om det inte är i arbetsrelaterat syfte av flera anledningar.

Cilia
2006-05-20, 12:08
varför välja?
jag har både och plus dinners.

dynamo
2006-05-20, 12:09
Utöver vad som redan är nämnt, så tillåter inte Visa (åtminstone i Sverige) att handlare tar ut avgifter från kunderna för korttransaktioner. Man kan bråka och slippa avgiften alt. anmäla handlare som gör det till deras bank (leverantör för korthandelstjänsten).

Det jag fått lära mig är att korten är ungefär lika stora ute i världen. I vissa länder funkar Mastercard oftare, vissa andra funkar Visa oftare.

dynamo
2006-05-20, 12:11
varför välja?

För att det kostar extra att ha flera? Jag har också flera då jag har bra erbjudande pga anställning i bank, annars hade jag nöjt mig med ett tror jag.

bulldoggen
2006-05-20, 12:18
Det finns vissa skillnader i "täckning" mellan VISA och Mastercard, men dessa är så små att när det kommer till kritan handlar det mest om vilken logga man tycker är snyggast eller vilket kort som kostar mest att ha.

Undantaget är om man ska resa till eller vistas mycket i ett specifikt land, så kan man ju alltid kolla upp vilken av dem som har flest inlösenställen på den aktuella platsen.

VISA har, som nämnts även ett avtal med BABS om att avgifter inte skall tas ut, men detta är egentligen verkningslöst då butiksägarna struntar i det. (Om man nu inte vill börja tjafsa om det, men vem orkar det?).

/fd bankanställd

Callister
2006-05-20, 12:49
Jag valde på måfo. Blev VISA för att de har en mer stilren och trevligare loga.

Cilia
2006-05-20, 12:49
För att det kostar extra att ha flera? Jag har också flera då jag har bra erbjudande pga anställning i bank, annars hade jag nöjt mig med ett tror jag.
men du har glömt det viktigaste

I can pay my visa with my master card!

dynamo
2006-05-20, 12:53
men du har glömt det viktigaste

I can pay my visa with my master card!

Fint som faen! Sen fixa ett AmEx och betala Mastercard-räkningen.

Davil
2006-05-20, 14:27
Är det någon som vet om det finns någon typ av "bevis" papper att läsa och skriva ut som visar att butiker inte får ta ut kortavgift vid betalning med VISA-kort ?

dynamo
2006-05-20, 14:32
Är det någon som vet om det finns någon typ av "bevis" papper att läsa och skriva ut som visar att butiker inte får ta ut kortavgift vid betalning med VISA-kort ?

Tråd på annat forum som diskuterar ämnet (http://www.webforum.nu/showthread.php?t=135924&page=1&pp=25)

Första posten i ovanstående tråd är hänvisar till några källor..

Senare i tråden länkas det vidare bla till dessa sidor:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=253392
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Davil
2006-05-20, 14:42
Tackar !

aliquis
2006-05-20, 15:43
Vet inte, kör på Visa.

Eller så kan du ju ta American Express, det är dyrt, kostar mycket för butikerna, och går inte att använda på så många ställen, men antagligen är något bra med det? Utöver status och hög kreditnivå.

aliquis
2006-05-20, 15:45
Det är ju fortfarande taskigt ATT det kostar pengar för butikerna när man handlar med kort, känns lite fånigt att köpa något för 6kronor mer kort, och du som konsument får ju betala det hur som helst.

Hade väl varit rättvisare att låta de som betalar med kort betala avgiften än att alla skall betala egentligen? Rätt efterblivet att förbjuda det.

dynamo
2006-05-20, 15:59
Vet inte, kör på Visa.

Eller så kan du ju ta American Express, det är dyrt, kostar mycket för butikerna, och går inte att använda på så många ställen, men antagligen är något bra med det? Utöver status och hög kreditnivå.

AmEx hos FSB så får du 1% tillbaka på allt du köper på kortet. Hos andra är det nog annat som gäller, tror ofta det är bonus förknippat på nått sätt. Vissa samlar du poäng på allt du köper med kortet och får sen lösa in poäng mot produkter, väska, keps, paraply, handdukar osv upp till resor om du har riktigt mycket poäng.

I övrigt har jag hört att det är högre kostnad för butiken att hantera köp med American Express än med andra korttyper, vilket då torde vara anledningen att en del butiker inte tillåter köp med dem.

Helena B
2006-05-20, 16:59
varför välja?

+ 1, plus att jag har mitt första elektronkort kvar, om mina kort skulle avmagnetiseras (händer jämt och ständigt).