handdator

Visa fullständig version : Växer men vikten står stilla!?


Lillpojken
2006-05-19, 14:36
Jag tycker jag växer, måttbandet tycker också det men vikten står nästan helt stilla, kanske ökat max 0.5 kg!

Måtten runt bröst har ökat 2 cm och armarna 1 cm och midjan har samma mått som innan, nästan minskat något.

Jag tycker att jag borde öka mer i vikt eller?
Äter väldigt nyttig och bra mat, och tar massor av proteindrinkar (Slow FX, Eiselt Protec), låter det aldrig gå längre än max 3 timmar innan jag får i mig mat eller proteindrinkar.
Målet är såklart att öka så mycket i muskler som möjligt men också så minimalt med fett som möjligt.

Har självklart inget emot att inte öka mycket i vikt så länge jag växer men jag tycker det verkar lite konstigt att jag inte ökar mer i vikt än jag gör :confused:

Lillpojken
2006-05-19, 14:44
Kanske ska nämna att jag ökat min gymträning från 1 pass i veckan till 3 pass (tränar mycket annat).

Kan det vara att musklerna bara är mer "uppumpade" ?

Radiohead
2006-05-19, 14:45
som jag ser det så finns det två möjligheter:

1. du har minskat i fettvikt men ökat i muskelvikt och slutprodukten har varit att du legat på en konstant vikt, totalt.

2. att slumpen kan avgöra hur du mäter runt bröst osv. och vad du får för resultat från gång till gång kan variera.

jag tror på möjlighet nr 2.

sgtbarnes
2006-05-19, 14:46
väger du dig vid samma tillfälle ?

är du uppvätskad? etc...

Radiohead
2006-05-19, 14:46
Kanske ska nämna att jag ökat min gymträning från 1 pass i veckan till 3 pass (tränar mycket annat).

Kan det vara att musklerna bara är mer "uppumpade" ?

möjligtvis, det vet tyvärr inte jag, så det får någon smart nisse gärna svara på.

Lillpojken
2006-05-19, 15:16
som jag ser det så finns det två möjligheter:

1. du har minskat i fettvikt men ökat i muskelvikt och slutprodukten har varit att du legat på en konstant vikt, totalt.

2. att slumpen kan avgöra hur du mäter runt bröst osv. och vad du får för resultat från gång till gång kan variera.

jag tror på möjlighet nr 2.

Att måtten har ökat är jag definitivt säker på då jag mäter ganska ofta så jag kollar alltid på samma ställen.
Ökningarna verkar hålla i sig också, har inte minskat trots att jag inte gymmat musklerna i 4 dagar nu.
Jag har inte ökat mitt inag av mat något nämnvärt, bara att jag tar massor av proteindrinkar ca 3-5 st om dagen (mestadels kassein, bara vassle i samband med träning).

Jag sa väl lite fel, har ökat nästan 1 kilo i vikt (0.8).
Jag vet inte om jag minskat så mycket i fett, men jag har definitivt inte
ökat iaf.

Lillpojken
2006-05-19, 15:21
Den lilla viktökningen är dock under 1 månads tid.

Uppvätskad? Använder inget kreatin, då skulle jag ju definitivt ökat i vikt om jag lagt på mig vätska.

rememberence
2006-05-19, 17:08
Den lilla viktökningen är dock under 1 månads tid.

Uppvätskad? Använder inget kreatin, då skulle jag ju definitivt ökat i vikt om jag lagt på mig vätska.
haha där har du ditt problem, man ökar inte i vikt hur fort som helst :)

Lillpojken
2006-05-19, 17:23
Bara för att visa er att jag växer en del fast jag inte ökar så mycket i vikt så tänkte jag slänga upp lite före och efter bilder.

Det skiljer ca 3 kg i vikt på dessa bilder (kanske minns lite fel men någonstans emellan 3-4kg), ca 8 snart 9 månader mellan.

Före:
http://img126.imageshack.us/img126/3042/fre9nj.jpg

Efter:
http://img126.imageshack.us/img126/272/efter3qt.jpg

Före:
http://img126.imageshack.us/img126/1361/frerygg3yt.jpg

Efter:
http://img126.imageshack.us/img126/1408/efterrygg9ln.jpg

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker iaf att det ser ut att skilja mycket mer än 3 kg.
Även kompisar tycker att jag ser ut att ha ökat bra mycket mer i vikt än jag gjort.

Lillpojken
2006-05-19, 17:32
Man läser ju om andra killar i min ålder som ökar typ minst 10 kg om året! Fast det måste ju vara en del fläsk också.

Jag har lite lägre BF % nu än jag hade på förebilderna.

Lillpojken
2006-05-19, 18:40
Lägg till att jag växt någon centimeter på längden samt att låren är 4 cm större och vader 2 cm större.

Eller 3 kilo muskler kanske är mer än vad jag tror?

Beast
2006-05-19, 21:12
Men snälla, vad tror du att du kommer gå upp 25kg muskler i månaden?
Därför tror folk att när dom säger dom väger 100kg att dom är supergrova... gäller att vara hård på vikten också. Vad spelar vikten för roll sålänge du växer bra som du så gärna påpekar?

Lillpojken
2006-05-20, 07:41
Men snälla, vad tror du att du kommer gå upp 25kg muskler i månaden?
Därför tror folk att när dom säger dom väger 100kg att dom är supergrova... gäller att vara hård på vikten också. Vad spelar vikten för roll sålänge du växer bra som du så gärna påpekar?

Nej, nej, jag kanske beskrev lite fel.
Jag har tränat på gym i ca 9 månader, varav den största tiden så har jag gymmat 1 gång i veckan. Ökade ganska snabbt 2 kg i vikt, men måtten förändrades inte så himla mycket.

Nu de senaste veckorna så har jag börjat köra 3 gånger i veckan och varit väldigt nogrann med kosten och börjat ta nästan dubbelt så mycket protein (där överdrev jag väl lite) och fått mycket större resultat än tidigare på både styrka och storlek, men vikten har stått helt stilla eller ökat så lite att jag knappt kunnat se det.
De där 0.8 kilona som jag ökat kom innan jag såg att måtten ökade.

Men som jag skrev tidigare så har jag inget emot att vikten inte ökar så mycket så länge jag växer.

Ingen som ser någon skillnad på bilderna ?

Sparre
2006-05-20, 08:13
Nej, nej, jag kanske beskrev lite fel.
Jag har tränat på gym i ca 9 månader, varav den största tiden så har jag gymmat 1 gång i veckan. Ökade ganska snabbt 2 kg i vikt, men måtten förändrades inte så himla mycket.

Nu de senaste veckorna så har jag börjat köra 3 gånger i veckan och varit väldigt nogrann med kosten och börjat ta nästan dubbelt så mycket protein (där överdrev jag väl lite) och fått mycket större resultat än tidigare på både styrka och storlek, men vikten har stått helt stilla eller ökat så lite att jag knappt kunnat se det.
De där 0.8 kilona som jag ökat kom innan jag såg att måtten ökade.

Men som jag skrev tidigare så har jag inget emot att vikten inte ökar så mycket så länge jag växer.

Ingen som ser någon skillnad på bilderna ?


Klart det är skillnad på bilderna, framförallt ljuset. 0,8kg viktuppgång under en månad låter ju ganska sunt, fortsätt så och sluta oroas om att du blir större.

Rune_Raptor
2006-10-21, 19:53
va inte så orolig. Tittar på dina bilder o det där e mitt mål i muskelväg. Jag e 22.. :) Så du kan va lugn..

aliquis
2006-10-21, 20:58
Det elaka svaret är:
Fett tar ju upp mer plats än muskler till samma vikt så finns ju bara en slutsats man kan dra ;)

aliquis
2006-10-21, 20:59
Av bilderna att dömma lär du ju inte vara fet dock ;)

everete
2006-10-21, 21:43
Är väl ett lyxproblem? Vad är problemet:)? Du borde vara riktigt nöjd!

Jacksatan
2006-10-21, 22:44
3kg muskler är mer än folk tror. Ligger man på samma fettnivå och går upp 3kg rena muskler när man är nybörjare så syns det mkt.

pragmatist
2006-10-22, 00:32
3kg muskler är mer än folk tror. Ligger man på samma fettnivå och går upp 3kg rena muskler när man är nybörjare så syns det mkt.

Ja precis. Jämför med tre kilo fläskfilé, det är en rejäl köttklump. Ett halvt kilo muskler på armarna är en mycket kraftig ökning som syns rejält, särskilt om man inte har så mycket fett.

Sniggel
2006-10-22, 10:44
Det kan ju bero på att du lägger på dig minimalt med fettmassa eller till och med blir av med lite. Så var nöjd över vilka fantastiska framgångar du har, fortsätt som du gör säger jag bara. :thumbup:

Sniggel
2006-10-22, 10:48
Tänkte ta ett jämförande exempel.
En medelsvensson har 40% muskelmassa. På 70 kg är det 28 kg muskler. En ökning till 31 kg på 73 kg är en ökning med 10% extra muskler (3 kg av 28), klart det syns!

Lillpojken
2006-10-22, 12:06
Oj, har den här tråden vaknat till liv.
Vad kul! :)

Vikten har äntligen börjat röra sig sakta men säkert uppåt.
Dock så lägger jag på mig LITE fett också...

Det som troligen hände förut är som ni redan sagt att jag mestadels ökade i muskler, vätska, m.m. och nästan inget fett, därför jag knappt såg någon skillnad på vågen men däremot i spegeln.

TylerDurden84
2006-10-22, 15:01
Oj, har den här tråden vaknat till liv.
Vad kul! :)

Vikten har äntligen börjat röra sig sakta men säkert uppåt.
Dock så lägger jag på mig LITE fett också...

Det som troligen hände förut är som ni redan sagt att jag mestadels ökade i muskler, vätska, m.m. och nästan inget fett, därför jag knappt såg någon skillnad på vågen men däremot i spegeln.

Det är nästan alltid vätskan som styr de små viktupp - och nedgångarna på kort tid. Det kan röra sig runt ca 4 kg.