handdator

Visa fullständig version : Hålla andan länge


Frantic
2006-05-18, 21:59
Hur kan man träna upp sin förmåga att hålla andan länge? Finns det några "knep"? Ska man t.ex ta ett så stoooort andetag som möjligt, ska man blåsa ut lite luft då och då?

Nån här inne som är grym på att hålla andan?

Stoltz
2006-05-18, 22:00
Jag var rätt grym på att hålla andan under vatten jämfört med mina kompisar, men det var ett tag sen, och vet inte ifall det var bra i det stora hela.
Men i min ungängeskrets var jag kung :D

olle lindblad
2006-05-18, 22:01
Ett tips kan ju vara att börja med UV-rugby. De har hyfsad lungkapacitet...

Nordenator
2006-05-18, 22:02
Plocka fram trombonen!

MasterChief
2006-05-18, 22:21
Hur kan man träna upp sin förmåga att hålla andan länge? Finns det några "knep"? Ska man t.ex ta ett så stoooort andetag som möjligt, ska man blåsa ut lite luft då och då?

Nån här inne som är grym på att hålla andan?


Jag skrev ett inlägg som tangerar det här i en annan tråd:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1084352&postcount=27

Tigerkotten
2006-05-18, 23:06
Vet bara att jag klarar över 1min om jag vill, jag blåser ut luft sedan stort andetag. Sedan handlar det om att blåsa ut lite luft då o då.

qwertyu
2006-05-18, 23:34
Det finns några "knep", lungpackning som MasterChief länkade till är det vanligaste men om du är ovan tycker jag att du ska ta det lugnt med det, det är lätt att det blir obehagligt och får omvänd effekt. Annars är väl standarden att ta vanliga lugna andetag 1min innan andhållning och sedan ta ett par djupa in och utblås för att sedan tömma och fylla lungorna helt. Om man sedan vill packa är upp till var och en. Sen kan man hyperventilera också men det är en annan historia som jag inte alls tycker man ska prova på. Jag har fridykt i 6år nu och passerade nyligen 5min-strecket :thumbup:
Kör föresten alltid seriös andhållning med någon annan.

Caixa**
2006-05-18, 23:51
Kan simma ganska länge under vatten iallafall (eller snarare långt). Tror mitt rekord låg på närmare 50 meter när jag gick i skolan. 25 meter var inga problem, sen blev det tyngre efter vändningen. Min lärare drog upp mig nån gång när jag försökte klara 50. Jag fick värsta utskällningen och han förklarade att det kunde vara livsfarligt att hyperventilera innan simning under vatten..

Bönne
2006-05-18, 23:54
Vet bara att jag klarar över 1min om jag vill, jag blåser ut luft sedan stort andetag. Sedan handlar det om att blåsa ut lite luft då o då.Svårt att tro att de finns de som inte klarar en min =p


Att fylla lugnorna till max och sedan hålla andan i 100 sekunder, sedan upprepa så ofta som möjligt ska väl vara effektivt har jag hört.

Princy
2006-05-18, 23:57
Det är nog bra om man behärskar tekniken innan man pressar sig alltför hårt. Några kompisar till mig tävlade om vem som kunde hålla andan längst, och en av dem svimmade. *rolleyes*

Tigerkotten
2006-05-18, 23:58
Svårt att tro att de finns de som inte klarar en min =p


Att fylla lugnorna till max och sedan hålla andan i 100 sekunder, sedan upprepa så ofta som möjligt ska väl vara effektivt har jag hört.


Det är många som inte klarar 1min, titta bara på fear factory! :D

Sniggel
2006-05-19, 01:00
Det finns nog många som inte klarar 1 minut.
Jag skulle gissa på att jag osm bäst klarat 80s.
Tror inte jag klarar 1 minut idag, men kan nog öva upp det.
Man är bra på olika saker helt enkelt, hålla andan är inte min *spy*

Nina L
2006-05-19, 05:53
Det finns några "knep", lungpackning som MasterChief länkade till är det vanligaste men om du är ovan tycker jag att du ska ta det lugnt med det, det är lätt att det blir obehagligt och får omvänd effekt. Annars är väl standarden att ta vanliga lugna andetag 1min innan andhållning och sedan ta ett par djupa in och utblås för att sedan tömma och fylla lungorna helt. Om man sedan vill packa är upp till var och en. Sen kan man hyperventilera också men det är en annan historia som jag inte alls tycker man ska prova på. Jag har fridykt i 6år nu och passerade nyligen 5min-strecket :thumbup:
Kör föresten alltid seriös andhållning med någon annan.5 min 15 sek här. *tillbe mig* Det var dock ovanför vatten (med snygg näsklämma). Jag övade inför undervattensfotografering som sedan inte blev av. Under vatten borde jag klara mig ännu längre. Apnea verkar vara en riktigt galen sport.

Grov
2006-05-19, 07:28
5 min 15 sek här. *tillbe mig* Det var dock ovanför vatten (med snygg näsklämma). Jag övade inför undervattensfotografering som sedan inte blev av. Under vatten borde jag klara mig ännu längre. Apnea verkar vara en riktigt galen sport.

Fasiken det är riktigt bra tid det, måste ju vara sverige elit baske mig=) :hbang:

Dipshit
2006-05-19, 07:29
Det är många som inte klarar 1min, titta bara på fear factory! :D
hängandes uppochner under vatten menar du? ;)

jag klarar nog också bara 1 minut typ... har ínte testat på vädligt länge dock...
vågar man testa igen?

poll?

Nina L
2006-05-19, 07:42
Fasiken det är riktigt bra tid det, måste ju vara sverige elit baske mig=) :hbang:Ja, jag misstänker att jag hade kunnat tävla i det och klara mig bra. Jag har faktiskt träffat sveriges största namn inom fridykning (Lotta Ericsson) och hennes tidiga prestationer liknade mina en hel del. Dock har jag bara provat ovan land. Förutsatt att jag inte får panik så bör jag klara ännu längre under vatten. (Det funkar så.) Lite typiskt att ha talang för något som är så sjukt påfrestande psykiskt och allmänt skitjobbigt. Hade jag tyckt att det var kul så hade det ju varit rätt grymt. Då skulle jag ha åkt runt och showat och fått massa sponsorer. *fantiserar*

Frantic
2006-05-19, 13:31
Riktigt bra inlägg MasterCheif!

qwertyu - Hur länge kunde du hålla andan i början?

Nina - Har du stora lungor? (no pun intended) ;). Har du alltid kunnat hålla andan så länge?

qwertyu
2006-05-20, 11:36
Frantic- 1:30 kanske

offtopic - Lotta Ericsson är riktigt grym

Speedzter
2006-05-20, 15:17
Jag har inte haft någon träning alls inom detta, utan hade bara i bakhuvudet att jag var ganska duktig på att hålla andan när jag provade nån gång som liten. Så med detta i åtanke testade jag en dag och efter ett par försök höll jag, hör och häpna, andan i 4min 13 sekunder och hade det funnits ett pris så hade jag säkert klarat 4.30.. Då förstod jag att jag måste ha bra förutsättningar för detta. Men exakt varför det gick vet jag inte.

Om jag helt utan förderedelse bara tar ett andetag så håller jag utan problem andan i över 2 minuter. 3 minuter går också ganska smärtfritt om jag får förbereda mig. När jag höll andan i över 4 minuter så ska det tilläggas att jag satt stilla och blundade större delen av tiden och att kroppen skrek något otroligt efter syre i slutet. Men för mig verkade det handla mer om att övervinna andningsreflexen snarare än att kroppen lider akut brist på syre..

Nina, du som kan sånt här, hur upplever du situationen/känslan när du börjar närma dig gränsen? Slutar du för att du håller på att svimma eller för att suget i bröstkorgen helt enkelt tvingar dig att andas?

Detta var intressant!


Mvh,
Victor

mathor
2006-05-20, 15:26
Jag har väldigt svårt att hålla andan i mer än 30 sekunder. Som tidigare sagt är det ingen bra idé med hyperventilering om du ska vara under vatten.

grisbil3n
2006-05-22, 13:25
Minns en gång för länge sedan när jag simmade under vattnet och liksom kom in i en andra andning eller motsvarande och det kändes som att jag kunde stanna kvar under hur länge somhelst. Det gjorde jag inte dock :S

Nina L
2006-05-22, 13:31
Nina - Har du stora lungor? (no pun intended) ;). Har du alltid kunnat hålla andan så länge?Jag tror det. Min mamma har fått sin lungvolym testad, och den är tydligen mycket bra. Jag vet också att min kusin kan simma väldigt långt under vatten. Det lär alltså vara något på min mammas sida. (Därifrån har jag också fått min crazy-vad-gen) Jag minns att vi skulle hålla andan på fysiklektionen när jag var fjortis och att läraren trodde att jag lurades eftersom jag höll så länge.

Nina L
2006-05-22, 17:28
Nina, du som kan sånt här, hur upplever du situationen/känslan när du börjar närma dig gränsen? Slutar du för att du håller på att svimma eller för att suget i bröstkorgen helt enkelt tvingar dig att andas?

Detta var intressant!Sorry. Jag missade din fråga. Jag är inte den som blir nervös av att bli lite yr i mössan, men mot slutet värker det så förfärligt i bröstet att det är svårt att tänka bort. Det jobbigaste är dock det psykiska. Jag blir helt gråtfärdig och känner mig oerhört upprörd. Usch, vidriga syssla. Ja, som sagt: Det är synd att man inte tycker att det är kul.