handdator

Visa fullständig version : Hur vet man om man är en datanörd?


Spawn
2006-05-18, 13:26
Hur vet man om man är en datanörd? Vad är kriteerna? Har lite KOMPISAR i klassen, vill veta om jag kan klassa dem som nördar?

Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 13:28
http://susning.nu/Datan%F6rd

"...unga finniga och asociala killar med tjocka glasögon. "

Nordenator
2006-05-18, 13:29
Diskuterar de spel, mjuk- eller hårdvara konstant?
Skrattar de nästan endast åt skämt som är skrivna med HAXXOR och med många ettor istället för utropningstecken?
Försöker de ofta förklara varför 10 är 2 på binärt?

Om något av alternativen stämmer in skulle jag placera dem under den kategorien :>

Tenzu
2006-05-18, 13:32
Lite klurigt på ett sätt. Det är lätt att se när en person har ett intresse som t ex ormar och sen säga att han är orm-nörd. Men datornörd(antar du menar det) är så mycket bredare eftersom datorn har ett så brett användningsområde, du får nog ta reda på vad de använder datorn till först. Kanske nån som är tekniknörd, en annan spelnörd, en tredje msnnörd.

Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 13:33
...Kanske nån som är tekniknörd, en annan spelnörd, en tredje msnnörd.

och så finns kolonördarna också,en växande grupp :)

Tenzu
2006-05-18, 13:37
och så finns kolonördarna också,en växande grupp :)
jao :=) det är den finaste gruppen *kissass*

Tricklev
2006-05-18, 13:42
Dom finner hentai upphetsande.


End of discussion.

Zerom
2006-05-18, 13:45
Är det inte nördvarning också att veta vad hentai är? ;)

Tricklev
2006-05-18, 13:46
Är det inte nördvarning också att veta vad hentai är? ;)

Allmänbildning.

ffs!

Fettecke
2006-05-18, 13:46
en datornörd är den som säger "lol" och andra datorrelaterade ord i verkliga livet.... Väldigt töntigt. eller kallar varandra deras internet-nick i verkliga livet....

inte precis på pricken, men nära beskrivet iaf :D

Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 13:49
en datornörd är den som säger "lol"

Haha, jag brukar säga LoL i verkliga livet! :MrT:

nemd
2006-05-18, 13:51
Jag är datanörd. Jag sitter den största delen av min vakna tid vid datorn. Jag gillar att sita vid datorn. Jag diskuterar järna datar och spel. Jag säger lol. Jag snackar med mina "kompisar" över datorn.

Hmm ja, typ. Jao. Aight!

Diana
2006-05-18, 13:54
Vad är det som gör det nördigare att sätta sej vid datan i brist på annat än att se på tv? tv-nörd har jag aldrig hört någon nånsin etiketteras som *popcorn* folk idag spenderar ju sjukt mkt timmar framför tv'n men det är ändå mindre nörd-stämpel på att sitta framför en apparat(tvn) än en annan(datan) intressant... :D

Nina L
2006-05-18, 13:57
Vad är det som gör det nördigare att sätta sej vid datan i brist på annat än att se på tv? tv-nörd har jag aldrig hört någon nånsin etiketteras som *popcorn* folk idag spenderar ju sjukt mkt timmar framför tv'n men det är ändå mindre nörd-stämpel på att sitta framför en apparat(tvn) än en annan(datan) intressant... :DNörd = tankeverksamhet existerar. Därav att man inte är nödig när man sitter vid dumburken utan bara vid smartburken™.

Är jag en datanörd?

TrasMannen
2006-05-18, 13:57
Haha, jag brukar säga LoL i verkliga livet! :MrT:

Fyfan, jag höll på att bryta nacken av min lillasyrras pojkvän när han använde termer som OMG (uttalades Ommmguh) LOL osv.

För trodde jag bara att han va retarded, "vafan är det där för jävla läten" sen kopplade jag.

nemd
2006-05-18, 13:59
Fyfan, jag höll på att bryta nacken av min lillasyrras pojkvän när han använde termer som OMG (uttalades Ommmguh) LOL osv.

För trodde jag bara att han va retarded, "vafan är det där för jävla läten" sen kopplade jag.

Hahaha, då är han n00b. Man säger ju awmajgadd. Det är ju mest 1337z0r.

blasr
2006-05-18, 14:00
Man undrar om man är en datanörd?

TrasMannen
2006-05-18, 14:02
Vad är det som gör det nördigare att sätta sej vid datan i brist på annat än att se på tv? tv-nörd har jag aldrig hört någon nånsin etiketteras som *popcorn* folk idag spenderar ju sjukt mkt timmar framför tv'n men det är ändå mindre nörd-stämpel på att sitta framför en apparat(tvn) än en annan(datan) intressant... :D

För säg <10 år sedan var ju en datanörd en liten illaluktande glasögonorm som alla skratta åt eller nått. (det var väl det så folk tänkte sig en datanörd) Och då räkte det att dom satt framför en dator på sin fritid.
Nu när 50% av befolkningen (eller nått) sitter framför datorn jäkligt ofta så är ju kriteriet lite annorlunda.

En datanörd är inte bara någon som sitter framför datorn, utan som sitter å programmerar dygnet runt, skriver ut linuxoperativ kod å läser på bussen osv osv.

Trance
2006-05-18, 14:02
Spendera tid framför datorn är ju inte kriterie direkt eftersom det är så vanligt numera. Jag tror jag en datornörd är en som vet hur en dator fungerar och kan använda den samt intresse såklart. Det är därför repliker som:

"OMG !!21 ja ä väl ingen data nörd elle! Hur få man msn o funka!!!!! SMIELKY!" inte är en datornörd utan istället en msn-fjortis. Att faktiskt lära sig själv hur saker fungerar är "fult" när det kommer till en dator och därför är msn-fjortisarna så många.

Själv kämpar jag hårt för att bli en datornörd, eller jag är nog en. Jag har inte det absoluta intresset(pratar sällan om det och besöker aldrig forume etc som handlar om det) och saker som hårdvara kan jag väldigt lite om. Men vissa saker är roliga och kommer ju jobba med systemutveckling så nörd är jag nog.

TrasMannen
2006-05-18, 14:02
Hahaha, då är han n00b. Man säger ju awmajgadd. Det är ju mest 1337z0r.
Det sa han också. Fan va jag sne ja blev

Loke
2006-05-18, 14:04
en datornörd är den som säger "lol" och andra datorrelaterade ord i verkliga livet.... Väldigt töntigt. eller kallar varandra deras internet-nick i verkliga livet....

inte precis på pricken, men nära beskrivet iaf :D

På den tiden då jag faktiskt var en datornörd skulle jag aldrig ha sagt lol i verkligheten. Det var knappt att jag ens skrev det ordet på datorn. Men nu när jag har lagt det mesta av nördigheten bakom mig så säger jag lol stup i kvarten.

Tricklev
2006-05-18, 14:06
Dom finner hentai upphetsande.


End of discussion.

Vafan, bumb för sanningen!

Tenzu
2006-05-18, 14:06
Vad är det som gör det nördigare att sätta sej vid datan i brist på annat än att se på tv? tv-nörd har jag aldrig hört någon nånsin etiketteras som *popcorn* folk idag spenderar ju sjukt mkt timmar framför tv'n men det är ändå mindre nörd-stämpel på att sitta framför en apparat(tvn) än en annan(datan) intressant... :D
Hjärndött TV-nörderi är fullt aceptabelt fast tvåvägskommunikation över internet inte riktigt lika, intressant jao. Gissa vilken aktivitet som är den enda som förbrukar mindre energi än att sova...

Trance
2006-05-18, 14:07
Vafan, bumb för sanningen!

Du har ju fel dock.

Tenzu
2006-05-18, 14:07
Dom finner hentai upphetsande.


End of discussion.
Det är Japanskt alltså är det kultur //emokid logik

nemd
2006-05-18, 14:10
Vafan, bumb för sanningen!

Nej sanningen är att den som inte tänder på hentai är BÖG!

Så nu får du tänka om lite, men vi gillar dig även om du är det.

Diana
2006-05-18, 14:20
Nörd = tankeverksamhet existerar.
Ahh nu klarnar det :thumbup: :D
För säg <10 år sedan var ju en datanörd en liten illaluktande glasögonorm som alla skratta åt eller nått. (det var väl det så folk tänkte sig en datanörd) Och då räkte det att dom satt framför en dator på sin fritid.
Nu när 50% av befolkningen (eller nått) sitter framför datorn jäkligt ofta så är ju kriteriet lite annorlunda.

En datanörd är inte bara någon som sitter framför datorn, utan som sitter å programmerar dygnet runt, skriver ut linuxoperativ kod å läser på bussen osv osv.
Precis :D


Om jag ska bedöma någon som datanörd krävs att två kriterier uppfylls *popcorn*
1. Personen saknar social kompetens i riktiga världen, (smått)folkskygg, tyst, blyg, tafatt osv.
2. Offrar sitt riktiga liv(möjligheterna till ett riktigt liv) till fördel för att sitta vid datorn.

både 1 och 2 måste finnas för att iaf jag ska se någon som datanörd.

Diana
2006-05-18, 14:30
Hjärndött TV-nörderi är fullt aceptabelt fast tvåvägskommunikation över internet inte riktigt lika, intressant jao. Gissa vilken aktivitet som är den enda som förbrukar mindre energi än att sova...
Japp! att kunna rabbla alla såpakändisnamnen är :bow: :D

aliquis
2006-05-18, 14:30
Har du överhuvudtaget svarat på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70430 ? isf ja.

Yankeee
2006-05-18, 14:32
Vad nu, att säga t.ex "lol" "wtf" "ffs" osv irl äger ju. Helst ska man säga "lol ett ett ett utropstecken ett ett".

Diana
2006-05-18, 14:33
Har du överhuvudtaget svarat på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70430 ? isf ja.
:laugh: :thumbup:

Tenzu
2006-05-18, 14:33
Japp! att kunna rabbla alla såpakändisnamnen är :bow: :D
det pinsamma är att tom jag vet vem BB Jessica är :/ skyller på Aftonbladet

Tigerkotten
2006-05-18, 14:35
vafan inget fel på hentai.

En datornörd för mig är en som kan massvis med saker om hårdvara och mjukvara. Kan mycket om olika OS etc.

Utseendet tycker jag inte spelar någon roll faktiskt. Många kör ju på linser nu förtiden så :D

Tenzu
2006-05-18, 14:36
vafan inget fel på hentai.
Hade en diskussion med en låtsasjapan som på fullt allvar hävdade att Hentai inte alls var ett uttryck för lolitakomplex och blev rent av förnärmad av påståendet :D

Kwon
2006-05-18, 14:43
Nörd = tankeverksamhet existerar. Därav att man inte är nödig när man sitter vid dumburken utan bara vid smartburken™.


Nödig? :confused: :D

hahavaffan
2006-05-18, 15:57
Fyfan, jag höll på att bryta nacken av min lillasyrras pojkvän när han använde termer som OMG (uttalades Ommmguh) LOL osv.

För trodde jag bara att han va retarded, "vafan är det där för jävla läten" sen kopplade jag.Aahaahahaha ja helvete :laugh:

Nina L
2006-05-19, 06:29
Nödig? :confused: :DDet var inte jag som stavade fel. Någon moderator måste ha ändrat mitt inlägg. Jag svär på min moster!

skaparn
2006-05-19, 06:41
De vi kallade riktiga datanördar under gymnasiet delade några egenskaper.


Torr, men för den skull inte sofistikerad, humor. Tämligen barnsliga skämt som inte alltför sällan handlade om det absurda i dual boot över en distribuerad core-klient, eller nåt.
Gäll, ganska stressad röst. Det bubblade fram ord på ett nervöst sätt så fort de talade.
Kläderna hade deras mamma köpt åt dom för flera år sedan. Ofta på JC.
Inte så särskilt duktiga i skolan, eller så smarta i allmänhet. De fanns de som kombinerade enorm intelligens med datakunskaper, men de var ofta inte nördar i den äkta bemärkelsen.
De spelade inte sällan rollspel.


Själv var jag lite av ett wannabe. Ville så gärna kunna lika mycket om solaris som vissa, men klarade inte riktigt av det. Många var jag god vän med och lärde mig mycket, men jag blev aldrig upptagen i den hårda firman. Intressant är också att se hur det gått för dem i efterhand, vilket varierar kraftigt. Ju mer hacker desto sämre gick det faktiskt, med några undantag. De som VERKLIGEN kunde hacka Unix har ofta fått ett ganska bra jobb som sysadmin i någon källare, där de verkar trivas.

adis
2006-05-19, 09:11
Pez är helt klart en datanörd

"L33tM0d" ;P