handdator

Visa fullständig version : Essentiella fettsyror, vilka är dom?

kalle_banan
2006-05-19, 17:28
En enkel fråga, fleromättade är essentiella, det vet jag, men enkelomättade, det skulle ge mig ett mvg om de var essentiella likaså. Kan någon bekräfta, kanske till och med att ni har läst en studie där ni hittat ett kryphål? Det skulle göra min dag. :)

Fredrik_S
2006-05-19, 17:43
omega 6 och omega 3 är essentiella. De är fleromättade.
tyvärr

King Grub
2006-05-19, 17:50
En enkel fråga, fleromättade är essentiella, det vet jag, men enkelomättade, det skulle ge mig ett mvg om de var essentiella likaså. Kan någon bekräfta, kanske till och med att ni har läst en studie där ni hittat ett kryphål? Det skulle göra min dag. :)

Linolsyra och alfa-linolensyra är dom essentiella fettsyrorna. Den förstnämnda är moderfettsyra för Omega-6 och den andra för Omega-3.

Livsnödvändiga mängder anses ligga på 3-5% av dygnets energiintag från linolsyra och 0.5-1% av energin från alfa-linolensyra, men det är alltså absolut minimum och inte bra på något sätt.

Fredrik_S
2006-05-19, 18:59
Linolsyra och alfa-linolensyra är dom essentiella fettsyrorna. Den förstnämnda är moderfettsyra för Omega-6 och den andra för Omega-3.

Livsnödvändiga mängder anses ligga på 3-5% av dygnets energiintag från linolsyra och 0.5-1% av energin från alfa-linolensyra, men det är alltså absolut minimum och inte bra på något sätt.

Vad menar du med att det inte är bra på något sätt?

Jag läser det som att det inte är bra på något sätt att få i sig 0,5-1% av energin från alfa-linolensyra. Tolkar jag fel?

King Grub
2006-05-19, 19:15
Det är sällan bra att ligga på nivåer av något som är minimum för att upprätthålla liv, nej...

pragmatist
2006-05-20, 10:14
Det är också så att behovet av omega-6 är betydligt lägre om det finns tillräckligt med omega-3 i dieten, så det är svårt att spika fast ett dagsbehov av de två oberoende av varandra. Man vet egentligen inte hur mycket omega-6 människor faktiskt behöver av den anledningen, förmodligen är behovet betydligt lägre än de siffror som vanligen anges.

Det finns inte heller klara belägg för att någon speciell fettsyra skulle vara helt essentiell för människor genom hela livscykeln. De är framför allt essentiella för växande barn, gravida kvinnor etc. En vuxen och i övrigt frisk person kan förmodligen leva problemfritt utan linolsyra i veckor eller månader, delvis eftersom kroppen lagrar stora mängder.

Fredrik_S
2006-05-20, 11:52
Det är sällan bra att ligga på nivåer av något som är minimum för att upprätthålla liv, nej...

Men den rekommendation från livsmedelsverket är väl inte för upprätthållande av liv utan är både en över och undre rekomendation?

Intaget av mättade och transfettsyror bör begränsas till omkring 10 % av energiintaget (E%). Transfettsyror från partiellt härdade fetter bör begränsas i möjligaste mån.

Cis-enkelomättade fettsyror bör bidra med 10-15 E% och cis-fleromättade fettsyror med 5-10 E%, inklusive omkring 1 E% från n-3 fettsyror.

Fett (räknat som totalt fettinnehåll inklusive glycerol och andra fettkomponenter) bör ge 25-35 E%. Populationsmålet är 30 E%, vilket bör användas för planeringsändamål.

cis-enkelomättade fettsyror 10-15 E%
cis-fleromättade fettsyror 5-10 E%

Dessa två är väl inte minimigränser tex.
Om jag tänker fel vad kan då optimal rekomenderad halt från omega3 fettsyror vara?