handdator

Visa fullständig version : Vart hittar jag denna studie?


fonzie
2006-05-17, 21:05
Träning lika bra som doping
2006-05-12, 15:56

UPPSALA (TT)

Ett avancerat kost- och träningsprogram är minst lika effektivt som doping för muskelbyggare. Försökspersoner blev både starkare och fick synbart mer muskler.

Det visar en studie som Uppsalaforskare gjort i ett antidopingprogram.
Åtta unga män med lång erfarenhet av styrketräning har fått pröva ett skräddarsytt nio veckor långt kost- och träningsprogram, som leddes gemensamt av enheten för nutrition och avdelningen för biologisk beroendeforskning vid Uppsala universitet, skriver Upsala Nya Tidning.

Männen tränade i flera fyra veckor långa cykler. De har då varierat graden av träning och intaget av kolhydrater, fett och protein. Maten har kompletterats med vissa kosttillskott. Till exempel tränade de vissa perioder intensivt med tunga vikter samtidigt som de åt 40 procent mer än normalt.

- Det här är första gången man fullt ut undersökt om det är möjligt att på naturlig väg uppnå resultat som ligger i nivå med dem som tidigare rapporterats från studier där unga män fått höga doser anabola steroider, säger doktoranden Torbjörn Åkerfeldt.

Åkerfeldt har lett undersökningen tillsammans med doktoranden Dan Henrohn och läkarkandidaten Johan Månflod.
Avancerade tester mätte försökspersonernas förändring av muskel- och fettmassan. De första resultaten visade dramatiska effekter av kost- och träningsprogrammet. På nio veckor gick männen upp sex kilo i vikt samtidigt som de slapp 1,3 kilo av sitt kroppsfett.

- Det innebär att deras fettfria massa, som till allra största delen består av muskler, ökade i genomsnitt hela sju kilo, säger Åkerfeldt.

Männen blev också påtagligt starkare. Sina resultat i bänkpress ökade de från 116 kilo till 131 kilo och tjockleken på överarmsmusklerna ökade med nästan en femtedel.

Inte nog med att träningsprogrammet visade sig minsta lika effektivt som höga doser av anabola steroider - det har inte dopingens biverkningar.

Ulf A Big
2006-05-17, 21:09
Det där har Torbjörn hållit på med sedan mitten och slutet av 90-talet. Fast då använde han andras studier som referenser och försökskaninen var han själv. Han var omnämnd i MuscleMedia om teorierna under ca 5 år...

Gimp
2006-05-17, 21:15
Jag slängde iväg ett mail och frågade efter källor, mer än TT, i hopp om att de läst nyheten och själva summerat. Eftersom jag inte har något medlemskap på TT kan jag inte läsa artikeln i helhet och det är inte omöjligt att det står referenser där.

Jag väntar på svar fortfarande...om inget annat kanske jag kan fråga öga mot öga på fredag, återkommer om det i sådant fall.

King Grub
2006-05-17, 21:18
Gammal studie och aldrig publicerad. Resultaten blev väl inte riktigt vad som först utlovades...

Och i och med att insulin har visat sig inte vara anabolt hos människan, har väl den större delen av överätningens syfte också försvunnit.

Wider
2006-05-17, 21:19
Det jag undrar när jag läser det där är, hur mycket hade de ökat om de hade fått stora doser anabola steroider OCKSÅ...

Gimp
2006-05-17, 21:22
Gammal studie och aldrig publicerad. Resultaten blev väl inte riktigt vad som först utlovades...

Och i och med att insulin har visat sig inte vara anabolt hos människan, har väl den större delen av överätningens syfte också försvunnit.

Om studien aldrig ens är publicerad, hur kan då TT skriva en artiken som denna? Jag som trodde att TT hade lite mer självrespekt än att basera en nyhet på rykten samt tomt snack och överlät det till kvällspressen att tolka sådant. :confused:

Fredrik_S
2006-05-17, 21:24
............. erfarenhet av styrketräning har fått pröva ett skräddarsytt nio veckor långt kost- och träningsprogram, som leddes gemensamt av enheten för nutrition och avdelningen för biologisk beroendeforskning vid Uppsala universitet, skriver Upsala Nya Tidning.

Männen tränade i flera fyra veckor långa cykler. De..........

Fler och fler? lär väl inte hinna mycket mer än två fyra veckors cykler på 9 veckors totaltid?

Sniggel
2006-05-17, 21:39
Fler och fler? lär väl inte hinna mycket mer än två fyra veckors cykler på 9 veckors totaltid?
2 st är tillräckligt för att vara plural :D

adde
2006-05-18, 07:11
http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/piller_pulver_prestation.pdf

/adde

King Grub
2006-05-18, 07:25
^^^ är det "studien" dom pratar om? *whatever*

tobbeg
2006-05-18, 07:26
^^^ är det "studien" dom pratar om? *whatever*
Bildtexterna kändes ju väldigt objektiva och sakliga iallafall*bs*

Maken till moraliserande var det länge sen jag såg.

Ulf A Big
2006-05-18, 07:35
Gammal studie och aldrig publicerad. Resultaten blev väl inte riktigt vad som först utlovades...

Och i och med att insulin har visat sig inte vara anabolt hos människan, har väl den större delen av överätningens syfte också försvunnit.

Fast egentligen vad han visar är att man kan trigga IGF1 dvs tillväxtfaktorn med hjälp av halvsvält i ca 8-10 dgr och slå mycket höga nivåer av IGF1 genom en viss överätning under ca 8-12 dgr.

King Grub
2006-05-18, 07:39
Jo, men jag fick den uppfattningen att resultaten inte riktigt blev vad som först "utlovades". Folk blev väl mest tjocka?

adde
2006-05-18, 07:46
^^^ är det "studien" dom pratar om? *whatever*

Nej men den enda referensen på T. Åkerfeldt och biologisk beroendeforskning vid UU. (av någon anledning klarar inte acrobate att söka i pdf:en längre men) den refererar till den nämnda studien som att den var gjord 1999. Mig veterligen har Torbjörn haft svårt att få sin forskning publicerad.

Ulf A Big
2006-05-18, 07:50
Jo, men jag fick den uppfattningen att resultaten inte riktigt blev vad som först "utlovades". Folk blev väl mest tjocka?
Men jag tror att man kan dra vissa slutsatser av det som tex att bulka dvs överäta nedreglerar tillväxtfaktorerna över tid. Varför inte variera energiiintaget över tid veckovis mellan visst - underskott till visst + överskott det kan vara ett sätt att hålla tillväxtfaktorerna på optimal nivå....

King Grub
2006-05-18, 08:09
Men jag tror att man kan dra vissa slutsatser av det som tex att bulka dvs överäta nedreglerar tillväxtfaktorerna över tid. Varför inte variera energiiintaget över tid veckovis mellan visst - underskott till visst + överskott det kan vara ett sätt att hålla tillväxtfaktorerna på optimal nivå....

Ja, det tror jag absolut på. Det är mest dom påstådda makalösa positiva effekterna och resultaten som hävdades när studien var i sin vagga som jag starkt betvivlar, något som det faktum att studien aldrig dök upp bara förstärker.

Adde: a-ha!

z_bumbi
2006-05-18, 08:25
Men jag tror att man kan dra vissa slutsatser av det som tex att bulka dvs överäta nedreglerar tillväxtfaktorerna över tid. Varför inte variera energiiintaget över tid veckovis mellan visst - underskott till visst + överskott det kan vara ett sätt att hålla tillväxtfaktorerna på optimal nivå....

De ökade tillväxtfaktorerna uppkommer när det är brist på energi via kosten och hur väl bibehåller man nybildad muskelmassa när man inte har energi?

En vecka är en väldigt kort tid när det gäller att bygga muskler.

Ulf A Big
2006-05-18, 08:45
De ökade tillväxtfaktorerna uppkommer när det är brist på energi via kosten och hur väl bibehåller man nybildad muskelmassa när man inte har energi?

En vecka är en väldigt kort tid när det gäller att bygga muskler.

Vem säger att du bygger muskler på en vecka, adaption och hypertrofi tar ca 5-8 veckor och energiunderskottet handlar inte om svält utan ett relativt litet underskott kanske 250-800 kcal och vice versa då det gäller överskottet.

z_bumbi
2006-05-18, 09:07
Vem säger att du bygger muskler på en vecka, adaption och hypertrofi tar ca 5-8 veckor och energiunderskottet handlar inte om svält utan ett relativt litet underskott kanske 250-800 kcal och vice versa då det gäller överskottet.

Inlagring av protein sker direkt och vad är det om inte muskler?

Om du minskar underskottet så minskar utsöndringen av de hormon etc som du är ute efter, de unsöndras ju just för att kroppen inte får energi så vilken effekt får du av 200 kcal under?

Ulf A Big
2006-05-18, 09:46
Inlagring av protein sker direkt och vad är det om inte muskler?

Om du minskar underskottet så minskar utsöndringen av de hormon etc som du är ute efter, de unsöndras ju just för att kroppen inte får energi så vilken effekt får du av 200 kcal under?

Om du har kroppsfett över 10% eller om du har under 10% så påverkar underskotten eller överskotten på lite olika vis. När det gäller de här teorierna så finns det belägg för att det funkar....

Pepz
2006-05-18, 15:30
Ska ABCDE-dieten komma på tapeten igen??

AlexGBG
2006-05-18, 19:03
"väldigt många idrottsmän använder kreatin. Men det är inte bevisat att det har prestationshöjande effekt. Möjligen orkar det träna mer." - Bengt Eriksson, Idrottsläkare

om man orkar träna mer(d.v.s. prestera mer) så är väl kreatin ändå prestationshöjande? :D

King Grub
2006-05-18, 19:33
Det är bevisat, på alla sätt, för explosiva sporter.

AlexGBG
2006-05-18, 19:37
Det är bevisat, på alla sätt, för explosiva sporter.

jag vet, men jag tyckte bara att han sa emot sig själv...

King Grub
2006-05-18, 19:42
Jo, absolut. En persons titel betyder inte alltid att hans uttalanden är kvalificerade.

AlexGBG
2006-05-18, 19:45
Jo, absolut. En persons titel betyder inte alltid att hans uttalanden är kvalificerade.

nej, jag vet..

Nilsjohan
2006-06-06, 20:50
Åtta unga män
Fan vad kul att bli omnämd som ung man :cool: (fast jag var väll det då)

Zakath
2006-06-06, 21:14
Och i och med att insulin har visat sig inte vara anabolt hos människan, har väl den större delen av överätningens syfte också försvunnit.

Var kan jag hitta mer info om detta? Har bara hört dig nämna det, men aldrig sett någon bifogad studie eller liknande. Tack på förhand.

King Grub
2006-06-06, 21:23
In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis and confirmed that insulin achieves muscle protein anabolism by inhibition of muscle protein breakdown.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.

There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level. Furthermore, if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS.

J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.

Zakath
2006-06-06, 23:53
Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.



Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.



J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.

Skall dock påpekas, att insulin har en anabol effekt i tillräcklig dos.



Extreme hyperinsulinemia unmasks insulin's effect to stimulate protein synthesis in the human forearm, Am J Physiol Endocrinol Metab 274: E1067-E1074, 1998.

Att öka dom cirkulerande insulinnivåerna tusenfalt är inte att rekommendera... Och inget man gör med kosten...

Däremot är insulin antikatabolt, men bara i samband med fysisk ansträngning.



Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.

Tack för svaret!

Men man kan ju fortfarande bli insulinresisten eller öka sin insulinkänslighet, så har något av detta tappat i betydelse eller är det fortfarande lika viktigt med en bra insulinkänslighet?

Hur är det med insulinindex, ger det någon extra effekt med ett stort insulinpåslag efter träning (mycket mat med högt II)? Eller ska man alltid försöka hålla insulinnivåerna relativt låga?

Tack igen :)

King Grub
2006-06-07, 04:37
1. Det har inget med saken att göra.
2. Som sagt ovan: insulin är antikatabolt i samband med träning.

hammer95
2006-06-07, 10:04
1. Det har inget med saken att göra.
2. Som sagt ovan: insulin är antikatabolt i samband med träning.

Okej!
Jag har själv trott att insulin är det mest anabola hormonet pga. att det fungerar som en busschaufför som kör in alla näringsämnen i musklerna.
Enligt Bartoll så ska "höga" nivåer av insulin höja proteinsyntesen med 67%. Efter träningen minska proteinnedbrytningen med 30%.
Det går med andra ord inte att äta så mycket mat för att komma upp i 67% höjning av proteinsyntesen?
Men för att minska proteinnedbrytningen efter träning med 30%, är det 1 gr kolhydrater per kilo kroppsvikt som gäller?
Vilken studie är det Bartoll refererar till?

Bartolls artikel (http://www.bartoll.com/articles/2003/aterhamtning.pdf)

King Grub
2006-06-07, 10:06
Det är essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen efter styrketräning. Det räcker med fastenivåer av insulin för att dom skall utöva maximal stimulering av proteinsyntesen.

Insulin är inte anabolt hos människan.

King Grub
2006-06-07, 10:12
We compared the results calculated from various surrogate measures. To determine the physiological role of insulin on muscle protein metabolism we infused tracers of leucine and phenylalanine into 18 healthy subjects and after a three hours, 10 subjects received a four hour femoral arterial infusion of insulin (0.125 mU/kg/min) while eight subjects continued with saline.

Insulin infusion, unlike saline, significantly reduced the efflux of leucine and phenylalanine from muscle bed based on various surrogate measures which agreed with those based on leucyl-tRNA indicating a reduction in muscle PB without any significant effect on muscle PS.

In healthy humans... insulin does not stimulate muscle protein synthesis.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 May 16

hammer95
2006-06-07, 10:15
Tackar!:bow:

AJO
2006-06-08, 10:10
Det är essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen efter styrketräning. Det räcker med fastenivåer av insulin för att dom skall utöva maximal stimulering av proteinsyntesen.

Insulin är inte anabolt hos människan.


Men blir det inte anabolt i praktiken då, dvs om proteinsyntesen är på max och insulinet gör att man inte bryter ner vävnad?

Utan insulinet hade kanske nedbrytningen varit lika stor som uppbyggnaden?

King Grub
2006-06-08, 10:30
Minskad nedbrytning kallas antikatabolism.

AJO
2006-06-08, 10:59
Minskad nedbrytning kallas antikatabolism.

Ja, jag har förstått att de inte fungerar direkt uppbyggande.
Men om man inte går in på exakt vad som händer i kroppen, utan man ser till om kroppen byggs upp eller inte.

Då kan man väl säga att kroppen har mycket större möjligheter att hamna i en uppbyggande fas, tack vare insulinet (pga dess antikatabola verkan), tillsammans med essentiella aminosyror?

King Grub
2006-06-08, 11:06
Skilj på anabolism och antikatabolism, men båda bidrar till proteinbalansen.

AJO
2006-06-08, 12:05
Skilj på anabolism och antikatabolism, men båda bidrar till proteinbalansen.


Insulin bidrar alltså till en positiv proteinbalans?

King Grub
2006-06-08, 12:13
Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.