handdator

Visa fullständig version : Koffein


Sundblad
2002-12-03, 14:03
Tänkte testa att ta koffein innan träning och undrar därför följande:

1. Vilken dos rekommenderas? Jag fattar att jag måste testa mig fram, men på ett ungefär?

2. När är effekten som störst?

3. Hur mycket kan man ta innan det räknas som dopning?

Jag vill bara försäkra mig om att det inte kan ge utslag i en dopningskontroll, för då kan det lika gärna kvitta.

.: Sundblad :.

Grahn
2002-12-03, 14:05
Står massa i nyaste B&K om koffein och gränser för doping osv.

Sundblad
2002-12-03, 14:09
Kan du ge en kort sammanfattning (lägger ogärna ut pengar på 90% reklam och 10% artiklar :blah: )?

.: Sundblad :.

Grahn
2002-12-03, 14:14
så mkt reklam e det inte...men visst...

1) 300-400mg innan träning el promenad är bra, givetvis beroende på kroppsvikt

2) Rådet i artikeln var att man tar det 1 timma innan träning, men det vet jag inte om det är nödvändigt

3) IOC tillåter koffein upp till en gräns av 12mcg koffein/ml urin. Motsvarande ungefär 900-1100g koffein eller 8 koppar kaffe.

Sundblad
2002-12-03, 14:25
Lysande! Tack! :thumbup: :bow:

Kanske inte riktigt så mycket reklam i b&k, men lägger ändå hellre pengarna på protein :D

.: Sundblad :.

Grahn
2002-12-03, 14:26
Inget problem :)

Nah B&K är okej som tränings inspiration tycker jag. :)

Janna
2002-12-03, 16:52
koffein räknas inte som doping vid träning

anledningen till attt det i vissa idrotter räknas som doping är att det är koncentrationshöjande (kanske vid tävling i byggning o fitness även för att det har viss vätskedrivande effekt fast det vet jag inte) gränsen för hur mkt koffein som är tillåtet är olika i olika idrotter.

Fairing
2002-12-03, 17:02
Janna!!

Ett för högt Koffeinintag räknas väl som doping i alla idrotts tävlingar eller ?

Och gränsvärdena måste väl vara lika för alla idrotter som är med i riksidrottsförbundet , rätta mig gärna om jag har fel
:)

/Lasse

Janna
2002-12-03, 17:15
menade inte att det inte räknades som doping i vissa idrotter utan att det kanske gör mer skada än nytta i vissa

tex i skytte där kan en väldigt låg dos vara till fördel medan man om man får i sig för mkt koffein istället blir skakig vilket inte är speciellt bra, jag har en kompis som vatt med i ungdomslandslaget i luftpistol skytte och hon sa att gränsen för hur mkt koffein som är tillåtet är lägre än i de flesta andra idotter.

Det är möjligt att det inte stämmer jag utgick bara från att hon visste.

Kanske finns nån annan på forumet som vet med säkerhet?

ToXY
2002-12-04, 10:12
Säger som dom säger i ett annat forum, doping è doping!:D

Muskelsmurfen
2002-12-04, 11:34
I Dart så räknas öl som doping. :D

z_bumbi
2002-12-04, 11:43
Gillerstedt: I alla skyttesporterna också, har för mig att alkohol står med på den allmänna dopinglistan också men är inte säker.
En liten mängd lugnar nerverna och man blir inte så skakig när man ska skjuta, tycker just kombinationen skjutvapen och alkohol verkar lite farlig rent allmänt också :D

Peter
2002-12-04, 12:02
Maxkoncentrationen för koffein i blodet finns angivet på IOKs lista vilket gör att det borde vara samma regler för alla idrotter som följer den. RFs regler hänvisar exempelvis till denna lista.

Alkohol finns med på listan men under punkt 3 det vill säga ämnen som inte är generellt förbjudna utan som enbart är förbjudna i samband med tävling och i vissa idrotter.

Grahn
2002-12-04, 12:10
Originally posted by Gillerstedt
I Dart så räknas öl som doping. :D

men dart ÄR ju att hinka bira! :p ja det och kasta en liten nål ibland.