handdator

Visa fullständig version : Da vinci-koden


Juliette
2006-05-19, 09:15
Har snart premiär :)
Nån som ska se den??

Obs, försöker inte ragga nån bio-date här, utan är bara nyfiken på om nån tror den är bra och tänker se den :D

timoat
2006-05-19, 09:18
Jag och mina föräldrar på söndag. Jag har varken läst boken eller sett en enda trailer/reklam/tvspot/tidningsrecension (med vilje givetvis) så jag kommer att gå in som ett naivt barn. Sista gången jag tittar i denna tråd förräns på söndag kvläll!

Longshot
2006-05-19, 09:18
Palladium 21:15. Jag är där =)

Officer
2006-05-19, 09:19
Ikväll kl 21.45 i Kista (kunde inte fixa 4 biljetter i Sergel tyvärr)

Har inte läst boken. Ska bli väldigt intressant.

Snake
2006-05-19, 09:23
Den har väl fått ganska dålig kritik (tyvärr) vad jag har förstått, jag hade tänkt att gå och se den men nu vetti faan om jag orkar.

hahavaffan
2006-05-19, 09:24
Kom ner till Malmö så ser vi den! ;)

Jag hade tänkt "hyra" den över internet så fort den dyker upp där. Bio är inte min grej...

Officer
2006-05-19, 09:24
Den har väl fått ganska dålig kritik (tyvärr) vad jag har förstått, jag hade tänkt att gå och se den men nu vetti faan om jag orkar.


Om du skulle ha suttit och valt ut film efter kritik så skulle du ha missat många bra filmer :thumbup:

AngelLove
2006-05-19, 09:24
Ikväll 21:15 i Lund...
Läst boken (samt större delen av Änglar & Demoner) och har stora förväntningar på filmen eftersom boken är så bra som den är. Dock verkar kritikerna såga den men det gör de med de flesta bra filmer...

Haha fast du får kanske en bio-date på detta sättet ;)

Juliette
2006-05-19, 09:25
Jag var i Paris för första gången för ca en månad sen, på flygplatsen såg jag boken stå där i en hylla på pressbyrån. Hade väl inte tänkt läsa den, trodde inte alls att den skulle vara så bra, men så köpte jag den.

Blev positivt överraskad :) Var oxå kul att läsa den när man var där på plats och kunde kolla flera ställen i boken.

Glömde dock spana in golvet i salen på Louvren när jag var där, som är så omnämnt i boken, får väl försöka se om det är med i filmen. :)

Pdaddy
2006-05-19, 09:26
AP varför fråga du inte mig om jag också vilel gå ??? :(

M

Officer
2006-05-19, 09:27
AP varför fråga du inte mig om jag också vilel gå ??? :(

M


Du är en gift man.

petersson
2006-05-19, 09:29
Såg några kritiker på nyhetsmorgon eller vad det heter på ettan imorse, de verkade inte ens gilla boken vidare mycket.

AngelLove
2006-05-19, 09:35
Såg några kritiker på nyhetsmorgon eller vad det heter på ettan imorse, de verkade inte ens gilla boken vidare mycket.
Klart de inte gillar boken, det är ju "konspirationsteorier"...

Longshot
2006-05-19, 09:41
Om du skulle ha suttit och valt ut film efter kritik så skulle du ha missat många bra filmer :thumbup:

+1

Blir så less på alla kritiker som jämför filmen med boken i detalj! Det går ju inte.
Svårt som tusan att göra en film efter en bok, och speciellt den här boken. Om filmen bara hade funnits och inte boken, hade den säkert fått fem stjärnor, fyrar, getingar överallt ;)

hahavaffan
2006-05-19, 09:44
Klart de inte gillar boken, det är ju "konspirationsteorier"...:D

Dissector
2006-05-19, 09:47
Har läst boken, och blev väldigt fångad, så absolut =) Fanns dock inga platser idag så jag ska se den i morgon! Ska bli riktigt spännande.

JAM
2006-05-19, 10:02
Rigoletto, 21:15 ikväll.

Hoppas att den inte är så risig som alla tidningar skriver. Hoppas att det var ett fåtal "fina" kulturvetare i Cannes som sågade den och att hela världens recensenter bara hängde på... *rolleyes* :)

Me_Myself
2006-05-19, 12:48
Jag ska se den ikväll. Har inte allt för höga förväntningar men det e ju naajs att komma hemifrån lite :D

Kagen
2006-05-19, 12:53
Har läst Änglar & Demoner, da Vinci Koden, I Cirkelns Mitt. Gillade de två första helt klart, får se om jag ser Koden på bio är inte sådär jättesugen faktiskt.

JustinCredible
2006-05-19, 13:30
Ska se den ikväll den verkar bra ska se den ikväll

Löjtnant Blank
2006-05-19, 13:33
Boken var helt okej. Ska se filmen ikväll. Jag förväntar mig ett fiasko.

Longshot
2006-05-19, 14:06
Jag förväntar mig ett fiasko.

Jaså här hade vi en optimist :thumbup:

Trance
2006-05-19, 14:11
Boken är ok. Den får som någon sade också dumma människor att känna sig smarta. Det är ju snällt. Filmen räknar jag med att den är kass.

Löjtnant Blank
2006-05-19, 14:17
Jaså här hade vi en optimist :thumbup:
Ja. Så pass optimist att jag nyss bestämde mig för att hoppa filmen och dricka öl istället.

Longshot
2006-05-19, 14:22
Ja. Så pass optimist att jag nyss bestämde mig för att hoppa filmen och dricka öl istället.

Låter bra, slippar man såna som dig som vill döda en film innan man ens sett den ;)

Mago
2006-05-19, 14:25
Nej. Jag såg sanningen bakom filmen på CBS 60 minutes. Ja, sanningen!!

Löjtnant Blank
2006-05-19, 14:27
Låter bra, slippar man såna som dig som vill döda en film innan man ens sett den ;)
lol ok plz ;) ;) ;) ;)

MasterChief
2006-05-19, 14:29
Trista med den här filmen är ju att sjuttielva miljarder har läat den. Blir ju inte så spännande när ALLA i biosalongen har läst boken. *rolleyes*

Papi
2006-05-19, 14:29
Inte läst boken, men ska se filmen ikväll. Fick gratisbiljetter, och tar för givet att den kommer suga. :devil:

dared
2006-05-19, 14:58
Har läst boken men tror fan inte filmen är något att ha. Boken däremot var bra.

Snake
2006-05-19, 15:00
Den har väl fått ganska dålig kritik (tyvärr) vad jag har förstått, jag hade tänkt att gå och se den men nu vetti faan om jag orkar.

http://www.rottentomatoes.com/m/da_vinci_code/ Tummen ner från de flesta.

Bronkitkorv
2006-05-19, 15:16
Jag ska inte se den och inte läsa boken heller..
Kanske om tio år när den inte är så inne..

Pata
2006-05-19, 16:08
Fick 2 gratis biljetter från jobbet för visningen idag kl18. Hade nog inte sett den på bio annars. Men som dom säjjah "gratis e gott!"

Trevlig Helg Kollo!!

Longshot
2006-05-19, 23:53
En bra film! Verkligen inte värd den hårda kritiken den fått.

Patriarch K
2006-05-20, 00:06
Jag såg den precis och den var väldigt bra faktiskt. Dock fanns det väl lite att klaga på men det finns det väl med allt.

Me_Myself
2006-05-20, 00:25
Jag gillade den. Lite lång men bra :)

Officer
2006-05-20, 00:34
Skådespelarprestationerna från alla (förutom tjejen) var så pass bra så att jag förbisåg hål och löjliga quotes i filmen.

Den får 8 av 10 från mig!

swiftin
2006-05-20, 00:38
Jag kan inte hålla med kritikerna. Såg den nyss och jag måste säga att jag föll för den även. Kunde dock fyllts med lite mera fakta än den gjorde.

Papi
2006-05-20, 07:55
Nu har jag sett den. Blev positivt överraskad faktiskt. Helt ok, spännande rakt igenom, men jag störde mig på alla historiska fel och detaljer som han ändrade för att de skulle passa in i hans story.

Allan
2006-05-20, 16:15
Jag är allergisk mot böcker där man för att få lite lokalfärg på det hela låter fransmän utbrista "Mon Dieu" eller "Alors". Sen spricker ju hela upplägget från början - ledtråden ritas i blod och i osynligt bläck i chiffer av en snubbe som först klär av sig naken för att också hinna kladda ner lite pentagram och skit. Halllåååå - varför inte ringa snuten istället!!!!!


allan

mathor
2006-05-20, 16:22
Halvsunkig bok skriven på ungdomligt, stundtals rent fattigt språk. Med Tom Hanks i huvudrollen kan inte filmen vara annat än intetsägande tidsfördriv. Som tidigare nämnt kan boken tilltala idioter som tror att de är smarta när de läst den.

mik
2006-05-20, 16:26
Halvsunkig bok skriven på ungdomligt, stundtals rent fattigt språk. Med Tom Hanks i huvudrollen kan inte filmen vara annat än intetsägande tidsfördriv. Som tidigare nämnt kan boken tilltala idioter som tror att de är smarta när de läst den.

Ja usch för sådant mainstream.*rolleyes*

Baan
2006-05-20, 16:30
Halvsunkig bok skriven på ungdomligt, stundtals rent fattigt språk. Med Tom Hanks i huvudrollen kan inte filmen vara annat än intetsägande tidsfördriv. Som tidigare nämnt kan boken tilltala idioter som tror att de är smarta när de läst den.

Samt idioter som känner sig överlägsna just för att dom räknat ut att boken inte är mer än billig underhållning.

mathor
2006-05-20, 16:33
Samt idioter som känner sig överlägsna just för att dom räknat ut att boken inte är mer än billig underhållning.

Srebrenica ringde, de saknar dig.

Clyde
2006-05-20, 16:36
Jag är allergisk mot böcker där man för att få lite lokalfärg på det hela låter fransmän utbrista "Mon Dieu" eller "Alors". Sen spricker ju hela upplägget från början - ledtråden ritas i blod och i osynligt bläck i chiffer av en snubbe som först klär av sig naken för att också hinna kladda ner lite pentagram och skit. Halllåååå - varför inte ringa snuten istället!!!!!


allan

Vadå varför inte ringa snuten istället? Utveckla gärna.

Dissector
2006-05-20, 16:36
Ska iväg och se den precis nu! Älskar boken, så det ska bli trevligt att se den illustrerad på bild, även om jag inte förväntar mig storverk!

dynamo
2006-05-20, 16:37
Jag är allergisk mot böcker där man för att få lite lokalfärg på det hela låter fransmän utbrista "Mon Dieu" eller "Alors". Sen spricker ju hela upplägget från början - ledtråden ritas i blod och i osynligt bläck i chiffer av en snubbe som först klär av sig naken för att också hinna kladda ner lite pentagram och skit. Halllåååå - varför inte ringa snuten istället!!!!!


allan

Håller med om franska fraserna, det är tröttsamt som faen.

Anledningen att han inte ringde var att han inte hade tillgång till någon telefon. Eller så kommer jag ihåg fel.

Clyde
2006-05-20, 16:42
Halvsunkig bok skriven på ungdomligt, stundtals rent fattigt språk. Med Tom Hanks i huvudrollen kan inte filmen vara annat än intetsägande tidsfördriv. Som tidigare nämnt kan boken tilltala idioter som tror att de är smarta när de läst den.

Boken är grymt bra. Sedan vad breaking-the-law på lördagar "experter" som du säger är historia.

Baan
2006-05-20, 16:43
Srebrenica ringde, de saknar dig.

Vem i Srebrenica? Känner ingen där vad jag vet.

mathor
2006-05-20, 16:44
Boken är grymt bra. Sedan vad breaking-the-law på lördagar "experter" som du säger är historia.

Stackars liten, behagade inte min åsikt dig?

mathor
2006-05-20, 16:45
Vem i Srebrenica? Känner ingen där vad jag vet.

Balkan Boys, de saknar en leverans kattguld.

Baan
2006-05-20, 16:47
Balkan Boys, de saknar en leverans kattguld.

Du måste ha sex med din mor rätt ofta om du kan klämma ur dig så intelligenta kommentarer.

mathor
2006-05-20, 16:53
Åsiktspolisen är i farten igen ser jag! Tycker någon verkligen seriöst att Tom Hanks passar i huvudrollen?

hasse36
2006-05-20, 17:04
Da Vincikoden gav min skavsår eftersom jag promenerade medan jag lyssnade. Boken är helt enkelt jävligt underhållande. Om den är sann eller inte spelar väldigt liten roll. Men visst är det kittlande att Saint Graal skulle vara en förvanskning av Sang Réal.

Får väl passa på att avslöja en sak för er. Det finns ingen polis i Ystad som heter Kurt Wallander. Inte heller har det skett 40 bestialiska mord i den lilla skånska staden. Det är bara hittepå alltihopa.

King Grub kan säkert bidra med ytterligare avslöjanden om Narnia och Ankeborg.

Och tänk - jag kände mig faktiskt smart när jag läste Da Vincikoden. Boken blir rimligtvis intressantare om man känner till gyllene snittet, Fibonaccis talserie, den Vitruvianska människan och har sett Lejonkungen.

Precis som att Good Will Hunting blir lite roligare öm man någon gång har räknat med transformer. Det smickrar åtminstone min fåfänga.

Fermats gåta måste vara stentråkig om man inte har läst matte motsvarande naturvetenskapligt program.

mathor
2006-05-20, 17:12
Fermats gåta måste vara stentråkig om man inte har läst matte motsvarande naturvetenskapligt program.

Nej, den är väldigt underhållande även för de som inte läst mer matematik än de första två stegen. Jag lånade nämligen ut den till en vän vars matematiska meriter inte sträcker sig längre än till Matematik B, och han blev frälst.

egge
2006-05-20, 17:13
Med Tom Hanks i huvudrollen kan inte filmen vara annat än intetsägande tidsfördriv.

Har inte sett filmen än men Hanks passar absolut inte in i min bild på Langdon. Gillar förövrigt inte Hanks alls.

Oskis
2006-05-20, 17:16
Nej, den är väldigt underhållande även för de som inte läst mer matematik än de första två stegen. Jag lånade nämligen ut den till en vän vars matematiska meriter inte sträcker sig längre än till Matematik B, och han blev frälst.

Håller med, hade också bara läst matte a och b när jag läste den och tyckte den va riktigt intressant!

christian
2006-05-20, 17:39
Underhållning är underhållning är underhållning.

Tricklev
2006-05-20, 18:20
Har inte läst boken men ska se den ikväll, palladium 21.15:thumbup:

Gandalf
2006-05-20, 18:34
Var väldigt skeptisk till boken så den har legat i bokhyllan tills för några dagar sedan men sen läste jag ut den på två dagar för den var väldigt bra och framför allt lättläst.
Självklart så tror jag mer på Da Vinci-boken än på bibeln för båda böckerna är ju bara underhållning.
Ska se filmen när den kommer på dvd för det är ju själva handlingen och inte actionen som är intressant och att dom har Tom Hanks i huvudrollen är nog ett minus för filmen, då man lätt kan räkna upp hur många bra filmer den karln gjort.

RassK
2006-05-20, 20:31
haha! Jag såg den 19.00 igår :PPP

den förtjänade ju iaf mer än 6.2 på imdb
:>

Anonym112
2006-05-21, 12:17
Såg filmen igår.
Den var inte optimal kan jag lova :(
Kass!!

Oskis
2006-05-21, 12:21
Har inte läst boken men ska se den ikväll, palladium 21.15:thumbup:

Synd att jag missa dig :D


Tycker filmen va helt ok bättre än vad jag trodde.

Tricklev
2006-05-21, 12:23
Tyckte filmen var helt okey, en go dos av underhållning...:thumbup:

Oskis: Du skulle kollat efter killen med rosa keps!

Dissector
2006-05-21, 12:35
Ja tyckte den var utmärkt. Såklart inte lika beskrivande som boken, men på två och en halv timma hade det nog varit omöjligt. Tyckte den var maffig, och karaktärer och miljöer såg ut som man föreställde sig dom.

För övrigt är Audrey Tautou (Sophie Neveu) RIKTIGT vacker! Jisses vilken kvinna. :love:

hobbitar
2006-05-21, 12:48
Sag filmen i forrgar. Intressant att se pa eftersom jag last boken. Om jag inte hade last boken innan hade jag tyckt att den varit kass kass kass....

JAM
2006-05-23, 13:03
Sag filmen i forrgar. Intressant att se pa eftersom jag last boken. Om jag inte hade last boken innan hade jag tyckt att den varit kass kass kass....
Nu fårstår jag inte. Jag har INTE läst boken och jag tyckte att den var riktigt bra! Om jag däremot HADE läste boken, DÅ kanske jag hade tyckt att den var halvrisig?

AngelLove
2006-05-23, 13:14
Jag är allergisk mot böcker där man för att få lite lokalfärg på det hela låter fransmän utbrista "Mon Dieu" eller "Alors". Sen spricker ju hela upplägget från början - ledtråden ritas i blod och i osynligt bläck i chiffer av en snubbe som först klär av sig naken för att också hinna kladda ner lite pentagram och skit. Halllåååå - varför inte ringa snuten istället!!!!!


allan
Om du läser boken eller ser filmen så kommer du inse VARFÖR han INTE ringde polisen istället ;)

BigForre
2006-05-23, 13:19
Jag ska inte se den och inte läsa boken heller..
Kanske om tio år när den inte är så inne..

Ligger det någon slags ironi invävd i ditt inlägg som jag inte förstår, eller är du bara gay?

grisbil3n
2006-05-23, 22:55
Tror fan jag tar och läser boken först.

hobbitar
2006-05-24, 04:22
Nu fårstår jag inte. Jag har INTE läst boken och jag tyckte att den var riktigt bra! Om jag däremot HADE läste boken, DÅ kanske jag hade tyckt att den var halvrisig?


Ja om jag inte last boken hade jag inte fattat nagonting och tyckt den varit allmant trakig.

Boken ar ju oftast mycket battre an filmen.

Hades
2006-05-24, 12:04
Boken är otroligt överskattad. Förstår faktiskt inte vad det är som folk fastnar för? Ytliga karaktärer som är överdjävliga på att lösa gåtor. Halvkul.

Dissector
2006-05-24, 12:13
Boken är otroligt överskattad. Förstår faktiskt inte vad det är som folk fastnar för? Ytliga karaktärer som är överdjävliga på att lösa gåtor. Halvkul.

Beror nog på hur realistisk läsning man vill ha. Många Hong-Kong-actionrullar har karaktärer som spöar 30 argsinta barbarer på egen hand. Boken är klart inte speciellt realistisk, däremot äventyrlig, och saker som sträcker sig lite bortom det vanliga kan ofta vara ganska trevligt att läsa.

JAM
2006-05-24, 19:22
Boken är otroligt överskattad. Förstår faktiskt inte vad det är som folk fastnar för? Ytliga karaktärer som är överdjävliga på att lösa gåtor. Halvkul.
Därför att historien i sig är vansinnigt faschinerande och fantasieggande! Dessutom är den inte alltför verklighetsfrämmande.

Om det enda du tänker på efter att ha läst den är att huvudpersonerna är trista och att de är duktiga på att klura ut saker, då tycker jag att du verkar ha missat en ganska stor del - själva tanken bakom allt.

Allan
2006-05-24, 19:50
Dessutom är den inte alltför verklighetsfrämmande.



Jag saknar ett gäng ironismileys här va????


allan

jwzrd
2006-05-24, 19:53
Därför att historien i sig är vansinnigt faschinerande och fantasieggande! Dessutom är den inte alltför verklighetsfrämmande.

Om det enda du tänker på efter att ha läst den är att huvudpersonerna är trista och att de är duktiga på att klura ut saker, då tycker jag att du verkar ha missat en ganska stor del - själva tanken bakom allt.

Berätta för oss vad själva tanken bakom är?

JAM
2006-05-24, 23:35
Jag saknar ett gäng ironismileys här va????Jag tycker att mitt "alltför" är fullt tillräckligt. Vad tänker du på????Berätta för oss vad själva tanken bakom är?Tja, "tanken" var kanske ett dåligt ordval, "kärnan i handlingen" är väl ett bättre. Den är att den mäktiga kyrkan försöker dölja något och att ett litet sällskap känner till vad det är. En konflikt uppstår.

Om du, precis som Hades, tycker att historien handlar om "ytliga karaktärer som är överdjävliga på att lösa gåtor" så tycker jag att du missat en del.

Kwon
2006-05-24, 23:44
Ska nog inte se denna film, verkar mest handla om ett par ytliga karaktärer som är överjävliga på att lösa gåtor. :(

Tacka vet jag Vinnie Jones springandes genom väggar! :hbang:

JAM
2006-05-24, 23:48
Ska nog inte se denna film, verkar mest handla om ett par ytliga karaktärer som är överjävliga på att lösa gåtor. :(:thefinger *slap* :D

Kwon
2006-05-24, 23:49
:thefinger *slap* :D

:D :thumbup: