handdator

Visa fullständig version : Antisemitism


Bolio
2006-05-17, 23:14
Är det bara jag som har noterat att antisemitismen är ett fenomen som inte riktigt hänger ihop med annan slags rasism och främlingsfientlighet? Den är liksom överallt på något konstigt sätt - den finns lika mycket bland högerextremister som som vänstern (och då inte bara extremisterna!).

Och till skillnad från annan rasism/främlingsfientlighet som utgår från att de andra raserna suger därför att de är sämre, så tänker antisemitismen typ att judar bör hatas därför att de är bättre. Man har liksom en fastklistrad bild i huvudet som faktiskt på allvar tycker att judar är bättre (vilket de ju är) och på grund av ressentiment, avund och missunnsamhet så hatar man dem. Ett slags förträngt medvetande av att judarna faktiskt skapade monoteismen som i sin tur skapade oss.

Tänker jag rätt nu eller borde jag sluta röka konstiga saker?

nemd
2006-05-17, 23:16
Om man tänker sånt där kul vill jag också rök lite.

scythe
2006-05-17, 23:20
Är det bara jag som har noterat att antisemitismen är ett fenomen som inte riktigt hänger ihop med annan slags rasism och främlingsfientlighet? Den är liksom överallt på något konstigt sätt - den finns lika mycket bland högerextremister som som vänstern (och då inte bara extremisterna!).

Har också observerat detta. Kan det bero på att vänstermänniskor ofta sympatiserar med Palestina?

mathor
2006-05-17, 23:22
Om man hänger med i allt prat om antisemitism som florerat de senaste åren hittar man dina fantastiska teorier i minst en tiondel av alla artiklar, så jag tror inte det är fel på ditt röka.

Bolio
2006-05-17, 23:22
Har också observerat detta. Kan det bero på att vänstermänniskor ofta sympatiserar med Palestina?

Ja. Det är mycket underligt det där. Men jag tror inte att palestinasympatierna föddes spontant ur sig själva, utan att de kom som ett resultat av antisemitismen som fanns där innan... Jag menar, när ska vänstern börja sympatisera med kurder som de facto råkar 293742 ggr mer illa ut? Och vad har vänstern egentligen med idel islamistiska terrorister att göra? Jag tror att själva grejen hos vänstern är en än omedveten, än medveten form av antisemitism...

sgtbarnes
2006-05-17, 23:22
Antisemitism är bara en del av nazismen. Främlingfientilighet är ett begrepp som inte behöver kopplas till kultur eller nationalitet. Det är olika begrepp, det är allt.

Det jag däremot reagerar lite på är hur lätt det verkar vara att bli anklagad för antisemitism. Aktuellt just nu är försvarsmaktens bangande från en övning tillsammans med israel. Vi blev beskyllda för antisemitism. Varför är det så?

Bolio
2006-05-17, 23:23
Om man hänger med i allt prat om antisemitism som florerat de senaste åren hittar man dina fantastiska teorier i minst en tiondel av alla artiklar, så jag tror inte det är fel på ditt röka.

Jaså? GE MIG LÄNKAR! Jag har fått upp ett fett intresse för detta! Det här är i princip Nietzsches filosofi, fast han skrev aldrig det på detta sätt, utan han skapade de filosofiska verktygen för att vi skulle komma fram till dessa tankar. *flex*

mathor
2006-05-17, 23:25
Jaså? GE MIG LÄNKAR!*

Leta själv om du är intresserad. DN är ett tips att söka artiklar om ämnet på. Göran P har också pratat om fenomenet vid flertal tillfällen.

Coldsmith
2006-05-17, 23:25
Har sagt det förut, säger det igen. Kommunism, nazism och islamistisk fundamentalism. Dom har det alla gemensamt.

(och här hoppar alltid allan in och säger att det inte alls är så att kommunism visat sånt..)

Sen är det inte bara så att antisemitismen är rätt annorlunda motför annan rasism (det du säger bolio om att judar ska hatas för att dom är bättre), den är också rätt utbredd bland folk och inte lika tabubelagt. Har faktiskt hört folk säga på fullt allvar att judar vill ta över världen osv osv. Vansinne.

Bolio
2006-05-17, 23:30
Har sagt det förut, säger det igen. Kommunism, nazism och islamistisk fundamentalism. Dom har det alla gemensamt.

(och här hoppar alltid allan in och säger att det inte alls är så att kommunism visat sånt..)

Sen är det inte bara så att antisemitismen är rätt annorlunda motför annan rasism (det du säger bolio om att judar ska hatas för att dom är bättre), den är också rätt utbredd bland folk och inte lika tabubelagt. Har faktiskt hört folk säga på fullt allvar att judar vill ta över världen osv osv. Vansinne.

Jo precis. Och inte bara kommunisterna utan praktiskt taget hela vänstern. Det är skitvanligt att man säger typ: "du får vara jude, så länge du inte känner samhörighet med andra judar och Israel, för då är du ond!". Och jag tänker att det hela bottnar i en jättegammal form av ressentiment.

Och det här med att judar ska ta över världen, eller ännu bättre att de redan har tagit över världen (och alla konspirationer som hör dit) är riktigt psykotiskt. Sion Vises Protokoll är för övrigt intressant att studera. Ett helt sjukt hoplock av olika antisemitiska myter och fördomar.

Och jag tror att VÄLDIGT MYCKET av människors tankar om t.ex. Israels politik eller USA i allmänhet på något sätt har påverkats av denna sjukligt utbredda antisemitism. Det är liksom en fet politisk rörelse som går genom massa andra olika politiska rörelser - överallt från extremhögern i USA till vänstern i Sverige...

Bolio
2006-05-17, 23:32
Ett par konstiga grejer jag fått höra den senaste tiden är typ att Marx (eftersom han var jude) var SATANIST och att Nietzsche (eftersom han tyckte att man skulle skjuta alla antisemiter) var frimurare och sionist. Vad fan är det med människor egentligen? Vad är det för sjukliga dumheter?

mathor
2006-05-17, 23:34
ZOG lever.

Baan
2006-05-17, 23:43
Har sagt det förut, säger det igen. Kommunism, nazism och islamistisk fundamentalism. Dom har det alla gemensamt.

(och här hoppar alltid allan in och säger att det inte alls är så att kommunism visat sånt..)

Sen är det inte bara så att antisemitismen är rätt annorlunda motför annan rasism (det du säger bolio om att judar ska hatas för att dom är bättre), den är också rätt utbredd bland folk och inte lika tabubelagt. Har faktiskt hört folk säga på fullt allvar att judar vill ta över världen osv osv. Vansinne.

islamistisk extremism om jag får be, bokstavstroende muslimer behöver inte alls leda till någon större judehat, risken borde väl vara större om man läser bibeln.

Sheogorath
2006-05-17, 23:45
*sträcker ut hakan*

Jag har sett mycket lite antisemitism i Sverige utanför uttalat rasistiska kretsar. Och detta trots att judiskt blod flyter i mina ådror. Är jag bara blind? :confused: Var ska jag leta för att se den? Jag har sett tendenser till den hos vänsterfolk, jepp, och i begrepp som "springer som en jude" bland mindre intellektuella, men den sista formen känns tämligen oskyldig.

Hjälp?

Tenzu
2006-05-17, 23:47
Visst finns den en del antisemitism i Sverige fast samtidigt så överdrivs den också en del. Ta undersökningen som kom för lite sen där man ställt frågan "tror du judar har stort inflytande på media i Sverige". Alla som svarade Ja stämplades som rasister trots att det ju faktiskt är så att judar de facto har ett oproportionerligt stort inflytande på media. Bonnierkoncernen ensamt räcker för att se att det är så. Sen om man väljer att se det som positivt eller negativt är något annat, sen när är det negativt med driftiga människor kan jag då fråga.

Coldsmith
2006-05-18, 00:01
Visst finns den en del antisemitism i Sverige fast samtidigt så överdrivs den också en del. Ta undersökningen som kom för lite sen där man ställt frågan "tror du judar har stort inflytande på media i Sverige". Alla som svarade Ja stämplades som rasister trots att det ju faktiskt är så att judar de facto har ett oproportionerligt stort inflytande på media. Bonnierkoncernen ensamt räcker för att se att det är så. Sen om man väljer att se det som positivt eller negativt är något annat, sen när är det negativt med driftiga människor kan jag då fråga.

Ser du inte felet du gör här?

DU buntar ihop "judar" och säger att dom har inflytande pga bonnierkoncernen. Ungefär som att alla judar är en stor konspiratorisk enhet.

Undersökningen visade klart och tydligt att antisemitism är utbrett.

Tenzu
2006-05-18, 00:03
Ser du inte felet du gör här?

DU buntar ihop "judar" och säger att dom har inflytande pga bonnierkoncernen. Ungefär som att alla judar är en stor konspiratorisk enhet.

Undersökningen visade klart och tydligt att antisemitism är utbrett.
nej, nej nej nej, jag gör det inte. Undersökningen gjorde den indelningen som de svarande blev tvungna att ta ställning till. själv ser jag, precis som jag skrev, indelning som tämligen ointressant.

Sheogorath
2006-05-18, 00:03
Ser du inte felet du gör här?

DU buntar ihop "judar" och säger att dom har inflytande pga bonnierkoncernen. Ungefär som att alla judar är en stor konspiratorisk enhet.

Undersökningen visade klart och tydligt att antisemitism är utbrett.

Men skärp dig. Det är väl inte alls vad han säger? Jag har noll koll på hur Bonnier-koncernen styrs, men om den styrs av judar så är det väl så? Sametinget styrs av samer. *rycker på axlarna*

Coldsmith
2006-05-18, 00:08
Men skärp dig. Det är väl inte alls vad han säger? Jag har noll koll på hur Bonnier-koncernen styrs, men om den styrs av judar så är det väl så? Sametinget styrs av samer. *rycker på axlarna*

Man måste skilja på individer och folkgrupper. Eller hur?

Coldsmith
2006-05-18, 00:14
Hur skulle ni reagera om frågan var "är brunögda människor mördare?" och folk svarade "ja" på den frågan? Visst, _det finns_ brunögda människor som är mördare, men man kan inte säga att brunögda människor är mördare. Ser ni inte detta?

Sheogorath
2006-05-18, 00:16
Hur skulle ni reagera om frågan var "är brunögda människor mördare?" och folk svarade "ja" på den frågan? Visst, _det finns_ brunögda människor som är mördare, men man kan inte säga att brunögda människor är mördare. Ser ni inte detta?

Men snälla. Bonnier-koncernen har väl förmodligen några höga chefspositioner. Om alla eller nästan alla innehas av judar, så är det väl så att Bonnier styrs av judar. Man hade kunnat säga det samma om brunögda, men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har.

Trance
2006-05-18, 00:17
Hur skulle ni reagera om frågan var "är brunögda människor mördare?" och folk svarade "ja" på den frågan? Visst, _det finns_ brunögda människor som är mördare, men man kan inte säga att brunögda människor är mördare. Ser ni inte detta?

Tror du äldre vita män har stort inflytande inom företagsledningarna?

Corpobal
2006-05-18, 00:18
Jag menar, när ska vänstern börja sympatisera med kurder som de facto råkar 293742 ggr mer illa ut? Och vad har vänstern egentligen med idel islamistiska terrorister att göra? Jag tror att själva grejen hos vänstern är en än omedveten, än medveten form av antisemitism...

Det bottnar, som du nog själv vet, i kapitalism, USA och imperialism. Alla dessa är den grundläggande drivkraften i vänsterrörelsen, inte humanitära insatser för folk i exempelvis Tjetjenien och Kurdistan. Israel står som ett rött skynke framför ögonen på dessa med sin nära vänskap till USA.

Grundar sig inte i antisemitism som definieras som hat av den judiska folkgruppen utan mot staten Israel, ska man komma någonstans måste man skilja på dessa.

Coldsmith
2006-05-18, 00:20
Men snälla. Bonnier-koncernen har väl förmodligen några höga chefspositioner. Om alla eller nästan alla innehas av judar, så är det väl så att Bonnier styrs av judar. Man hade kunnat säga det samma om brunögda, men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har.

Jag blir mörkrädd här nästan.

"men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har"

Så alltså får man döma dom som grupp? Alltså är dom sammanlänkade och kan ses som en enda enhet eller? Vad sjutton skriver du egentligen?

Och om det finns högt uppsatta judar inom bonnierkoncernen så innebär det inte att man kan säga att "judar" som grupp gör det ena eller det andra. En jävla skillnad.

På samma sätt som man inte kan säga att träningsfolk är efterblivna idioter med en hjärna mindre än pungkulorna. bara för att det finns sådana fall.

Tänk efter lite.

Sheogorath
2006-05-18, 00:22
Jag blir mörkrädd här nästan.

"men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har"

Så alltså får man döma dom som grupp? Alltså är dom sammanlänkade och kan ses som en enda enhet eller? Vad sjutton skriver du egentligen?

Och om det finns högt uppsatta judar inom bonnierkoncernen så innebär det inte att man kan säga att "judar" som grupp gör det ena eller det andra. En jävla skillnad.

På samma sätt som man inte kan säga att träningsfolk är efterblivna idioter med en hjärna mindre än pungkulorna. bara för att det finns sådana fall.

Tänk efter lite.

Men vad fan har flygit upp i ditt arsle? Har inte samer ett gemensamt kulturellt arv? Romer? Hutuer? Inuiter? Maori? Judar? Vad i helvete har deras kulturella arv med att "döma" dem att göra?

Coldsmith
2006-05-18, 00:24
Men vad fan har flygit upp i ditt arsle? Har inte samer ett gemensamt kulturellt arv? Romer? Hutuer? Inuiter? Maori? Judar? Vad i helvete har deras kulturella arv med att "döma" dem att göra?

Vad har flugit upp i ditt arsle?

DU skrev detta:

"Man hade kunnat säga det samma om brunögda, men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har"

Hur fan ska man tolka detta? Kan man döma judar som grupp bara för att de har ett gemensamt kulturellt arv (om man nu kan säga det).
Är det ok att döma grupper bara för att de har ett gemensamt arv? Eller vad menar du egentligen med det du skrev.

Santiago
2006-05-18, 00:24
Jo precis. Och inte bara kommunisterna utan praktiskt taget hela vänstern. Det är skitvanligt att man säger typ: "du får vara jude, så länge du inte känner samhörighet med andra judar och Israel, för då är du ond!". Och jag tänker att det hela bottnar i en jättegammal form av ressentiment.

Och det här med att judar ska ta över världen, eller ännu bättre att de redan har tagit över världen (och alla konspirationer som hör dit) är riktigt psykotiskt. Sion Vises Protokoll är för övrigt intressant att studera. Ett helt sjukt hoplock av olika antisemitiska myter och fördomar.

Och jag tror att VÄLDIGT MYCKET av människors tankar om t.ex. Israels politik eller USA i allmänhet på något sätt har påverkats av denna sjukligt utbredda antisemitism. Det är liksom en fet politisk rörelse som går genom massa andra olika politiska rörelser - överallt från extremhögern i USA till vänstern i Sverige...

Den så kallade "vänsterns" kritik av Israel och USA är väl främst en kritik av dessa staters utrikespolitiska policy? Lider de som sympatiserar med det kurdiska folket av ett djupt rotat ressentiment mot den överlägsna turkiska kulturen? Jag sympatiserar med saharawiernas kamp; tror du det är på grund av min avundsjuka mot den berbiska kulturen, eller är det helt enkelt för att jag anser att Marockos krav på Västsahara inte är legitima?

Sheogorath
2006-05-18, 00:27
Vad har flugit upp i ditt arsle?

DU skrev detta:

"Man hade kunnat säga det samma om brunögda, men det är ointressant eftersom de inte har ett gemensamt kulturellt arv, vilket judar ofta har"

Hur fan ska man tolka detta? Kan man döma judar som grupp bara för att de har ett gemensamt kulturellt arv (om man nu kan säga det).
Är det ok att döma grupper bara för att de har ett gemensamt arv? Eller vad menar du egentligen med det du skrev.

Vem fan snackar om att döma? Det är du som gör det. Inte jag. Läs vad Trance skriver. Kan det inte finnas en vits med att notera att vita herrar i övre medelåldern är överrepresenterade i företagskoncerner? Jo det kan det. Då är det väl inte så jävla konstigt att notera om t.ex. Bonnier-koncernen styrs av judar. Det finns inget fördömande i detta.

Nu går mitt 1/4 judiska blod och lägger sig. Jag ska drömma om att jag styr 1/4 av världen. Det verkar coolt.

Coldsmith
2006-05-18, 00:30
Vem fan snackar om att döma? Det är du som gör det. Inte jag. Läs vad Trance skriver. Kan det inte finnas en vits med att notera att vita herrar i övre medelåldern är överrepresenterade i företagskoncerner? Jo det kan det. Då är det väl inte så jävla konstigt att notera om t.ex. Bonnier-koncernen styrs av judar. Det finns inget fördömande i detta.

Men begriper du inte skillnaden på

"judar kontrollerar" och:
"det finns judar som kontrollerar"

Ser du inte att det är en jääääävla skillnad?

"Styrketränare dopar sig" och:
"det finns styrketränare som dopar sig"

Jävla skillnad va?

Ska vi skylla på att det är sent på kvällen så du kan acceptera att det faktiskt är en stor skillnad? Du kanske har läst eller tänkt tokigt pga trötthet? Det kan jag godkänna.

Sheogorath
2006-05-18, 00:31
Men begriper du inte skillnaden på

"judar kontrollerar" och:
"det finns judar som kontrollerar"

Ser du inte att det är en jääääävla skillnad?

"Styrketränare dopar sig" och:
"det finns styrketränare som dopar sig"

Jävla skillnad va?

Ska vi skylla på att det är sent på kvällen så du kan acceptera att det faktiskt är en stor skillnad? Du kanske har läst eller tänkt tokigt pga trötthet? Det kan jag godkänna.

Håll käften din stropp. Jag hanterar dig imorgon.

sgtbarnes
2006-05-18, 00:35
MAMMA , han svärde!

Trance
2006-05-18, 00:36
Men begriper du inte skillnaden på

"judar kontrollerar" och:
"det finns judar som kontrollerar"

Ser du inte att det är en jääääävla skillnad?

"Styrketränare dopar sig" och:
"det finns styrketränare som dopar sig"

Jävla skillnad va?

Ska vi skylla på att det är sent på kvällen så du kan acceptera att det faktiskt är en stor skillnad? Du kanske har läst eller tänkt tokigt pga trötthet? Det kan jag godkänna.

Det går ju applicera på allt och med andra ord så kan man aldrig titta efter tendenser när det gäller hudfärg, ålder, kön etc.

Santiago
2006-05-18, 00:40
Men begriper du inte skillnaden på

"judar kontrollerar" och:
"det finns judar som kontrollerar"

Ser du inte att det är en jääääävla skillnad?

"Styrketränare dopar sig" och:
"det finns styrketränare som dopar sig"

Jävla skillnad va?

Ska vi skylla på att det är sent på kvällen så du kan acceptera att det faktiskt är en stor skillnad? Du kanske har läst eller tänkt tokigt pga trötthet? Det kan jag godkänna.

Förstår hur du menar, men den här typen av generaliseringar gör vi ju dagligdags och för det mesta är dessa ganska okontroversiella... Om jag t.ex. skulle säga att "män kontrollerar näringslivet", så skulle det väl få räknas som någorlunda okontroversiellt... Påståendet blir naturligtvis missvisande om man tolkar uttalandet som att "varje enskild man kontrollerar näringslivet", men det torde väl alla begripa?

Coldsmith
2006-05-18, 00:43
Förstår hur du menar, men den här typen av generaliseringar gör vi ju dagligdags och för det mesta är dessa ganska okontroversiella... Om jag t.ex. skulle säga att "män kontrollerar näringslivet", så skulle det väl få räknas som någorlunda okontroversiellt... Påståendet blir naturligtvis missvisande om man tolkar uttalandet som att "varje enskild man kontrollerar näringslivet", men det torde väl alla begripa?

Gissa hur man resonerade på 30-talet.

Coldsmith
2006-05-18, 00:44
Det går ju applicera på allt och med andra ord så kan man aldrig titta efter tendenser när det gäller hudfärg, ålder, kön etc.

Det kallas diskriminering ja.

När man har en mall för att döma ett folk, och en annan mall för att döma ett annat. Då har man fått definitionen för rasism.

Folk borde se dokumentären "Blue eyes" där en kvinna delar upp en grupp folk efter blåa och bruna ögon. Vuxna karlar börjar böla.

Trance
2006-05-18, 00:47
Det kallas diskriminering ja.

När man har en mall för att döma ett folk, och en annan mall för att döma ett annat. Då har man fått definitionen för rasism.

Folk borde se dokumentären "Blue eyes" där en kvinna delar upp en grupp folk efter blåa och bruna ögon. Vuxna karlar börjar böla.

I just den sista meningen så applicerade du en fördom på en hel grupp människor. Att vuxna män inte gråter men att vissa bröt mönstret och gjorde detta. Var det rasistiskt av dig? Skulle du inte hellre säga att vuxna människor gråter, hur var deras kön relevant i detta?

sgtbarnes
2006-05-18, 00:48
Det kallas diskriminering ja.

När man har en mall för att döma ett folk, och en annan mall för att döma ett annat. Då har man fått definitionen för rasism.

Folk borde se dokumentären "Blue eyes" där en kvinna delar upp en grupp folk efter blåa och bruna ögon. Vuxna karlar börjar böla.

hmmm... har hört talas om nåt liknande, men det var ett expriment va? de var barn då det ägde rum men träffades igen som vuxna? har för mig att jag sett det programmet.

Coldsmith
2006-05-18, 00:50
I just den sista meningen så applicerade du en fördom på en hel grupp människor. Att vuxna män inte gråter men att vissa bröt mönstret och gjorde detta. Var det rasistiskt av dig? Skulle du inte hellre säga att vuxna människor gråter, hur var deras kön relevant i detta?

Snarare så att det i dagens samhälle finns en sådan "fördom", kanske var den fördomen jag ville slå hål på genom att påpeka att dom grät ;).

Sen kanske jag borde ha uttryckt mig på följande sätt: "det fanns några vuxna karlar som grät"

Santiago
2006-05-18, 00:51
Gissa hur man resonerade på 30-talet.

Men menar du i så fall att alla generaliseringar är av ondo? Kan det inte finnas ett posistivt värde i generaliseringar också, då dessa möjliggör för oss att utskönja mönster i vår samhällsutveckling som vi vill förändra? Naturligtvis är generaliseringar - alla generaliseringar - förenklingar av en mycket mer komplex verklighet, men i vissa lägen kanske det kan vara konstruktivt att förenkla... Eller hur tänker du?

Coldsmith
2006-05-18, 00:52
hmmm... har hört talas om nåt liknande, men det var ett expriment va? de var barn då det ägde rum men träffades igen som vuxna? har för mig att jag sett det programmet.

Ja, och nej. Hon gjorde det för länge sen med en grupp barn. Och dessa fick man träffa igen.
Men stora delar av programet handlade om den grupp vuxna människor hon mötte. Men där var det kanske inte samma blå-/brunögon-indelning som med barngruppen. Den var hursomhelst rätt gripande. Den rekommenderar jag till alla!
Gått några ggr på discovery, men det var länge sen sist. Finns säkert som torrent.

Corpobal
2006-05-18, 00:52
Hur skulle man klara sig utan sin fördomar egentligen. Varje dag man rör sig ute så måste man bedöma människor och deras potentiella risk för en själv, den omedvetna beräkningen görs baserat på information man antingen fått av egna erfarenheter eller andrahandskällor.

En som inte är fördomsfri.

Coldsmith
2006-05-18, 00:54
Tråden börjar alltså handla om rättfärdigande av fördomar. Imponerande alltså.

Finns en del här som VERKLIGEN behöver se "Blue eyes"

Corpobal
2006-05-18, 00:55
Finns en del här som borde ansöka till PK-polisen.

nemd
2006-05-18, 00:56
Underhållande diskussion. Fortsätt, snela.

Bolio
2006-05-18, 00:57
Den så kallade "vänsterns" kritik av Israel och USA är väl främst en kritik av dessa staters utrikespolitiska policy? Lider de som sympatiserar med det kurdiska folket av ett djupt rotat ressentiment mot den överlägsna turkiska kulturen? Jag sympatiserar med saharawiernas kamp; tror du det är på grund av min avundsjuka mot den berbiska kulturen, eller är det helt enkelt för att jag anser att Marockos krav på Västsahara inte är legitima?

Nä, kurder och turkar är ju inte riktigt samma grej som judar och palestinier. De flesta västerlänningar känner ju inte riktigt till kurder eller turkar och har ingen egentlig åsikt om dem. Men antisemitismen är ju en djupt präglad grej som funnits i Europa och resten av världen under vääääldigt lång tid.

Bolio
2006-05-18, 00:58
Tråden börjar alltså handla om rättfärdigande av fördomar. Imponerande alltså.

Finns en del här som VERKLIGEN behöver se "Blue eyes"

Håller med dig. Helt sjukt.

Trance
2006-05-18, 01:03
Snarare så att det i dagens samhälle finns en sådan "fördom", kanske var den fördomen jag ville slå hål på genom att påpeka att dom grät ;).

Sen kanske jag borde ha uttryckt mig på följande sätt: "det fanns några vuxna karlar som grät"

Nja, du nämner det som en förstärkning av ditt budskap. Som att säga det var så billigt att till och med en jude skulle köpa det. Sedan vill du förmildra det genom att säga att "Det var så billigt att vissa judar köpte det". Inget elakt men implikationen är fortfarande kvar. Nu vränger jag enbart ord här men vill visa att det går inte att dra vissa saker hur långt som helst.

Vissa saker måste väl vara ok att konstatera(påhittade exempel följer). Judar äger mycket i mediavärlden, TV4's ledning är enbart män, kristna äger ICA osv. Det behöver inte betyda något negativt, bara ett konstaterande av att en viss folkgrupp äger/har majoritet i någon maktkoncentration.

Santiago
2006-05-18, 01:05
Håller med dig. Helt sjukt.

Kan man göra några former av generaliseringar eller klassificeringar utan att det behöver räknas som sjukt? Kan man tala om "invandrare" eller "tredje världen", eller är sådana förenklingar bara kontraproduktiva?

Rataxes
2006-05-18, 01:58
Hur skulle man klara sig utan sin fördomar egentligen. Varje dag man rör sig ute så måste man bedöma människor och deras potentiella risk för en själv, den omedvetna beräkningen görs baserat på information man antingen fått av egna erfarenheter eller andrahandskällor.

En som inte är fördomsfri.
Ja, generaliserande är ett faktum, en ofrånkomlig konsekvens av hur våra hjärnor är konfigurerade att se mönster och samband, däremot tror jag inte att förekomsten av någon specifik fördom kan ursäktas som något vi är tvungna att dras med. Egenskaper som man anser betydelsefulla att generalisera efter, som man tycker bär med sig mycket information, är inte objektivt informationsrika egenskaper, de bär inte med sig en gnutta mer information än man får lära sig att de innehåller, deras informationsinnehåll är lika med ens associationer till egenskapen. Vad man lär sig att associera till saker och ting är i sig något som vi (som samhälle då) har viss makt över i form av socialisering.

Bolio
2006-05-18, 03:07
Kan man göra några former av generaliseringar eller klassificeringar utan att det behöver räknas som sjukt? Kan man tala om "invandrare" eller "tredje världen", eller är sådana förenklingar bara kontraproduktiva?

Nej, klart inte. Det är inte generaliseringen i sig som jag vänder mig emot här, utan vilka värden som den sedan (eller samtidigt) tillskrivs...

tusenkonstnar
2006-05-18, 07:39
En intressant sak när det gäller antesemitism kontra vad media skriver är ju följande.

De mest antesemitiska partierna vi har i sverige idag är ju MP, ND samt V, tätt följada av S som har en del liknande falanger.
De minst antisemitiska är KD och SD.

I rapporteringen slås däremot ofta SD och ND ihop till en klump.

delta_mats
2006-05-18, 07:56
Är det bara jag som har noterat att antisemitismen är ett fenomen som inte riktigt hänger ihop med annan slags rasism och främlingsfientlighet? Den är liksom överallt på något konstigt sätt - den finns lika mycket bland högerextremister som som vänstern (och då inte bara extremisterna!).

Och till skillnad från annan rasism/främlingsfientlighet som utgår från att de andra raserna suger därför att de är sämre, så tänker antisemitismen typ att judar bör hatas därför att de är bättre. Man har liksom en fastklistrad bild i huvudet som faktiskt på allvar tycker att judar är bättre (vilket de ju är) och på grund av ressentiment, avund och missunnsamhet så hatar man dem. Ett slags förträngt medvetande av att judarna faktiskt skapade monoteismen som i sin tur skapade oss.

Tänker jag rätt nu eller borde jag sluta röka konstiga saker?


Jag blev mer intresserad av att höra varför du tycker att judar är bättre?
Mer nyfiken på det alltså. Ingen annan som reagerade så då måste ju jag fråga:)

kharon
2006-05-18, 07:59
Är det bara jag som har noterat att antisemitismen är ett fenomen som inte riktigt hänger ihop med annan slags rasism och främlingsfientlighet? Den är liksom överallt på något konstigt sätt - den finns lika mycket bland högerextremister som som vänstern (och då inte bara extremisterna!).

Och till skillnad från annan rasism/främlingsfientlighet som utgår från att de andra raserna suger därför att de är sämre, så tänker antisemitismen typ att judar bör hatas därför att de är bättre. Man har liksom en fastklistrad bild i huvudet som faktiskt på allvar tycker att judar är bättre (vilket de ju är) och på grund av ressentiment, avund och missunnsamhet så hatar man dem. Ett slags förträngt medvetande av att judarna faktiskt skapade monoteismen som i sin tur skapade oss.

Tänker jag rätt nu eller borde jag sluta röka konstiga saker?

Liknande fenomen finns i Finland, vad gäller finlandssvenskar. Man ogillar Finlandssvenskar för att de anses vara finare folk, rikare, o.s.v. Svenskan var ju länge det språk som användes som ämbetsspråk och av överklassen. Det hat mot svenskan som grodde redan då, har hängt med generation efter generation.

Ofta har finlandssvenskar höga positioner i samhället ännu idag, men det beror på att finlandssvenskarna, kanske av tradition, gärna söker sig till höga utbildningar. Finlandssvenskarna är överlag mycket bra på övriga germanska språk, och en stor del talar dessutom mycket god finska, och att vara språkkunnig är ju fördel, ibland även ett måste, för många högre yrken.

"Bättre talande fint folk" brukar man ofta höra finnar häckla (på svenska) om de hör att man talar svenska, vilket i och för sig är intressant. Det kan te sig som en komplimang, även om det levereras för att vara nedlåtande.

Bärs
2006-05-18, 12:33
Liknande fenomen finns i Finland, vad gäller finlandssvenskar. Man ogillar Finlandssvenskar för att de anses vara finare folk, rikare, o.s.v. Svenskan var ju länge det språk som användes som ämbetsspråk och av överklassen. Det hat mot svenskan som grodde redan då, har hängt med generation efter generation.

Ofta har finlandssvenskar höga positioner i samhället ännu idag, men det beror på att finlandssvenskarna, kanske av tradition, gärna söker sig till höga utbildningar. Finlandssvenskarna är överlag mycket bra på övriga germanska språk, och en stor del talar dessutom mycket god finska, och att vara språkkunnig är ju fördel, ibland även ett måste, för många högre yrken.

"Bättre talande fint folk" brukar man ofta höra finnar häckla (på svenska) om de hör att man talar svenska, vilket i och för sig är intressant. Det kan te sig som en komplimang, även om det levereras för att vara nedlåtande.

Är det inte så att detta "hat" är en konstruktion från sent 1800-tal? Jag har förstått att hatet uppstod när ett antal radikala svenska intellektuella i Finland på 1800-talet - i sin iver att skapa ett finskt kulturspråk enligt hegelianen Snellmans påbud - istället kom att betrakta det svenska som ett onaturligt och främmande inslag i Finland och följaktligen började bekämpa och agitera mot det. Sedan kom denna fennomanska ideolgi, som alltså bygger på ett av svenskar medvetet konstruerat ressentiment gentemot svenskar, att bli en hörnsten i skapandet av en finsk nationalitet. Man har alltså försökt skapa en genuin finsk identitet främst genom att rensa bort allt förment svenskt ur finnen, hans kultur och hans land, och följaktligen betonat alla motsatser till det förment svenska. Resultat blev en ihålig identitet grundad på mindervärdighetskomplex, som lustigt nog är helt ohistorisk.

kharon
2006-05-18, 13:37
Är det inte så att detta "hat" är en konstruktion från sent 1800-tal? Jag har förstått att hatet uppstod när ett antal radikala svenska intellektuella i Finland på 1800-talet - i sin iver att skapa ett finskt kulturspråk enligt hegelianen Snellmans påbud - istället kom att betrakta det svenska som ett onaturligt och främmande inslag i Finland och följaktligen började bekämpa och agitera mot det. Sedan kom denna fennomanska ideolgi, som alltså bygger på ett av svenskar medvetet konstruerat ressentiment gentemot svenskar, att bli en hörnsten i skapandet av en finsk nationalitet. Man har alltså försökt skapa en genuin finsk identitet främst genom att rensa bort allt förment svenskt ur finnen, hans kultur och hans land, och följaktligen betonat alla motsatser till det förment svenska. Resultat blev en ihålig identitet grundad på mindervärdighetskomplex, som lustigt nog är helt ohistorisk.


Ja, det stämmer väl, men tro inte att finnarna inte haft mindervärdighetskomplex redan under tider då svenskan hade sin höga ställning i Finland. Naturligtvis hade den purfinska pöbeln agg mot den svensktalande adeln, och samhällets övre skikt. Naturligtvis var detta ett säkert kort att spela, då man skulle skapa en egen finsk identitet.

Nina L
2006-05-18, 13:45
Jag har aldrig märkt av någon antisemitism, och har svårt att tänka mig att den verkligen existerar utanför de typiskt rasistiska grupperna. Är det inte väldigt omodernt? Man kan inte se vem som är ljude (har jag lärt mig) och de hittar inte på något konstigt som jag känner till. Det är en svår grupp att lokalisera, och därmed svårhatad. Jag har läst om judarnas höga IQ på någon suspekt rassida, och sen har jag läst i någon Jackie Collins-roman att judar är de bästa älskarna, så baserat på det tycker jag att de verkar sjukt coola. Tänk en hel etnisk grupp där folk är intelligenta och schyssta ligg. Vilkan utopi. Flytta hit allihop, ffs!

Puff puff pass

Bärs
2006-05-18, 13:59
tro inte att finnarna inte haft mindervärdighetskomplex redan under tider då svenskan hade sin höga ställning i Finland. Naturligtvis hade den purfinska pöbeln agg mot den svensktalande adeln, och samhällets övre skik.

Får man fråga hur du vet det?

kharon
2006-05-18, 14:55
Får man fråga hur du vet det?


Att man som finne inte gillade tanken att den svenskspråkiga adel, prästerna, borgarna hade högre status, medan finskan trängdes undan? Är det så svårt att tänka sig då?

Först enligt språklagen 1863 skulle finskan få samma ställning som svenskan (inom 20 år).

Bolio
2006-05-18, 14:59
Jag blev mer intresserad av att höra varför du tycker att judar är bättre?
Mer nyfiken på det alltså. Ingen annan som reagerade så då måste ju jag fråga:)

Ptja. Judar har presterat så mycket mer, varannan tänkare av klass är jude, judarna har lyckats behålla sin nationella särprägel mot alla odds, TROR avsaknad av nation. Judarna skapade oss (Kristendom, Islam).

Trance
2006-05-18, 15:02
Jag har aldrig märkt av någon antisemitism, och har svårt att tänka mig att den verkligen existerar utanför de typiskt rasistiska grupperna. Är det inte väldigt omodernt? Man kan inte se vem som är ljude (har jag lärt mig) och de hittar inte på något konstigt som jag känner till. Det är en svår grupp att lokalisera, och därmed svårhatad. Jag har läst om judarnas höga IQ på någon suspekt rassida, och sen har jag läst i någon Jackie Collins-roman att judar är de bästa älskarna, så baserat på det tycker jag att de verkar sjukt coola. Tänk en hel etnisk grupp där folk är intelligenta och schyssta ligg. Vilkan utopi. Flytta hit allihop, ffs!

Puff puff pass

Sant, som liten förstod jag verkligen inte antisemitism. Det verkade så vagt på något sätt. Har inte kommit i mycket kontakt med det alls. Däremot så är det nog mycket vanligare bland araber/afrikaner. Detta baserar jag på en begränsad empiri som består av samtal med svarttaxichaufförer.

Baan
2006-05-18, 15:09
Jag tycker det är en förenkling att säga att det är ren avundsjuka, oftast ses judarna som helt enkelt onda djävlar, visserligen ganska lyckade onda djävlar, men onda ändå. I negativa sammanhang handlar det om att judar tjänar pengar på ett sätt som ingen ärlig människa skulle vilja tjäna pengar på, och liknande tankar. Så det är inte direkt något erkännande att judar är mer lyckade, snarare att judar väljer vägar till framgång som är på något sätt oärliga och allmänt fel. Det är så jag förstått fördommarna.

Sen finns det ju positiva saker som jag märkt vissa respekterar (men som jag tror är ganska överdriva), just dom som bolio nämner. Jag tror dock man kan ha dom här positiva fördommarna om judar (att dom är stora tänkare osv) utan för den delen ha något emot judarna. Sen kan man diskutera varför judarna verkar mer lyckade inom vetenskapen än säg någon annan välkänd folkgrupp, förmodligen beror det på att dom haft det svårt och alltid fått kämpa hårt och prestera mycket för att bli accepterade i samhället dom lever i, samtidigt är det egentligen inget litet folk om man kollar historiskt, utan ett folk som varit ganska utspritt över stora delar av den civiliserade världen.

Röda_Lacket
2006-05-18, 15:27
Finns det inte dom som sitter i fängelse pga att dom ifrågasatt hur många det dog under förintelsen? Inte att dom förnekat dom brott som tyskarna utsatte judarna för utan bara för att dom inte höll med om vissa detaljer. Det är alltså inte okej att forska i vad som hände under förintelsen om man inte håller med den allmäna linjen vilket är ett fenomen som aldrig någonsin existerat i ett fritt land. Detta existerar i bla frankrike och tyskland vad jag vet om. Man måste ju kunna få kritisera och icke hålla med tex Israel utan att bli en "antisemit".

Baan
2006-05-18, 15:28
Finns det inte dom som sitter i fängelse pga att dom ifrågasatt hur många det dog under förintelsen? Inte att dom förnekat dom brott som tyskarna utsatte judarna för utan bara för att dom inte höll med om vissa detaljer. Det är alltså inte okej att forska i vad som hände under förintelsen om man inte håller med den allmäna linjen vilket är ett fenomen som aldrig någonsin existerat i ett fritt land. Detta existerar i bla frankrike och tyskland vad jag vet om. Man måste ju kunna få kritisera och icke hålla med tex Israel utan att bli en "antisemit".

I dom fallen där det faktikst hänt något har det handlat om folk som spridit vidare sina teorier, något som inte uppskatts, och som jag förstått det är det inte ifrågasättningar om någon räknat fel på några tusen judar som dog, utan förnekelsen av förintelsen.

Röda_Lacket
2006-05-18, 15:32
I dom fallen där det faktikst hänt något har det handlat om folk som spridit vidare sina teorier, något som inte uppskatts, och som jag förstått det är det inte ifrågasättningar om någon räknat fel på några tusen judar som dog, utan förnekelsen av förintelsen.


Jag tror på att förintelsen inträffade men ska folk som inte håller med om detta hamna i fängelse?. Om jag tror att 11/9 aldrig inträffade och åkte runt land och rike och sa detta meddelande ska jag då hamna i fängelse?.

Baan
2006-05-18, 15:33
Jag tror på att förintelsen inträffade men ska folk som inte håller med om detta hamna i fängelse?. Om jag tror att 11/9 aldrig inträffade och åkte runt land och rike och sa detta meddelande ska jag då hamna i fängelse?.

Ja om dina teorier är skadliga för samhälllet och landet i stort så tycker jag inte det är helt långsökt att man kan bli åtalad för förtal och liknande. Det är en sak ha sina åsikter för sig själv, en annan sak sälja böcker om det, då sprider man misinformation (inte ett svenskt ord kanske men wtf).

Santiago
2006-05-18, 15:37
Jag tror på att förintelsen inträffade men ska folk som inte håller med om detta hamna i fängelse?. Om jag tror att 11/9 aldrig inträffade och åkte runt land och rike och sa detta meddelande ska jag då hamna i fängelse?.

Håller med dig till fullo... Om man är för yttrandefrihet så är man för att alla åsikter, alldeles oavsett hur tokiga eller ologiska de är, bör få vädras... Att vara för yttrandefrihet endast för de åsikter som man tycker är vettiga, är att vara för censur...

Röda_Lacket
2006-05-18, 15:37
Ja om dina teorier är skadliga för samhälllet och landet i stort så tycker jag inte det är helt långsökt att man kan bli åtalad för förtal och liknande. Det är en sak ha sina åsikter för sig själv, en annan sak sälja böcker om det, då sprider man misinformation (inte ett svenskt ord kanske men wtf).


Då måste man ju bestämma vad som är skadligt! och vem ska bestämma detta ? det enda det kommer sluta med är att folket blir av med sina rättigheter. Jag gillar inte heller när nazister stöveltrampar men så länge dom inte hotar att döda någon osv så tycker jag dom har sin rätt att säga vad dom vill precis som kommunister har.

Baan
2006-05-18, 15:40
Då måste man ju bestämma vad som är skadligt! och vem ska bestämma detta ? det enda det kommer sluta med är att folket blir av med sina rättigheter. Jag gillar inte heller när nazister stöveltrampar men så länge dom inte hotar att döda någon osv så tycker jag dom har sin rätt att säga vad dom vill precis som kommunister har.

Nu är iofs kommunismen i sig något accepterat medan nazism inte är det, sen har du ju problemet att nazismen praktiskt sätt aldrig skulle kunna få komma till makten (vet inte om det finns lagar mot det men iaf), så man kan ju diskutera poängen med att dom ens ska få ha sin talan. Vill man verkligen diskutera med dom om kända faktum? Ganska mycket slöseri med tid.

Sen finns det inget land där du kan sprida vilka åsikter du vil, dte finns alltid något känsligt som kan skada samhället/landet och jag har svårt att se att det skulle funka att sprida vilka lögner som helst ens i ett utopiskt samhälle.

Santiago
2006-05-18, 15:42
Nej, klart inte. Det är inte generaliseringen i sig som jag vänder mig emot här, utan vilka värden som den sedan (eller samtidigt) tillskrivs...

Ok, då tror jag vi förstår varandra... Antar att du menar att det är en sak att hävda att det bland judarna finns ovanligt många "stora tänkare", men att det är en helt annan sak att från detta faktum extrapolera ngn form av "hot" som vi måste skydda oss från...

paddanboy
2006-05-18, 15:56
Antisemitismen är nästan förintad i Europa. Däremot finns kritik emot Israel som vissa får till Antisemitism. Däremot importerar vi varje dag nya antisemitister till Europa - även kallade muslimer som oftast inte har de mest rena åsikterna.

Att säga att antisemitismen är utbredd i Europa är enbart ett sätt för vissa organsisationer att få ut pengar i vissa kampanjer. Det handlar om att skydda sin egen rygg.

Antisemitismen finns bland nationalsocialister och ibland inom vissa vänsterkretsar, även om denne är mer utav extrem kritik.

Baan
2006-05-18, 16:01
Antisemitismen är nästan förintad i Europa. Däremot finns kritik emot Israel som vissa får till Antisemitism. Däremot importerar vi varje dag nya antisemitister till Europa - även kallade muslimer som oftast inte har de mest rena åsikterna.

Att säga att antisemitismen är utbredd i Europa är enbart ett sätt för vissa organsisationer att få ut pengar i vissa kampanjer. Det handlar om att skydda sin egen rygg.

Antisemitismen finns bland nationalsocialister och ibland inom vissa vänsterkretsar, även om denne är mer utav extrem kritik.

Det där känns inte särskilkt konsistent, är man europé då kritiserar man bara snälla, men råkar man vara muslim så har man direkta antisemistiska åsikter? Eller så finns det allt möjligt folk som kan placera antigen i facket kritiska mot Israel eller verkligen antisemitiska

Bärs
2006-05-18, 16:05
Att man som finne inte gillade tanken att den svenskspråkiga adel, prästerna, borgarna hade högre status, medan finskan trängdes undan? Är det så svårt att tänka sig då?

Först enligt språklagen 1863 skulle finskan få samma ställning som svenskan (inom 20 år).

Är det inte aningen anakronistiskt att tänka så? Projicerar du inte ett modernt tänkesätt på historien nu? Eller direkt uttryckt: finns det historiska bevis för ett finskt ressentiment mot svenskar i historien, eller är det bara ett uttryck för den fennomanska ideologi jag beskrev tidigare?

Jag har läst en del historia och jag har faktiskt aldrig stött på påståenden i facklitteraturen om språkstrider eller språkkonflikter i Finland före slutet av 1800-talet. Ändå hör man detta upprepas med jämna mellanrum. Vilka källor åberopar de som hävdar att finnarna hatade svenskar redan under t.ex. den svenska tiden?

Bolio
2006-05-18, 16:07
Ok, då tror jag vi förstår varandra... Antar att du menar att det är en sak att hävda att det bland judarna finns ovanligt många "stora tänkare", men att det är en helt annan sak att från detta faktum extrapolera ngn form av "hot" som vi måste skydda oss från...

Ja! Precis så!

kharon
2006-05-19, 08:11
Är det inte aningen anakronistiskt att tänka så? Projicerar du inte ett modernt tänkesätt på historien nu? Eller direkt uttryckt: finns det historiska bevis för ett finskt ressentiment mot svenskar i historien, eller är det bara ett uttryck för den fennomanska ideologi jag beskrev tidigare?

Jag har läst en del historia och jag har faktiskt aldrig stött på påståenden i facklitteraturen om språkstrider eller språkkonflikter i Finland före slutet av 1800-talet. Ändå hör man detta upprepas med jämna mellanrum. Vilka källor åberopar de som hävdar att finnarna hatade svenskar redan under t.ex. den svenska tiden?


Jag tror att du är mer insatt i detta, och jag har inga källor rakt av för att styrka det jag säger, utan ser det mest ur dagens synvinkel. Men, jag tror ändå att det varit så, om människor fungerat då som de gör nu, så har man alltid varit avundsjuk på de som har det bättre ställt.

Deceiver85
2006-05-19, 08:58
Antisemitismen är nästan förintad i Europa. Däremot finns kritik emot Israel som vissa får till Antisemitism. Däremot importerar vi varje dag nya antisemitister till Europa - även kallade muslimer som oftast inte har de mest rena åsikterna.

Att säga att antisemitismen är utbredd i Europa är enbart ett sätt för vissa organsisationer att få ut pengar i vissa kampanjer. Det handlar om att skydda sin egen rygg.

Antisemitismen finns bland nationalsocialister och ibland inom vissa vänsterkretsar, även om denne är mer utav extrem kritik.


Arabvärlden är de största konsumenterna av nazistisk propaganda idag, men så kan det vara för att den inavlade Israel/Palestina har satt sina spår. Koranen säger, om jag inte minns helt fel, att judarna tillhör liksom kristna och muslimer "bokens folk". Men den säger även i Haditherna (eller var det surorna, hur som helst, någon annanstans) att man ska akta sig för att göra sig vän med judar och kristna.

Svensk antisemitism är troligtvis överspelad, den finns bland extremisterna åt båda håll. Högerextremisterna kör samma gamla visa, om judisk hemlig världsdomination samt att judarna som folk skulle vara genetiskt sämre. Vänstern är inte på samma vis antisemitisk eftersom den sällan definierar judar som "onda" på rasliga grunder, där är det istället historier om att judarna går Store Satans (USA) ärenden samt att judarna är fascister, rasister och kapitalister.

I slutändan har inget hänt ute på de politiska kanterna. Högerextremisterna pratar om kulturer istället för om raser och vänsterextremisterna har blivit ekologister och feminister, utöver det, intet nytt....

skaparn
2006-05-19, 09:14
Ja om dina teorier är skadliga för samhälllet och landet i stort så tycker jag inte det är helt långsökt att man kan bli åtalad för förtal och liknande. Det är en sak ha sina åsikter för sig själv, en annan sak sälja böcker om det, då sprider man misinformation (inte ett svenskt ord kanske men wtf).

Jag tror att viljan att förbjuda obehagliga åsikter är mer skadlig för samhället än de obehagliga åsikterna i sig. Det är något av en kliché men det verkar som att man inte nog ofta kan propagera för att debatt är det bästa sättet att möta sådana som exempelvis förintelseförnekare.

Tänk dig själv en situation där du skriver en bok med budskapet att man borde åtala vissa för deras åsikt. Vore jag inkonsekvent och hade böjelser åt det diktatoriska skulle jag då gärna vilja åtala dig för detta. Du är ju skadlig för samhället.

Och sen har man hamnat i en mörk avgrund dit logiken inte når.

Deceiver85
2006-05-19, 09:17
Jag tror att viljan att förbjuda obehagliga åsikter är mer skadlig för samhället än de obehagliga åsikterna i sig. Det är något av en kliché men det verkar som att man inte nog ofta kan propagera för att debatt är det bästa sättet att möta sådana som exempelvis förintelseförnekare.

Tänk dig själv en situation där du skriver en bok med budskapet att man borde åtala vissa för deras åsikt. Vore jag inkonsekvent och hade böjelser åt det diktatoriska skulle jag då gärna vilja åtala dig för detta. Du är ju skadlig för samhället.

Och sen har man hamnat i en mörk avgrund dit logiken inte når.

Men samtidigt måste det finnas gränser för vad man kan uttala sig om. Jag skulle gissa att väldigt, väldigt många som själva eller har haft släktingar som upplevt förintelsen inte blir allt för glada av någon som påstår att de ljuger och inte alls upplevt det dem påstår sig ha gjort.