handdator

Visa fullständig version : Tidningsbud


bladhet
2006-05-18, 17:58
Har precis sökt jobb som tidningsbud. Vad brukar lönen vara?

Hade tänkt att dela ut tidningar från 0300 till 0600 och börja jobba på posten kl 0630 till ca 1300.. jobbigt men pengar kommer man få.

PePPinO
2006-05-18, 18:04
Jobbade som tidningsbud under gymnasietiden,gjorde fredagsnätter då!
Lönen varierar stark på mängden hushåll, första distriktet hade jag, 330kr per natt, mitt andra hade jag 270kr natten!
Det enda som är bra med det är, att du lär inte behöva 3h på dig....när du lär dig namnen utantill så kör du skiten på 1h!
Problemmet e bara när man får "Samhällsinfo" det är helt plötsligt 40kg blad till att släppa runt på...då tar d tid!
Tipset då är att ta med skiten hem o sen sticka iväg till en container som inte ligger i ditt område o kasta skiten där!
För ingen kommer reklamera det pga att dom inte vet att det ska delas ut:P

grabben i skogen
2006-05-18, 18:06
Jobbade som tidningsbud under gymnasietiden,gjorde fredagsnätter då!
Lönen varierar stark på mängden hushåll, första distriktet hade jag, 330kr per natt, mitt andra hade jag 270kr natten!
Det enda som är bra med det är, att du lär inte behöva 3h på dig....när du lär dig namnen utantill så kör du skiten på 1h!
Problemmet e bara när man får "Samhällsinfo" det är helt plötsligt 40kg blad till att släppa runt på...då tar d tid!
Tipset då är att ta med skiten hem o sen sticka iväg till en container som inte ligger i ditt område o kasta skiten där!
För ingen kommer reklamera det pga att dom inte vet att det ska delas ut:P

Förut ringdes det till slumpmässigt utvalda och frågades vad de hade fått i brevlådan. Bara så du vet.

PePPinO
2006-05-18, 18:07
Förut ringdes det till slumpmässigt utvalda och frågades vad de hade fått i brevlådan. Bara så du vet.


Tufft delade ut tidningar i 3år o fick aldrig klagomål på det, skummt va?!

grabben i skogen
2006-05-18, 18:16
Tufft delade ut tidningar i 3år o fick aldrig klagomål på det, skummt va?!

Kanske inte skedde i alla städer beror kanske på vilken arbetsgivaren var.

Gandalf
2006-05-18, 18:16
Frugan jobbar som tidningsbud och börjar man slänga reklamen så har man nog inte jobbet kvar så länge till, men det är ju olika bolag som sköter tidningsutdelningen så det är ju klart att vissa bolag kanske är slappa med kontrollen.
Så mitt råd är att släng inte någonting utan dela ut det.

dynamo
2006-05-18, 18:17
Tufft delade ut tidningar i 3år o fick aldrig klagomål på det, skummt va?!

Mycket, du borde fått sparken långt innan om du misskötte jobbet så grovt.

grabben i skogen
2006-05-18, 18:18
kanske de resonerar att det inte är så stor mening att kolla sommarjobbare heller, utan de vanliga så att säga.

bladhet
2006-05-18, 18:23
Skulle aldrig få för mig att kasta reklamen.. Eftersom jag har ett bra rykte i nom posten så skulle jag absolut inte svärta ner det genom att kasta några reklamblad bara för att jag är lite trött.


De du säger att man lär sig namnen och kan köra lite fortare är ju ännu lättare för mig om jag får ett distrikt där jag själv delat ut post ett tag, då kan man ju dom flesta namnen..

Oatmeal
2006-05-18, 18:25
Jag jobbade som tidningsbud förut, hade nog runt 120 kr timman eller något och jag fick betalt för 3 timmarna mellan 03 och 06, men jag delade väl ut på ungefär 2 timmar. men då var jag inte så värst snabb.. så det är ju ganska bra betalt för tiden man går runt. Jag hade bara tidningar och en sorts tidning, ingen reklam eller annat att hålla reda på

PePPinO
2006-05-18, 18:33
Jag var både sommarvikarie samt jobbade helger och lov, under 3 år som sagt, fick aldrig någe klagomål på såna saker!
Att jag missköte jobbet, var ju jätte synd, folk verkar ju verkligen ha saknat det dom inte fick:P

Ne förstår att du inte vill kasta reklamen för ditt rykte och det förstår jag=) ingen ide att svärta ner något bra=D

Men som sagt bryr mig helt ärligt inte om folk får sin lilla reklam lr inte! Så länge jag får pengar e jag nöjd!
Kör mot minsta motståndetslag!!!

bladhet
2006-05-18, 18:42
Jag var både sommarvikarie samt jobbade helger och lov, under 3 år som sagt, fick aldrig någe klagomål på såna saker!
Att jag missköte jobbet, var ju jätte synd, folk verkar ju verkligen ha saknat det dom inte fick:P

Ne förstår att du inte vill kasta reklamen för ditt rykte och det förstår jag=) ingen ide att svärta ner något bra=D

Men som sagt bryr mig helt ärligt inte om folk får sin lilla reklam lr inte! Så länge jag får pengar e jag nöjd!
Kör mot minsta motståndetslag!!!


Varje reklamblad är värt en viss summa pengar, dom pengarna har tex coop betalat för att få sin reklam utdelad. Man kan säga att du bidragit till att tex coop har förlorat massor med pengar genom att relamen aldrig kom ut och många inte kom och handlade som kanske kommit om dom fått reklamen.

PePPinO
2006-05-18, 18:44
Varje reklamblad är värt en viss summa pengar, dom pengarna har tex coop betalat för att få sin reklam utdelad. Man kan säga att du bidragit till att tex coop har förlorat massor med pengar genom att relamen aldrig kom ut och många inte kom och handlade som kanske kommit om dom fått reklamen.


Shit vad e det du säger, tänkte aldrig så långt!
Fasiken oxå kommer ju inte kunna sova gott inatt:laugh:

dynamo
2006-05-18, 18:50
Jag var både sommarvikarie samt jobbade helger och lov, under 3 år som sagt, fick aldrig någe klagomål på såna saker!
Att jag missköte jobbet, var ju jätte synd, folk verkar ju verkligen ha saknat det dom inte fick:P

Ne förstår att du inte vill kasta reklamen för ditt rykte och det förstår jag=) ingen ide att svärta ner något bra=D

Men som sagt bryr mig helt ärligt inte om folk får sin lilla reklam lr inte! Så länge jag får pengar e jag nöjd!
Kör mot minsta motståndetslag!!!

Är hellre utan reklamen själv också, det är inte där det stora problemet sitter.

Jag är jävligt less på all kontroll och statistik som tas fram för att företag ska säkra att man sköter sitt jobb. För mig känns det förbannat ineffektivt att bli mätt. Jag gör ett effektivare och bättre jobb utan det.

Kontrollen behövs dock pga såna som inte sköter sina arbetsuppgifter, och ju fler "fuskare" det blir, desto mer ska det mätas och hållas på för att lokalisera dem. Om det inte är särskilt hög kontroll nu, kan du räkna med att det blir hårdare eftersom.

Det blir alltså dina kollegor och företaget får lida för dina snedsteg. Sånt tycker jag absolut inte är ok.

Menmen, vi har alla olika trösklar och möjligt att jag blåser upp problemet lite, jag har aldrig haft nått med den branchen att göra. :)

PePPinO
2006-05-18, 18:52
Är hellre utan reklamen själv också, det är inte där det stora problemet sitter.

Jag är jävligt less på all kontroll och statistik som tas fram för att företag ska säkra att man sköter sitt jobb. För mig känns det förbannat ineffektivt att bli mätt. Jag gör ett effektivare och bättre jobb utan det.

Kontrollen behövs dock pga såna som inte sköter sina arbetsuppgifter, och ju fler "fuskare" det blir, desto mer ska det mätas och hållas på för att lokalisera dem. Om det inte är särskilt hög kontroll nu, kan du räkna med att det blir hårdare eftersom.

Det blir alltså dina kollegor och företaget får lida för dina snedsteg. Sånt tycker jag absolut inte är ok.

Menmen, vi har alla olika trösklar och möjligt att jag blåser upp problemet lite, jag har aldrig haft nått med den branchen att göra. :)


Förstår att du ser på det så, inget fel i det, bra att det finns personer med lite moral iaf=)
Håller med om att ens kollegor inte ska betala för mina "misstag" men som sagt, tänker inte lägga ner 1½ timme extra för att lägga ut nån töntig samhällsinfo!
Finns inga argument som skulle få mig att känna på annat sätt

Nydelaw
2006-05-18, 19:06
Har precis sökt jobb som tidningsbud. Vad brukar lönen vara?

Hade tänkt att dela ut tidningar från 0300 till 0600 och börja jobba på posten kl 0630 till ca 1300.. jobbigt men pengar kommer man få.

Eftersom du har för avsikt att ha två jobb så borde du lägga en tanke på att tidningen kan bli försenad, nog för att man kan ta igen tid på vissa distrikt, men vissa distrikt kan ha riktigt elaka tidsmarginaler, men nu är det ju sommar vi pratar om så det borde inte vara några problem.
De distrikt jag har gått så har "timlönen" varierat mellan 120-140 :-/h

grabben i skogen
2006-05-18, 19:14
Förstår att du ser på det så, inget fel i det, bra att det finns personer med lite moral iaf=)
Håller med om att ens kollegor inte ska betala för mina "misstag" men som sagt, tänker inte lägga ner 1½ timme extra för att lägga ut nån töntig samhällsinfo!
Finns inga argument som skulle få mig att känna på annat sätt

Argument nej men du har ju fått betalt för det. Jag gillar inte reklam, men det irriterar mig med sådana smitare osm du.

NiXPhoenix
2006-05-18, 20:02
Blir inte ens sovvanor rätt förstörda om man jobbar som tidningsbud?
Okej, om man jobbar på ett bageri har man kanske de tiderna redan, men det är ju inget de flesta har.

PePPinO
2006-05-18, 20:22
Argument nej men du har ju fått betalt för det. Jag gillar inte reklam, men det irriterar mig med sådana smitare osm du.


Oj känns rätt jobbigt att du tycker så;)
Kör mot minsta motståndets lag iaf!!!

Kryss
2006-05-18, 20:44
Shit vad e det du säger, tänkte aldrig så långt!
Fasiken oxå kommer ju inte kunna sova gott inatt:laugh:

Vissa har moral, andra inte.

bladhet
2006-05-18, 20:46
Oj känns rätt jobbigt att du tycker så;)
Kör mot minsta motståndets lag iaf!!!


Det är sånna som du som kör sverige i botten..


Samhällsinfo skall delas ut även till dom som tackat nej till reklam..

PePPinO
2006-05-18, 20:52
Det är sånna som du som kör sverige i botten..


Samhällsinfo skall delas ut även till dom som tackat nej till reklam..


Haha jasså då får man tacka o ta emot då, aldrig har nån gett mig det ansvaret innan=)
Fast personligen tror jag inte att det är det som är problemmet med Sverige, men vad som e felet tar jag inte upp här inne på detta forum iaf!

Kan ärligt säga att jag skulle gjort precis samma sak idag som för 5 år sen när jag började, med det!

PePPinO
2006-05-18, 20:52
Vissa har moral, andra inte.


Precis o inte skäms jag för det inte=)

grabben i skogen
2006-05-18, 21:05
Precis o inte skäms jag för det inte=)

kan du inte ge mig ditt namn och namnet på företaget du jobbar då?

PePPinO
2006-05-18, 21:30
kan du inte ge mig ditt namn och namnet på företaget du jobbar då?

Jobbade!!
Men visst kan du det, jobbade i Västervik på DistrubutionsTjänst!
Namnet lägger jag inte ut här men vill du verkligen ha det så Pm mig!
Mvh P

olle lindblad
2006-05-18, 21:38
Att jobba som tidningsbud var rätt ok när man väl var uppe. Konstigt nog var det nästan alltid bra väder den tiden på dygnet, det kändes som att naturen vilade inför dagens övningar.