handdator

Visa fullständig version : ang. Nybörjartips, varför högreps?


Diggler
2006-05-19, 15:59
I diverse träningslitteratur, byggartidningar och på träningsforum får alltid nybörjare tipset att de skall mata på med massa reps för att "bana in rörelsen", "lära sig tekniken", samt "pga skaderisken" detta anser jag vara rätt korkat tänkt.


tekniken blir sämre med tex en 20 reppare än en femma, skaderisken blir också högre med 20 hafsiga reps på en lätt vikt än fem kontrollerade reps på en tung vikt (väldigt tydligt blir det i tex övningen marklyft, vem som helst i stort sett kan dra 20 reps på 80kg, men det är ändå vikten av en normalstor mansperson man matar på med, jämfört med tex tre-fem reps på 130)

När nu målet för många som styrketränar är att de vill kunna lyfta tyngre vikter (eller indirekt, de vill ha större muskler, därför måste de lära sig att lyfta tyngre vikter) och tipsen att "efter de har banat in ett tag" är att de skall byta ut sina 15-20reps mot tex 3-8reps, borde det då inte vara väldigt mycket vettigare att börja så som man tänkt träna senare?

Stanna innan utmattning, gör många set med få reps på hyfsat tunga vikter borde vara mycket vettigare nybörjartips än "förslit dig med pyttevikter".

Hit me!

jwzrd
2006-05-19, 16:05
Jag kan bara hålla med dig. Att göra femmor på Rätt Vikt(tm) är bättre än 12-15 reps på vilken vikt som helst för en nybörjare.

Popeye
2006-05-19, 16:11
Brukar rekomendera 10'or i början, har aldrig träffat någon som rekomenderat 20?

Guns n hoses
2006-05-19, 16:25
Vem som helst i stort sett kan dra 20 reps på 80kg

Är det normalt att kunna dra en 20'a på 80 i marklyft ifall man bara tränat marklyft i 4 månader?

Antar att jag är klen annars, för jag reppar på 80 nu, 5*5.

Ålder 17, vikt 85.

Liten Men Fet
2006-05-19, 16:33
Jag rekommenderar nybörjare att börja med 10-12 reps, oftast så är ju iallafall pojkar viktkåta vilket leder till dålig form och olika former av fusk för att cheata upp vikten. Det tillsammans med att muskler och muskelfästen är i dålig form leder till ökad skaderisk tror jag.

Ett kontrollerat set med femmor där vikten inte är så hög att det blir dålig form leder nog inte till ökad skaderisk MEN bra teknik i börjar anser jag vara väldigt ovanligt.

Arne Persson
2006-05-19, 16:38
Jag kör 8-10 reps för de flesta nybörjare. Undantag 12 vid mkt gamla. Vid skador anpassar jag repsantalet efter skadans art.

Bondlurk
2006-05-19, 16:45
Jag kör 8-10 reps för de flesta nybörjare. Undantag 12 vid mkt gamla. Vid skador anpassar jag repsantalet efter skadans art.

Är du någon form av tränings instruktör? =)

Clyde
2006-05-19, 16:54
Ja alltså det beror ju på vad det är för övning som står på tur. En övning som tex marklyft rekomenderar jag nybörjare att "splitta", dvs att välja en vikt dom klarar runt tio strikta reps med, men endast göra fem reps, fast fler set. Istället för 4x10 är det bättre med 8x5 för samma volym men med mindre skaderisk. Övningar som tex drag till hakan eller latsdrag etc, rekomenderar jag 10-12 reps på i början. Det gör jag faktiskt även för dem flesta andra övningarna för nybörjare, utom just marklyft och ev bänkpress. Knäböj lär jag inte ut till nybörjare förns efter 3-6 månader.

Arne Persson
2006-05-19, 18:09
Är du någon form av tränings instruktör? =)


Ganska oerfaren sådan! Hållit på sedan 1978 bara.:em: