handdator

Visa fullständig version : Övningar som gett snabba resultat.


Sheogorath
2006-05-18, 07:11
Hej!

Tänkte bara att vi kunde samla lite nyttiga erfarenheter i den här tråden. Generellt tror jag väl att många övningar är väldigt likvärdiga och att kroppen mer tillväxer av generell tillväxt pga att tung träning och massa mat, och mindre ofta på grund av prickskjutning av någon enskild muskel här och där.

Hur som helst: två övningar har gett mig så snabba resultat att jag inte kan bortse från dem:

- Smith-press bak nacke utan ryggstöd (smal fattning; tangerar french-press i utförandet). Min vänsteraxel exploderade i storlek och min tidigare asymmetri i axlar och traps är puts väck. Båda axlarna är nu större än någonsin tidigare. Nice nice.
- Push-press: övre bröst kom fram bra.

Har ni noterat något åt detta håll? Alltså att ni tydligt kan sätta fingret på att just en övning var den som satte fart på tillväxten i någon muskel?

delta_mats
2006-05-18, 07:27
Att marklyft har gjort hela jobbet för mina Erector Spinae går inte att förneka.

sundvall
2006-05-18, 08:10
Hmm. Riktigt tunga relativt ostrikta skivstångcurls har gjort under för mina biceps.

Grov
2006-05-18, 08:16
Smal bänkpress tycks fungera okay för mina triccar, samt scottcurl 1hantel i taget för mina biccar. :thumbup:

MrBoris
2006-05-18, 08:39
relativt ostrikta stångcurls/hantelcurls har gjort biceps till en av mina bästa muskelgrupper.

Jacksatan
2006-05-18, 08:44
Jag kan öka 20kg i vissa övningar men det syns inte ett skit i muskelväg ändå, så vette fan. Sittande militärpress utan ryggstöd är iaf en övningar jag ökat väldigt mkt i detta år.

Sheogorath
2006-05-18, 08:46
Och mina biceps började växa först när jag gjorde stångcurlarna tokstrika. Man är olika :).

MrBoris
2006-05-18, 08:55
Och mina biceps började växa först när jag gjorde stångcurlarna tokstrika. Man är olika :).

iofs vem vet, kanske dags att testa sig på strikta i framtiden och se om bicepsen fortsätter att utvecklas. :cool:

Sheogorath
2006-05-18, 08:56
iofs vem vet, kanske dags att testa sig på strikta i framtiden och se om bicepsen fortsätter att utvecklas. :cool:

True true.

Tenzu
2006-05-18, 08:59
För tricep dips, istället för en massa obskyra kabelövningar.

muddler
2006-05-18, 09:15
tunga chins för ryggen!! ökade bröst/rygg-måttet med runt 10 cm på 1.5 år (nej detta var inte under mitt första träningsår)

jwzrd
2006-05-18, 09:48
Tung bänkpress nu när jag kan pressa (men fortfarande är svag som faen) och snedbänk ger ohyggligt bra resultat för ratt-utvecklingen.

Militärpress och pushpress/kickstöt ger svinbra resultat för axlar och triceps (särskillt pushpress/kickstöt).

Frenchpress för triceps.

Styrkevändningar för hamstring, röv, erektorer och traps.

Frontböj för tydligt bra quadriceps-utveckling.

Hantelrodd för rygg-, biceps- och bakre deltautveckling.


Kör man dessa runt 5 reps, många set i varje, tungt och disciplinerat så är det något allvarligt fel på kroppen om man inte växer som gräs.

Jishuku
2006-05-18, 10:01
Hm.. marklyft såklart, knäböj.. vad mer.. för triceps är nog min favoritövning: http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/DBTricepsExtension8.gif
Ger riktigt bra stretch i slutläget, och fokuserar i princip enbart på triceps.

Edit: Kanske borde påpeka att av någon anledning så har jag lättare att öka i denna övning med hantel än stång.

WheyProtein
2006-05-18, 12:39
Tack vare marklyft fick jag relativt snabbt bort nedre ryggens synliga kotor.

tinus
2006-05-18, 12:59
Marklyft *flex*

Lövbiffen
2006-05-18, 13:19
Jag lyckades öka min biceps-styrka med nästan 10kg í strikta conc. curls mot insidan av benet. Och detta på bara några veckor.

Jag gjorde bara så att jag bytte till att köra conc. curls som första-övning istället för vanliga hantel-curls.

Innan jag bytte övning så kunde jag knappt göra en etta på 27kg. Sen efter dom där veckorna så kunde jag curla en 35kilos hantel:)

victor_n
2006-05-18, 20:43
biceps - stående biceps curls med 20-24 kg's hantlar!
triceps - bänkdips med extra vikt alt vanliga dips med xtra vikt!
mage - cable crunches!
rygg - strikta marklyft samt tunga chins!
bröst - snea hantelpressar + bänkpress!
nacke - lyft med stång upp mot hakan!
vader - sittande vadpress!
framsida lår - knäböj + ben sparkar!
baksida lår - liggande lår curls + benpressar!
underarmar - kör aldrig dom separat då dom växer jämt med överarmen!
axlar - sidolyft med hantel + militärpressar i smithen!

pumpare
2006-05-18, 21:08
Går fort framåt med marklyften *flex*, om det är succesuva teknikförbättringar eller helt enkelt grymt muskelbyggande vet jag inte riktigt, men antar att det är lite kombination med i bilden.

MilkmaN
2006-05-18, 21:16
Mark har hjälpt min rygg rätt sjukt mkt. Hantelrodd för ryggen också, den är super.

Resten är jag inte så nöjd med tillväxten så där är jag tyst.

dojjan
2006-05-18, 22:13
Jag kan öka 20kg i vissa övningar men det syns inte ett skit i muskelväg ändå, så vette fan. Sittande militärpress utan ryggstöd är iaf en övningar jag ökat väldigt mkt i detta år.

Finns det någon speciell anledning till varför du kör utan ryggstöd? :)

bear.flowertwig
2006-05-18, 22:30
Många år med vanlig bänkpress har gett blygsamma resultat. Har i stället lagt fokus under bröstpassen på snebänk i smith - fantastisk kontakt och utveckling.

Den vanliga bänken är numera utbytt mot "bröstbänk"(som vanlig men med utåtroterade armbågar för mer bröstkontakt) men fokus är fortfarande på snebänken.

Sniggel
2006-05-18, 22:44
Den enda övning som jag på 7 år kunnat se ge resultat så fort den införts är knäböj.
Jag menar inte att allt annat inte har växt, bara att det tagit sådan tid att man hinner vänja sig vid sin kropp att man aldrig märker skillnaden om man inte jämför sig med tidigare minnen/bilder. Knäböj är då undantaget där jag verkligen kunnat se och känna ökningar i volym under en kortare tidsperiod.

När det gäller styrkeökningar är det lättare att märka oavsett övning :D

Doctor Snuggles
2006-05-18, 22:51
Kronlyft/partiella mark/barholds av olika dignitet gjorde så mina traps började växa som ogräs. Tyvärr.

Doctor Snuggles
2006-05-18, 23:01
- Smith-press bak nacke utan ryggstöd (smal fattning; tangerar french-press i utförandet). Min vänsteraxel exploderade i storlek och min tidigare asymmetri i axlar och traps är puts väck. Båda axlarna är nu större än någonsin tidigare. Nice nice.
- Push-press: övre bröst kom fram bra.


Hur vet du att inte push-press stod för axelexplosionen?

Corpobal
2006-05-19, 00:22
Efter ett par månaders regelbunden knäböj så märkte jag goda resultat i hela benmuskulaturen och dessutom slutade den lilla gnagande värken jag haft i korsryggen. Det kallar jag snabba resultat.

Sen skivstångsrodd gav mig verkligen mer än hur jag innan tränat ryggen, visst är variation bra men att behöva stabilisera en lös vikt och sen dra för allt vad tygen håller gav mig mycket snabbare styrkeökningar. Därför har jag inte tagit bort den övningen i mer än ett enstaka pass under nästan ett år. Ökade snabbare i alla kabelroddar av att ge allt i skivstångsrodden.

mangemani
2006-05-19, 00:37
bröst: pec dec,överlägsen alla andra bröstövningar tycker jag.

triceps: push downs med rep samt frenchpress

biceps: handtag i den nedre delen av crossen,bänk framför sej,armen på bänken och häv sen upp armen(en slags koncentrations curl,orkar inte beskriva den bättre)

rygg: stångrodd..ståendes eller sittandes i maskin(i maskin så kör jag helst med 1 hand åt gången)

axlar: sittandes sidolyft samt liggandes rotationscuff

ben: benspark(vader sittandes vadpress)

för mej har marklyft,knäböj och bänkpress inte gett mej mycket,tycker personligen att dessa övningar som jag nu har nämt utklassar allt.

Yankeee
2006-05-19, 04:37
Frontböj och (sne) hantelpress är de som har gjorts mest för mig tror jag.

Ninjasmurf
2006-05-19, 05:00
Frontböj och (sne) hantelpress är de som har gjorts mest för mig tror jag.

sne hantelpress är guld :thumbup:

Arf Pingvin
2006-05-19, 05:41
Viktade chins.

Utan att ha kört särskilt hårt på roddövningar (knappt nåt alls ett tag) har jag ökat rejält i hantelrodd och sittande rodd. Detta vid en lägre kroppsvikt än då jag regelbundet körde sittande rodd. Kan bara vara chinsträningen som gjort skillnaden.

adis
2006-05-19, 06:45
Olika från person till person men jag kan lungt säga att bicepscurlen är nog dem som gjort sitt bäst.

Wider
2006-05-19, 07:10
Militärpress och marklyft har jag ökat väldigt mycket i.

qubie
2006-05-19, 07:53
bröst: pec dec,överlägsen alla andra bröstövningar tycker jag.

triceps: push downs med rep samt frenchpress

biceps: handtag i den nedre delen av crossen,bänk framför sej,armen på bänken och häv sen upp armen(en slags koncentrations curl,orkar inte beskriva den bättre)

rygg: stångrodd..ståendes eller sittandes i maskin(i maskin så kör jag helst med 1 hand åt gången)

axlar: sittandes sidolyft samt liggandes rotationscuff

ben: benspark(vader sittandes vadpress)

för mej har marklyft,knäböj och bänkpress inte gett mej mycket,tycker personligen att dessa övningar som jag nu har nämt utklassar allt.

*screwy*

Edit: hantelcurl is the shit

Sheogorath
2006-05-19, 08:50
Hur vet du att inte push-press stod för axelexplosionen?

De introducerades med över 1.5 års mellanrum. Det var först när jag slängde in smith-press bak nacke som vänsteraxeln kom ifatt och nästan gick om.

Zera
2006-05-19, 09:37
sne hantelpress är guld :thumbup:

+1

Markus H
2006-05-19, 09:43
Benböj satt fart på min röv och mina lår.... lite väl fort tycker jag tom.

Johan86
2006-05-19, 09:44
marklyft gjorde magen plattare och hårdare:thumbup:

svingande bicepscurl sätter fart på biceps

mangemani
2006-05-19, 13:32
*screwy*

Edit: hantelcurl is the shit
*screwy*

Fatalist
2006-05-19, 13:41
Kombinationen [militärpress + bänkpress + smalbänk] tungt och ofta har dubblerat mina axlar, exploderat triceps och t o m gett mig lite bröstmassa!

Pumpovicevic
2006-05-19, 16:12
Ökar för det mesta ganska mycket om jag börjar köra en övning regelbundet som jag inte kört på väldigt länge, det viktigaste är nog variation, för det är när kroppen är ovan vid den övningen som den utvecklar sig mest.

1986
2006-05-19, 16:33
Knäböj. Låren blev bra mycket köttigare när jag började lira det.

Otto GROV
2006-05-19, 19:06
press-bakom-nacke=axlar växte som faen

strikta-latsdrag med axelbrett grepp= latsen växte grymt möe kom ikapp teres major eller va muskeln över latsen heter....

nötande av bänk i några månader= bom sa de jag har bröstmuskler:laugh:

Diggler
2006-05-19, 22:32
Chins/Pull-ups. Bästa övningarna i alla kategorier, och genom den har jag nog fått iaf 75% av mitt totala resultat under tiden jag tränat. Skulle jag bara köra en övning hade det blivit pull-ups.

jwzrd
2006-05-19, 22:33
Chins/Pull-ups. Bästa övningarna i alla kategorier, och genom den har jag nog fått iaf 75% av mitt totala resultat under tiden jag tränat. Skulle jag bara köra en övning hade det blivit pull-ups.

Men det säger bara att 75% av din kropp sitter ovanför midjan :)

Anonym112
2006-05-22, 22:51
Hacksquat "knädödaren" har sprängt låren bra på sista tiden :thumbup:

Baan
2006-05-22, 23:23
Omvända stångcurls + underarmcurls, vettifan vilken som är bättre. Annars har jag svårt ge creds till någon enskild övning då jag testar variera en del och pallar inte riktigt med statisk träning med små förändringar just för att testa om någon enskild övning är optimal.

whern
2006-05-22, 23:39
Jag måste säga en övning som dänger det mesta i min träning, tack Coleman!

"21:an" som jag kallar den.
Du kör med curlstång (biceps alltså) kör 21 reps i varje set.
7 reps från bottenläget till mitten, 7 reps från mitten till övre läget och sedan avslutningsvis 7 stycken hela, från nedersta läget till toppen.
Har gjort så att mina biceps har exploderat, både i styrka och volym, bra tips! :D

Hoppas ni fattar vad ja mena :D

davjac84
2006-06-14, 19:01
De helt klart grymmaste övningen som har gett snabbt resultat är marklyft och knäböj.
Sedan har stående vadpress gett fina resultat också. I övrigt är det lite svårt att veta vilken övning som verkligen har gjort vad, jag misstänker dock att dips för mina triceps har gjort underverk, skivstångscurl och militärpress ligger också bra till.

Scratch89
2006-06-15, 20:33
Sittande hantelextension bakom huvudet för triceps.
Under denna lilla viktnedgång jag har haft så har armarna ökat med lite volym på bara ett par veckor, riktigt soft.

Annars är det nog stående militärpress, som faktiskt gjorde att jag fick lite axlar, men mina handleder tycker inte om varken den eller bänk, så det fick bli att jag lagt båda på hyllan ett tag.

Köttbullen
2006-06-15, 22:25
skulle inte klarat mig utan bänkpress o knäböj

Unsub
2006-06-16, 03:15
Pressar ovanför huvudet, militär, el i maskin har alltid fått mina axlar att bli "bättre" . tyvärr är det en rörelse som inte tycks passa min kropp perfekt.

Pata
2006-06-16, 11:57
Hej!

- Push-press: övre bröst kom fram bra.


Kan du beskriva denna övning? Tror jag vet vad du menar men är inte helt säker. Menar du maskin?

Sheogorath
2006-06-16, 12:18
Kan du beskriva denna övning? Tror jag vet vad du menar men är inte helt säker. Menar du maskin?

Push-press:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/PushPress.gif

Du kan med fördel hålla emot på tillbakavägen istället för att släppa ner stången och parera stöten genom att böja benen, så som damen på bilden gör. Genom att istället hålla den negativa fasen (stången på väg ner) helt strikt och kontrollerad rekryterar du många fler muskelfibrer, och de kommer att stimuleras hårt eftersom du använder en större vikt än vid en militärpress (militärpress: stångpress över huvudet utan kickstöt).

Pata
2006-06-16, 12:31
Push-press:

Du kan med fördel hålla emot på tillbakavägen istället för att släppa ner stången och parera stöten genom att böja benen, så som damen på bilden gör. Genom att istället hålla den negativa fasen (stången på väg ner) helt strikt och kontrollerad rekryterar du många fler muskelfibrer, och de kommer att stimuleras hårt eftersom du använder en större vikt än vid en militärpress (militärpress: stångpress över huvudet utan kickstöt).

Ah! Den ska testas. Tack för tipset!:thumbup:

beckman88
2006-06-16, 14:05
Knäböj! Benen gick från obefintliga till respektabla på 6 månader!

Jay-Z
2006-06-16, 14:10
Knäböj! Benen gick från obefintliga till respektabla på 6 månader!

Bild!!!!!!!