handdator

Visa fullständig version : Frivändningar vs. styrkevändningar


Akilles
2006-05-19, 13:16
Jag har ett tag tränat två underkroppspass i veckan. Det första består av knäböj, frontböj och stelbenta marklyft. Den andra består av marklyft, frontböj och lårcurl. Nu tänkte jag att jag skulle lära mig att göra antingen frivändningar eller styrkevändningar, för att byta ut frontböjen i det första passet mot endera av dessa.

Anledningen till att jag vill ha en av dessa övningar är att jag vill


ha med ytterligare en övning så att passen inte blir för lika varandra
träna upp explosiv styrka, min övriga träning är så seg
bygga allmänstyrka, dock med fokus på underkoppen eftersom det är ett underkroppspass

Som jag har förstått det hela, är skillnaden mellan dessa två övningar att i frivändningar går man ner i fulldjup för att hämta upp stången, medan man i styrkevändningar bara gör en lätt nigning för att hämta upp stången. Är detta korrekt uppfattat?

Också til frågan: Nu vet jag dock inte riktigt vilken av dessa två övningar jag skall välja. Finns det någon som är att föredra, men tanke på mina syften med övningen? Vilka fördelar och nackdelar har de jämfört med varandra?

Yankeee
2006-05-19, 13:18
Sitt(fri)vändningar utan tvekan. Du får du ju precis samma rörelse som i frontböjen, samt explosivitet. Dessutom kan man hantera tyngre vikter. Se bara till att någon som vet ser över din teknik.

Akilles
2006-05-19, 17:53
Varför finns det en "halv" variant av frivändning som heter styrkevändning? Vilka är fördelarna med styrkevändningar? När/för vem är styrkevändningar bättre än frivändningar?

jwzrd
2006-05-19, 17:55
Varför finns det en "halv" variant av frivändning som heter styrkevändning? Vilka är fördelarna med styrkevändningar? När/för vem är styrkevändningar bättre än frivändningar?

Styrkevändningar är lättare att lära sig och är mer av "en" rörelse än sitt-vändning är.

Yankeee
2006-05-19, 17:55
Varför finns det en "halv" variant av frivändning som heter styrkevändning? Vilka är fördelarna med styrkevändningar? När/för vem är styrkevändningar bättre än frivändningar?

Kan tänka mig t.ex om man vill få samma aktivering på överkroppen som vid vanliga frivändningar men inte vill aktivera benen lika mycket, samt om man vill ha en explosiv övning men inte vill aktivera benen lika mycket.

Akilles
2006-05-19, 18:06
Kan tänka mig t.ex om man vill få samma aktivering på överkroppen som vid vanliga frivändningar men inte vill aktivera benen lika mycket, samt om man vill ha en explosiv övning men inte vill aktivera benen lika mycket.

Blir det en explosiv frontböj sen då efter sitten, eller är det mest marklyftet med påföljande juck som går snabbt?

Yankeee
2006-05-19, 18:07
Blir det en explosiv frontböj sen då efter sitten, eller är det mest marklyftet med påföljande juck som går snabbt?

Om den blir explosiv eller inte beror ju på hur tungt det är. Det sist fattar jag inte riktigt :confused:

Akilles
2006-05-19, 18:31
Om den blir explosiv eller inte beror ju på hur tungt det är. Det sist fattar jag inte riktigt :confused:

Okej, jag får väl bli lite tydligare då: Frontböjen som följer efter uppfångningen - kan man använda ackumulerad kraft från den tidigare rörelsen (det som jag kallade "marklyft + juck") för att göra frontböjen explosiv, eller är explosiviteten helt beroende av hur stark man är i förhållande till vikten?

Det var kanske en onödig fråga, men jag undrade med anledning av att frivändningar beskrevs som "två olika övningar efter varandra", ungefär som att jag lika gärna kunde vara utan böjdelen då pga at den var fristående och inte var explosiv av någon annan orsak än at den utfördes med vikter som är lätta i frontböjssammanhang. Styrkevändningen är ju explosiv till sin natur, den går väl inte att utföra långsamt, för om man inte får sån accelleration på stången att den flyger uppåt av ackumulerad kraft, så misslyckas man ju? Frivändningens frontböj skulle däremot vara beroende av hur tung vikten är, skrev du. Menar du att man inte använder "upplagrad kraft" från själva vändningen i själva frontböjen?

Nej, det var nog mest dravel det här och en onödig post, jag har ju ens aldrig lärt mig övningarna så jag har väl inget att komma med, men jag ville förklara hur jag menade/undrade.

Akilles
2006-05-19, 18:32
Förresten: Brukar styrkelyftare använda styrkevändningar som komplement i sina program?

Yankeee
2006-05-19, 18:38
Okej, jag får väl bli lite tydligare då: Frontböjen som följer efter uppfångningen - kan man använda ackumulerad kraft från den tidigare rörelsen (det som jag kallade "marklyft + juck") för att göra frontböjen explosiv, eller är explosiviteten helt beroende av hur stark man är i förhållande till vikten?

Det var kanske en onödig fråga, men jag undrade med anledning av att frivändningar beskrevs som "två olika övningar efter varandra", ungefär som att jag lika gärna kunde vara utan böjdelen då pga at den var fristående och inte var explosiv av någon annan orsak än at den utfördes med vikter som är lätta i frontböjssammanhang. Styrkevändningen är ju explosiv till sin natur, den går väl inte att utföra långsamt, för om man inte får sån accelleration på stången att den flyger uppåt av ackumulerad kraft, så misslyckas man ju? Frivändningens frontböj skulle däremot vara beroende av hur tung vikten är, skrev du. Menar du att man inte använder "upplagrad kraft" från själva vändningen i själva frontböjen?

Nej, det var nog mest dravel det här och en onödig post, jag har ju ens aldrig lärt mig övningarna så jag har väl inget att komma med, men jag ville förklara hur jag menade/undrade.

Jag vet faktiskt inte i vilken utsträckning man använder ackumulerad kraft från vändningen i frontböjen. Antar att det kan bli lite så om man "studsar" i botten och trycker sig upp. Men om man kör tungt (i front-perspektiv) så är det rätt svårt att ha jättebra fart upp. Poängen är väl iallafall att man ska köra mestadels lätta vändningar för att ha just explosivitet, går inte lyften snabbt är det för tungt (om man inte ska maxa då).

wahad
2006-05-19, 18:47
Okej, jag får väl bli lite tydligare då: Frontböjen som följer efter uppfångningen - kan man använda ackumulerad kraft från den tidigare rörelsen (det som jag kallade "marklyft + juck") för att göra frontböjen explosiv, eller är explosiviteten helt beroende av hur stark man är i förhållande till vikten?

Det var kanske en onödig fråga, men jag undrade med anledning av att frivändningar beskrevs som "två olika övningar efter varandra", ungefär som att jag lika gärna kunde vara utan böjdelen då pga at den var fristående och inte var explosiv av någon annan orsak än at den utfördes med vikter som är lätta i frontböjssammanhang. Styrkevändningen är ju explosiv till sin natur, den går väl inte att utföra långsamt, för om man inte får sån accelleration på stången att den flyger uppåt av ackumulerad kraft, så misslyckas man ju? Frivändningens frontböj skulle däremot vara beroende av hur tung vikten är, skrev du. Menar du att man inte använder "upplagrad kraft" från själva vändningen i själva frontböjen?

Nej, det var nog mest dravel det här och en onödig post, jag har ju ens aldrig lärt mig övningarna så jag har väl inget att komma med, men jag ville förklara hur jag menade/undrade.



Vet inte riktigt om dethjälper men jag ser det som så att frivändningar som är lätta bli nästan automatiskt ett styrkelyft eftersom man inte behöver gå ner och möta den relativt lätta vikten. Men när man lägger på några fler pannor blir genast det förra styrkelyftet automatiskt en frivändning.

Sen ser jag inte hur man ska kunna ha någon hjälp från "jucket" när man kommit i läget som en frontböj? Jucket hjälper ju bara stången att få en extra svung upp från marken.

Akilles
2006-05-20, 13:31
Om man då ska ha knäböj, frivändningar och stelbenta marklyft i ett och samma pass - i vilken ordning ska man träna dessa? Kan man ta den mest prioriterade övningen först osv, eller finns det någon särskild ordning som är att föredra? Kanske någon allmän rekommendation om huruvida explosiva övningar bör ligga först eller sist?

jwzrd
2006-05-20, 13:37
Om man då ska ha knäböj, frivändningar och stelbenta marklyft i ett och samma pass - i vilken ordning ska man träna dessa? Kan man ta den mest prioriterade övningen först osv, eller finns det någon särskild ordning som är att föredra? Kanske någon allmän rekommendation om huruvida explosiva övningar bör ligga först eller sist?

Beror lite på hur du tänkt träna böjen. Om du vill böja t ex snabba 3:or så skulle jag träna vändningarna först, sen böjen och sist marklyften. Det är svårare att frivända efter att ha tränat tung knäböj, men det funkar också. Alltså: böj först, sen vändningar och sist marklyften.