handdator

Visa fullständig version : Rädd för att bli fet


Fenmund
2006-05-18, 10:50
Hallå,

Jag är 172 cm lång och väger 70 kg. Jag inte inte särskillt fet men vill absolut inte gå upp mer in fett.

Idag trycker jag i mig ca 3 st portioner Whey-80 per dag.
Dock så är jag väldigt rädd för att lägga på mig mer fett, en drink innehåller ju ganska mycket energi per drink.

Så jag funderar på om inte följade upplägg är mer optimalt om man vill bygga muskler men inte lägga på sig fett:

Man dricker bara 100% vassle förrutom den drinken man tar efter ett träningspass, den tar man whey-80 (eller annat märke)
Alternativt köra 100% hela tiden...

Åsikter?

kelk
2006-05-18, 11:10
Har du lust att skriva vad du äter på en dag?
Annars så är det väl inte så svårt, märker du att du börjar gå upp så öka cardion och ät lite mindre.

King Grub
2006-05-18, 11:11
Om du ökar i fettvikt eller inte beror på kaloribalansen över dygnet som helhet. Risken att proteinintaget i samband med träning i sig skulle lagras in som kroppsfett är minst sagt minimal.

AlexGBG
2006-05-18, 11:13
Hallå,

Jag är 172 cm lång och väger 70 kg. Jag inte inte särskillt fet men vill absolut inte gå upp mer in fett.

Idag trycker jag i mig ca 3 st portioner Whey-80 per dag.
Dock så är jag väldigt rädd för att lägga på mig mer fett, en drink innehåller ju ganska mycket energi per drink.

Så jag funderar på om inte följade upplägg är mer optimalt om man vill bygga muskler men inte lägga på sig fett:

Man dricker bara 100% vassle förrutom den drinken man tar efter ett träningspass, den tar man whey-80 (eller annat märke)
Alternativt köra 100% hela tiden...


Åsikter?


whey-80 är ju i princip bara protein.. så jag förstår inte frågan?

Fenmund
2006-05-18, 11:17
whey-80 är ju i princip bara protein.. så jag förstår inte frågan?

Whey-80 är väl 80% protein...eller?

Fenmund
2006-05-18, 11:22
Om du ökar i fettvikt eller inte beror på kaloribalansen över dygnet som helhet. Risken att proteinintaget i samband med träning i sig skulle lagras in som kroppsfett är minst sagt minimal.

Jo jo, men vad jag syftar på är om det inte vore mer optimalt att använda 100% vassle än 80%.
Det är väl proteinet man vill åt (förrutom efter träning då man beöver både kolisar och protte)

MUGEN
2006-05-18, 11:39
Whey-80 är väl 80% protein...eller?

betyder inte att reserande 20% är kolhydrater eller fett..
fukt, tillsatsämnen(smak, sötning...) etc. utgör stora delar av dessa.

AlexGBG
2006-05-18, 19:19
Whey-80 är väl 80% protein...eller?


Kalorier: 113 kcal
Protein: 22,4 gr
Fett: 2,0 gr
Kolhydrater: 1,5 gr

gäller på de två smakerna jag kollade på, och det tycker jag är nästan helt och hållet protein. tror inte du behöver vara rädd för de två grammen fett och 1,5gram kolhydraterna.

skillnaden per dag blir ju ytterst marginell och jag tror inte det spelar så stor roll.