handdator

Visa fullständig version : Sylta, fullvärdigt protein?


Da2
2006-05-18, 11:48
Hur ligger det till med livsmedlet sylta? fullvärdigt protein? biologiskt värde?

Lasse Kongo
2006-05-18, 20:20
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag blir ganska ledsen när jag läser den...

Varför *cry*

Da2
2006-05-18, 21:03
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag blir ganska ledsen när jag läser den...

Varför *cry*
Varför?

Sniggel
2006-05-18, 21:58
Skulle det vara fel av att intressera sig för att utöka sitt sortiment av byggarmat? :confused:

Går man för långt om man vill ha reda på BV så fort man intresserar sig för ett nytt livsmedel?
Jag tycker inte det, det är ju kul om man kan variera sig mer och ändå känna att man äter optimalt :D

Mr. Moose
2006-05-19, 06:14
Hur ligger det till med livsmedlet sylta? fullvärdigt protein? biologiskt värde?

Det beror kanske på vilken typ av sylta du frågar om.

Kalvsylta enligt en gammal näringsvärde-tabell jag har ska kalvsylta ha per 100 gram: Protein-12 gram, fett-5,7 gram, kolhydrater-0,2 gram.

Ang. proteinet borde det vara OK, det ska ju va gjort av kalv? Men vad spelar det för roll? Allt animaliskt protein ligger ganska bra till i biologiskt värde.

Claes

Sverker
2006-05-19, 06:31
Det där är inte så komplicerat att ta reda på.

Sylta ska vara gjort på kött, vilket är fullvärdigt protein.
Den andra delen i sylta är svål vilket är kollagen och är absolut inte fullvärdigt.

Titta på innehållsdeklarationen och avgör vilken ingrediens det finns mest av.