handdator

Visa fullständig version : FÖR mycket protein.


Alexlindgren
2006-05-19, 15:33
Tjena. Hade hemkunskap idag, och just nu så ska vi kolla vad maten innehåller. Jag gick snabbt in på livsmedelsverkets hemsida och kopierade alla ingredienser vi hade till maten och lade ihop allt. Kan tillägga att maträtten var kycklingfilé med potatis.

Vi fick 35% protein, 40% kolhydrater och 25% fett.

Då säger läraren, jamen det här var inte bra. För mycket protein och för lite kolhydrater. Gå och stoppa upp något tänkte jag då.

Vad är det för skitsnack?

Sedan kommer hon med några skitformler som visar att jag ska äta runt 4000 kcal per dag. *grr27* *screwy*

King Grub
2006-05-19, 15:36
Vad är det för skitsnack?

Det är inget skitsnack - det läraren säger stämmer enligt alla kostrekommendationer från alla världens Livsmedelsverk.

Alexlindgren
2006-05-19, 15:41
Okay. Vad är det jag hör med 2-3 g protein per kropsviktkilo?

apa_ola
2006-05-19, 15:44
det gäller för tränande individer som vill maximera sina resultat

King Grub
2006-05-19, 15:44
Förväntar du dig på allvar att din lärare skall ha kroppsbyggares ofta överdrivna kostvanor och proteinintag som utgångspunkt i sina lektioner och blir grinig när så inte är fallet?

Lasse Kongo
2006-05-19, 15:47
Protein är överskattat ja, kolhydrater underskattat ja, tyvärr.

Får du i dig tillräckligt med kolhydrater behöver du inte lika mycket protein kan man säga, proteinupptaget bättre med mer kolhydrater, man kan enkelt säga att proteinerna går till muskeluppbyggnad istället till energi.

King Grub kan säkert förklara det djupare om han vill.

2g/kg anser jag vara helt tillräckligt, mer än så känns bara overkill, under förutsättning att man får i sig tillräckligt med kolhydrater då, detta gäller ifall man ska bygga muskler, ska man dieta och bli hård kan man ju med fördel dra upp proteinet kanske 0.5-1g och sänka kolisarna, simplare kan det inte bli.

Alexlindgren
2006-05-19, 15:49
Då vet jag. Tänkte också att det hade med tränade individer att göra.

Men om vi ska fördela 2500 kcal med protein,kolhydrater och fett i % för en vanlig kille.

Vad hamnar det på då?

King Grub
2006-05-19, 15:51
Men om vi ska fördela 2500 kcal med protein,kolhydrater och fett i % för en vanlig kille.

Vad hamnar det på då?

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12145

För en kroppsbyggare som vill maximera sin muskeltillväxt under tung träning finns det få anledningar att begränsa proteinintaget, men det är inget du kan eller skall räkna med att din lärare skall gå efter eller lära ut, och heller inget som en normalindivid, även en tränande sådan, behöver anamma.

Alexlindgren
2006-05-19, 16:08
Då vet jag, tack!

Ursäkta för mitt utbrott som jag egentligen inte hade nån anledning för *innocent*

Trance
2006-05-19, 16:09
Sedan är det väl inte direkt skadligt med mycket protein(dock kanske överdrivet mycket rött kött). Det mättar ju en del generellt så det kan ju vara bra om man behöver tänka på det. Däremot så är det ju dyrt ofta.

Shakemynuts
2006-05-19, 16:19
Dock ska man tänka på att för mycket protein sänker testosteronproduktionen!
Ca 20% av ens kost behöver bestå av protein, runt 70% kolhydrater samt 10% fett.

Detta om du bygger.

King Grub
2006-05-19, 16:23
Vilken fördel ger 70 E% kolhydrat och 10 E% fett?

Och beror den lägre testosteronnivån på lägre produktion, eller ökat upptag i anabola receptorer? ;)

King Grub
2006-05-19, 16:29
Talar vi ren maximering av muskeltillväxt:

For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation. Of course, muscle anabolism may be enhanced by varying the type and timing of protein and amino acid ingestion. Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW day is consumed and this amountof protein is more than the synthetic machinery canprocess, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be littleharm in ingesting these high amounts.

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel. Inget pekade på att 2.1 gram var någon "maxgräns".

Det är styrketräning och tillgång till essentiella aminosyror som i huvudsak är ansvarande för anabolism.

Energiintaget är viktigare än proteinintaget för nitrogenbalansen.

Det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt: om alla andra faktorer är konstanta, innebär mer protein större muskeltillväxt.

Kolhydrat är bränsle till den träning som krävs.

Tillräckligt med fett ger bra hormonbalans.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

Nitrogenbalansen är antagligen mer beroende av energiintag än proteinintag.

There is evidence to suggest that energy intake is, in fact, more
important for maintenance of nitrogen equilibrium than
protein intake.

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

Bondlurk
2006-05-19, 16:39
Jag har på något sätt fått runt bakfoten att man ska äta ca 40-50 gram protein var tredje timme tillsammans med kolhydrater som kan tänkas lämpas med dagens aktiviteter, så en aktiv dag på arbetet upp till 100-120 gram kolhydrater per måltid och mest kolhydrater på förmiddagen och mest fett på kvällen och mest protein/snabba kolhydrater i samband med träning.

Jag klarar inte av att räkna på kalorier eller E% varje dag, får snarare reglera efter sunt förnuft, låter det ovanstående logiskt för en 95kgs kille som styrketränar 4 gånger i veckan?

internethjälten
2006-05-20, 06:48
Alltid lika kul med dessa trådar när folk vill peta i sig +3 gram protein
per kilo kroppsvikt *lol*.

Resten då ?

Rätt mäng vitaminer, mineraler etc är minst lika viktigt etc ;)

Bondlurk
2006-05-20, 10:44
Alltid lika kul med dessa trådar när folk vill peta i sig +3 gram protein
per kilo kroppsvikt *lol*.

Resten då ?

Rätt mäng vitaminer, mineraler etc är minst lika viktigt etc ;)

Mikronutrienter har väl inte med trådens ämne att göra? Hade tråden handlat om vitaminer och mineraler, hade det säkerligen skrivits om det.

internethjälten
2006-05-20, 10:57
Mikronutrienter har väl inte med trådens ämne att göra? Hade tråden handlat om vitaminer och mineraler, hade det säkerligen skrivits om det.

Jo visst, men varken träningen eller resten av maten eller
sömnen är ju så viktig som proteinet om man ska tro alla
trådar som ploppar upp hela tiden. *lol*

Bondlurk
2006-05-20, 11:20
Vad har sömnen eller träningen med forumet "Kost och näring" att göra? Väntar du dig att få en fullskalig utbildning i näringsfysiologi genom att läsa på ett forum har du uppenbarligen missförstått det hela.

krilleh
2006-05-20, 11:43
Vad har sömnen eller träningen med forumet "Kost och näring" att göra? Väntar du dig att få en fullskalig utbildning i näringsfysiologi genom att läsa på ett forum har du uppenbarligen missförstått det hela.


+1