handdator

Visa fullständig version : Snygghet och partnerval.


Slartibartfast
2006-05-17, 18:43
Kom att tänka på en grej häromdagen när jag kollade på Extreme Makeover där de gör om extrema styggelser till människor med hjälp av plastikkirurgi, tandkosmetik, stylister osv. Jag har sett programmet ett antal gånger och jeg tycker mig alltid kunna utläsa följande tankar i ansiktsutrycket hos maken när de får se sin "nya" fru:

1. Shit vad hon har blivit snygg!! Kan inte fatta det!
2. Jag kommer att mista henne.

Hur tror ni det är? Om man vaknade upp en morgon och av någon orsak blivit bildskön under natten och inte längre alls spelade i samma division som sin partner, skulle man börja intressera sig för snyggare potentiella partners?

När en person väljer partner så spelar utseendet en viss roll. Man ska vara attraherad av den andres/andras utseende. Det är man oftast om man blir tillsammans. Men om ena parten som genom ett trollslag skulle bli betydligt snyggare än partnern, skulle då den fysiska attraktionen också upphöra i och med det? Betyder då inte detta att ens upplevelse av vad som är snyggt bara speglas i sitt eget utseende? Man intalar sig själv undermedvetet och blir förljaktilgen övertygad om att ens partner är det sötaste som finns, trots att hon/han rent objektivt är något av ett monstrum?

Om man då av en händelse skulle bli betydligt snyggare, skulle man då vakna upp ur denna drömvärld, och se sin partner för det troll hon/han är? Hela spektumet skulle förskjutas?

Sheogorath
2006-05-17, 18:48
Kom att tänka på en grej häromdagen när jag kollade på Extreme Makeover där de gör om extrema styggelser till människor med hjälp av plastikkirurgi, tandkosmetik, stylister osv. Jag har sett programmet ett antal gånger och jeg tycker mig alltid kunna utläsa följande tankar i ansiktsutrycket hos maken när de får se sin "nya" fru:

1. Shit vad hon har blivit snygg!! Kan inte fatta det!
2. Jag kommer att mista henne.


Noterat exakt det samma.


Hur tror ni det är? Om man vaknade upp en morgon och av någon orsak blivit bildskön under natten och inte längre alls spelade i samma division som sin partner, skulle man börja intressera sig för snyggare potentiella partners?


Ja. Fast jag är i dagsläget tillsammans med den vackraste kvinnan jag sett under solen (jag har bara sett Melissa Theuriau på Internet) så det skulle inte förändra något för mig.


När en person väljer partner så spelar utseendet en viss roll. Man ska vara attraherad av den andres/andras utseende. Det är man oftast om man blir tillsammans. Men om ena parten som genom ett trollslag skulle bli betydligt snyggare än partnern, skulle då den fysiska attraktionen också upphöra i och med det? Betyder då inte detta att ens upplevelse av vad som är snyggt bara speglas i sitt eget utseende? Man intalar sig själv undermedvetet och blir förljaktilgen övertygad om att ens partner är det sötaste som finns, trots att hon/han rent objektivt är något av ett monstrum?


Jag tror att många fula människor i detta hänseende är lyckligt lottade. De tvingas välja parners på andra kriterier än utseende, vilket bäddar för lyckliga förhållanden.


Om man då av en händelse skulle bli betydligt snyggare, skulle man då vakna upp ur denna drömvärld, och se sin partner för det troll hon/han är? Hela spektumet skulle förskjutas?

Ja, som sagt. Det tror jag. För jag tror att ögonen på den tidigare fule kommer att vandra på ett sätt som han/hon inte tillåtit sig själv att låta dem vandra tidigare.

X-Change
2006-05-17, 18:50
Det där var jäkligt intressant, Slarti! Tror (eller vet) att det finns båda sorters människor. En del stannar med sina partners och andra dumpar dem. Men det har att göra med personligheten. Det är en slags norm att alla ska ha partner på samma utseende-nivå som sig själv.

Men i slutändan handlar det väl om dåligt självförtroende för dem som är så desperata att de måste ändra sitt eget yttre för att passa in i gruppen och följa ett ideal.

Sheogorath
2006-05-17, 18:50
Det där var jäkligt intressant, Slarti! Tror (eller vet) att det finns båda sorters människor. En del stannar med sina partners och andra dumpar dem. Men det har att göra med personligheten. Det är en slags norm att alla ska ha partner på samma utseende-nivå som sig själv.

Men i slutändan handlar det väl om dåligt självförtroende för dem som är så desperata att de måste ändra sitt eget yttre för att passa in i gruppen och följa ett ideal.

Så fort du gör dig extra snygg för något tillfälle begår du samma synd.

X-Change
2006-05-17, 18:54
Så fort du gör dig extra snygg för något tillfälle begår du samma synd.
Men det är enbart för att behaga mitt ego och inte någon annan. Tycker man att man är snygg så är man snygg! Det handlar om hur man ser på sig själv.

mini
2006-05-17, 18:55
Så fort du gör dig extra snygg för något tillfälle begår du samma synd.
Och vilket jag är det då som ska matcha partnern? Lördagskvällsjaget eller söndagsmorgonjaget?

Jag tror faktiskt att det är många som skulle stanna med sina partners (givet att de skulle hållit ihop om utseendet inte magiskt hade förändrats). Ofta blir ju folk man älskar vackra, hur sliten den klyschan än är (av en anledning kanske?)

Sheogorath
2006-05-17, 18:56
OMG. Hon är helt overklig.

http://fresh99.com/images/frenchnewsanchor/melissa410.jpg

Sheogorath
2006-05-17, 18:57
Men det är enbart för att behaga mitt ego och inte någon annan. Tycker man att man är snygg så är man snygg! Det handlar om hur man ser på sig själv.

Och jag tror att du ljuger för dig själv nu så att tungan blir svart.

Sheogorath
2006-05-17, 18:58
Och vilket jag är det då som ska matcha partnern? Lördagskvällsjaget eller söndagsmorgonjaget?

Jag tror faktiskt att det är många som skulle stanna med sina partners (givet att de skulle hållit ihop om utseendet inte magiskt hade förändrats). Ofta blir ju folk man älskar vackra, hur sliten den klyschan än är (av en anledning kanske?)

Oftast lördagskvällsjaget skulle jag tro. Jag tror att mycket av det här handlar om att man känner att man ska kunna stå för sin partner i sociala sammanhang och inte skämmas. *rycker på axlarna*

X-Change
2006-05-17, 19:00
OMG. Hon är helt overklig.
Absolut!

mini
2006-05-17, 19:00
Oftast lördagskvällsjaget skulle jag tro. Jag tror att mycket av det här handlar om att man känner att man ska kunna stå för sin partner i sociala sammanhang och inte skämmas. *rycker på axlarna*
Så med andra ord är det inte attraktionen som det handlar om?
Nåväl, det är ju inte bara utseendet som räknas, utan även andra kvalitéer?
http://news.bbc.co.uk/olmedia/935000/images/_937569_annanicole300.jpg

Yankeee
2006-05-17, 19:01
Nåväl, det är ju inte bara utseendet som räknas, utan även andra kvalitéer?
http://news.bbc.co.uk/olmedia/935000/images/_937569_annanicole300.jpg

Stort bankkonto och testamente?

Doctor Snuggles
2006-05-17, 19:01
Jag tror att många fula människor i detta hänseende är lyckligt lottade. De tvingas välja parners på andra kriterier än utseende, vilket bäddar för lyckliga förhållanden.

Nja, den upplevda "snyggheten" är bara en förutsättning. Tror du inte snygga människor letar efter andra människor med mer kvaliteer än att de är snygga?

Men Slarti har en poäng. Ett förhållande måste ha balans, annars så kommer det börja gå utför. Det är ett vedertaget psykologiskt fenomen (och också observerat inom många olika system) att man är bara riktigt nöjd om förhållandet befinner sig i equilibrium. Om någon helt plötsligt går från en 4:a till en 9:a så kommer balansen rubbas (så småningom), om inte någon inblandad balanserar ut det igen, genom att kanske bli extra snäll (eller elak, om det är den "förbättrade" personen :D)eller ngt.

Sheogorath
2006-05-17, 19:02
Så med andra ord är det inte attraktionen som det handlar om?
Nåväl, det är ju inte bara utseendet som räknas, utan även andra kvalitéer?
http://news.bbc.co.uk/olmedia/935000/images/_937569_annanicole300.jpg

Jag anser inte "vänta ut tills den gamla gubben med flensen lämnar över sitt feta arv till mig" och "hänga ihop" är riktigt samma sak ;).

X-Change
2006-05-17, 19:02
Och jag tror att du ljuger för dig själv nu så att tungan blir svart.
Men det låter fint, eller hur? Okej rent ärligt blev det där en lek med ord och du vann, sheo! Visst jag gör mig extra fin för andra, men jag anpassar mig ALDRIG efter andra och gör mig till någon de vill jag ska vara.

Låter det bättre?

Sheogorath
2006-05-17, 19:03
Men det låter fint, eller hur? Okej rent ärligt blev det där en lek med ord och du vann, sheo! Visst jag gör mig extra fin för andra, men jag anpassar mig ALDRIG efter andra och gör mig till någon de vill jag ska vara.

Låter det bättre?

Det låter lite som en motsägelse, men sju tusan så mycket ärligare än tidigare :thumbup:. Min kritik läggs härmed ned :).

Sheogorath
2006-05-17, 19:06
*misstänker att han missade minis poäng med ett par meter*

Hmm.

mini
2006-05-17, 19:07
*misstänker att han missade minis poäng med ett par meter*

Hmm.
(mini was making funny. hihi)

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:07
Och jag tror att du ljuger för dig själv nu så att tungan blir svart.

Eftersom jag inte bryr mej ett skvatt om hur jag ser ut när jag är själv (nåja, lite anständig försöker jag väl hålla mej iaf), men det blir genast viktigt när jag ska ut o träffa folk, så kan det inte vara så att jag gör det för mej själv. Fast å andra sidan gör man det ju för sig själv, eftersom det är för att man vill att andra ska tycka man är fin. Så....båda svar är rätt :D

Diana
2006-05-17, 19:12
Intressant indeed, är övertygad att det hela har att göra med hur mkt verkligen älskar sin partner på djupet, gör man det då drar man inte om partnern så skulle råka ut för en olycka som vanställde hela dennes utseendet oavsett hur snygg man själv är.

Men är bekräftelsebehovet(behovet att höjja sitt eget värde genom att ta chansen att 'byta upp sej') större än kärleken så kommer personens ögon tveklöst börja vandra ..jag ser inget fel i det för varför vara med någon man inte älskar på djupet.

Sheogorath
2006-05-17, 19:14
Intressant indeed, är övertygad att det hela har att göra med hur mkt verkligen älskar sin partner på djupet, gör man det då drar man inte om partnern så skulle råka ut för en olycka som vanställde hela dennes utseendet oavsett hur snygg man själv är.

Men är bekräftelsebehovet(behovet att höjja sitt eget värde genom att ta chansen att 'byta upp sej') större än kärleken så kommer personens ögon tveklöst börja vandra ..jag ser inget fel i det för varför vara med någon man inte älskar på djupet.

Och kan det inte vara så att många fula människor, p.g.a. världen vi lever i (och alltid levt i?), har ett relativt dåligt självförtroende och därför kommer fly fältet mot nya sälla jaktmarker så fort chansen ges? (ingen värdering läggs i detta)

shadowfire
2006-05-17, 19:14
Svåra är ju o veta vilken nivå man ska lägga sig på. Ena året har man en flickvän som är en tiopoängare, andra året känns det som om enda sättet att få en partner är o nöja sig med tredjehandssorteringen... tänk vad mkt lättare det vore o välja partner om man vore blind o inte såg kroppshållning, utstrålning, karisma, rörelsemönster, beteende etc...

Men visst, ju snyggare personen blir, desto fler människor attraherar människan o vips så finns det fler o välja mellan så ökar frestelse, kräsenhet osv..

Sheogorath
2006-05-17, 19:16
Svåra är ju o veta vilken nivå man ska lägga sig på. Ena året har man en flickvän som är en tiopoängare, andra året känns det som om enda sättet att få en partner är o nöja sig med tredjehandssorteringen... tänk vad mkt lättare det vore o välja partner om man vore blind o inte såg kroppshållning, utstrålning, karisma, rörelsemönster, beteende etc...

Men visst, ju snyggare personen blir, desto fler människor attraherar människan o vips så finns det fler o välja mellan så ökar frestelse, kräsenhet osv..

*nickar*

Slartibartfast
2006-05-17, 19:20
OMG. Hon är helt overklig.

http://fresh99.com/images/frenchnewsanchor/melissa410.jpg

Och samtidigt så finns det ändå någonstans en kille som är urled på att pippa henne.

Sheogorath
2006-05-17, 19:23
Och samtidigt så finns det ändå någonstans en kille som är urled på att pippa henne.

Jag vet. Men liksom hallå. Om man kan välja på att vara urless på att pippa typ Oprah eller något annat UFO, och Mélissa, så är det liksom inte mycket till val.

Diana
2006-05-17, 19:24
Och kan det inte vara så att många fula människor, p.g.a. världen vi lever i (och alltid levt i?), har ett relativt dåligt självförtroende och därför kommer fly fältet mot nya sälla jaktmarker så fort chansen ges? (ingen värdering läggs i detta)
Of course *popcorn* ju sämre självförtroende desto större bekräftelsebehov.

Slartibartfast
2006-05-17, 19:25
Jag vet. Men liksom hallå. Om man kan välja på att vara urless på att pippa typ Oprah eller något annat UFO, och Mélissa, så är det liksom inte mycket till val.

Hade jag pippat med Melissa i tio år hade jag mer än gärna tatt Oprah som omväxling.

Bronkitkorv
2006-05-17, 19:26
OMG. Hon är helt overklig.

http://fresh99.com/images/frenchnewsanchor/melissa410.jpg
Ja och retucherad.

Sheogorath
2006-05-17, 19:28
Ja och retucherad.

Okej, då gör vi så här då:

http://www.ryoni.com/babes/melissa_theuriau.html

Bronkitkorv
2006-05-17, 19:28
Om ens partner plötsligt skulle blivit skitsnygg så skulle det ta lång tid för henne att fatta det, så då kan man försöka trycka ner henne för att hon ska tro att hon fortfarande är ful. Det funkar kanske inte på en som bara var halvful förstås.

Diana
2006-05-17, 19:29
http://www.tek-tonic.com/stuff/oprah.jpg

Papi
2006-05-17, 19:30
Och samtidigt så finns det ändå någonstans en kille som är urled på att pippa henne.
Hon är lite för snygg för att vara sann, det måste vara nåt seriöst fel på nåt annat plan. Antagligen är hon skittråkig/dålig i sängen eller helt ointresserad av sex. :devil:
Tänk dig den stackars kille som är ihop med henne, men nästan aldrig får något! :D

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:31
Okej, då gör vi så här då:

http://www.ryoni.com/babes/melissa_theuriau.html

Jag är stum och hänförd. :bow:

Bronkitkorv
2006-05-17, 19:35
[/COLOR]Okej, då gör vi så här då:

http://www.ryoni.com/babes/melissa_theuriau.html
Ok då men spacklad som fan av en duktig sminkös. Jag undrar hur hon ser ut en söndagsmorgon bakfull som fan.

(säkert snygg som fan den jävla slampan)

Sheogorath
2006-05-17, 19:36
[/COLOR]
Ok då men spacklad som fan av en duktig sminkös. Jag undrar hur hon ser ut en söndagsmorgon bakfull som fan.

(säkert snygg som fan den jävla slampan)

Men hallå? Man ska liksom bara ha den till att visa upp på lördagkvällen. Hade inte rett ut detta? :confused:

Edit: *ser det vita i quoten* Heh. Jeppers :D.

MilkmaN
2006-05-17, 19:41
Jag disskuterade detta med brorsan häromdagen, och vi pratade en del om det, just att vara tillsammans med någon man anser vara mycket snyggare än sig själv. Det handlar i min mening inte bara om utseende, utan även socialt värde. Som tjej är det ju olyckligtvis (för dem) så att man allt som oftast generar ett högt socialt värde om man är snygg, även om man saknar en del andra väsenteligheter. En fulare kille, säg en sexa, kan alltså vara tillsammans med en 10:a, endast under förutsättningarna att han är en sjukt ball kille som alla gillar. Är han en random snubbe som hänger på kolozzeum, stryketränar och har alldeles för många posts så är chansen däremot större att det förhållandet inte kommer hålla länge.

Jag säger inte att killen inte kan få tjejen, det är mycket möjligt, men det är fruktansvärt jobbigt att vara i ett sådan förhållande. Varje gång hon går ut och dansar eller träffar andra människor oroar du dig över att hon träffar någon annan, nån snyggare osv. Eftersom hon är så snygg bör hon inte ha några problem med saken. Det kan låta som kroniskt dåligt självförtroeende men så ser inte jag på det hela.

Sheogorath
2006-05-17, 19:45
Jag disskuterade detta med brorsan häromdagen, och vi pratade en del om det, just att vara tillsammans med någon man anser vara mycket snyggare än sig själv. Det handlar i min mening inte bara om utseende, utan även socialt värde. Som tjej är det ju olyckligtvis (för dem) så att man allt som oftast generar ett högt socialt värde om man är snygg, även om man saknar en del andra väsenteligheter. En fulare kille, säg en sexa, kan alltså vara tillsammans med en 10:a, endast under förutsättningarna att han är en sjukt ball kille som alla gillar. Är han en random snubbe som hänger på kolozzeum, stryketränar och har alldeles för många posts så är chansen däremot större att det förhållandet inte kommer hålla länge.

Jag säger inte att killen inte kan få tjejen, det är mycket möjligt, men det är fruktansvärt jobbigt att vara i ett sådan förhållande. Varje gång hon går ut och dansar eller träffar andra människor oroar du dig över att hon träffar någon annan, nån snyggare osv. Eftersom hon är så snygg bör hon inte ha några problem med saken. Det kan låta som kroniskt dåligt självförtroeende men så ser inte jag på det hela.

Du är korrekt i din analys. Jag skulle våga påstå att detta är den främsta anledningen till att fula killar kan ha snygga tjejer, och inte "pengarargumentet" lika ofta som många kanske tror; även om jag ibland får smälla mina äldre väninnor på fingrarna när de börjar bli alltför ytliga med sitt prat om vissa mäns tillgångar. Sådant snack genererar äckel även i en cynisk biologist som jag, så det kan de gott få höra ibland.

Diana
2006-05-17, 19:51
Jag säger inte att killen inte kan få tjejen, det är mycket möjligt, men det är fruktansvärt jobbigt att vara i ett sådan förhållande. Varje gång hon går ut och dansar eller träffar andra människor oroar du dig över att hon träffar någon annan, nån snyggare osv. Eftersom hon är så snygg bör hon inte ha några problem med saken. Det kan låta som kroniskt dåligt självförtroeende men så ser inte jag på det hela.
Förstår vad du menar, men vet killen att hon verkligen älskar honom, att han är ovärdelig för henne och att andra killars flirt således betyder nada så borde han vara glad för hennes skull istället =)

Pumpovicevic
2006-05-17, 19:53
Förstår vad du menar, men vet killen att hon verkligen älskar honom, att han är ovärdelig för henne och att andra killars flirt således betyder nada så borde han vara glad för hennes skull istället =)

Håller med, men det beror ju väldigt mycket på hur tjejen är, om hon är trogen till sin natur eller inte.

MilkmaN
2006-05-17, 19:57
Förstår vad du menar, men vet killen att hon verkligen älskar honom, att han är ovärdelig för henne och att andra killars flirt således betyder nada så borde han vara glad för hennes skull istället =)

Sant, men sånt händer väl inte alltför ofta när man är 18 år, right?

Senare i livet ändras säkert förutsättningarna men det har jag svårt att ha koll på.

Diana
2006-05-17, 19:59
Håller med, men det beror ju väldigt mycket på hur tjejen är, om hon är trogen till sin natur eller inte.
Exakt, lösaktig + snygg -> värsta typen av combo.. Som tur är är lösaktighet något som skiner igenom rätt snabbt, bara passa sej för att kära ner sej i fanskapen :D

Piranha
2006-05-17, 20:03
Ja det finns alltid urval som man väljer partner på, utseende är ett av dem.

Hadde du frågat för 100 år sen så hadde det kanske stått.

Han plöjde åkern så jag blev alldeles fuktig i mammeluckerna.

Diana
2006-05-17, 20:05
Sant, men sånt händer väl inte alltför ofta när man är 18 år, right?

Senare i livet ändras säkert förutsättningarna men det har jag svårt att ha koll på.
Du menar den typen av djup kärlek? njää den är nog inte alltför vanlig i den åldern dessvärre.. :MrT: men alla åldrar har sin charm =)

Cilia
2006-05-17, 20:27
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.


Hadde du frågat för 100 år sen så hadde det kanske stått.

Han plöjde åkern så jag blev alldeles fuktig i mammeluckerna.
ask me now, baby *wink*

Sheogorath
2006-05-17, 20:27
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.

MilkmaN 20:41.

z_bumbi
2006-05-17, 20:29
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.

Kvinnor är vackrare?

Cilia
2006-05-17, 20:30
MilkmaN 20:41.
tror iofs att det finns andra faktorer också som ligger till grund.

men läs det och fråga dig sen hur långt vi har kommit när det gäller jämställdhet?

Sheogorath
2006-05-17, 20:33
tror iofs att det finns andra faktorer också som ligger till grund.

men läs det och fråga dig sen hur långt vi har kommit när det gäller jämställdhet?

Vaddå? Jämställdhet mellan könen, och jämnlikhet är inte samma sak. Jämnlikhet är inte eftersträvansvärt. Sådan strävan ligger till grund för trasiga människor som inte får tillåtelse att vara dem de är.

Trance
2006-05-17, 20:36
tror iofs att det finns andra faktorer också som ligger till grund.

men läs det och fråga dig sen hur långt vi har kommit när det gäller jämställdhet?

Va? Det är inte första gången du tar upp det i ett ämne där det inte är relevant. Måste nästan fråga, är du bitter?

sissa
2006-05-17, 20:50
Jag tänker att det handlar om den inre förändringen också. Som förvisso hänger ihop med, och till viss del beror på förändringen utseendemässigt.

Visst, kanske man märker att möjligheterna blev större, att urvalet blev större, men det krävs ju ändå en inre förändring av något slag. Tänker jag.

MilkmaN
2006-05-17, 20:51
tror iofs att det finns andra faktorer också som ligger till grund.

men läs det och fråga dig sen hur långt vi har kommit när det gäller jämställdhet?

Själva faktorn socialt värde är ju enorm och innefattar väldigt mycket. Det är i min mening den enskilt största faktorn.

Big_Vik
2006-05-17, 20:53
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.


Snygga tjejer gillar tattiga killar *skrattar* och alla tjejer dras till badboys så om killen är strykful är det antagligen hans badboy-personlighet som fått henne på rygg *ler* :D

Sheogorath
2006-05-17, 20:53
Själva faktorn socialt värde är ju enorm och innefattar väldigt mycket. Det är i min mening den enskilt största faktorn.

:thumbup:

Sheogorath
2006-05-17, 20:55
Snygga tjejer gillar tattiga killar *skrattar* och alla tjejer dras till badboys så om killen är strykful är det antagligen hans badboy-personlighet som fått henne på rygg *ler* :D

Humor, intelligens och (därmed?) alfa-hanne-status är nog viktigare i så fall. Men bad-boy-status är viktigt också för många honor. Mod och kraft att skydda ungarna och grytet osv.

Janna
2006-05-17, 21:01
Humor, intelligens och (därmed?) alfa-hanne-status är nog viktigare i så fall. Men bad-boy-status är viktigt också för många honor. Mod och kraft att skydda ungarna och grytet osv.

eller så ser man till att vara stark och modig själv trots att man är tjej, hmm okej jag skulle knappast kunna skydda mig mot superhot om jag skulle vara realistisk men jag intalar åtminstonde mig själv det och mod besitter jag nog en smula för mycket av för mitt eget bästa

MilkmaN
2006-05-17, 21:08
eller så ser man till att vara stark och modig själv trots att man är tjej, hmm okej jag skulle knappast kunna skydda mig mot superhot om jag skulle vara realistisk men jag intalar åtminstonde mig själv det och mod besitter jag nog en smula för mycket av för mitt eget bästa

Det handlar ju inte om att du tänker, "å han ser ut att vara en stor och stark man som kan skydda min avkomma och se till så att jag kan leva tryggt från lejonen!" utan snarare att drag som man ser hos vissa personer, alfa-drag, anses attraktiva. Varför är det då snyggt att vara lång? Varför är det snyggt att ha mycket muskler? (osv, det finns fler) Jo, för att på 'Grottåldern' var det egenskaper som ökade din chans för överlevnad. Idag finns fler alfa-drag som uppskattas, säg social kompetens i den formen att man som tidigare nämnts, är en rolig och ball kille osv.

Undermedvetet så väljer du den som bäst kan uppfylla dina två uråldiga mål i livet, överleva och reproducera.

Cilia
2006-05-17, 21:09
Vaddå? Jämställdhet mellan könen, och jämnlikhet är inte samma sak. Jämnlikhet är inte eftersträvansvärt. Sådan strävan ligger till grund för trasiga människor som inte får tillåtelse att vara dem de är.
jag håller med dig att det inte är eftansträvansvärt. Jag är inte ute efter att vara man. Jag gillar skillnaderna.

Vad jag menar är dock att fortfarande är det så att en kvinnas värde (missförstå mig rätt nu) ligger i att vara vacker. Det är fortfarande den största tillgången. För mannen handlar det om att vara rik, stark, makt och position.

Att vara framgångsrik i karriären som kvinna är ingen fördel i parningsleken. I värsta fall är det en nackdel men definitivt ingen fördel om man inte räknar med ngn som vill ha en ball ONS att skryta med för kompisarna.

dared
2006-05-17, 21:09
Det här med fula killar och snygga tjejer har alltid facinerat mig. Såg i Stockholm förra helgen en 9:a men mycket tight bak glida runt med en lång, spinkig kuf med sånna billiga gympaskor som alla datanördar har. Brallorna satt en bit över naveln. Respekterar snubben som fan, han har game.

Cilia
2006-05-17, 21:10
Det handlar ju inte om att du tänker, "å han ser ut att vara en stor och stark man som kan skydda min avkomma och se till så att jag kan leva tryggt från lejonen!" utan snarare att drag som man ser hos vissa personer, alfa-drag, anses attraktiva. Varför är det då snyggt att vara lång? Varför är det snyggt att ha mycket muskler? (osv, det finns fler) Jo, för att på 'Grottåldern' var det egenskaper som ökade din chans för överlevnad. Idag finns fler alfa-drag som uppskattas, säg social kompetens i den formen att man som tidigare nämnts, är en rolig och ball kille osv.
tror Janna mest dras till kortare spensliga killar som hon kan krossa mellan låren på nolltid. Har nog sett hur hon spanar på gymmet.

MilkmaN
2006-05-17, 21:12
tror Janna mest dras till kortare spensliga killar som hon kan krossa mellan låren på nolltid. Har nog sett hur hon spanar på gymmet.

Undantaget som bekräftar regeln kanske? :D

Jag säger inte att det ALLTID är såhär, men det är en del av vad som definierar en attraktiv man.

Sheogorath
2006-05-17, 21:13
Det här med fula killar och snygga tjejer har alltid facinerat mig. Såg i Stockholm förra helgen en 9:a men mycket tight bak glida runt med en lång, spinkig kuf med sånna billiga gympaskor som alla datanördar har. Brallorna satt en bit över naveln. Respekterar snubben som fan, han har game.

Det kan faktiskt vara så att han har enormt tjock penis och är väldigt rolig.

Sheogorath
2006-05-17, 21:14
jag håller med dig att det inte är eftansträvansvärt. Jag är inte ute efter att vara man. Jag gillar skillnaderna.

Vad jag menar är dock att fortfarande är det så att en kvinnas värde (missförstå mig rätt nu) ligger i att vara vacker. Det är fortfarande den största tillgången. För mannen handlar det om att vara rik, stark, makt och position.

Att vara framgångsrik i karriären som kvinna är ingen fördel i parningsleken. I värsta fall är det en nackdel men definitivt ingen fördel om man inte räknar med ngn som vill ha en ball ONS att skryta med för kompisarna.

Orkar du utreda vad du tycker att vi ska göra åt problematiken? Jag har suttit här och funderat en stund.

Baan
2006-05-17, 21:14
Det kan faktiskt vara så att han har enormt tjock penis och är väldigt rolig.

alt lång också så slipper han vara rolig!

Sheogorath
2006-05-17, 21:15
alt lång också så slipper han vara rolig!

Nej det där är sällan så viktigt. Väldigt få kvinnor gillar när den går emot livmoderstappen. Humor står nog ofta högre i kurs. Men det finns alla sorter. Jag vet ;).

Cilia
2006-05-17, 21:19
Orkar du utreda vad du tycker att vi ska göra åt problematiken? Jag har suttit här och funderat en stund.
näähh tant är trött och måste sova.
men du brukar ju vara pigg och igång kring 3-snåret så du har säkert kommit på ngt lagom till jag är på arbetet imorgon bitti *L*

Sheogorath
2006-05-17, 21:28
näähh tant är trött och måste sova.
men du brukar ju vara pigg och igång kring 3-snåret så du har säkert kommit på ngt lagom till jag är på arbetet imorgon bitti *L*

Neeh. Ska jag vara produktiv ska jag skriva om kvinnlig ejakulation.

Princy
2006-05-17, 21:39
Vad är det som är så oerhört speciellt med hon Melissa? :D

Trance
2006-05-17, 21:40
Vad är det som är så oerhört speciellt med hon Melissa? :D

Både vacker och söt.

Sheogorath
2006-05-17, 21:43
Både vacker och söt.

Och sexig.

Trance
2006-05-17, 21:43
Och sexig.

och alldeles....alldeles underbar.

Princy
2006-05-17, 21:48
Jaså. :thumbup:

fothermucker
2006-05-17, 22:49
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.

Säkert någon som har skrivit det här redan men jag orkar inte läsa vidare.

Det är inte så att kvinnor ofta VILL vara den mer attraktiva i förhållandet? Jag inbillar mig att de flesta yngre kvinnor hämtar mer självförtroende från sitt utseende än män och medan en "ful" man kanske hade varit stolt när folk reagerar på det estetiskt ojämna paret hade den "fula" kvinnan tyckt att det var jobbigt.

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 22:57
Ja,Sheo mfl. vad är grejen med den där franska nyhetstjejen,hon dyker ju upp i var och varannan tråd som Sheogorath skriver i?

Sheogorath
2006-05-17, 23:00
Ja,Sheo mfl. vad är grejen med den där franska nyhetstjejen,hon dyker ju upp i var och varannan tråd som Sheogorath skriver i?

Nej så är det inte. Men många trådar på sistone har handlat om ämnen relaterade till ämnet snygghet/vem-hade-du-velat-para-dig-med-om-du-fått/etc och då är Mélissa given. Det står liksom mellan henne och min hona om att vara vackrast i världen :D.

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 23:06
Nej så är det inte. Men många trådar på sistone har handlat om ämnen relaterade till ämnet snygghet/vem-hade-du-velat-para-dig-med-om-du-fått/etc och då är Mélissa given. Det står liksom mellan henne och min hona om att vara vackrast i världen :D.


Hmmm,njaa,tycker ändå det är lite stalker-varning på dig Sheo.. :)

Sheogorath
2006-05-17, 23:07
Hmmm,njaa,tycker ändå det är lite stalker-varning på dig Sheo.. :)

Ah DU. Jag har en hona jag är mer än nöjd med, ska du veta. Mélissa är oskyldigt ögongodis. Och som sagt verkar hon djävligt tråkig i sängen. Detta är ett fullständigt omotiverat uttalande men känns rätt bra.

Ninjasmurf
2006-05-18, 05:16
Snygghets tänkandet går ju även att applicera på intelligens också. Fick ialla fall den tanken efter att ha sett Forrest Gump.

Kan du tänka dig att vara tillsammans med nån som är långt mindre intelligent än du eller tvärtom?

Sofia4_4
2006-05-18, 06:35
Snygghets tänkandet går ju även att applicera på intelligens också. Fick ialla fall den tanken efter att ha sett Forrest Gump.

Kan du tänka dig att vara tillsammans med nån som är långt mindre intelligent än du eller tvärtom?

Skulle precis säga det. Jag var en gång ihop med världens snyggaste kille. Tjejer vände om för att se honom. Men så fort han öppnade munnen så kom det inte mycket smarta grejer därifrån. Han prydde min vardag några dagar och sen blev jag trött på det. Hur snygg han än var så kunde inte det ersätta en skön konversation med en mindre snygg men smartare kille.

shadowfire
2006-05-18, 06:57
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.



ask me now, baby *wink*
Män är ytligare än kvinnor, kvinnor har lättare att falla "enbart" för insidan.

Diana
2006-05-18, 07:44
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?

även om han inte är ful är det nästan alltid så att hon ser "bättre" ut i relation till mannen hon är med.
*
Jag upplever att det till stor del oxå har att göra med att tjejer kan 'fixa till' sej mer än killar kan med div attribut så hon blir snyggare, killar är mer dömda åt det de föddes med sas(nu menar jag inte(bara) plastik utan annat).

Gör en tex makeover på en apful brud och hon kan faktiskt bli (rätt)snygg.. medans en likadan kille oftast bara kan bli.. hrrm mindre apful? (ursäkta termerna, tidig morgon :D )

Ofta ser man ju folk på stan/sociala sammanhang, men när de båda är strippade på alla attribut(tex söndagmorron) så ser de flesta par nog garanterat mer jämlika ut.

Nej så är det inte. Men många trådar på sistone har handlat om ämnen relaterade till ämnet snygghet/vem-hade-du-velat-para-dig-med-om-du-fått/etc och då är Mélissa given. Det står liksom mellan henne och min hona om att vara vackrast i världen :D.
Now thats lööööööve :love: :thumbup:

Snygghets tänkandet går ju även att applicera på intelligens också. Fick ialla fall den tanken efter att ha sett Forrest Gump.

Kan du tänka dig att vara tillsammans med nån som är långt mindre intelligent än du eller tvärtom?
Intressant..
Men det känns som om en relation med någon som är långt mindre intelligent än ensjälv skulle vara mer outhärdlig, nu tänker jag att man bor ihop och ska ha ett emotionellt och socialt utbyte från varandra, och inte bara sex.. misstänker att det havererar rätt snabbt om den ena är blåst *popcorn*

timoat
2006-05-18, 07:51
Ah DU. Jag har en hona jag är mer än nöjd med, ska du veta. Mélissa är oskyldigt ögongodis. Och som sagt verkar hon djävligt tråkig i sängen. Detta är ett fullständigt omotiverat uttalande men känns rätt bra.


Jag bara undrar Sheo, hur hade DU känt dig om din vackra flicka hade ett "oskyldigt ögongodis" på samma sätt som du? Om hon hade tex nån modellkille som inte såg ut som dig, som hon visade klipp och bilder på ett par gånger i veckan och drog upp som världens vackraste stup i kvarten på nåt forum nånstans? Även om det var bakom din rygg?

mini
2006-05-18, 08:03
Säkert någon som har skrivit det här redan men jag orkar inte läsa vidare.

Det är inte så att kvinnor ofta VILL vara den mer attraktiva i förhållandet? Jag inbillar mig att de flesta yngre kvinnor hämtar mer självförtroende från sitt utseende än män och medan en "ful" man kanske hade varit stolt när folk reagerar på det estetiskt ojämna paret hade den "fula" kvinnan tyckt att det var jobbigt.
Bahahahahahahaaaaaa....
Oj, sorry.

Diana
2006-05-18, 08:05
Jag bara undrar Sheo, hur hade DU känt dig om din vackra flicka hade ett "oskyldigt ögongodis" på samma sätt som du? Om hon hade tex nån modellkille som inte såg ut som dig, som hon visade klipp och bilder på ett par gånger i veckan och drog upp som världens vackraste stup i kvarten på nåt forum nånstans? Även om det var bakom din rygg?
Eller ponera att du kommer hem till flickrummet och möter 4 väggar tapetserade med darin.. *popcorn*

Sheogorath
2006-05-18, 08:06
Jag bara undrar Sheo, hur hade DU känt dig om din vackra flicka hade ett "oskyldigt ögongodis" på samma sätt som du? Om hon hade tex nån modellkille som inte såg ut som dig, som hon visade klipp och bilder på ett par gånger i veckan och drog upp som världens vackraste stup i kvarten på nåt forum nånstans? Även om det var bakom din rygg?

Good good. Du har förstås helt rätt. Vi slutar med detta oskyldiga tramseri f.o.m. nu.

Nina L
2006-05-18, 08:19
hur kommer det sig att man reltativt ofta ser en "ful" kille/man med en vacker tjej/kvinna men sällan tvärtom?Killar bryr sig mer om sin partners utseende. (Och därför tvingas gaykillarna att bli lika fåfänga som vi tjejer)

sundvall
2006-05-18, 08:23
Det handlar ju inte om att du tänker, "å han ser ut att vara en stor och stark man som kan skydda min avkomma och se till så att jag kan leva tryggt från lejonen!" utan snarare att drag som man ser hos vissa personer, alfa-drag, anses attraktiva. Varför är det då snyggt att vara lång? Varför är det snyggt att ha mycket muskler? (osv, det finns fler) Jo, för att på 'Grottåldern' var det egenskaper som ökade din chans för överlevnad. Idag finns fler alfa-drag som uppskattas, säg social kompetens i den formen att man som tidigare nämnts, är en rolig och ball kille osv.

Undermedvetet så väljer du den som bäst kan uppfylla dina två uråldiga mål i livet, överleva och reproducera.

Så. Jävla. Sant.