handdator

Visa fullständig version : Rotator cuff


JJ
2002-12-03, 13:20
Räcker det att träna infraspinatus (endast i förebyggande sikte)?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

Arne Persson
2002-12-03, 13:25
Du lär knappast utelämna M. teres minor.

JJ
2002-12-03, 13:29
Så den övningen på länken bör räcka eller?

Arne Persson
2002-12-03, 15:51
Skulle även haft med övning där överarmen är horisontellt abducerad från kroppen samt armarna vilande mot något för avlastningens skull samt en rörelsebana på minst 180° och inga 90° som olyckligtvis är det vanliga.

Viveqa
2002-12-03, 15:52
Är det nödvändigt att köra speciella övningar för rotator cuff?

Eller får man det i alla fall när man tränar rygg?

Känner av lite smärta i ryggen där jag antar att rotator kuff sitter när jag kör militärpress bakom nacken nämligen.

Arne Persson
2002-12-03, 16:07
M. supraspinatus (en av musklerna i rotatorkuffen) är speciellt utsatt vid pressövningar över huvudet särkilt vid press bak nacken. Detta pga att den är mycket viktig vid armens abduction speciellt i startläget.
Eftersom M. supraspinatus samt de två nedanförliggande M. infraspinatus samt M. teres minor är relativt sett mkt svaga i sin uppbyggnad så är de ganska lätta att skada samt kan vara svåra att få att läka. Därför kan det vara en god idé att åtminstone värma upp rotarkuffen samt gärna ge dom viss styrketräning.

Åse Columbus
2002-12-03, 16:47
Precis som Arne säger....

Jag värmer alltid upp rotatorcuffen när jag ska köra överkroppen, och då speciellt vid pressövningar i bröst och axlar....man ska däremot akta sig för att köra dem med för tung vikt ...då kan det skada istället.

Åse:)

Örjan
2002-12-03, 17:39
Originally posted by Åse Columbus
man ska däremot akta sig för att köra dem med för tung vikt ...då kan det skada istället.

Åse:)

Men hur vet man vad som är för mycket vikt? Man vill ju samtidigt förvissa sig om att man verkligen stärker dem. Ännu svårare blir det om man följer rådet att inte ta ut de musklerna allt för mycket.

Då kanske resultatet blir att man tränar dem både för lätt och med för få reps. Alltså, hur ska man veta hur man belastar dem lagom?

Jag tränar lågreps bänk på 70kg och 12-20 reps rotatorcuff med 3kg. Verkar det vara i proportion? (Kanske ska utgå från annat än bänk?)

michael
2002-12-03, 17:56
Jag kör även åt andra hållet än visat på rotatorcuff övningen, det borde ju träna musklerna att balansera åt andra hållet med?

Linnet
2002-12-03, 18:58
Tycker också att detta är intressant, just nu håller jag på och försöker rehabilitera min skadade axel(muskelfäste, sena) genom, att köra mycket olika rotatorcuff övningar. Mitt program just nu tar ca en timme att utföra, vilket när jag kommer tillbaka är i mesta laget. Så vilka övningar behövs? Att jag kommer fortsätta träna rotatorcuffen är givetvis självklart.

-xR-
2002-12-03, 19:58
Hejsan stora pojkar och flickor ;)

jag antar att det inte är bara jag som har denna fråga så jag ställer den


Bart sitter rotarorkuff? kan ngn visa på anatomi bild etc? :em:

Mvh

emmzan
2002-12-03, 21:37
Rotatorcuffen är 4 muskler som omger axelleden.


Är rätt så populärt på gymmet jag jobbar på att folk kör aggressiva rotatorcuffövningar i kabelmaskinen alternativt kör så tungt i kabelmaskinen att de tvingas hjälpa till med andra handen.

Sen blir dom förvånade då jag inflikar det farliga i att slita sönder de musklerna som stabiliserar och roterar i axelleden..

Arne Persson
2002-12-03, 22:07
Emmzan: Du minns väl skillnaderna på morfologin mellan scapula hos människan och gorillan, orangutangen och chimpansen som jag påpekade på kursen samt varför vi låg i lä vad gällde styrkan i rotatorkuffens muskler? Speciellt vid arbete över huvudet. Nååååååå?:mad:

The Dwag
2002-12-03, 22:18
Jag trodde folk var nog smarta för att INTE köra press bakom nacken men vad vet jag... personligen så anser jag att man är lite bakom i huvudet om man kör bakom nacken !

Vrför ens köra en övning som trotts allt har en uppenbar skaderisk ? Endast en APA är byggd för att göra en rörelse bakom nacken.... jag skulle vilja se den som ens kan motivera det rörelse mönstret kroppen utsetts för vid press bakom nacken !

matrix
2002-12-03, 22:53
Jag får vara glad om jag fattar nåt av vad Arne "mr Krångliga Ord" Persson säger. :confused: :confused:

Är det bara jag som nästan får kramp och en brännande känsla när jag tränat rotatorcuffen. När jag kommit upp till en 12-15 reps så är jag tvungen att lägga av för det gör ont. För tung? Kanske, men det är svårt att få tag i lättare vikter. Skulle va en dunfjäder eller nåt isåfall.

JJ
2002-12-03, 23:44
Känner exakt likadant, det mer bränner än känns som man tar slut.

Arne Persson
2002-12-04, 00:12
matrix: Jmf gärna med den "pump" du får om du skruvar i lite skruvar lampor eller annat i takhöjd. Det är ungefär bl.a det som det handlar om i det jag skrev.

emmzan
2002-12-04, 08:08
Originally posted by Arne Persson
Emmzan: Du minns väl skillnaderna på morfologin mellan scapula hos människan och gorillan, orangutangen och chimpansen som jag påpekade på kursen samt varför vi låg i lä vad gällde styrkan i rotatorkuffens muskler? Speciellt vid arbete över huvudet. Nååååååå?:mad:

Självklart minns jag morfologiskillnaderna mellan dessa olika arter och hur detta påverkade styrka i arbete ovan huvudet... Bl.a var fossa subscapularis betydligt större hos våra mer primitiva släktingar och även storleken på själva m. subscapularis vilket underlättar för dem att svinga sig runt i lianer hela dagarna.

Vill du veta nåt om hästens eller hundens rotatorcuffmuskler så kan jag lägga upp bilder på dem:D

Grahn
2002-12-04, 08:10
Nog för att vissa nutida byggare är lite aplika men vi kan väl fokusera på träning av människor. :)

Åse Columbus
2002-12-04, 10:17
Originally posted by -xR-
Hejsan stora pojkar och flickor ;)

jag antar att det inte är bara jag som har denna fråga så jag ställer den


Bart sitter rotarorkuff? kan ngn visa på anatomi bild etc? :em:

Mvh

här får du en länk som kan vara användbar....

http://eduserv.hscer.washington.edu/hubio553/atlas/content.html

Arne Persson
2002-12-04, 11:50
Emmzan: Ähum, det var faktiskt på fossa supraspinatus som de viktigaste skillnaderna låg.:nono: ;)

emmzan
2002-12-04, 14:19
Ber storligen om ursäkt och får förklara mitt idiotiska tidigare inlägg med att det var tidigt på morgonen osv.

SJÄLVFALLET menade jag supraspinatus..

matrix
2002-12-04, 14:28
Originally posted by Arne Persson
matrix: Jmf gärna med den "pump" du får om du skruvar i lite skruvar lampor eller annat i takhöjd. Det är ungefär bl.a det som det handlar om i det jag skrev.
Du menar om jag rör på hela axeln när jag skruvar i dem? Inte om jag bara rör på underarmen väl?

kraftsport
2002-12-04, 14:59
Kolla här http://www.pponline.co.uk/encyc/0812.htm,, alltså sidoliggande hantellyft till 45 grader. Det tycks vara bra.

Jag har själv provat det några pass nu, med mycket lätt vikt för att klara > 50 reps (som komplement till mina vanliga sittande sidolyft)


Eller vad tycker du Arne?

Åse Columbus
2002-12-04, 15:25
Vet inte vad Arne tycker ....men jag tycker...

mycket om den övningen...fast jag gör det liggandes på en lutande bänk i ungefär 45 grader....

jag vet att Janna älskar denna oxå....får en otrolig träningsvärk ...och man använder låga vikter.

Åse:smokin:

matrix
2002-12-04, 15:40
När vi ändå är inne på området, hur stretchar man supraspinatus?

Åse Columbus
2002-12-04, 15:54
Sträcks när man sträcker bakre axel...här lite info...

Supraspinatus Weakness

Increased risk of shoulder injury during shoulder flexion and abduction activities, specifically when elbow travels below shoulder. Risk is compounded with a winged scapula condition.

Examples of affected exercises:
Shoulder Press
Upright Row
Lateral Raise

Example preventative / corrective exercise:
Front Lateral Raise

togs från denna länk.....
http://www.exrx.net/ExInfo/Weaknesses.html#anchor3503966

man ska nog inte sträcka den för mycket däremot..finns såna muskler
:nono:

Åse

Bamse
2003-05-22, 17:46
Originally posted by JJ
Räcker det att träna infraspinatus (endast i förebyggande sikte)?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

Kallas den där övningen även L-fly månntro?

Bamse
2003-05-22, 17:46
Originally posted by JJ
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

Går den där övningen även under namnet L-fly?

z_bumbi
2003-05-22, 18:46
Bamse: Enligt den här så är det samma.
http://www.weightliftingdiscussion.com/lflye.html

Tanman
2003-05-22, 19:22
Matrix: Såhär stretchar du..enl bild 2 är den bästa tycker jag. Istället för en stång kan man ta tag med andra handen underifrån och dra i tummen på den arm som ska stretchas.

Finns en hel del nyttigheter i texten också..

http://www.thestretchinghandbook.com/archives/rotator-cuff-injury.htm

Bamse
2003-05-22, 20:30
Räcker det med L-fly så är rotator cuffen.... biff? :)

Åse Columbus
2003-05-23, 13:06
Originally posted by Bamse
Räcker det med L-fly så är rotator cuffen.... biff? :)

om du kollar på denna länk...både på external rotation och internal rotation ....plus stretch-bitarna....så blir det nog komplett tillsammans med L-flyes...

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor511734

ha de`!!!!!

Åse

dimmer
2003-06-16, 00:08
hur viktig är rotator cuffen att träna?

har inte sett nån som tränar den... har aldrg ens hört tals om den sen ja kom hit.

e et bara hos mej länkarna inte funkar?:confused:

men hur många sett/reps ska man köra?

jebu
2004-01-23, 15:22
dimmer: den är jätteviktig att träna ifall du inte vill ha som 90% av alla bb:s -- ont i axlarna

det är inte många som tränar cuffarna föränns de har inflamationer eller andra skador i axlarna.. felet ligger väl i att det pratas för lite om dessa övningar i tidningar och på nätet. det står bara om hur man bäst bygger biceps och bröst mm

men inte hur man förhindrar framåtroterande axlar och skador i dem eller de andra fördelar som finns med att träna dem..

sedan de som faktist tränar cuffarna gör detta helt felaktigt. med för tunga vikter och felaktigt utförande (vrider hela kroppen eller kastar upp/ut armen)

jag anser att i ett seriöst träningsupplägg så skall det finnas med övningar för cuffarna. till de flesta som man påpekar detta. så säger de att det inte behövs då dessa muskler tränas nog bra vid andra ryggövningar osv. men detta tycker jag är helt fel .. men var och en har rätt att göra hur dem vill..

även baksida axlar är något de flesta fuskar med.. det körs bröst och framsida axlar, pressar och flyes för brinnade livet men baksida är ofta något som glöms bort och detta bidrar juh då också till framåtroterade axlar med möjlig smärta och andra bekymmer som påföljd.


så för att få en lång karriär inom viktträning så träna hårt men gör det med lite tankeverksamhet också så att man blir jämnt tränad och förhoppninigsvis slipper skador.

//jebu

hajder
2004-01-23, 16:55
Originally posted by Arne Persson
Skulle även haft med övning där överarmen är horisontellt abducerad från kroppen samt armarna vilande mot något för avlastningens skull samt en rörelsebana på minst 180° och inga 90° som olyckligtvis är det vanliga.


Hur menar du?

Jag kan aldrig rotera 180 grader...jag kommer bara till runt 100 grader och det är när jag kör såhär: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBExternalRotation.html

Hur ska man göra för rotera 180 ?

Åse Columbus
2004-01-31, 14:51
Originally posted by hajder



Hur menar du?

Jag kan aldrig rotera 180 grader...jag kommer bara till runt 100 grader och det är när jag kör såhär: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBExternalRotation.html

Hur ska man göra för rotera 180 ?

då är nog din bröstmuskulatur mycket tight....man ska kunna dra ut armen åt sidan till 180 grader....även i den övningen som Arne talar om ...armen abducerad horizontellt med en 90 graders böjning i armbågen.....återigen...för hög vikt här kommer att skada axeln..

nottis
2004-01-31, 16:12
vet inte om denna fråga varit uppe, men när ska man träna rotatorcuffen, på axelpasset eller? är det ca 1 gång i veckan som gäller även för cuffen??

Åse Columbus
2004-01-31, 16:16
jag använder den som uppvärmning på alla dagar då jag ska träna överkroppen

Supermicke
2013-01-12, 00:40
så sökte runt lite och bestämde mig för att bumpa den här tråden.

Har hört att baksida axel men även långa tricepshuvudet är viktigt för axel-stabiliteten. Min fråga blir hur pass viktig den egentligen är, hur mkta påverkar den. Märker ingen direkt skillnad av att göra inåt, utåt-rotationer.

Häromdagen när jag spanade in mig själv i spegeln märkte jag dockvid en double biceps bakifrån att högre axelns baksida axlar och långa tricepsskalle inte motsvarande andra armens.

Bör jag sikta in mig på dessa muskler isf eller är det rotator-cuff som är the one and only muskler att träna för axel-stabiliteten.. förstår det är individuellt för skador men ja..

pezrulezhaakon
2013-01-12, 00:56
Supermicke

Axelstabilitet kan lika gärna vara biceps, eller nån annan muskel som kopplar skulderbladet/axeln med bröstkorgen eller överarmen.

Bara för att det ser olika ut mellan höger och vänster så behöver det inte betyda stor skillnad i funktionen.