handdator

Visa fullständig version : Bör matlådor värmas( för att få bort bakterier)?


Pellefant
2006-05-18, 09:31
Hej,

Bör matlådor från kylen alltid värmas?

Hörde en person säga att matlådor alltid bör värmas till minst ca 70 grader för att få bort bakterier.

Jag äter ibland mina matlådor kalla från kylen(som stått där 0-4 dagar), tex kesolasagne, wokade grönsaker med kyckling och annat.

AlexGBG
2006-05-18, 09:39
Hej,

Bör matlådor från kylen alltid värmas?

Hörde en person säga att matlådor alltid bör värmas till minst ca 70 grader för att få bort bakterier.

Jag äter ibland mina matlådor kalla från kylen(som stått där 0-4 dagar), tex kesolasagne, wokade grönsaker med kyckling och annat.

är maten ordentligt tillagad borde det väl inte vara så stora problem bara dom har stått kallt hela tiden.

värmer denna personen kycklingsallad åxå?

Sverker
2006-05-18, 11:31
Det där är en jättesvår fråga med ett enkelt svar:
70 grader dödar alla matförgiftande bakterier ( salmonella, campylobakter, staphyllococcer mfl ) så för att alltid vara säker gäller det att värma upp maten.


Nu kommer 478 personer att påpeka att de ALDRIG har blivit matförgiftade och de har också ätit mat som stått framme X-antal timmar.
Det är en riskbedömning för alla. Hur dålig får jag bli ? Den 9999:e gånger går det snett och då du ligger där och är matförgiftad. Träningen går åt h-e i en vecka men sedan är du tillbaka. Värt att ta risken ?

Sverker
2006-05-18, 11:34
Tillagning är sällan ett problem. Man kokar upp maten och sedan är det klart.

Det svåra är nedkylningen. Maten ska snabbt kylas ned så in med den i kylskåpet !!
Fönsterbrädan räcker inte, snart är det 22 grader C och det är en utmärkt temperatur för de flesta bakterier att växa till i antal i.

Pellefant
2006-05-18, 11:56
Tack för svaren, mycket uppskattat.

Tycker det tar så lång tid för maten att kallna ibland. Så jag har börjat att sätta in matlådorna utan lock i kylen, för att sedan sätta på locket när de kallnat efter en stund.

Är det okej?

Sara_Linda
2006-05-18, 12:40
Den negativa grejen med att hysta in varma matlådor i kylen är väl att det blir varmare i kylen och all annan mat där inne skiftar i temperatur.. vet dock inte hur pass "skadligt" det är. Kanske krävs en herrans massa rykande matlådor för att det ska bli negativt. En jobbig grej är väl dock att du får frosta av kylen om det blir isigt på rören av det:confused:

Enklare är att hälla upp massa kallt vatten i diskhon och ställa ner matlådorna där utan lock så kyls de ner snabbt. Byt vatten några gånger om det behövs, så går det snabbt att få ner temperaturen. Hederligt gammalt knep som används inom restaurangbranschen.....:)



Tack för svaren, mycket uppskattat.

Tycker det tar så lång tid för maten att kallna ibland. Så jag har börjat att sätta in matlådorna utan lock i kylen, för att sedan sätta på locket när de kallnat efter en stund.

Är det okej?

Pellefant
2006-05-18, 12:46
Tack för tipset Sara_Linda. :)

Sara_Linda
2006-05-18, 13:26
så lite så..:cool:

Tack för tipset Sara_Linda. :)

AlexGBG
2006-05-18, 18:45
Hederligt gammalt knep som används inom restaurangbranschen.....:)

på de resturanger jag har jobbat har man aldrig gjort så utan haft kylrum/separata avsvalningsrum..;)

Sara_Linda
2006-05-18, 19:06
Det finns många restauranger. "gammalt knep"...om det saknas sådant. Anade att någon skulle dyka upp och kommentera ;)

på de resturanger jag har jobbat har man aldrig gjort så utan haft kylrum/separata avsvalningsrum..;)

AlexGBG
2006-05-18, 19:07
Det finns många restauranger. "gammalt knep"...om det saknas sådant. Anade att någon skulle dyka upp och kommentera ;)


självklart =) och jävligt effektivt dessutom då vatten leder bort värmen jävligt fort

Fredrik_S
2006-05-19, 18:56
Det där är en jättesvår fråga med ett enkelt svar:
70 grader dödar alla matförgiftande bakterier ( salmonella, campylobakter, staphyllococcer mfl ) så för att alltid vara säker gäller det att värma upp maten.


Gäller det samma för all mat? Tex kokad potatis mot ungsstekt kyckling

Jag menar trivs de olika bakterierna olika bra i olika livsmedel.

"Dör" inte tex c vitamin också vid 70 grader?

Sverker
2006-05-19, 19:46
Gäller det samma för all mat? Tex kokad potatis mot ungsstekt kyckling

Jag menar trivs de olika bakterierna olika bra i olika livsmedel.

"Dör" inte tex c vitamin också vid 70 grader?

Det där är jättesvåra frågor att svara på. Det är stor skillnad på bakterierna i kyckling och de jordbakterier som kommer med potatisen.
Jag kan uppriktigt inte svara på vilken vara som är känsligast när den väl är kokt men jag tror, TROR, att bakterierna växer till i antal fortare i kyckling eftersom det har ett högre näringsvärde än potatis ( mer protein, mer vitaminer, mer mineraler, mer organiska komponenter som purin mm ).

Det där med C-vitaminet var enklare. Bakterier dör i snabbare takt än vitaminer som C-vitamin förstörs. När du värmebehandlar något till 70 grader så dör alla matförgiftande bakterier men 50 - 70 % av C-vitaminet är kvar.

AlexGBG
2006-05-20, 00:06
det farligaste är väl ändå botulin (med reservation för stavning/uttal)

min biologilärare varnade för "smörgåsar med kött (t.ex. skinka) och sallad då dessa förvarandes inplastade. botulinbakterierna som sägs vara en av de giftigaste trivdes i syrefria miljöer tillsammans med kött. bakterierna kunde finna i jord som kunde finnas på salladen.

som kuriosa fick jag 3 st mackor, plastförpackade, med ost och skinka och sallad idag i skolan :P

dom ligger och göttar sig i kylen nu :)

Sverker
2006-05-20, 06:14
Det är Clostridium Botulinum som ger den akuta förgiftningen botulism.

Den bakterien är extremt värmetålig och kräver en helt syrefri miljö.
Att den inte tål syre betyder i det här fallet att den är extremt känslig för nitrit. Det är anledningen till att man tillsätter just nitritsalt till charkvaror som skinka.



Den andra effekten med nitrit är att den ger köttet och korven en aptilig rosa färg istället för den grå som stekt kött får;)

Fredrik_S
2006-05-20, 12:02
Det där med C-vitaminet var enklare. Bakterier dör i snabbare takt än vitaminer som C-vitamin förstörs. När du värmebehandlar något till 70 grader så dör alla matförgiftande bakterier men 50 - 70 % av C-vitaminet är kvar.

Vet du hur fort c-vitaminet förstörs...tex om något är 70 grader i 30 minuter eller 90 grader i 30 minuter osv... osv...

Om man ungssteker potatis i 25 minuter i 200 grader.. vad utsätts då själva potatisen för för hetta? Jag menar den blir väl knappast 200 grader varm?

Sverker
2006-05-20, 12:47
Här finns lite. Det är inte klockrent men ändå:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11400468&query_hl=8&itool=pubmed_docsum



Det där med bakningen var enklare. Du får aldrig upp temperaturen över 100 grader på potatisen i ugnen eftersom vattnet hela tiden kokar bort. När vattenhalten minskar på ytan av potatisen tar brunfärgningen fart och du får en stekskorpa. Nu tar vitaminförlusterna fart.
I mitten av potatisen måste du upp i 65 - 75 grader för att stärkelsen ska svälla och potatisen mjukna. Fördelen med att baka potatis är att mineraler och vattenlösliga vitaminer inte lakas ut i vattnet.

Du får söka på ascorbic acid retention , det finns massor om C-vitaminförluster i alla möjliga grönsaker och kokningsmetoder.

Fredrik_S
2006-05-20, 23:10
Tack

Nu när vi ändå har potatis på tråden, kan jag fråga om det finns några nackdelar med att tilllaga potatisen i mikron?
Jag brukar bara lägga ett par tre potatisar i nån halv cm vatten på en talrik och mikra 7 minuter tills dom är tillagade. Från råa alltså.

Sverker
2006-05-21, 05:54
Finns nog inga nackdelar.
Snabbt, enkelt och energisnålt, kan det bli bättre ?
Skulle vara vilket GI det blir på potaisen då:D ...gissar att det blir lite lägre än kokt potatis men det finns säkert en tabell.

tegel
2006-05-21, 10:32
Angående risken att bli matförgiftad och få diarre och skit. :( ..jag kokade upp ett gäng ägg igår kväll för att färdigt att äta under några dagar (hårdkokta). De hade kokat klart och jag la dem i lite kallt vatten, och glömde dem där under natten. Ställde in dem i kylen direkt på morgonen men de stod väl framme i cirka 8 timmar. Är dessa ok att äta tro?

Akilles
2006-05-25, 18:00
Tillagning är sällan ett problem. Man kokar upp maten och sedan är det klart.

Det svåra är nedkylningen. Maten ska snabbt kylas ned så in med den i kylskåpet !!
Fönsterbrädan räcker inte, snart är det 22 grader C och det är en utmärkt temperatur för de flesta bakterier att växa till i antal i.

Om maten har råkat bli 22 grader, hjälper det då att frysa in den? Jag har hört att nedfrysning ska döda bakterierna, men de kanske vaknar igen under upptiningen?

aliquis
2006-05-25, 18:23
Jag har läst mig till att det visst inte alls är bra att micra i plast, eventuellt inte ens de som är märkta som microvågssäkra.

Så kanske är bra att tänka på att försöka välja glas eller porslin istället, typ hälla ut maten på en tallrik o sedan värma istället.

Akilles
2006-05-27, 16:08
Om maten har råkat bli 22 grader, hjälper det då att frysa in den? Jag har hört att nedfrysning ska döda bakterierna, men de kanske vaknar igen under upptiningen?

Bump.

Pox
2006-05-28, 09:45
De dör ej av nedfrysningen utan vaknar till liv igen då du tinar upp maten.