handdator

Visa fullständig version : Rätt teknik vid ryggresningar?


Hottie2
2006-05-19, 17:45
Vilken är egentligen den rätta tekniken när man kör ryggresningar?

Ser folk köra olika stilar hela tiden. Finns det olika sätt att utföra övningen på eller tränar de olika muskler??

En del går bara ner tills att ryggen böjs och sedan upp igen. Andra fullföljer ända ner. Ser folk ha hakan mot bröstet på uppvägen och andra som blint kollar rakt fram hela tiden...

Hur utför ni övningen?

Fatalist
2006-05-19, 17:53
Rulla upp, kota för kota så att huvudet kommer sist.

Gorilla
2006-10-06, 22:52
Denna frågan intresserar mig också. Ska man rulla upp ryggen eller hålla den rak? All logik säger att ryggen skall vara rak för att man inte ska ta sönder en ryggkota.

nirre
2006-10-06, 22:54
ove rytter rullar

major Pectoralis
2006-10-06, 23:18
Denna frågan intresserar mig också. Ska man rulla upp ryggen eller hålla den rak? All logik säger att ryggen skall vara rak för att man inte ska ta sönder en ryggkota.

Rulla upp!
Det är bara nyttigt att rulla- därigenom kan du träna ryggsträckarna i hela sin längd. Är du lycklig kanske du även lyckas aktivera musklerna mellan koterna. På så sätt är upprullningar en perfekt skadeförebyggande övning. Ryggen är till för att användas.

Spiffy
2006-10-06, 23:37
Vill jag träna ryggen statiskt så kör jag inte ryggresningar, så jag kör kota för kota.

Liten Men Fet
2006-10-07, 00:42
Denna frågan intresserar mig också. Ska man rulla upp ryggen eller hålla den rak? All logik säger att ryggen skall vara rak för att man inte ska ta sönder en ryggkota.

Risken för att du ska ha sönder en kota i ryggen när du kör hyperextensioner måste ändå räknas som väldigt liten. Kör du utan extravikt så är det inte mycket press som hamnar på kotorna.

Man ska inte vara rädd för att använda en frisk rygg i hela sitt rörelseomfång, det förebygger skaderisken i det vardagliga livet om du har en bra stark rygg.

sweet_sunny_south
2006-10-07, 01:20
vad jag har hört så ska man rulla upp kota för kota- men om man kör med mycket extravikt så kan det vara skadligt att göra det.

Arne Persson
2006-10-07, 09:06
vad jag har hört så ska man rulla upp kota för kota- men om man kör med mycket extravikt så kan det vara skadligt att göra det.


Nuförtiden är det mesta mycket farligt! Tom att lägga en brakare! Var försiktig!:)

X-Change
2006-10-07, 09:09
Nuförtiden är det mesta mycket farligt! Tom att lägga en brakare! Var försiktig!:)
Men arne! Anatomi är ju din grej! Kan du inte berätta hur övningen ska gå till?

Arne Persson
2006-10-07, 09:14
Men arne! Anatomi är ju din grej! Kan du inte berätta hur övningen ska gå till?


Man kan köra på två sätt. 1. med sk rak rygg, där det endast sker en dynamisk kontraktion i dom nedre segmenten. 2. rulltekniken där det sker en dynamisk kontraktion i stort sätt samtliga segment. Rekommenderar den sistnämnda, eftersom den är mer funktionell. Förkastar dock inte den förstnämnda.