handdator

Visa fullständig version : Panikångest - en Guide.


Metal_boy_
2006-05-20, 01:39
Hej alla! Jag tänkte att jag skulle lägga upp en liten beskrivning/mall, om vad som händer när man får en ångestattack. Jag vet att jag inte är ensam om att lida av panikångest, vi är förmodligen fler på forumet som lider av någon sorts psykisk ohälsa. Tyvärr!

Här är en väldigt enkel mall/beskrivning på själva händelseförloppet:

http://img129.imageshack.us/img129/2821/utvecklingavenngestattack1fj.jpg



En preliminär bedömning av en viss situation eller ett visst stimuls (1) leder till att denna (det) uppfattas som hotfull/hotfullt (2) vilket väcker oro (3) som i sin tur aktiverar det autonoma nervsystemet (4) som avger kroppsliga och mentala sensationer (5) som i sin tur förstärker upplevelser av verklige hot (6).

Sensationerna upptrappas via detta feed-back-system och utlöser en panikattack.

- Panikattacken leder till, förutom starka uttryck i det vegetativa systemet (kvävningskänsla, svettningar, blekhet, hög puls, hjärtklappning) total black out i det kognitiva systemet.

- I detta läge är det endast flykt som gäller.


Nu har vi en liten introduktion på vad som händer när man får en ångestattack.

Det här är faktiskt inget onödigt att ta en titt på, även om man inte har några psykiska besvär. Här inne är vi många som är måna om hälsan och det gäller även det mentala, så det skadar inte att ta en titt ändå.

Nästa gång ska jag ta upp lite om "Att andas i fyrkant", det ett sätt (en slags träningsmetod kan man säga) att förebygga en ångestattack. Men det gäller att träna på det för att lyckas, precis som med våra muskler.

Ha en fortsatt trevlig afton tills dess!

Mvh

Mannen med panikpåsen

ALEXPALEX
2006-05-20, 08:00
*yourock*
Föredömligt initiativ!

shadowfire
2006-05-20, 08:36
Bygger på detta med något som kallas "reptilhjärnan".

Under hjärnhalvorna sitter det en slags stam som sticker ut, vars struktur kallas reptilhjärnan. Till den hör mellanhjärnan, mitthjärnan, hjärnbryggan och förlängda märgen.

Dels liknar den en reptils hjärna, men det anses också att det verkar inte finnas några nyanser i den. Allt är svart eller vitt. Instinkter, drifter och reflexer bestäms av reptilhjärnan genom korta impulser. Födointag, Flykt, Försvar och Fortplantning brukar man säga styrs av reptilhjärnan.

Den väljer: Vän eller Fiende, Flykt eller Försvar, som en slags vipbrytare.

Vad händer då om du är lite nervös för att gå upp och presentera något för klassen i skolan, hålla en lektion i lumpen, ett föredrag på universitetet eller en redovisning på jobbet? Är din hjärna invand vid att det är "läskigt" att prata inför publik så kommer den först göra en snabbanalys. Mycket folk + stå ensam längst fram + risk att göra bort sig osv. Är det kopplat till en tidigare händelse där du kanske gjort bort dig o blivit utskrattad så kommer hjärnan skicka ta med det i analysen.

PANG. På en nanosekund slår reptilhjärnan till och egentligen stänger ner delar av din riktiga hjärnverksamhet. Man kan säga att det fungerar som en sluss till riktiga hjärnan. Låt säga att det i det här fallet tolkas som "läskigt" att tala inför publik, då slår reptilhjärnan till med t.ex. flykt. Illamående, yrsel, svettningar, hela panikångestbiten kommer.

Ett sätt att lura reptilhjärnan är att vänja hjärnan vid att det som är läskigt inte alls ÄR läskigt, att det ska tolkas som positivt och då slår reptilhjärnan aldrig till. Det kan göras med kognitiv psykologi, hypnos eller vanlig hederlig coaching. Ett annat sätt är att lura reptilhjärnan och precis innan man ska tala för publik så anstränger man sig fysiskt (går in på en toalett o gör chins?), många föreläsare joggar upp/ner för trappor innan sitt föredrag. Man har då redan tagit till "flykt" så när reptilhjärnan ska slå till så känner den redan av kroppens flykt och reagerar inte.

När reptilhjärnan bryter in så lamslår den övriga hjärnfunktionerna lite. Om du t.ex. håller på att halka så ingriper reptilhjärnan o styr reflexer som att slänga ut en hand eller rätta till balansen. Under den tiden tänker man sällan på något annat och tänker egentligen inte på själva reflexen heller - "den bara kommer".

Reptilhjärnan styr även fortplantning o sexlust. Den kan slå ifrån till försvar om du blir uppraggad av fel person, men också lamslås lite av alkohol vilket gör att "vipbrytaren" inte riktigt fungerar som den ska. Pannloben "släcks" också ner av mycket alkohol och reptilhjärnan vet inte hur den ska tolka signaler riktigt. Därav kan man börja bråka med sin flickvän på fyllan, utan att man egentligen hade tänkt vara arg. Reptilhjärnan slår ifrån o ställer in sig på försvar/kamp t.ex.

Summa summarum:
Du kan uppleva symptom som liknar panikångest i din vardag, utan att det är det då det "bara" är din reptilhjärna som spökar. Reptilhjärnan är programmerad och inlärd vissa saker och kopplad till tolkningar, så det går att lära reptilhjärnan att vissa tolkningar inte är så farliga. Har du problem med fobier, nervositet, ångest, dåligt självförtroende, dålig sexuallust etc så kan mycket botas genom kognitiv psykologi där reptilhjärnan får sig en läxa.

Med coaching o mentalt fokus så kan du avvänja dig fobier, sluta röka eller lägga av med andra laster, klara av sådant du aldrig lyckats med tidigare i ditt liv och framförallt få ett roligare liv - o det kostar inget mer än ditt intresse!

Källa: 10 års arbete med psykologi, beteendevetenskap o människor. Wikipedia, Kroppen o Människan (okänd författare), Människosyn i ledarskapsutveckling (Claes Trollestad / Nya doxa), Gruppprocesser (Svein Stensaasen & Olav Sletta), Handledning i professionsgrupper (Liv Gjems), Kommunikation & konflikthantering (Arne Maltén) och säkert 100 böcker till.

Pata
2006-05-20, 10:24
Superintressant tråd med två mycket bra inlägg! Jag bidrar med det jag tycker är mest intressant, medicineringseffekt.

Det vanligaste och mest sålda receptbelagda medicinen i Sverige (och troligtvis i hela västvärlden) är sk SSRI mediciner. Dessa serotoninåterupptagshämmare dämpar återupptagningen av serotonin och resulterar då i högra serotoninhalt. Underskott på denna signalsubstans kan leda till kroniska deppresioner, panikångest, ångest som kan leda till agorofobi (ångest över att man kommer få panikångest) och mängder av andra psykiskt relatade besvär. SSRI medicin används som grundläggande medicin vid många andra vanliga mentala besvär som trauma och chock efter olyckor, utbrändhet, och stressbesvär.

Med andra ord betyder det att dom som äter antidepressiva inte nödvändigtvis är deprimerade. De första antidepressiva medicinerna var sk tricykliska som påverkade 3 st monoaminer (serotonin, noradrenalin och dopamin). Då en person kanske endast behövde justering av serotonin nivå gav denna behandling ofta en hel del bieffekter. Idag används oftast SSRI preparat, som sitt namn anger, endast påverkar just serotonin. Andra liknande mediciner påverkar tex enbart noradrenlin.

Den vanligaste bieffekten idag är nedsatt sexuell lust. Detta varierar mycket individuellt.

Namn på vanliga svenska preparat är seroxat (paroxetin), Zoloft, cipramil mfl. Amerikansk motsvarighet (som dock börjar bli gammal på marknaden och alltmer ersätts av nya preparat) är, som många säkert hört talas om är Prozac). Den lanserades under annat namn i Sverige.

Jag skickar med lite länkar där källor till artiklar finns med.

http://www.deprimerad.net/allm/behandling/behandling.htm

http://depression.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4346

http://sv.wikipedia.org/wiki/SSRI

Då jag inte är någon expert på området så har jag viss erfarnhet av ämnet. Jag har läst 45 poäng psykologi med viss inrikting på neuropskykologi. Jag har även jobbat inom psykiatrin och har flera vänner som lider av panikångest, depprisioner och andra psykiska besvär. Det är vanligare än man tror och kan visa sig i senare år utan att man haft besvär innan.

Hoppas detta var informativt!

Diana
2006-05-20, 11:11
Mkt intressanta krejjor :bow: just psykisk ohälsa är nåt ALLA tjänar på att va välinformerade om.

Hade en fd. arb kamrat som gick med panikattacker i nästan ett halvår innan hon fick reda på vad det var förnågot..

Med coaching o mentalt fokus så kan du avvänja dig fobier, sluta röka eller lägga av med andra laster, klara av sådant du aldrig lyckats med tidigare i ditt liv och framförallt få ett roligare liv - o det kostar inget mer än ditt intresse!

:thumbup:
Hjärnan är ju otrooligt duktig på att lägga mönster som kan kännas helt jävla omöjliga att ta sej ur.. men att bryta dom är oftast långt mkt lättare än man tror =) även om det inte är 'lätt'. Man ska aldrig ge upp :)

shadowfire
2006-05-20, 11:15
Hjärnan är ju otrooligt duktig på att lägga mönster som kan kännas helt jävla omöjliga att ta sej ur.. men att bryta dom är oftast långt mkt lättare än man tror =) även om det inte är 'lätt'. Man ska aldrig ge upp :)
Det är det absolut roligaste med mitt yrke, att arbeta med människor som tror att de inte kan prestera mer, eller att de inte kan göra vissa saker. "Nej jag kan inte sälja, jag är ingen säljare" osv. Ett halvår senare står namnet deras skrivet högst upp på listan av topp tre bästa säljare och människan sprudlar av energi för att ha lyckats med något som "var omöjligt".

Allt som behövdes var en ribba att sikta på, lite höjdhoppsträning och coaching.

Diana
2006-05-20, 11:22
Det är det absolut roligaste med mitt yrke, att arbeta med människor som tror att de inte kan prestera mer, eller att de inte kan göra vissa saker. "Nej jag kan inte sälja, jag är ingen säljare" osv. Ett halvår senare står namnet deras skrivet högst upp på listan av topp tre bästa säljare och människan sprudlar av energi för att ha lyckats med något som "var omöjligt".

Allt som behövdes var en ribba att sikta på, lite höjdhoppsträning och coaching.
Är få förunnat at ha ett jobb man verkligen trivs med och känner att man gör sån skillnad :bow:

..trist att det kan vara så satans bekvämt att sjunka ner i passivitets träsket bara :whipped: :D

Metal_boy_
2006-05-20, 11:28
Kanon Shadowfire och Pata! Ni behövs!

Pata
2006-05-20, 11:53
Nästa gång ska jag ta upp lite om "Att andas i fyrkant", det ett sätt (en slags träningsmetod kan man säga) att förebygga en ångestattack. Men det gäller att träna på det för att lyckas, precis som med våra muskler.


Låter lovande. Hört talas om liknande metoder. Utveckla/elaborera gärna! Jag mycket nyfiken på olika kognitiva beteendemetoder!
*yourock*

Me_Myself
2006-05-20, 11:57
Bra text :)
Men den där fyrkanten ger jag inte mycket för.

Pata
2006-05-20, 12:00
Bra text :)
Men den där fyrkanten ger jag inte mycket för.

Berätta varför. Har du provat? Vad går den ut på ? Är det en erkänd metod ? Vad fungerar bättre i sådana fall? Utveckla ditt svar tack!

Metal_boy_
2006-05-20, 12:08
Bra text :)
Men den där fyrkanten ger jag inte mycket för.


Tråkigt att det är så. Vad har du för erfarenhet av den?

Me_Myself
2006-05-20, 12:15
Jag hade en kurator som var inne på det där med att andas i fyrkant. Hon tyckte att jag skulle göra det när jag börja känna mig pressad, innan den riktiga ångesten kom.
Det gick enligt henne ut på att andas in medans man räknar till fyra, håller andan medans man räknar till fyra och andas ut medans man räknar till fyra. Samtidigt tyckte hon det var bra att fästa blicken på något med fyra sidor och följa en sida vid varje steg, som ett fönster.

Jag tyckte bara att det stressade mig men jag har lite dåligt tålamod kanske.

Det som har hjälpt mig är att veta att jag har medicin tillgängligt. Jag behöver aldrig ta den längre. Bara att tänka tanken att jag behöver inte få panik, jag kommer inte få svårt att andas för jag har medicin hemma ifall det går så långt lugnar ner mig.

Metal_boy_
2006-05-20, 12:25
Jag hade en kurator som var inne på det där med att andas i fyrkant. Hon tyckte att jag skulle göra det när jag börja känna mig pressad, innan den riktiga ångesten kom.
Det gick enligt henne ut på att andas in medans man räknar till fyra, håller andan medans man räknar till fyra och andas ut medans man räknar till fyra. Samtidigt tyckte hon det var bra att fästa blicken på något med fyra sidor och följa en sida vid varje steg, som ett fönster.

Jag tyckte bara att det stressade mig men jag har lite dåligt tålamod kanske.

Det som har hjälpt mig är att veta att jag har medicin tillgängligt. Jag behöver aldrig ta den längre. Bara att tänka tanken att jag behöver inte få panik, jag kommer inte få svårt att andas för jag har medicin hemma ifall det går så långt lugnar ner mig.

Ok, jag förstår. Jag var också skeptisk men det krävs träning. Den typen av andning är meningen för att ge nya signaler (det är ingen fara) liksom. Mycket har med andningen att göra. Jag tror också att det har med tålamodet att göra, man vill bara att det ska vara enkelt och fungera på en gång utan att man behöver kämpa för mycket.

Ja, det är vanligt att man har sina små "livlinor" som ger trygghetskänsla, som du nämner dina tabletter. Andra saker kan vara t.ex. vattenflaska, bilen, påse etc. Något tryggt att fly till.

petersson
2006-05-20, 12:41
Är det såna här panikattacker som Tony Soprano får i Sopranos?

Diana
2006-05-20, 12:47
Är det såna här panikattacker som Tony Soprano får i Sopranos?
Precis!

Me_Myself: va skönt att du blivit av med det( eller nästintill iaf) :love:

Lasse Kongo
2006-05-20, 15:44
Grymt Mental, detta är ju något du kan bra så det är bra att du sprider dina "vibes" sas *kissass*

Krokodil
2006-05-20, 16:24
Jag har haft panikångest men det går att ta sig ur det, även om det känns jäkligt svårt ibland.

Pata
2006-05-20, 16:47
Det gick enligt henne ut på att andas in medans man räknar till fyra, håller andan medans man räknar till fyra och andas ut medans man räknar till fyra. Samtidigt tyckte hon det var bra att fästa blicken på något med fyra sidor och följa en sida vid varje steg, som ett fönster.

Mm, jag tycker mig känna igen det där med räta linjer och logiska mönster. Andningen har jag inte hört talas om.


Det som har hjälpt mig är att veta att jag har medicin tillgängligt. Jag behöver aldrig ta den längre. Bara att tänka tanken att jag behöver inte få panik, jag kommer inte få svårt att andas för jag har medicin hemma ifall det går så långt lugnar ner mig.
Jag vet precis vad du menar! Tror att det kan räcka att man har ett "ankare" för att få kontroll igen så uppstår inte situationerna lika ofta eller alls.

Me_Myself
2006-05-20, 17:50
Jag vet precis vad du menar! Tror att det kan räcka att man har ett "ankare" för att få kontroll igen så uppstår inte situationerna lika ofta eller alls.

Ja, att veta att om det händer klarar man sig ur det. Ofta tror man ju att man ska dö när man får panikångest fast man vet att man inte kan göra det *screwy*

Jag har försökt ta bort personer och situationer som stressar mig också. Det har gjort gott :)

ALEXPALEX
2006-05-21, 14:20
För mig har det fungerat ganska bra just det här med ett "ankare". Jag har en bok hemma om hur man behandlar ångest och så och när jag håller på att få panik så brukar jag bestämma mig för att läsa den ordentligt. Hittills har jag bara bläddrat i den, men poängen är att själva vetskapen om att det går att göra hanterligt kan räcka ganska långt. Mycket bättre än min första metod var (supa dagligen under flera års tid, ingen vidare bra långtidsbehandling)

Metal_boy_
2006-05-21, 14:24
Ja, att veta att om det händer klarar man sig ur det. Ofta tror man ju att man ska dö när man får panikångest fast man vet att man inte kan göra det *screwy*

Jag har försökt ta bort personer och situationer som stressar mig också. Det har gjort gott :)


Verkligen härligt att höra hur bra det har gått för dig, det ger drivkraft till oss andra! :thumbup:

Metal_boy_
2006-05-21, 14:24
För mig har det fungerat ganska bra just det här med ett "ankare". Jag har en bok hemma om hur man behandlar ångest och så och när jag håller på att få panik så brukar jag bestämma mig för att läsa den ordentligt. Hittills har jag bara bläddrat i den, men poängen är att själva vetskapen om att det går att göra hanterligt kan räcka ganska långt. Mycket bättre än min första metod var (supa dagligen under flera års tid, ingen vidare bra långtidsbehandling)


Kanon att du är på rätt spår! :)

Princy
2006-05-21, 14:27
Intressant tråd! :thumbup: Jag ska läsa igenom den lite noggrannare när jag får tid över idag.

sissa
2006-05-21, 15:44
Jag har också panikångest. Eller...jag lever med det. Jag får i princip aldrig panik längre, det eskalerar inte dit längre. Ångest däremot, och förväntansångest, mer eller mindre, har jag ibland.

När det var som värst, ångest varenda dag hela tiden och panikattacker stup i kvarten, så började jag på kognitiv terapi. Det hjälte hur snabbt som helst för mig. Det tog bort paniken, och de värsta "topparna".

Sen när det gäller generell ångest, hela hanteringsbiten så har det tagit sin tid. Eller tar, fortfarande. Även om jag fick "verktygen" tidigt så har jag nog inte förren idag förstått hur man kan använda sig av dem. Eller har kanske inte velat heller för jag har inte varit där än i det läget. Vissa har jag nog inte begripit mig på fortfarande. Men det kommer kanske :)


Jag tror hursomhelst att det är viktigt att inse att om man har panikångest och eller ångest så påverkar det en självklart. Mer eller mindre beroende på hur mkt man är drabbad. Men om man isolerar sig, om man ger upp, om man låter panikångesten styra en, så är det man själv som står för det, inte panikångesten.
Säger inte att det inte är förståeligt eller att det skulle vara lätt alla ggr, tro mig jag vet, men dock....man spelar själv en stor och viktig roll i det här. Sen måste man inte vända allt på en dag, eller få kontroll över allt på en dag. ( Den metoden tror inte jag på överhuvudtaget) Det måste vara okej att man inte ändrar allt över en natt liksom. Men man kan börja med ett litet kliv. Och fortsätta med ett till osv. Ta lite i taget.

Sen är alla olika och alla har sina berättelser. Vad vet jag om någon annans tillvaro och känslor osv. Jag kan bara veta hur jag haft det.

sissa
2006-05-21, 15:53
Det här med andning;

Jag har aldrig "lärt" mig att andas på nåt särskilt sätt, vad jag minns iaf. En gång hade jag dock panik när jag kom till min psykolog, och då satt jag ju och försökte få stopp på skiten, och då fick jag höra att jag andades precis som man ska. Hur nu det var:)


Det här med "ankare" känner man ju igen. Jag har en tablett som jag har haft i..jag vet inte hur många år (kanske borde kolla bäst före på den) och bara vetskapen att den finns är inte dumt. Framförallt vetskapen att den inte finns kan ju ställa till det....

Pata
2006-05-21, 19:35
Jag har försökt ta bort personer och situationer som stressar mig också. Det har gjort gott :)

Det kan jag tänka mig. Personligen vägrar jag låta ångesten eller dess utlösande situationer styra mina val i livet. Nu vet jag inte hur din situation såg ut precis men generellt tycker jag inte man ska undvika situationer som utlöser panikattacker, man ska möta dom med rätt medel.


Men om man isolerar sig, om man ger upp, om man låter panikångesten styra en, så är det man själv som står för det, inte panikångesten.

Precis!

Väntar på min kognitiva terapi. Tråkigt nog är det ca 6 mån väntetid. Någon som kan rekomendera alternativt/privat ställe att vända sig till om man skulle tröttna på att vänta i kö?

Me_Myself
2006-05-21, 19:41
Det kan jag tänka mig. Personligen vägrar jag låta ångesten eller dess utlösande situationer styra mina val i livet. Nu vet jag inte hur din situation såg ut precis men generellt tycker jag inte man ska undvika situationer som utlöser panikattacker, man ska möta dom med rätt medel.





Ne nu pratar jag dåliga situationer. Relationer till missbrukare och sånt otäckt som verkligen va bra att ta sig ur :)

Pata
2006-05-22, 08:58
Ne nu pratar jag dåliga situationer. Relationer till missbrukare och sånt otäckt som verkligen va bra att ta sig ur :)

Jaha, ja då var det väl inget snack om saken. Jag menar mer klassiska situationer som presentationer eller konfliktsrädsla. Mår oftast piss inför dom men vägrar låta ångesten styra mitt beslut att utföra dom.

Det här med att trigga attacken innan situationen verkar intressant. För när man väl haft den återkommer den ju inte under närliggande liknande situationer. Någon som har något bra knep ?

Zarrtosht
2006-05-22, 09:13
Jag tror inte det har nämnts, men det är så att där två stycken nervceller möts utväxlas två olika ämnen mellan de som heter Sertralin (som finns i Zoloft) och Melatonin. Om mängden av något av dessa ämnen förändras, kommer hjärnan ur balans och man får ångest och depression...*cry*

Zarrtosht
2006-05-22, 09:18
eller så hette det Serotonin istället för Sertralin, osäker

Pata
2006-05-22, 10:08
Jag tror inte det har nämnts, men det är så att där två stycken nervceller möts utväxlas två olika ämnen mellan de som heter Sertralin (som finns i Zoloft) och Melatonin. Om mängden av något av dessa ämnen förändras, kommer hjärnan ur balans och man får ångest och depression...

eller så hette det Serotonin istället för Sertralin, osäker

Tror att det är Serotonin du menar. Samtliga SSRI preparat, som Zoloft, hindrar/minskar den naturliga återupptagning av serotonin, av axiomkropparna i nervabanornas slut (dendriter). Detta resulterar i högre halt av Serotonin i signalgappet mellan dendriterna. Detta är effekten man vill nå när halten Serortonin är naturligt för låg i hjärnan, vilket ofta kan resultera i deprissioner eller ångest.

Metal_boy_
2006-11-16, 17:32
Tänkte att jag tar en gammal tråd och skriver i. Fan, de senaste månaderna har jag gjort enorma framsteg. Jag jobbar hos en släkting, jag går till gymet själv, jag åker till vänner och umgås, träffar brudar. Jag ringde polarn för ett tag sedan och frågade om han skulle med på stan. För bara 3mån sedan hade jag problem att besluta om jag pallade att dra till en annan polare och hälsa på, som bara bor några hundra meter bort. Jag vet inte vad som har hänt, men jag ska kämpa på som ett as. Jag har knappt förväntansångest längre och även om jag skulle vilja framkalla en panikattack, så går det inte. Jag tänker fortsätta på samma bana och bli helt jävla fri från den här skiten, jag vägrar acceptera den.

Dnepr
2006-11-16, 17:34
Tänkte att jag tar en gammal tråd och skriver i. Fan, de senaste månaderna har jag gjort enorma framsteg. Jag jobbar hos en släkting, jag går till gymet själv, jag åker till vänner och umgås, träffar brudar. Jag ringde polarn för ett tag sedan och frågade om han skulle med på stan. För bara 3mån sedan hade jag problem att besluta om jag pallade att dra till en annan polare och hälsa på, som bara bor några hundra meter bort. Jag vet inte vad som har hänt, men jag ska kämpa på som ett as. Jag har knappt förväntansångest längre och även om jag skulle vilja framkalla en panikattack, så går det inte. Jag tänker fortsätta på samma bana och bli helt jävla fri från den här skiten, jag vägrar acceptera den.

Otroligt roligt att läsa sånt här. Starkt jobbat av dig.

Metal_boy_
2006-11-16, 17:39
Otroligt roligt att läsa sånt här. Starkt jobbat av dig.

Tack! Så ni som är nere i skiten, tänk på detta. Jag har också varit en av dom som trott att "Visst, andra kan komma ur det, men inte jag". Våga vägra acceptera helvetet. Bli förbannade!

Herkulez
2006-11-16, 17:47
Shit va glad jag blev av att läsa det där metal, fortsätt kämpa på så du blir av med dina demoner :hbang:

Metal_boy_
2006-11-16, 17:51
Shit va glad jag blev av att läsa det där metal, fortsätt kämpa på så du blir av med dina demoner :hbang:


Tack Herpez! Ska kämpa på som en afganhund! :hbang:

Batman
2006-11-16, 17:53
och detta är vanligt ?

Me_Myself
2006-11-16, 18:04
och detta är vanligt ?


2-5 % av befolkningen drabbas av panikångest.

HenrY
2006-11-16, 18:17
Riktigt kul att höra metal!:)

Lasse Kongo
2007-08-13, 18:30
Gammal tråd, men bump för fan, hur går det för dig mannen?

Blev inget snopen för ett par veckor sedan, jag var ute och på ett litet äventyr med en polare, satt på passagerarsidan, kommer in till stan vid ett rödljus, tittar lite snabbt till höger, ser en röd volvo 850, ser någon långhårig jävel med jordens största prilla i käften, kollar framåt igen, kollar höger igen... VAFAN DET ÄR JU MENTAL BOY!

Båda vevar ner rutorna sen åker vi typ och snackar en bit i bilkön :laugh:

Du såg jävligt glad och annorlunda ut, blev lite paff som sagt, lite långt hår bara, och en prilla som måste varit inlastat med en lastare? haha

Kul om du uppdaterar tråden mannen, så jävla kul att livet har ljusnat för dig :hbang:

Metal_boy_
2007-11-26, 17:45
LK: :laugh: :laugh:

Fan. Idag var min första dag på en ny arbetsträning med bara främlingar. Jag började nämligen på brandförsvarets övningsfält idag. Allt gick skitbra och jag hade knappt fjärilar i magen. Det går skitbra för mig nu (peppar peppar..). Dessutom har jag träffat en underbar tjej. Igår var vi på bio. Jag har inte kunnat se mig själv gå på bio med mina problem, men jag var helt bekväm med situationen, hela tiden. Jag förvånar mig själv rätt mycket just för tillfället. Vissa saker tänker jag "Varför har jag haft svårt för det här egentligen?" över.

Kom ihåg att i det här fallet kan du inte bli mer än nerslagen. Du blir aldrig ihjälslagen. Så res dig upp och försök ta er förbi hindret. Till slut kommer du över hindret. Och när du är förbi några hinder och går till början av banan, så är första hindret så lätt, att du bara behöver ta ett skutt!:thumbup:

Mvh

Metal

Handcuff
2007-11-26, 17:48
Mycket roligt att läsa om dina framsteg. :thumbup:

Hades
2007-11-26, 17:54
Bra jobbat Plåtis :thumbup:

Slartibartfast
2007-11-26, 18:07
Bra som faen, Metal! :thumbup:

Minns att bio var ett stort steg för mig också.

Metal_boy_
2007-11-26, 18:10
Tack alla!

Slarti: Härligt att du kan det också! Du hade ju lite liknande problem :)

Slartibartfast
2007-11-26, 18:13
Slarti: Härligt att du kan det också! Du hade ju lite liknande problem :)

Jo, nuförtiden är det inga problem. Men när det var nytt i slutet av 90-talet. *spy*