handdator

Visa fullständig version : Utförande i skivstångsrodd


Ectomorph
2006-05-19, 20:58
Idag när jag utförde skivstångsrodd på gymmet dröjde det inte länge innan en person kommenterade mitt utförande.
Jag kör med lätt böjda ben och ryggen rakt framåtlutad i ca 45 grader (vinkeln varierar jag mellan passen; ibland blir det parallellt också).
Under utförandets gång försöker jag hålla ryggen rak och drar stången upp till bröstet då jag tycker det känns allra bäst.

Personen i fråga menade att jag skulle trycka ut med röven som världens ankstjärt och bara dra stången till naveln högst, vilket ju ger betydligt kortare rörelsebana och inte alls känns bra. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt som jag kör och försökte också argumentera utan nämnvärt resultat.
Vem har rätt egentligen? Jag kör ju som Arnold visar i sina böcker, så det kan ju inte vara fel. ;)

michael
2006-05-19, 21:07
Nja, som arnold visar i sin bok så kör han som du säger, lätt böjda ben och överkroppen parallel med golvet MEN han drar till magen och inte bröstet. Anledningen för det är väl att om du flexar ut armbågarna för mkt så tar det mer på baksida axlar?

denny
2006-05-19, 21:14
Beror på vad du är ute efter. Drar du upp mot bröstet får musklerna mellan skulderbladen, baksida axel jobba mer och latsen mindre.
Drar du mot naveln så får latsen jobba mer, baksida axel och musklerna
mellan skulderbladen mindre. Lite förenklat.
Jag brukar variera båda under samma pass.*flex*

Krampus
2006-05-19, 21:15
Så trött på det här nörderiet om "korrekt utförande" i varenda övning om syftet är att bygga muskler..
Tar det på ryggen och du inte skadar dig så gör du rätt. Det behöver inte vara centimeterprecition. När du står där med tjockaste och bredaste ryggen sedan kan ha stå där med sin ankstjärt i vädret i hopp om spontanpenetration...

Ectomorph
2006-05-19, 21:27
Ok, tack för tipsen! Jag får variera och pröva lite.

denny
2006-05-19, 21:28
:hbang: Så trött på det här nörderiet om "korrekt utförande" i varenda övning om syftet är att bygga muskler..
Tar det på ryggen och du inte skadar dig så gör du rätt. Det behöver inte vara centimeterprecition. När du står där med tjockaste och bredaste ryggen sedan kan ha stå där med sin ankstjärt i vädret i hopp om spontanpenetration...

michael
2006-05-19, 21:46
Prova att försöka hålla stången med tummen pekfinger och långfinger, inget tryck på vare sig ringfingret eller lillfingret. Prova det SPECIELLT i kabelrodden, du kommer märka en jävla skillnad. Bob Cicherillo lärde mig det i hans videosamling upp till IFBB Masters.

rQx
2006-05-20, 16:10
Så trött på det här nörderiet om "korrekt utförande" i varenda övning om syftet är att bygga muskler..
Tar det på ryggen och du inte skadar dig så gör du rätt. Det behöver inte vara centimeterprecition. När du står där med tjockaste och bredaste ryggen sedan kan ha stå där med sin ankstjärt i vädret i hopp om spontanpenetration...
Bara för att man inte skadar sig just då så kan ju fel utförande straffa sig senare som ännu värre skador, eller?

jwzrd
2006-05-20, 16:15
Bara för att man inte skadar sig just då så kan ju fel utförande straffa sig senare som ännu värre skador, eller?

Bara för att du tror att ett visst skadefritt utförande är bra, så behöver inte det betyda att det faktiskt är bra. Vad är bättre: stor rygg + skador eller oförändrar rygg + inga skador? Om du väljer det senare förstår jag inte öht varför du tränar?


JAAAAAAAAA jag vet att det finns fler alternativ, stfu. Men jag blir också trött på "ffs, du kanske skadar diglol11". Vaffan, får du INGA resultat så kan du lika bra sluta träna.

Fettecke
2006-05-20, 16:18
Bara för att du tror att ett visst skadefritt utförande är bra, så behöver inte det betyda att det faktiskt är bra. Vad är bättre: stor rygg + skador eller oförändrar rygg + inga skador? Om du väljer det senare förstår jag inte öht varför du tränar?
...


hörrö k*ken... du får tänka lite längre själv... skadar du dig konstant så lär det ju inte bli så jävla bra i längden, så du blir skadad för bra många år framöver, blir det nån träning då tror du?

polaren
2006-05-20, 16:20
Jag brukar inte köra skivstångsrodd, men när jag kör T-bar så har jag lätt böjda ben, har överkroppen parallell med golvet, och trycker ut röven (ankstjärt). Tycker det funkar bäst för mig. Och det har jag lärt mig själv, och ingen har kommenterat det än så länge ;)

jwzrd
2006-05-20, 16:24
hörrö k*ken... du får tänka lite längre själv... skadar du dig konstant så lär det ju inte bli så jävla bra i längden, så du blir skadad för bra många år framöver, blir det nån träning då tror du?

Hellre stora muskler och skador än att träna år ut och år in utan att någon ser nån skillnad. Utan skillnad hade jag lika gärna kunnat göra något annat istället för att träna, eller hur? Så küken, tänk efter lite själv?

goodie
2006-05-20, 16:30
Går det inte att bygga muskler utan att få skador? :confused:






:D

jwzrd
2006-05-20, 16:34
Går det inte att bygga muskler utan att få skador? :confused:






:D

Givetvis och det är också givetvis det man ska sträva efter. Men om valet står mellan ett trött PT-utförade i stångrodden med putande röv och överkroppen i princip rakt upp och att skada sig MEN bygga en stor fet rygg så är valet för mig lätt.

goodie
2006-05-20, 16:41
Beror på hur skadad man blir. Skulle jag inte kunna ha sex så är jag
hellre en spinkis och betalar för sexet :D


Förövrigt så är skivstångsrodden en underbar övning.

Krampus
2006-05-20, 16:53
Bara för att man inte skadar sig just då så kan ju fel utförande straffa sig senare som ännu värre skador, eller?

Nu tänker jag i första hand på repetitionsträning som syftar till att bygga muskelmassa.
Ofta ser man på gym hur nöjbörjarna av Plucke-PT får lära sig 20reppare så att rörlesen ska bannas in, för de har dem lärt sig på sin SATS-kurs som dem betalade 6000kr för..
Man måste ta i för att bygga muskler. Man måste progresivt öka sina vikter om man ska ge kroppen en anledning att växa. Det är grundläggade för all typ av styrketräning om målet är att öka något alls.
Ofta kan man se disskusioner på Kolo om utförande si och så, vad är rätt och vad är fel, Marcus Ruhls böjdjup, att det är fel att utföra övningar i smith, cablecross osv. Det känns töntigt och onödigt.
Vissa tycks tro att det finns magiska övningar som bara kan utföras på exakt ett sätt och då kommer dina muskler att fullkomligt expoldera.
Har man lite koll på sin kropp märker man förhoppningsvis om den börjar bli sliten av en övning och man börjar kolla över tekniken.
Handlar det därimot om att maxlyft, som i strykelyft, så är tekninken A och O eftersom det är mycket lättare att skada sig när man precis klarar av att hantera vikten.

Krampus
2006-05-20, 17:05
hörrö k*ken... du får tänka lite längre själv... skadar du dig konstant så lär det ju inte bli så jävla bra i längden, så du blir skadad för bra många år framöver, blir det nån träning då tror du?

Jo, men skivstångsrodd är ju ingen övning man maxar i direkt...
Jag hoppas att man känner skillnad på "fel" smärta och kolla över sitt utförande om man börjar få ont av träningen.
Men som K*uken säger: Lite skit får man ta om man vill bli grov/stark.. Kolla på hur mkt tex fotbollspelare skadar sig:)

emil123
2006-05-20, 23:07
Rodd i maskin är dubbelt så skönt :)

rQx
2006-05-20, 23:33
Bara för att du tror att ett visst skadefritt utförande är bra, så behöver inte det betyda att det faktiskt är bra. Vad är bättre: stor rygg + skador eller oförändrar rygg + inga skador? Om du väljer det senare förstår jag inte öht varför du tränar?


JAAAAAAAAA jag vet att det finns fler alternativ, stfu. Men jag blir också trött på "ffs, du kanske skadar diglol11". Vaffan, får du INGA resultat så kan du lika bra sluta träna.

Det är skilnad på skador och skador, du vill gärna ha en skada du inte blir av med och som kommer drabba resten av ditt liv än att ha en mindre bred rygg?

Klart att man inte bryr sig så mycket om småskador, lite skit får man ta som krampus sa.

Popeye
2006-05-21, 09:39
Jag har aldrig lyckats sluga ut den här övningen och det känns lite knasigt. Jag kan få finfin kontakt med 60kg men då är det ju skolboksutförande som gäller.
Alternativet är att lasta på vikt och bara brutaldra tills vikten är uppe och hoppas att tekniken inte är direkt tokfel.

Iofs så kan man väl försvara båda teorierna. Ett jättekorrekt utförande kanske prickskjuter en muskel bra men belastningen är för låg för att ge några riktigt stora resultat?

Om man kör så det ryker så får man väl se på det stora hela, till att börja med så flyttar du stora vikter och det är alltid bra så länge man inte skadar sig.
Det blir lite av en "helkroppsövning" nästan -> Ben, rygg (hela), Biceps, axlar och traps.

Frågan som återstår är väl vilket som är bäst? Jag har aldrig förstått mig på övningen men det verkar som de flesta lutar åt det senare alternativet.

Är det att fuska när man får den gungande rörelsen eller är det ett bra utförande?

ALEXPALEX
2006-05-21, 10:36
Alltså, rodd är rodd. Hur ror man en båt? Jag i alla fall sitter inte och svankar och tänker "bara dra med latsen, bara dra med latsen". Är det motvind så gnölar man och jävlas och har sig. Skivstångsrodd är väl samma sak fast åt ett annat håll?

Snake
2006-05-21, 10:38
Alltså, rodd är rodd. Hur ror man en båt? Jag i alla fall sitter inte och svankar och tänker "bara dra med latsen, bara dra med latsen". Är det motvind så gnölar man och jävlas och har sig. Skivstångsrodd är väl samma sak fast åt ett annat håll?

Precis, slakta ryggen och dra skiten bara för faan.

Arne Persson
2006-05-21, 10:39
Hur lite olika typer av roddövningar skall avnjutas finner man i Pumping Iron! :bow: :bow: :bow:

Baan
2006-05-21, 10:56
Alltså, rodd är rodd. Hur ror man en båt? Jag i alla fall sitter inte och svankar och tänker "bara dra med latsen, bara dra med latsen". Är det motvind så gnölar man och jävlas och har sig. Skivstångsrodd är väl samma sak fast åt ett annat håll?

Ja, fast med den triviala skillnaden att motståndet är några gånger tyngre om du kör tunga skivstångsrodd än om du ror.

muddler
2006-05-21, 11:35
Så trött på det här nörderiet om "korrekt utförande" i varenda övning om syftet är att bygga muskler..
Tar det på ryggen och du inte skadar dig så gör du rätt. Det behöver inte vara centimeterprecition. När du står där med tjockaste och bredaste ryggen sedan kan ha stå där med sin ankstjärt i vädret i hopp om spontanpenetration...


amen för fan! bästa jag läst på mkt länge! *yourock*

Ectomorph
2006-05-21, 12:24
Hur lite olika typer av roddövningar skall avnjutas finner man i Pumping Iron! :bow: :bow: :bow:

Kör dom skivstångrodd i någon scen i Pumping iron? Kommer bara ihåg scener med T-bar och sittande rodd *screwy*

Arne Persson
2006-05-21, 12:30
Kör dom skivstångrodd i någon scen i Pumping iron? Kommer bara ihåg scener med T-bar och sittande rodd *screwy*


Nej, men principen är den samma! Därför skrev jag så som jag gjorde.

petersson
2006-05-21, 12:33
Det var ju nått klipp uppe förut när Arnold kör skivstångsrodd... tror det var nån extrascen från pumping iron.

Ectomorph
2006-05-21, 12:35
Nej, men principen är den samma! Därför skrev jag så som jag gjorde.

Ok, prima!

Arne Persson
2006-05-21, 12:39
Ok, prima!


Ingen tramsig oproduktiv BP- eller PT-teknik här inte!:)

Ectomorph
2006-05-21, 12:48
Ingen tramsig oproduktiv BP- eller PT-teknik här inte!:)

Så skönt att se! Finns inget töntigare än när man ser vissa instruktörer "följa med" i rörelsen i t.ex. sittande rodd. Sen klappar de en på axlen och berömmer för att man hade så fin och rak rygg genom hela rörelsen.

Arne Persson
2006-05-21, 12:57
Så skönt att se! Finns inget töntigare än när man ser vissa instruktörer "följa med" i rörelsen i t.ex. sittande rodd. Sen klappar de en på axlen och berömmer för att man hade så fin och rak rygg genom hela rörelsen.

Jo det är underbart att se dylika spektakel!:bow: Dessutom har vi fått en korsrygg som är till för att användas!

Popeye
2006-05-21, 15:31
Kanske skall se om det finns lite plats i schemat för stångrodd...
När marken försvann blev det lite tomt.