handdator

Visa fullständig version : Anser du dig ha bra gener?


tp_88
2006-05-17, 19:09
( poll kommer jao )

Under min, trotsallt ganska korta, tid på Kolo har det varit endel diskussioner på Kolo om, just det, gener. Tänkte därför höra vad ni anser om era egna förutsättningar.

Vad som är "bra gener" inom byggning finns det säkerligen olika åsikter om. Det jag tänker på är främst hur bra ni växer/ökar i styrka, självfallet. Men inte att förglömma är viljan/disciplinen som väl till viss del kan tränas upp men som jag anser vara medfödd till viss del. Ni får givetvis använda eran egen deffinition men detta kan kanske gälla som lite riktlinjer iaf.

Pollen är public...

krilleh
2006-05-17, 19:11
Jag tycker jag har svårt att öka i tyngder jämför med mina kompisar iaf. Så jag skulle säga att jag har dåliga gener. Började på väldigt lite också när jag satte igång

mini
2006-05-17, 19:11
Bra gener för att bygga - ja. Uppfostrad till en diciplinerad målfokuserad individ - nej.

Sheogorath
2006-05-17, 19:12
Jag tycker min utveckling är väldigt rimlig på fyra år.

24 kg kvalitativ massa. (så överfet är jag inte. 12% BF kanske)

Oskis
2006-05-17, 19:12
Gener för massa/styrka -medel, diciplin och vilja - klart över medel.

Slartibartfast
2006-05-17, 19:14
kassa gener.

Bronkitkorv
2006-05-17, 19:15
Nä inte speciellt men jag klarar mej hyfsat ändå. Jag vet många som har lättare än mej att bygga och/eller bli starka. Inte så bra gener för byggning men däremot så har jag inga sjukdomar eller klen hälsa. Fula och sneda tänder, som tur är så har vi gratis tandvård till man är 20 år.

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:15
Med mina kompiskretsars mått har jag bra gener, sett till Kolozzeums mått har jag dåliga gener, så jag röstade medel. :)

Diana
2006-05-17, 19:16
Misstänker att jag välsignats med bra gener.

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:16
kassa gener.
Lögnare!!

apa_ola
2006-05-17, 19:16
medel

Sheogorath
2006-05-17, 19:17
Lögnare!!

+1 x 10^29

Baan
2006-05-17, 19:18
medel, bra för rygg och ben, sämre för bröst

jwzrd
2006-05-17, 19:20
Lögnare!!

Ordet du söker är attention-hoe.

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:22
Ordet du söker är attention-hoe.

Oops, my bad! :D

Slartibartfast
2006-05-17, 19:24
Lögnare!!

Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

Zakath
2006-05-17, 19:24
Oj jag var visst den enda som tyckte jag hade grymma gener. Där rök min ödmjukhet. :em:

Men jag är mycket nöjd med mina "gener", eller förutsättningar för att bli stark.
Jag är däremot mindre nöjd med mina vad och bengener *cry*

jwzrd
2006-05-17, 19:25
Jag har klart bättre gener än genomsnittet när det gäller att bli stor och stark. Om det beror på att min kropp är programmerad på det viset i arvsmassan direkt, alltså via hormoner och/eller receptorer, indirekt via ett lämpligt psyke/temperament eller för att jag uppfostrats som jag blev är mindre intressant. Jag lyckas bättre än dom allra flesta jag stöter på som tränar iallafall.

sundvall
2006-05-17, 19:26
Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

*rolleyes*

Atttttttteenntttioon h... maskinen blev överhettad och brann upp.

Mass-Tech
2006-05-17, 19:26
Dåliga för styrka+bra för volumeökning- dåliga för hårdhet= medel

jwzrd
2006-05-17, 19:27
Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

Det är inte ens roligt när du fortsätter. Kan du inte dra ner brallan, fotografera skrevet och sen visa oss om du är en rädd liten flicka eller om du är pojke... för frekvensen på dina: "buhuuu jag suger, helt värdelöst, ser jag fet ut i det här" trots att du helt klart tillhör dom tio bästa på forumet är egotrippat lagt och störigt.

Vad är det du säger till andra egentligen?
- Hej, jag ser bättre ut än nästan alla på forumet och tycker att det är värdelöst*[så ni som är nöjda borde egentligen ta livet av er, fyffan så dåliga ni är!!].

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:27
Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

Det där låter tveksamt, nåt har du väl ökat iaf. Du har åtminstone en kropp och fysik som är lååångt above average. :)

Erik__
2006-05-17, 19:28
Gener och Gener, jag borde ha bra gener för marklyft då jag enligt mig själv är typ bra byggd för skiten om man ser till förhållande mellan olika kroppsdelar, och helt underbart kasst för bänkpress.

Eller menades det typ hur mkt man får ut i förhållande till träningen, hm isf tror mig ligga typ kring medel eller lite över, gått hyffsat frammåt även fast jag aldrig tränat sammanhängde längre perioder pga. skador sjukdomar och mer skador.

Mago
2006-05-17, 19:35
Riktigt jävla skitusla. Man vill ju inte gnälla på dåliga gener, men eftersom du frågar. :D

Smalaxlad, för smala leder (16cm handleder), skadar mig mycket lätt, tråkiga latsfästen, tråkiga bicepsfästen, fågelvader har legat i släkten i alla tider, dåliga resultat muskelmässigt med tanke på hur mycket jag har tränat. Men jag kör på. :)

Herkulez
2006-05-17, 19:41
medel gener samt kass discipling för tillfället

Slartibartfast
2006-05-17, 19:46
- Hej, jag ser bättre ut än nästan alla på forumet och tycker att det är värdelöst*[så ni som är nöjda borde egentligen ta livet av er, fyffan så dåliga ni är!!].

Ja, du har nog rätt. Jag har ju lagt på mig hiskeliga mängder muskler de senaste två åren. Du behöver inte känna dig mindervärdig för att du är kassare än mig.
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/fitness/compare.jpg

Jag ser bättre ut än de flesta för att jag tränat betydligt längre än de flesta.

Ibland kan du vara riktigt jävla irriterande och löjlig.

Slartibartfast
2006-05-17, 19:47
Du har åtminstone en kropp och fysik som är lååångt above average. :)

Det är absolut sant. Det har jag aldrig ifrågasatt.

petersson
2006-05-17, 19:48
Har inte du bara tränat fem år slarti? Och på dom två sista har det inte hänt ett skit? Bra resultat på tre år säger jag! :hbang: :hbang:

cam
2006-05-17, 19:49
Hade mitt enda mål varit att få stora vader så hade jag älskat mina gener. Har relativt lätt att bygga muskler överlag men också att bygga fett. Fast min katastrofalt dåliga förbränning tror jag har med dåliga matvanor och inaktivitet i barndomen att göra *grr* .
I övrigt, tja, jag har lätt skolios samt att det finns artros och fibromyalgi i släkten. Plus massa annat skit som inte har med byggning att göra.

jwzrd
2006-05-17, 19:50
Ja, du har nog rätt. Jag har ju lagt på mig hiskeliga mängder muskler de senaste två åren. Du behöver inte känna dig mindervärdig för att du är kassare än mig.
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/fitness/compare.jpg

Jag ser bättre ut än de flesta för att jag tränat betydligt längre än de flesta.

Ibland kan du vara riktigt jävla irriterande och löjlig.

Säg till när jag är så jävla irriterande och löjlig att du inser att du inte alls suger och kanske rent av kan fundera på att sluta gnälla?

bluelight
2006-05-17, 19:51
Om man jämför med mina vänner osv har jag nog över medel utan att skryta, men om man ser här så vetefasiken, jag säger som Erik__, känns som jag är byggd för marklyft iallafall! :D

Slartibartfast
2006-05-17, 19:51
Har inte du bara tränat fem år slarti? Och på dom två sista har det inte hänt ett skit? Bra resultat på tre år säger jag! :hbang: :hbang:

Jag har tränat snart sex år regelbundet, men periodvis innan det sen jag var 15. Men som du säger, 90% av de muskler jag har idag byggde jag de två-tre första åren.

Snake
2006-05-17, 19:52
Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

Du gör något fatalt misstag i (runt omkring) din träning kanske..? Om jag stått still i 3 år så hade jag tagit mig en rejäl jävla funderare.

Chandler
2006-05-17, 19:55
Måste säga dåliga. Mest för att jag går sönder så lätt.

Slartibartfast
2006-05-17, 19:55
Säg till när jag är så jävla irriterande och löjlig att du inser att du inte alls suger och kanske rent av kan fundera på att sluta gnälla?

Vem har sagt att jag suger förutom du?

Mina gener suger. Inte jag. Inte det minsta. Jag har jobbat skithårt för att bygga en fysik som är bättre än 95% av alla jag möter i vardagen, trots kassa gener, tack vare disciplin och tålamod.

Om det är nån som suger här så är det du.

hultman
2006-05-17, 19:56
Gener hit och gener dit. Jag tror inte att två personers 'gener' skiljer sig något otroligt ur muskelbyggnadsperspektiv.

Yes
2006-05-17, 19:57
Du gör något fatalt misstag i (runt omkring) din träning kanske..?
Han är ju stor och vältränad som fan, så han kanske helt enkelt har nått sin genetiska potential(vilken knappast kan kallas dålig när man ser ut sådär)?

jwzrd
2006-05-17, 19:58
Vem har sagt att jag suger förutom du?

Mina gener suger. Inte jag. Inte det minsta. Jag har jobbat skithårt för att bygga en fysik som är bättre än 95% av alla jag möter i vardagen, trots kassa gener, tack vare disciplin och tålamod.

Om det är nån som suger här så är det du.

Var säger jag att du suger? Haha men.. du är ju slut. Du gnäller tammefan varenda dag om att DU suger, du gnäller så pass mycket om det att andra lackar på dig. Hur många på kolo, eller otherwise, känner du till som har din kropp efter 5 år? Kamma dig!

mr ruhl
2006-05-17, 19:59
medel skulle jag tippa på, är lite grövre och lite starkare än många andra som tränar men när man sen jämför träningsår, hur jag äter och tränar osv jämför med andra så verkar det som om mångas utveckling går mycket snabbare :(

z_bumbi
2006-05-17, 20:00
Jag har Crohn, det är något under medel vad gäller gener för att bygga.

mr ruhl
2006-05-17, 20:01
Gener hit och gener dit. Jag tror inte att två personers 'gener' skiljer sig något otroligt ur muskelbyggnadsperspektiv.


det tror jag..kan nästan tro till 99% att om jag skulle ha tränat lika hårt och länge som tex coleman, cutler, ruhl och andra massamonster, ätit likadant, preppat likadant osv så skulle jag ändå inte ha deras storlek..mina teorier iaf.

Trance
2006-05-17, 20:03
Alltid varit smalast/svårt att gå upp i vikt samt har Ulcerös Kolit, så har inte direkt lätt för att bygga. Däremot skulle jag kunna ha haft en enligt mig estetisk tilltalande muskulös kropp om jag skulle tränat mer regelbundet och skött kosten.

Sheogorath
2006-05-17, 20:03
Gener hit och gener dit. Jag tror inte att gener spelar ett jävla skit roll.


http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/palumbo.gif

http://www.bodybuildingreviews.net/vidreviews/mentzerpix/mentzerbeach1C.jpg

MilkmaN
2006-05-17, 20:04
Njae, svårt att säga med tanke på att jag inte kunnat träna styreketräning "allt-out" längre än 2-3 månader. Då gick jag iofs upp en hel massa (nybörjarstadiet).

Medel säger jag.

Ninjasmurf
2006-05-17, 20:04
Vet inte om jag har bra eller dåliga gener för byggning (valde medel)... har inga allergier eller liknande skavanker.
Relativt bra diciplin har jag.

Herkulez
2006-05-17, 20:05
oj sätt inte dit palumbo om du tänker på dåliga gener, leta upp kort på han från 96 så ska du se en som hade en sjukt bra kropp för byggning.

Piranha
2006-05-17, 20:05
Jag anser mig inte ha bättre gener ä nån annan.

Däremot psyke för att dra alla jävla tung träning som behövs.

Dissector
2006-05-17, 20:08
För mig är det nog lite för tidigt att avgöra nu. Har tränat i lite mindre än ett år, men tycker ändå jag ökat muskulärt snäppet mer än många andra som tränat lika länge, men å andra sidan har jag hela tiden varit extremt ambitiös och så så att, vem vet. Detta gäller alltså främst massa. Styrkan verkar komma efter för min del. Fast tiden får utvisa, mycket går ju snabbt i början så. Kryssar medel iallafall, för det är vad jag tror just nu.

Slartibartfast
2006-05-17, 20:09
Var säger jag att du suger? Haha men.. du är ju slut. Du gnäller tammefan varenda dag om att DU suger, du gnäller så pass mycket om det att andra lackar på dig. Hur många på kolo, eller otherwise, känner du till som har din kropp efter 5 år? Kamma dig!

Jag var klart över medel redan när jag började bygga, så rent visuellt hade jag ett jävla försprång. Leta reda på ett inlägg där jag säger att jag har taskig fysik och suger, och återkom sen med en ursäkt.

hultman
2006-05-17, 20:09
det tror jag..kan nästan tro till 99% att om jag skulle ha tränat lika hårt och länge som tex coleman, cutler, ruhl och andra massamonster, ätit likadant, preppat likadant osv så skulle jag ändå inte ha deras storlek..mina teorier iaf.

Vad jag kan minnas så kämpade Coleman hårt som en halvduglig byggare innan han tog stegen upp till den absoluta toppen. Jag har ingen aning om vad de allra bästa byggarna kör, men antagligen är det sjukt mycket mer än den genomsnittliga byggaren. Inte sagt att de inte skulle vara större än jag med samma träning, kost och sömn. Dock tror jag inte att skillnaden hade varit så astronomisk som folk vill få det att verka.

Piranha
2006-05-17, 20:11
Jag var klart över medel redan när jag började bygga, så rent visuellt hade jag ett jävla försprång. Leta reda på ett inlägg där jag säger att jag har taskig fysik och suger, och återkom sen med en ursäkt.


Dags att se över träningen då, du kör väl som en kärring ?

fonzie
2006-05-17, 20:14
Jag tycker jag har svårt att öka i tyngder jämför med mina kompisar iaf. Så jag skulle säga att jag har dåliga gener. Började på väldigt lite också när jag satte igång

Samma här.

Slartibartfast
2006-05-17, 20:15
Dags att se över träningen då, du kör väl som en kärring ?

:D Antagligen.

Jag tycker jag kör hårdare än nån jag känner/sett, men det kanske bara är för att jag svettas så mycket. *spy*

Baan
2006-05-17, 20:17
:D Antagligen.

Jag tycker jag kör hårdare än nån jag känner/sett, men det kanske bara är för att jag svettas så mycket. *spy*

Något gör du fel om du ärligt kan se dig själv i spegeln och säga att du inte ökar två gram muskler på tre år. Om du inte är villig att göra det som krävs för att börja öka så kan du skippa gnällandet, eftersom du väljer att inte öka :)

JJ
2006-05-17, 20:17
Jag anser mig ha rätt kassa gener för byggning, men är desto uthålligare. Men det är kul ändå.

tinus
2006-05-17, 20:18
Har kassa gener. Båda mina föräldrar är smala som piprensare..

hultman
2006-05-17, 20:19
Samma snack om gener ploppar ständigt upp när folk är tjocka. Om man är tjock så har man värdelösa gener i viktsynpunkt, och om man är smal så kan man äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

jwzrd
2006-05-17, 20:21
Jag var klart över medel redan när jag började bygga, så rent visuellt hade jag ett jävla försprång. Leta reda på ett inlägg där jag säger att jag har taskig fysik och suger, och återkom sen med en ursäkt.

Tja, tittar man en bit högre upp i tråden så påstår du att du med dina smala höfter och breda axlar, utan att vara överdrivet lång, har kassa gener. Söker man lite så hittar man direkt ställen där du gnäller över att du tror du nått ditt maxium redan, att du helt enkelt inte kan ha större muskelmassa.

Trance
2006-05-17, 20:33
Samma snack om gener ploppar ständigt upp när folk är tjocka. Om man är tjock så har man värdelösa gener i viktsynpunkt, och om man är smal så kan man äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

Vad vill du ha sagt och vad baserar du det på?

Baan
2006-05-17, 20:35
Vad vill du ha sagt och vad baserar du det på?

Tror han ville kläcka ur sig något riktigt smart som vi andra missat men tror det blev lite för smart.

Yes
2006-05-17, 20:37
Vad jag kan minnas så kämpade Coleman hårt som en halvduglig byggare innan han tog stegen upp till den absoluta toppen. Jag har ingen aning om vad de allra bästa byggarna kör, men antagligen är det sjukt mycket mer än den genomsnittliga byggaren. Inte sagt att de inte skulle vara större än jag med samma träning, kost och sömn. Dock tror jag inte att skillnaden hade varit så astronomisk som folk vill få det att verka.
Så jag kanske kan växa mig närapå en eller två decimeter längre(vet inte riktigt hur lång Kåldolme är) och lägga på mig 60-70Kg muskler?

Nu vill inte jag vara den som gnäller över dåliga förutsättningar, men generna sätter liksom vissa begränsningar för hur stor och stark man kan bli.

ugglan
2006-05-17, 20:37
Jag är en genetisk soptipp.

Cilia
2006-05-17, 20:38
Däremot psyke för att dra alla jävla tung träning som behövs.
har inte psyke med gener att göra?
kanske inte men jag tycker inte det är helt klart

Piranha
2006-05-17, 20:42
har inte psyke med gener att göra?
kanske inte men jag tycker inte det är helt klart


nen, jag tror det är något man likväl tränar upp.

Tigerkotten
2006-05-17, 20:44
Jag har varken blivit starkare eller fått mera muskler på tre år. Vad är då kassa gener?

"Bra pass idag. Ökade 10 kg i andra set i benpressen,"

Nee du ökar verkligen inget alls

+1 vad Jwzrd sa.

hultman
2006-05-17, 20:50
Så jag kanske kan växa mig närapå en eller två decimeter längre(vet inte riktigt hur lång Kåldolme är) och lägga på mig 60-70Kg muskler?

Nu vill inte jag vara den som gnäller över dåliga förutsättningar, men generna sätter liksom vissa begränsningar för hur stor och stark man kan bli.

Ja, och jag har inte påstått något annat. Men att skillnaden skulle vara jättestor antar jag är fullkomligt bs.

Slartibartfast
2006-05-17, 20:51
Tja, tittar man en bit högre upp i tråden så påstår du att du med dina smala höfter och breda axlar, utan att vara överdrivet lång, har kassa gener. Söker man lite så hittar man direkt ställen där du gnäller över att du tror du nått ditt maxium redan, att du helt enkelt inte kan ha större muskelmassa.

Ok, om du menar så. jag räknade inte benstruktur till "bra gener". Jag utgick automatiskt ifrån att det handlade om gener för muskelbyggande.

Och ingenstans säger jag att jag uppnått mitt max. Jag ställer frågan och får som svar att så inte är fallet. Jag godtar svaret. Det som stämmer angående genetiska max är att jag inte kan bygga mera muskler med den satsning jag är villig att göra. Jag tränar hårdare och mera disciplinerat än någon jag varit i kontakt med, men det finns ju såklart, som för alla, en reserv som jag kunde koppla in för att se om det skulle ge resultat. Det skulle desvärre betyda att jag skulle leva och andas träning, vilket jag inte vill.

Dessutom är jag ganska nöjd med den massa jag har och det är i princip underhållsträning jag håller på med.

Cilia
2006-05-17, 20:53
nen, jag tror det är något man likväl tränar upp.
fast jag tror man är född med vinnarskalle eller inte.
Visst kan du träna upp det men har du inte det från början så kan du aldrig bli bäst bara bättre. Så tror jag det är med andra psykiska förutsättningar med.

Slartibartfast
2006-05-17, 20:53
"Bra pass idag. Ökade 10 kg i andra set i benpressen,"

Nee du ökar verkligen inget alls

+1 vad Jwzrd sa.

Om du skulle läsa hela min träningslogg (av ju vilken endast en liten del finns på nätet) så skulle du se att det handlar om "ett steg framåt och ett steg tillbaka". Du ser också att jag orkade 1 rep i böj på en vikt som jag i vanliga fall klarar fem reps på bara en vecka tidigare. Det är väldigt upp och ner. Summan blir dock noll.

Big_Vik
2006-05-17, 20:55
Jag säger medel fast jag ligger antagligen snäppet under, men det får man ju inte säga (om man inte är optimal)

oggen
2006-05-17, 21:03
Jag tycker jag har bra gener för att bli stark. De andra generna är det kanske inte lika bra kvallite på :MrT:

hultman
2006-05-17, 21:04
Jag tycker jag har bra gener för att bli stark. De andra generna är det kanske inte lika bra kvallite på :MrT:

Eller så kanske du tränar mer för styrka? Min gissning är dock att du överanalyserar.

muddler
2006-05-17, 21:08
jag anser mig ha riktigt dåliga gener för muskelbygge... hela min släkt är långa och smala som stickor och har dålig tricepsgenetik

Yes
2006-05-17, 21:08
Men att skillnaden skulle vara jättestor antar jag är fullkomligt bs.
Skillnaden ÄR jättestor, beroende på vilka man jämför. För en liten kille som mig finns det inte en chans i världen att jag ens kommer i närheten av Kåldolmes storlek. Fan, det skall ju väldigt goda förutsättningar till att ens hamna i närheten av en liten byggare som exempelvis Frank Zane - och han är ju en anorektisk dvärg jämfört med Kåldolme.
Om inte det här räcker för att övertyga dig vill jag föreslå att du tar en sväng ut på stan och kollar på folk. Då menar jag verkligen kollar och inte bara filtrerar ut det fåtal som utmärker sig. Efter fem minuter bör det vara uppenbart att även bland folk du vanligtvis betraktar som helt normala, så är skillnaderna väldigt stora.

Baan
2006-05-17, 21:08
nen, jag tror det är något man likväl tränar upp.

Borde vara något som mycket påverkas av miljön, som du säger går träna upp. Sen är det klart att det finns bättre och sämre förutsättningar för att ha ett starkt psyke, jag tror t ex ett mer stabilt liv, bra familjeförhållanden osv är viiktiga faktorer om träningen ska funka.

oggen
2006-05-17, 21:14
Eller så kanske du tränar mer för styrka? Min gissning är dock att du överanalyserar.

Jo klart jag tränar för styrka i princip bara, är ju styrkelyftare.. Och att jag överanalyserar?.. haha vaa?? Jag analyserar inget, ser bara på min släkt pappa var en duktig tyngdlyftare och kulstötare, mamma var sprinter, farmor och farfar var båda snabbast i världen på 100 meter frisim på sin tid.. Så utan att analysera så mycket kan jag konstatera att jag har antagligen bra gener för att bygga explosiva muskler.. Inte lika bra för långa sega muskler..

hultman
2006-05-17, 21:18
Skillnaden ÄR jättestor, beroende på vilka man jämför. För en liten kille som mig finns det inte en chans i världen att jag ens kommer i närheten av Kåldolmes storlek. Fan, det skall ju väldigt goda förutsättningar till att ens hamna i närheten av en liten byggare som exempelvis Frank Zane - och han är ju en anorektisk dvärg jämfört med Kåldolme.
Om inte det här räcker för att övertyga dig vill jag föreslå att du tar en sväng ut på stan och kollar på folk. Då menar jag verkligen kollar och inte bara filtrerar ut det fåtal som utmärker sig. Efter fem minuter bör det vara uppenbart att även bland folk du vanligtvis betraktar som helt normala, så är skillnaderna väldigt stora.

Skillnader skapas av olikheter i tränings, kost och levnadssätt. Innan jag började träna så vägde jag 56 kilo på 182 cm. I början gick träningen riktigt segt, och jag skyllde på dåliga gener precis som alla andra. Sedan började jag käka bättre, sova bättre, och träna bättre. Till slut började jag även att växa på rätt bra.

Har en träningspolare som jag kört ett par år med. Vi har tränat precis lika mycket, och på samma sätt. Han har dock vuxit mycket mindre än vad jag gjort. Precis som du, påstod han att han hade dåliga gener för muskelbyggning. Då markerade jag vad som var fel i hans liv; han åt värdelöst, och sov knappt överhuvudtaget. När han förändrade sitt levnadssätt så började han också att växa. Och detta var efter tre års träning som knappt givit resultat.

Berra_88
2006-05-17, 21:19
Själv kan jag nog påstå att jag har grymma gener för att skaffa styrka, men inte för att bygga, fast jag har ju aldrig testat att bygga:D.

Lillgrabben
2006-05-17, 21:19
Jag torde väl ha normala gener skulle jag tro.


Vad jag däremot inte har är dålig kampvilja & kort tålamod då det gäller träningen. Det tar tid att bli stark, men jag är envisare än fan själv!

Om 5-10 år är jag nog på den styrkenivå jag vill!

hultman
2006-05-17, 21:20
Jo klart jag tränar för styrka i princip bara, är ju styrkelyftare.. Och att jag överanalyserar?.. haha vaa?? Jag analyserar inget, ser bara på min släkt pappa var en duktig tyngdlyftare och kulstötare, mamma var sprinter, farmor och farfar var båda snabbast i världen på 100 meter frisim på sin tid.. Så utan att analysera så mycket kan jag konstatera att jag har antagligen bra gener för att bygga explosiva muskler.. Inte lika bra för långa sega muskler..

Vad vet du egentligen om det när du aldrig "tränat för" massa? Bara för att din farsgubbe var en lyftare så betyder väl inte det att han hade otroliga förutsättningar för att bli en styrkelyftare? Jag har en riktigt jävla bitig 50-åring på mitt gym, som är stendeffad året runt, och även har en son. Sonen har kört på i ett par år nu, och hans armar mäter väl runt 25, även fast han är över 20.

Fartman
2006-05-17, 21:22
I byggningssynpunkt: Medel

z_bumbi
2006-05-17, 21:24
Dessutom är jag ganska nöjd med den massa jag har och det är i princip underhållsträning jag håller på med.

Varför envisad du då med att dra upp att du aldrig ökar? Det är inte första gången det händer..

oggen
2006-05-17, 21:34
Vad vet du egentligen om det när du aldrig "tränat för" massa? Bara för att din farsgubbe var en lyftare så betyder väl inte det att han hade otroliga förutsättningar för att bli en styrkelyftare? Jag har en riktigt jävla bitig 50-åring på mitt gym, som är stendeffad året runt, och även har en son. Sonen har kört på i ett par år nu, och hans armar mäter väl runt 25, även fast han är över 20.

Okej kompis, du verkar veta allt om mig, att jag aldrig "tränat för" massa t.ex. det har jag kan jag lova och det var jag inget bra på.. Har inte rätt anlag för det helt enkelt, styrka däremot är något jag har anlag för. Har alltid varit stark och efter bara 6 månaders styrketräning böjde jag 260kg..
Sen säger jag inte att man måste ha anlag för att bli stor/stark utan det är mycket annat som spelar in då speciellt det psykiska.. Men för att bli bäst då måste man ha anlag för det man håller på med.. Man kan bli bra men aldrig bäst utan anlag.
Aja nu ska jag plugga matte.. Ha det så trevlig..

dared
2006-05-17, 21:41
Byggningsmässigt har jag inga strålande gener, har alltid varit väldigt smal och svårt att lägga på mig vikt. Från jag började träna till 2003 va jag väldigt diciplinerad och tränade hårt som fasiken, vilket gjorde att jag endå fick ok ökningar. Så mentalt var det bra. Nu har jag iofs slackat som fan, kan bli ltei av en soffpotatis.

Däremot är jag lång och har lätt att hålla mig deffad och rätt ok symmetri. Så på så sätt är jag nöjd.

Slartibartfast
2006-05-17, 21:44
Varför envisad du då med att dra upp att du aldrig ökar? Det är inte första gången det händer..

Som jag skrev så är jag ganska nöjd. Inte helt nöjd, alltså. Är jag nöjd med underhållsträning? Nej.

delta_mats
2006-05-17, 21:53
Tror jag är lite över medel. Däremot saknar jag diciplin vilket stör mig något enormt.

hultman
2006-05-17, 22:10
Okej kompis, du verkar veta allt om mig, att jag aldrig "tränat för" massa t.ex. det har jag kan jag lova och det var jag inget bra på.. Har inte rätt anlag för det helt enkelt, styrka däremot är något jag har anlag för. Har alltid varit stark och efter bara 6 månaders styrketräning böjde jag 260kg..
Sen säger jag inte att man måste ha anlag för att bli stor/stark utan det är mycket annat som spelar in då speciellt det psykiska.. Men för att bli bäst då måste man ha anlag för det man håller på med.. Man kan bli bra men aldrig bäst utan anlag.
Aja nu ska jag plugga matte.. Ha det så trevlig..

Om du nu böjde 260 efter sex månaders träning så kan du väl inte ha tränat speciellt länge om du tar samma nu?

Självklart måste man ha bra "anlag" för att bli bäst, det har jag ju skrivit flera gånger. Dock kan alla (nästan?) bli jävligt stora och jävligt starka.

Yes
2006-05-17, 22:11
Precis som du, påstod han att han hade dåliga gener för muskelbyggning.
Jag har inte påstått att jag har dåliga gener för muskelbyggning. Dessutom har jag medvetet låtit bli att rösta i pollen, för som det ser ut nu anser jag inte mycket alls om mina genetiska förutsättningar.
Annars så missar du ju min poäng med hästlängder. Vad du konstaterar är i princip att är man seriös och gör rätt med träning/kost/vila kan man förbättra sig avsevärt. Det vet jag också att man kan göra. Grejen är dock att människor är väldigt olika uppbyggda. Det finns tunna, grova, långa, korta, mittemellan, håriga, svaga, fula, snygga etc. etc. Visst kan en hel del förändras av hur man lever, men hela den grundläggande konstruktionen är genetiskt kodad. Jag kan exempelvis inte få grövre benstomme än jag har, och jag kan inte växa mig längre än jag är. Inte heller kan jag ändra hur muskler och senor fäster i kroppen. Här är visserligen alla människor konstruerade efter samma grundläggande princip, men man behöver ju inte göra många jämförelser innan man ser att ingen är den andra lik.

Så jo, gener spelar skitstor roll. Jag kan lika lite bli stor som Kåldolme som jag kan bli lång som Michael Jordan. Och det gäller förmodligen alla här.

adis
2006-05-17, 22:16
Väldigt dåliga för fettmiskning
Väldigt bra för styrka =)

oggen
2006-05-17, 22:59
Om du nu böjde 260 efter sex månaders träning så kan du väl inte ha tränat speciellt länge om du tar samma nu?

Självklart måste man ha bra "anlag" för att bli bäst, det har jag ju skrivit flera gånger. Dock kan alla (nästan?) bli jävligt stora och jävligt starka.


Jag har tränat i ca 3 år på gym, 1 år som styrkelyftare.. Sen vill jag inte säga vad jag tar i böjen nu men det är mer än 260kg kan jag säga..
Aja skit samma nu. Jag tycker jag har bra gener för att bli stark punkt slut..

bubbe
2006-05-17, 23:15
Varken bättre eller sämre än någon annan, det jag har åstadkommit kan vem som helst göra med lite uttålighet på rätt kort tid. Handlar mest om intresse för min del, därför har det gått bra.

jwzrd
2006-05-17, 23:21
Jag har tränat i ca 3 år på gym, 1 år som styrkelyftare.. Sen vill jag inte säga vad jag tar i böjen nu men det är mer än 260kg kan jag säga..
Aja skit samma nu. Jag tycker jag har bra gener för att bli stark punkt slut..

Varför vill du inte säga det?

Bengan
2006-05-17, 23:21
Normalfördelad kurva :)

Anser migsjälv ha något bättre än medel. Förutom att bygga armar och att formulera mig, men det kan man ju träna upp

hio
2006-05-17, 23:53
Riktigt jävla skitusla. Man vill ju inte gnälla på dåliga gener, men eftersom du frågar. :D

Smalaxlad, för smala leder (16cm handleder), skadar mig mycket lätt, tråkiga latsfästen, tråkiga bicepsfästen, fågelvader har legat i släkten i alla tider, dåliga resultat muskelmässigt med tanke på hur mycket jag har tränat. Men jag kör på. :)
Fan, trodde nästan det var mig du skrev om där ett tag :D

Tigerkotten
2006-05-18, 00:02
Jag har tränat i ca 3 år på gym, 1 år som styrkelyftare.. Sen vill jag inte säga vad jag tar i böjen nu men det är mer än 260kg kan jag säga..
Aja skit samma nu. Jag tycker jag har bra gener för att bli stark punkt slut..


humms

06-04-2006, 23:35
Personbästa:
Knäböj: 260kg det gick rätt lätt upp, så jag tror jag har mer i kroppen.
Bänkpress: 115kg
Marklyft: 230 fast här har jag aldrig gått för fullt.

****
Du har tränat 3år säger du också, men jag antar att du menar att du tog 260kg i knäböj efter du tränat på gym i 2år och sedan styrkelyft i 6månader?
Så antar det du ökat på 260kg är på ca 1månad 10dagar isåfall?


Du utelämnar ju lite fakta eller så missade jag något.

aliquis
2006-05-18, 00:04
nej ingen vill ****** med mig så något fel måste det ju vara.

Sheogorath
2006-05-18, 00:05
nej ingen vill ****** med mig så något fel måste det ju vara.

Men seriöst nu, Ali. Skicka mig ett PM med din MSN så ska jag bli din relationscoach här ett tag. Du ser bra ut i fejan och har stora ådriga underarmar. Då måste helt enkelt göra något katastrofalt fel när det kommer till det sociala.

Tigerkotten
2006-05-18, 00:08
Men seriöst nu, Ali. Skicka mig ett PM med din MSN så ska jag bli din relationscoach här ett tag. Du ser bra ut i fejan och har stora ådriga underarmar. Då måste helt enkelt göra något katastrofalt fel när det kommer till det sociala.


Han försöker ju inget, jag har sagt åt han en del saker han borde lyssna igenom för att kunna ändra hur han ser saker och ting. Men han har ju inte lusten eller orken. Det handlar om att orka och ta sig i kragen.

Sheogorath
2006-05-18, 00:10
Han försöker ju inget, jag har sagt åt han en del saker han borde lyssna igenom för att kunna ändra hur han ser saker och ting. Men han har ju inte lusten eller orken. Det handlar om att orka och ta sig i kragen.

Då ska han ge fan i att klaga. Relationer är inte och har aldrig varit en dans på rosor. Men har man stora underarmar, bra andedräkt, ser allmänt välvårdad ut och inte släpper varken grodor eller fisar så FÅR man punani. Så är det bara.

ante
2006-05-18, 00:12
Jag valde över medel.

Har fått ganska mycket axelbredd och storlek gratis, men det gör ju inte det visuella bättre, snarare tvärtom. Är nöjd med resultaten än så länge, även om allt alltid kan bli bättre.

Däremot har jag en jävla anamma och tycker det är jävligt kul att träna, så time will tell.

Sheogorath
2006-05-18, 00:12
...och för en kväll: glöm allt nördigt (om du inte kan göra det med glimten i ögat: jag ser inte ut som en som kan en massa om vatteninsekter och därför kan jag göra det oväntat och kul: men spela säkert eller spela inte alls). Inget vegansnack. Inget moraliserande. Definitivt inget Linux-är-bättre-än-Windows-och-varför-använder-du-inte-Jabber-istället-för-MSN-skit-snack. Sunt djävla sunt förnuft.

Trance
2006-05-18, 00:20
...och för en kväll: glöm allt nördigt (om du inte kan göra det med glimten i ögat: jag ser inte ut som en som kan en massa om vatteninsekter och därför kan jag göra det oväntat och kul: men spela säkert eller spela inte alls). Inget vegansnack. Inget moraliserande. Definitivt inget Linux-är-bättre-än-Windows-och-varför-använder-du-inte-Jabber-istället-för-MSN-skit-snack. Sunt djävla sunt förnuft.

Du, det finns inget mer erotisk att i överrösta den dunkande musiken med ett långt anförande om olika lager i OSI-modellen och varför vissa nätverksprotokoll är bätte än andra. Fråga vilken tjej som helst.

aliquis
2006-05-18, 00:24
Men seriöst nu, Ali. Skicka mig ett PM med din MSN så ska jag bli din relationscoach här ett tag. Du ser bra ut i fejan och har stora ådriga underarmar. Då måste helt enkelt göra något katastrofalt fel när det kommer till det sociala.aliquis@link-net.org

Stora är de inte, och jag är ju "tjock" imho, men antagligen normal impo (in most peoples..)

Jag tror problemet i det sociala är att jag sitter här istället för att gå ut ;)
Och inte går i skola eller jobbar eller så så jag träffar ju ingen där heller. Men om jag går ut så snackar jag ju ändå inte med någon så det känns så ovärt att göra det.

Sheogorath
2006-05-18, 00:24
Du, det finns inget mer erotisk att i överrösta den dunkande musiken med ett långt anförande om olika lager i OSI-modellen och varför vissa nätverksprotokoll är bätte än andra. Fråga vilken tjej som helst.

OK jag ryste av ointresse när jag läste det där, men jag är heterosexuell hane och inte heterosexuell hona vilket är vad Aliquis är ute efter, så vad vet jag? Du har säkert rätt ;).

aliquis
2006-05-18, 00:27
Han försöker ju inget, jag har sagt åt han en del saker han borde lyssna igenom för att kunna ändra hur han ser saker och ting. Men han har ju inte lusten eller orken. Det handlar om att orka och ta sig i kragen.Men orka sitta o lyssna på någon jävla ljudbok o skit ;/
Då ska han ge fan i att klaga. Relationer är inte och har aldrig varit en dans på rosor. Men har man stora underarmar, bra andedräkt, ser allmänt välvårdad ut och inte släpper varken grodor eller fisar så FÅR man punani. Så är det bara.Säkert....och för en kväll: glöm allt nördigt (om du inte kan göra det med glimten i ögat: jag ser inte ut som en som kan en massa om vatteninsekter och därför kan jag göra det oväntat och kul: men spela säkert eller spela inte alls). Inget vegansnack. Inget moraliserande. Definitivt inget Linux-är-bättre-än-Windows-och-varför-använder-du-inte-Jabber-istället-för-MSN-skit-snack. Sunt djävla sunt förnuft.Inget vegansnack? Varför inte? Vad talar man då om?Du, det finns inget mer erotisk att i överrösta den dunkande musiken med ett långt anförande om olika lager i OSI-modellen och varför vissa nätverksprotokoll är bätte än andra. Fråga vilken tjej som helst.Vi diskuterade GF alpha o grejer i #amigaswe igår ;)

no1fitness
2006-05-18, 03:00
Mina gener är väl medel kanske för just byggning, men pga min envishet och min disciplin så har jag kommit längre än vad mina gener ensam kunnat ta mig.
Minns när en domare sa till mig att jag nog aldrig skulle räkna med att vinna en fysikrond i AF. Då jag är dålig på att ta kritik och motgångar satte jag igång för att motbevisa. 5 månader senare vann jag min första fysikrond. :)

Bra gener är kanon att ha, men man kommer långt utan också. Kanske dock inte till Olympia scenen. :D

Yes
2006-05-18, 10:28
Jag har Crohn, det är något under medel vad gäller gener för att bygga.
Hur mycket upplever du att det påverkar dina resultat? Om du nu fått dig en uppfattning om det.

Röda_Lacket
2006-05-18, 10:58
Jag har bra gener för att bli fet :booty:

Jacksatan
2006-05-18, 11:00
Gener för styrka: över medel.
Gener för massa: medel
Gener för fettförbränning: över medel

Sheogorath
2006-05-18, 11:01
Gener för styrka: över medel.
Gener för massa: medel
Gener för fettförbränning: över medel

Du har säkert liten snopp :MrT:.

*grymtar avundsjukt*

(Du är grym, Satan ;))

Jacksatan
2006-05-18, 11:02
Bra gener är kanon att ha, men man kommer långt utan också. Kanske dock inte till Olympia scenen. :D

BS. Du kommer ingenvart med dåliga gener. Träna hur hårt o länge du vill, det kommer se förjävligt ut ändå. Deffar du flyger de få muskler du byggt upp och ska du bulka blir du smällfet och lägger på dig lite muskler.
Jag vet många som tävlar som tror att de har rätt risiga gener men att det är deras disciplin och fighting-spirit som tagit dem dit de är. Men de har en allt annat än objektiv bild av vad det är att ha rejält dåliga gener.

Sheogorath
2006-05-18, 11:05
Och jag skulle vilja ta det ett steg längre: vem har sagt att god disciplin (som är en förutsättning) inte beror på bra "byggar-gener"? Eh eh? *pokar intellektet med en pinne*

Mig veterligen är även hjärnan genetisk ;).

jwzrd
2006-05-18, 11:07
Och jag skulle vilja ta det ett steg längre: vem har sagt att god disciplin (som är en förutsättning) inte beror på bra "byggar-gener"? Eh eh? *pokar intellektet med en pinne*

Mig veterligen är även hjärnan genetisk ;).

Vissa av oss har redan pekat på det. :)

Beecher
2006-05-18, 11:09
Du har säkert liten snopp :MrT:.

*grymtar avundsjukt*

(Du är grym, Satan ;))


ni är jävligt grymma båda två, av snubbar jag diggar på forumet så diggar jag er mest :hbang:



förlåt för att jag härmar jacksatan nu

Gener för styrka: över medel, har dock inte tränat så länge för att märka stora resultat än, när jag inte tränade hade jag bättre grundstyrka än de flesta.
Gener för massa: medel, ser klart och tydligt att jag lagt på mig mer muskler under den lilla tid jag tränat, dock inte i någon fascinerande fart trots att jag käkat bra och så.
Gener för fettförbränning: under medel....*grr27*

Sheogorath
2006-05-18, 11:10
Vissa av oss har redan pekat på det. :)

F'låt :em:.

Sheogorath
2006-05-18, 11:11
ni är jävligt grymma båda två, av snubbar jag diggar på forumet så diggar jag er mest :hbang:



förlåt för att jag härmar jacksatan nu

Gener för styrka: över medel, har dock inte tränat så länge för att märka stora resultat än, när jag inte tränade hade jag bättre grundstyrka än de flesta.
Gener för massa: medel, ser klart och tydligt att jag lagt på mig mer muskler under den lilla tid jag tränat, dock inte i någon fascinerande fart trots att jag käkat bra och så.
Gener för fettförbränning: under medel....*grr27*

Tack! Men Jacksatan har förbaskat mycket bättre stomme än jag. Men jag behöver inte skämmas utan tröja längre. Det känns i alla fall bra.:)

Trance
2006-05-18, 11:13
Och jag skulle vilja ta det ett steg längre: vem har sagt att god disciplin (som är en förutsättning) inte beror på bra "byggar-gener"? Eh eh? *pokar intellektet med en pinne*

Mig veterligen är även hjärnan genetisk ;).

Men den blir däremot programmerad av omgivningen. Jag tror arvet helt klart spelar in men uppfostran/omgivning är nog en större bit i just detta enligt mig. Detta baserar jag på en total chansning så klart.

Axmode
2006-05-18, 11:21
Symetriskt så anser jag att ja har bra gener. Har en ganska fin kropp om jag skulle få ett par kg muskler till. Mitt stora problem att jag väger så himla lite. Väger 62 men alla tror att jag väger över 70. Ändå så är jag inte smal som en sticka utan är har en ganska ok kropp. Jag vet att jag har en väldigt smal benstomme precis som min bror men har den så mycket med vikten att göra?

Sheogorath
2006-05-18, 11:24
Symetriskt så anser jag att ja har bra gener. Har en ganska fin kropp om jag skulle få ett par kg muskler till. Mitt stora problem att jag väger så himla lite. Väger 62 men alla tror att jag väger över 70. Ändå så är jag inte smal som en sticka utan är har en ganska ok kropp. Jag vet att jag har en väldigt smal benstomme precis som min bror men har den så mycket med vikten att göra?

Det låter på dig som att du har grym fysik. Smal benstomme och smal ram is teh shit. Det gör att du kan lägga på dig mycket muskler utan att du ser stor, tung och klumpig ut. Och alla de där musklerna kommer att synas väl. Någon som är bred som en ladugårdsdörr kan ha rätt lite muskelmassa ändå. Skitfult.

Axmode
2006-05-18, 11:28
Det låter på dig som att du har grym fysik. Smal benstomme och smal ram is teh shit. Det gör att du kan lägga på dig mycket muskler utan att du ser stor, tung och klumpig ut. Och alla de där musklerna kommer att synas väl. Någon som är bred som en ladugårdsdörr kan ha rätt lite muskelmassa ändå. Skitfult.

Tack :) Om du kollar på min avatar så har jag nästan en kroppen. Inte riktigt men i nästan.

Yes
2006-05-18, 11:31
Och jag skulle vilja ta det ett steg längre: vem har sagt att god disciplin (som är en förutsättning) inte beror på bra "byggar-gener"? Eh eh? *pokar intellektet med en pinne*

Mig veterligen är även hjärnan genetisk ;).
Det är väl lite som med muskler. Man kan ha bra eller dåliga förutsättningar från början - intelligens, viljestyrka, koncentrationsförmåga etc. Utifrån detta kan man sedan förbättra sig och utvecklas, precis som man kan få musklerna att växa.

Sheogorath
2006-05-18, 11:36
Det är väl lite som med muskler. Man kan ha bra eller dåliga förutsättningar från början - intelligens, viljestyrka, koncentrationsförmåga etc. Utifrån detta kan man sedan förbättra sig och utvecklas, precis som man kan få musklerna att växa.

Lite så ja. :)

John M
2006-05-18, 11:43
När det gäller uthållighetsträning så har jag nog bättre förutsättningar än när det gäller att bygga muskler.

pellep
2006-05-18, 12:18
Muskler har inte funnits i släkten på ett tag, bara sega distanslöpare.

KRILLE!
2006-05-18, 12:20
Gener för massa/styrka -medel, diciplin och vilja - klart över medel.

second that

bubbe
2006-05-18, 12:20
Varken bättre eller sämre än någon annan, det jag har åstadkommit kan vem som helst göra med lite uttålighet på rätt kort tid. Handlar mest om intresse för min del, därför har det gått bra.

iofs har både morfar och morbror varit tyngdlyftare, men tror inte det har spelat så stor roll.

mangs
2006-05-18, 12:27
Massa: Under medel
Styrka: Medel
Fettförbränning: Under medel
Uthållighet: Över medel
Jävlar anamma: Över medel

Summa summarum: Medel.

Mitt utgångsläger var inte det bästa. jag är 188 lång och vägde under 70 kilo. Långa armar och långa ben. Breda höfter och smala axlar.

Efter några års träning så gick jag upp en del i vikt och blev mer normal. Blev en del starkare men musklerna syntes bara lite grann. Folk tittate på mig förvånat om jag nämnde att jag tränade. De liksom :MrT: va! Tränar du? *screwy*

Detta fick mig bara att köra på ännu hårdare vilket sakta men säkert börjare ge resultat. tråkigt nog visar det sig då att jag har korta muskelfäste på alla ställen, överarmar,underarmar, lår, vader, lats. Inte så kul men mer massa skall ju hjälpa det visuella en del. Några års träning till och idag är jag här. Känner mig hyffsat nöjd men några kilo kvalitet till och några kilo mindre fluff så är jag riktigt nöjd. Ligger idag på 103 kilo.

Jag tror att de flesta ligger på ungefär medel när det gäller gener men att vissa lätt tappar gnistan när de ser dem som på 1/4 tiden når samma resultat. Kom då ihåg att vissa har grymma förutsättningar men den stora majoriteten får kämpa hårt för att de skall växa. Det gäller bara att köra på och hela tiden försöka förbättra sig. Mina krassa resultat i början kan jag idag förklara med hjälp av att jag inte var tillräckligt påläst. Felaktig (för mycket) träning i kombination med för lite kost fungerade inte för mig. Idag äter jag mer och tränar mer kvalitativt. varje pass är intensivt till max och jag lyssnar på kroppen när den känner sig trött/sliten eller sugen på något annat upplägg.


Sedan kan det också vara så att de som har bra förutsättningar lätt tar det lite lugnare jämfört med om de legat medel och att det kan vara kontraproduktivt. Vissa kanske även växer grymt mycket i början för att sedan nästan stå still medan andra har en mer långsam men jämnare ökning och efter 10-15 års seriöst tränande så ligger de på samma nivå

_micke_
2006-05-18, 12:34
Jag måste väl säga att jag lär nog ha rätt bra gener med tanke på de resultaten jag fick när jag fortfarande kunde träna.

Lasse Kongo
2006-05-18, 12:37
Jag har väl kanske medel typ, farsan har aldrig rört en vikt under hela sitt liv, trots det alltid haft skaplig muskelmassa och kan i princip äta vadsom utan att lägga på sig, jag har varit impad av fars slangar på armar ben osv sen jag var ett litet barn, han har slangar som är tjockare än mina fingrar, previs överallt!

Önskar ja hade lika grymma tjocka trädgårdsslangar överallt, men de kommer väl kanske när man blir riktigt hård =)

Dock är jag väldigt nöjd med mina fästen osv som gud? gett mig, jag har väldigt låga latsfästen, smala leder, naturligt svep på låren, låga och grova vader, breda axlar osv, så ja har ju rätt ok verkstad att bygga i sas.

Metal_boy_
2006-05-18, 12:58
Näfan, jag ser ut som en blandning mellan Timon & Pumba.

A.Pahkamaa
2006-05-18, 13:42
Ända sen jag var liten så har jag vart lång och smal, har haft den typiska löparkroppen, var även ganska duktig på konditionskrävande idrotter.

Inte har jag fått några gudomliga vinklar heller, och dessutom har jag ganska långa armar som gör att jag får en väldigt lång lyftväg jämfört med andra lyftare i min nuvarande viktklass. Min långa lyftväg gör även att jag inte kan få ut lika mycket från utrustningen som används i bänkpress.

Men allt är inte skit, ju tyngre jag blir desto kortare kommer min lyftväg bli, och då kommer jag även kunna få ut mer från bänkpress-tröjan.

Jag började styrketräna för ungefär 5 år sedan, tränade typisk "byggarträning" dom första 2.5 åren. Efter det tog jag ett uppehåll från styrketräningen i ungefär 1 år. Tog ungefär 6 månader för mig att komma tillbaka i samma form som jag hade innan uppehållet. Efter det så började jag träna styrkelyft, och har nu tränat så i 13 månader. Från byggarträningen så fick jag medelbra resultat, ökade lika mycket som mina kompisar, så får väl anta att jag har medel-gener när det gäller att bygga massa. Styrkelyftsträningen har jag svarat riktigt bra på, har ökat rejält i styrka senaste året, så jag antar att jag har gener som ligger snäppet över medel när det gäller att öka i styrka.

Om jag ska sammanfatta mina "gener" så har jag nog hyffsade förutsättningar för att bli bra i bänkpress. Det kombinerat med att jag tycker det är jävligt roligt att träna kommer förhoppningsvis ge bra resultat inom ett par år.

För att bli bäst i någonting så krävs det jävligt schyssta gener, plus att man har skalle nog att sköta allt annat.

För att få resultat från sin träning så spelar generna nog inte så stor roll, det handlar snarare om att orka träna ordentligt vecka ut och vecka in, att sköta kosten varje dag. Alldeles för många slarvar med allt möjligt och skyller sen på sina gener...

hultman
2006-05-18, 13:47
Jag ångrar mig.

Mina gener för;
Volym - 4,57643 / 5
Styrka - 3,56841 / 5
Fettförbränning - 0,43944 / 5 (jag kan förbränna 1000000000000 kcal genom att gå, men inte ett gram fett förbränns!!!!!!!!)
Stora biceps - 3,01023 / 5
Stora triceps - 2,5593 / 5

etc

tp_88
2006-05-18, 14:03
Och jag skulle vilja ta det ett steg längre: vem har sagt att god disciplin (som är en förutsättning) inte beror på bra "byggar-gener"? Eh eh? *pokar intellektet med en pinne*
Jag vet inte men....skrev jag inte det redan i första posten!? :D

Förövrigt är jag på Jacksatans linje, kanske inte lika "radikal" bara. Jag tror gener har stor betydelse med andra ord.

zanzi
2006-05-18, 15:00
Jag har en väldigt dålig "grund" så jag måste nog säga att jag har dåliga gener. Spelar egentligen inte roll hur mycket jag tränar inför ett lopp eller hur många kilo muskler jag lägger på mig; Jag får ändå alltid dåliga resultat då min kropp, fysiskt inte är bra skapt (om man kan säga så). Lite tråkigt då man älskar att träna och vet att man har psyket som krävs. :(

no1fitness
2006-05-18, 22:08
BS. Du kommer ingenvart med dåliga gener. Träna hur hårt o länge du vill, det kommer se förjävligt ut ändå. Deffar du flyger de få muskler du byggt upp och ska du bulka blir du smällfet och lägger på dig lite muskler.
Jag vet många som tävlar som tror att de har rätt risiga gener men att det är deras disciplin och fighting-spirit som tagit dem dit de är. Men de har en allt annat än objektiv bild av vad det är att ha rejält dåliga gener.


Jo, med de rätta tillskotten.;)

Förstår hur du menar men håller inte med dig om att det är så svart ovch vitt.

aliquis
2006-05-18, 22:36
Shego: Hur går deT?!½"#¤%&

Rock'nRoll
2006-05-18, 22:44
Styrka: Medel
Massa: Lite över medel
Diciplin: Extremt mycket över medel
Envishet: Outstanding
Hårdehet: Ganska kassa, har iofs aldrig satsat hårt på att bli hård.

Höfter: Suxx

Tog medel men kanske har lite över.

High1ander
2006-05-18, 23:38
Jag har gener for att fa den kroppen jag vill ha. Om jag bara ater battre sa kommer jag vara dar pa nolltid (jag vill bli en Bradus Pittus).
Jag gillar min symmetri. Jag kan ha hog BF (20%) och anda synliga rutor, och da tranas magen valdigt sallan.

Jag har en vacker penis, vet inte om jag fatt den av morsan eller farsan ;)

Jag valde over medel.

Caixa**
2006-05-18, 23:43
Värdelösa gener..från båda sidor. Allergier, astma, ryggproblem och en massa annat skit i en salig blandning, som tycks gå i arv.. Dessutom har min släkt en tendens att föda jättebebisar! Både pappa, hans bror och min bror vägde mellan fem och sex kilo!!! (Pappa närmare sex) Inget jag ser fram emot..får se till att hitta mig en riktigt liten avelstjur när det väl blir dax..

paddanboy
2006-05-18, 23:48
Att öka inom muskler, mjao det tror jag. Men när det gäller fettvikt så är det rena hedenhös... jag har fått kämpa som fan emot fett =(

Zakath
2006-05-18, 23:56
Disciplin och envishet m.m. borde väl inte ha särskilt mycket med gener att göra, snarare ens psykologiska profil formad främst av miljön (men också till en mindre utsräckning påverkad av generna). Eller vad tror ni?

High1ander
2006-05-19, 00:06
Disciplin och envishet m.m. borde väl inte ha särskilt mycket med gener att göra, snarare ens psykologiska profil formad främst av miljön (men också till en mindre utsräckning påverkad av generna). Eller vad tror ni?
Tror nog att det e nagot som biologi och social-psykologer gillar att tjafsa om...

hultman
2006-05-19, 08:48
Disciplin och envishet m.m. borde väl inte ha särskilt mycket med gener att göra, snarare ens psykologiska profil formad främst av miljön (men också till en mindre utsräckning påverkad av generna). Eller vad tror ni?

...och ens fysik formas inte av miljön? Jag har sett stickor bli monster, fettisar som inte KAN gå ned i vikt tappa 50 kilo, och såna som är rätt stora från början som inte KAN(?) bygga muskler. Personligen tror jag att det här med gener är så överhypat att vi helt enkelt kan sluta fundera om det. Kålman var som sagt en halvdålig byggare innan han blev bäst på ett par år.

Lövbiffen
2006-05-19, 09:08
Disciplin och envishet m.m. borde väl inte ha särskilt mycket med gener att göra, snarare ens psykologiska profil formad främst av miljön (men också till en mindre utsräckning påverkad av generna). Eller vad tror ni?

Jag tror samma sak. För mej själv, så tog förvandling till inbiten gymmare över 1,5 år. Sen så har även inställningen till träning och kost förändrats helt under min gymnasíe tid. Jag gick ut förra våren/sommaren och då jag gick i ettan, så tyckte jag att gymträning och speciellt bodybuilding va riktigt fjantigt. Nu älskar jag träningen istället:)

Longshot
2006-05-19, 09:33
Är nöjd med mina gener! Speciellt mitt muskelminne :love:

Yankeee
2006-05-19, 10:00
Är det här tråden där man ska komma på bäst bortförklaring till varför man inte har kommit så långt som man vill?

tp_88
2006-05-19, 12:48
Är det här tråden där man ska komma på bäst bortförklaring till varför man inte har kommit så långt som man vill?
Det var inte tänkt så från min sida, nej.

Yankeee
2006-05-19, 12:54
Det var inte tänkt så från min sida, nej.

Syftade inte på någon speciell utan allmänt ;)

Officer
2006-05-19, 12:55
Är det här tråden där man ska komma på bäst bortförklaring till varför man inte har kommit så långt som man vill?


:thumbup:




Det enda som jag klassar som dåliga gener är kroniska sjukdomar.

Allt går att göra något åt, allt annat är tyvärr mest bortförklaring för att kompensera dåligt käk / inkontinuerlig träning / dålig inställning etc.

Chandler
2006-05-19, 13:03
:thumbup:




Det enda som jag klassar som dåliga gener är kroniska sjukdomar.

Allt går att göra något åt, allt annat är tyvärr mest bortförklaring för att kompensera dåligt käk / inkontinuerlig träning / dålig inställning etc.

Inte skador?

Yankeee
2006-05-19, 13:05
Inte skador?

Vad handlar tråden om?

Trance
2006-05-19, 13:07
Är det här tråden där man ska komma på bäst bortförklaring till varför man inte har kommit så långt som man vill?

Kan ju vara intressant ur andra synvinklar också. Typ farsan/farfar var jättestora/små och jag har alltid haft lätt/svårt för att bygga. Det behöver inte ligga någon mer värdering än det i det. Jag anser att jag inte har generna på min sida men jag vet att jag skulle kunna haft en grym kropp om jag skulle bitit ihop och satsat riktigt. Ingen som har en fin kropp får den gratis, bra gener eller inte.

Yankeee
2006-05-19, 13:08
Kan ju vara intressant ur andra synvinklar också. Typ farsan/farfar var jättestora/små och jag har alltid haft lätt/svårt för att bygga. Det behöver inte ligga någon mer värdering än det i det. Jag anser att jag inte har generna på min sida men jag vet att jag skulle kunna haft en grym kropp om jag skulle bitit ihop och satsat riktigt. Ingen som har en fin kropp får den gratis, bra gener eller inte.

Jag vet, men det var inte riktigt så tråden artade sig va? :)

Trance
2006-05-19, 13:10
Jag vet, men det var inte riktigt så tråden artade sig va? :)

Är väl sant kanske. Sett alla avsnitt i BUDS-dokumentären nu. Appropå vinnarskallar och gener. En 17-åring som tog sig igenom skiten, lite imponerande. Speciellt när han nästan drunknar istället för att ge upp.

zanzi
2006-05-19, 13:51
Jag tar tillbaks det jag skrev. Gener hit och dit, jag ska ta Göteborgsvarvet på under en och tjugo!

Fatalist
2006-05-19, 13:58
Säkert helt okej!

Cypher
2006-05-19, 14:19
Tippar på att jag har hyffsade gener, har en farsa som är duktigt krallig i förhållande till medelperson som ej tränar.

hultman
2006-05-19, 14:26
Kan ju vara intressant ur andra synvinklar också. Typ farsan/farfar var jättestora/små och jag har alltid haft lätt/svårt för att bygga. Det behöver inte ligga någon mer värdering än det i det. Jag anser att jag inte har generna på min sida men jag vet att jag skulle kunna haft en grym kropp om jag skulle bitit ihop och satsat riktigt. Ingen som har en fin kropp får den gratis, bra gener eller inte.

Men vad har det med saken att göra? Om en person haft såna föräldrar tränar järnet och blir halvstor, som du påpekar, har den personens barn bra eller dåliga gener isf? Eftersom föräldern var relativt stor, och mycket större än genomsvensson, borde den ju ha 'bra gener' i erat synsätt?

Om föräldrarna aldrig rört på sig och äter en jävla massa, så tycker ju de flesta här att barnen kommer att få dåliga "anlag" för att hålla låg vikt och dåliga för att bygga muskler. Jag tycker att det är bullshit.

petersson
2006-05-19, 14:37
Jag har nog medelgener skulle jag tro. Har ökat antingen lite fortare eller ungefär jämfort med mina kamrater. Dock så är jag ganska klent byggd från början, vägde 67kg på 184cm och har medelsmala hand- och fotleder. Kom iofs in i puberteten (usch vilket fult ord det är!) ganska snabbt så jag blev automatiskt starkast i klassen ett tag :):)

jwzrd
2006-05-19, 14:42
:thumbup:




Det enda som jag klassar som dåliga gener är kroniska sjukdomar.

Allt går att göra något åt, allt annat är tyvärr mest bortförklaring för att kompensera dåligt käk / inkontinuerlig träning / dålig inställning etc.

:thumbup:

jwzrd
2006-05-19, 14:44
Men vad har det med saken att göra? Om en person haft såna föräldrar tränar järnet och blir halvstor, som du påpekar, har den personens barn bra eller dåliga gener isf? Eftersom föräldern var relativt stor, och mycket större än genomsvensson, borde den ju ha 'bra gener' i erat synsätt?

Om föräldrarna aldrig rört på sig och äter en jävla massa, så tycker ju de flesta här att barnen kommer att få dåliga "anlag" för att hålla låg vikt och dåliga för att bygga muskler. Jag tycker att det är bullshit.

Vem tycker så? Att föräldrarnas inaktivitet och fetma skulle ha med barnets gener att göra då alltså.

OggeP
2006-05-19, 14:44
Medel skulle jag säga.

AFanatic
2006-05-19, 14:45
Medel - över medel...

Mamma har 39 cm vader utan att ha gjort något speciellt för att få dom. Jag kan ju bara hoppas att jag fått en knutta av de där vadgenerna, men då får jag nog kämpa på för de ligger nog jvligt latent just nu. :laugh:

Pappa är grymt stark i händerna och har långa ben, bra löpare när det begav sig. Båda dessa plus kan jag skriva under på.

HB ligger på 140-144 så skulle jag satsa på att bli marathonlöpare tror jag det skulle gå bra. :MrT:

Har tränat målinriktat i ca 2,5 år och har väl fått en del resultat som visar på att jag gör ngt rätt. Fast jag slarvar lite med sömn och kosten ibland, och då kommer mina dumma förkylningar som brev på posten. :thumbup:

Trance
2006-05-19, 14:47
Men vad har det med saken att göra? Om en person haft såna föräldrar tränar järnet och blir halvstor, som du påpekar, har den personens barn bra eller dåliga gener isf? Eftersom föräldern var relativt stor, och mycket större än genomsvensson, borde den ju ha 'bra gener' i erat synsätt?

Om föräldrarna aldrig rört på sig och äter en jävla massa, så tycker ju de flesta här att barnen kommer att få dåliga "anlag" för att hålla låg vikt och dåliga för att bygga muskler. Jag tycker att det är bullshit.

Förstår inte riktigt vad du menar. Låt mig ta det i steg istället.

1. Gener spelar roll hur kroppen ser ut.

2. Folk är olika stora, det är inte helt ovanligt att t.ex. en tonårig kille har samma kroppsbyggnad som farsan i den åldern. Förutsett ingen extrem träning eller annat spelar in.

3. Om man har ett mål att bli stor så har då personer olika förutsättningar för detta. Man kan säkert göra en skala där längst ut till vänster så gör kroppen allt för att inte lägga på sig muskler och långst ut till höger tvärt om. Fler skalor som basförbränning, sjukdomar, fettansamling etc etc finns.

4. Tråden frågar vart anser du dig vara på dessa skalor

5. Hur jäkla svårt kan det vara?

jwzrd
2006-05-19, 14:49
Förstår inte riktigt vad du menar. Låt mig ta det i steg istället.

1. Gener spelar roll hur kroppen ser ut.

2. Folk är olika stora, det är inte helt ovanligt att t.ex. en tonårig kille har samma kroppsbyggnad som farsan i den åldern. Förutsett ingen extrem träning eller annat spelar in.

3. Om man har ett mål att bli stor så har då personer olika förutsättningar för detta. Man kan säkert göra en skala där längst ut till vänster så gör kroppen allt för att inte lägga på sig muskler och långst ut till höger tvärt om. Fler skalor som basförbränning, sjukdomar, fettansamling etc etc finns.

4. Tråden frågar vart anser du dig vara på dessa skalor

5. Hur jäkla svårt kan det vara?


Ditt bästa inlägg någonsin? ;) (Dvs: jag håller med dig). :D

hultman
2006-05-19, 15:36
Förstår inte riktigt vad du menar. Låt mig ta det i steg istället.

1. Gener spelar roll hur kroppen ser ut.

2. Folk är olika stora, det är inte helt ovanligt att t.ex. en tonårig kille har samma kroppsbyggnad som farsan i den åldern. Förutsett ingen extrem träning eller annat spelar in.

3. Om man har ett mål att bli stor så har då personer olika förutsättningar för detta. Man kan säkert göra en skala där längst ut till vänster så gör kroppen allt för att inte lägga på sig muskler och långst ut till höger tvärt om. Fler skalor som basförbränning, sjukdomar, fettansamling etc etc finns.

4. Tråden frågar vart anser du dig vara på dessa skalor

5. Hur jäkla svårt kan det vara?

Du menar alltså att;

1. Kroppen inte _vill_ bygga muskler för vissa, utan ser till att bränna muskelfibrer utan att bygga upp dessa?

2. Basförbränning (som vanligtvis inte är skyhög) skiljer sig otroligt mycket mellan olika individer.

3. Vissa personer har av natur lättare att drabbas av småsjukdomar, såsom förkylning, utan att kunna motverka dessa?

Trance
2006-05-19, 15:48
Du menar alltså att;

1. Kroppen inte _vill_ bygga muskler för vissa, utan ser till att bränna muskelfibrer utan att bygga upp dessa?

Jag menar att alla kroppar inte prioriterar muskelbygge på samma sätt. Vill du ha ett exempel, titta på tjejer och killar.


2. Basförbränning (som vanligtvis inte är skyhög) skiljer sig otroligt mycket mellan olika individer.


Runt 15% är väl siffran som nämts om man räknar ihop det mesta, men det spelar inte jättestor roll. Det var bara en faktor jag nämnde.


3. Vissa personer har av natur lättare att drabbas av småsjukdomar, såsom förkylning, utan att kunna motverka dessa?


Ja, samt hur hårt det tar på kroppen.

Konvex
2006-05-19, 15:59
Svårt att säga då jag inte har tränat så jättelänge runt medel verkar det som än så länge.

hultman
2006-05-19, 16:32
Jag menar att alla kroppar inte prioriterar muskelbygge på samma sätt. Vill du ha ett exempel, titta på tjejer och killar.



Runt 15% är väl siffran som nämts om man räknar ihop det mesta, men det spelar inte jättestor roll. Det var bara en faktor jag nämnde.



Ja, samt hur hårt det tar på kroppen.

Skillnaden mellan tjejer och killar finner vi i hormonsystemen. Anabola könshormon återfinns i större utsträckning hos män än kvinnor överlag.

15 % hit eller dit. Skitsamma, det är knappt någonting om vi ser det i ett större perspektiv.

Du menar alltså att kroppen inte kan förebygga insjuknad? Man kan påverka immunförsvaret på många olika sätt.

Trance
2006-05-19, 16:41
Skillnaden mellan tjejer och killar finner vi i hormonsystemen. Anabola könshormon återfinns i större utsträckning hos män än kvinnor överlag.

Ja och med andra ord är du säker på att alla män producerar lika mycket testosteron, kortisol etc?


15 % hit eller dit. Skitsamma, det är knappt någonting om vi ser det i ett större perspektiv.

Jaha


Du menar alltså att kroppen inte kan förebygga insjuknad? Man kan påverka immunförsvaret på många olika sätt.

Vad pratar du om? Ingenstans säger jag att man inte kan påverka immunförsvaret(tillräckligt med energi och inte slita på kroppen är ju en ganska enkel sak). Jag säger att personer har olika förutsättningar.

Gå ut på stan och titta på människor för guds skull. Folk ser olika ut, se skillnaden på en person som är 1.40 lång och en som är 2 meter etc. Tror du verkligen enda skillnaden mellan de två människorna är det vi kan se med ögat. Det finns människor här på forumet som producerade för lite testo och får tillskott.

Detta är ingen universitetsundersökning som skall mäta människor exakt och efter detta lägga grunden för nya koncentrationsläger. Detta är en poll på ett forum för skojs skull där man skall uppskatta var på skalan man anser att man ligger. Högst subjektivt. Men ja, då måste man tro att människor skiljer sig åt.

Det handlar inte om att hårt man tränar eller hur mycket man offrar. Så enkelt är det.

hultman
2006-05-19, 16:52
Ja och med andra ord är du säker på att alla män producerar lika mycket testosteron, kortisol etc?



Jaha



Vad pratar du om? Ingenstans säger jag att man inte kan påverka immunförsvaret(tillräckligt med energi och inte slita på kroppen är ju en ganska enkel sak). Jag säger att personer har olika förutsättningar.

Gå ut på stan och titta på människor för guds skull. Folk ser olika ut, se skillnaden på en person som är 1.40 lång och en som är 2 meter etc. Tror du verkligen enda skillnaden mellan de två människorna är det vi kan se med ögat. Det finns människor här på forumet som producerade för lite testo och får tillskott.

Detta är ingen universitetsundersökning som skall mäta människor exakt och efter detta lägga grunden för nya koncentrationsläger. Detta är en poll på ett forum för skojs skull där man skall uppskatta var på skalan man anser att man ligger. Högst subjektivt. Men ja, då måste man tro att människor skiljer sig åt.

Det handlar inte om att hårt man tränar eller hur mycket man offrar. Så enkelt är det.

Näe, det är sant. Vissa behöver bara nudda vikterna för att bli stora, och vissa måste kura i fyra år, sköta kosten till 100 % och allt runtom för att växa en mm runt armarna.

Langster
2006-05-19, 17:00
Först hade jag dåliga gener, sen hade jag riktigt bra gener ett tag. Nu har jag dåliga gener igen...:(

Trance
2006-05-19, 17:02
Näe, det är sant. Vissa behöver bara nudda vikterna för att bli stora, och vissa måste kura i fyra år, sköta kosten till 100 % och allt runtom för att växa en mm runt armarna.

Jag måste nästan fråga.. är du dum eller gör du uppror mot vuxenvärlden?

mr ruhl
2006-05-19, 17:15
Jag måste nästan fråga.. är du dum eller gör du uppror mot vuxenvärlden?


är inte ofta jag sett inlägg från dig som jag kan hålla med om helt och hållet men dina inlägg i den här tråden är jag helt överens om ;)

hultman: "Kålman var som sagt en halvdålig byggare innan han blev bäst på ett par år" har du skrivit på flera ställen, när var han en halvdålig byggare? han har haft några sämre placeringar på mr O tex men det är inte nåt jag skulle kalla halvdålig byggare, även i början av sin karriär så skulle han nog slagit bra många på ett vm tex

blasr
2006-05-19, 17:25
Jag måste nästan fråga.. är du dum eller gör du uppror mot vuxenvärlden?

Jag tycker det känns som om att han försöker föra en diskussion och argumentera. Men han misslyckas ganska rejält.

Chandler
2006-05-19, 18:40
Vad handlar tråden om?

Har det inte med anlag att göra om leder, senor etc. är hållbara?

Yankeee
2006-05-19, 18:42
Har det inte med anlag att göra om leder, senor etc. är hållbara?

...jo, om man vill leta ursäkter i all oändlighet så. Men det känns otroligt löjligt att försöka dra så långsökta slutsatser.

stahlberg
2006-05-21, 13:45
För min del skulle jag begränsa "gener" ifråga om styrketräning till "förmåga att reagera på träning/få mera styrka resp. få mera muskelmassa" (enkelt utryckt).

Har man bra gener för styrka kan man öka i styrka rätt så mycket utan att öka muskelmassan "motsvarande". Har man bra gener för att öka i massa kan det hända att massan ökar utan att styrkan ökar "motsvarande". Man kan naturligtvis ha bra gener både för styrka och massa.

Har man bra gener för massa så ökar denna bra också när man "tränar för styrka", och tvärtom. Å andra sidan kan man, t.ex genom att missköta sina kringfaktorer (t.ex kosten) själv påverka sina träningsresultat negativt.

Man har sina gener dels från sina föräldrar, dels från tidigare släktled. Det VANLIGASTE är att man har något bättre gener än sina föräldrar (barnet har bättre gener för längd än föräldrarna). Det finns dock många undantag. Framförallt har en förälder med exceptionellt goda gener ofta barn med sämre gener (världens längsta man får troligtvis barn som är långa - har goda gener för längd - men som är kortare än han själv).

Få människor har "perfekta" gener (finns det sådana?). Det som brister i anlag kan man ofta ganska långt kompensera med hårt arbete, envishet, gott psyke, kunskaper, smart träning, teknik etc (egenskaper av vilka somliga är åtminstone delvis genetiska, men som inte är direkt förknippade med styrketräningsresultaten. Man kan vara envis ifråga om styrketräning, men också ifråga om något helt annat).

I SL (där gener för styrka är viktiga) kan man säkert nå förhållandevis goda nationella resultat utan att ha mycket goda gener. Med mycket goda gener når man knappast särskilt mycket längre, om man inte samtidigt utvecklar andra egenskaper (t.ex envishet) och satsar på sina kringfaktorer. Har man däremot exceptionellt dåliga gener är det förstås svårt att komma långt.

När det gäller att nå världstoppen bör man ha verkligt goda gener, och dessutom satsa hårt på allt det andra ; de flesta på världstoppen har mycket goda gener.

Iof är det intressant att se vilka som röstat på vad i pollen. Men rent allmänt kan alla BLI BÄTTRE, oberoende av hur goda gener man har.