handdator

Visa fullständig version : Beslutsångest, resa :(


Baan
2006-05-17, 18:33
Skolåret närmar sig mot sitt slut, skriver mina sista tentor nästa lördag, sen är det frihet förmodligen till början av sepemter (ev. lite mindre om man behöver tenta upp något). Sommarjobbet börjar 26:e juni, så jag fick tanken idag att man kanske skulle ta och resa nånstanns i ett par veckor.

Nu är det tyvärr så att kontot är rätt fattigt efter bilköpet, bara 5700 kvar :( förvisso är det mesta betalat nu när det gäller bilinvesteringar samt hyra/räkningar osv men med 5700 kommer man inte långt. Men eftersom man är bosnier (tehhe) så har jag alltid möjligheten hälsa på släkt där nere, relativt billigt, dvs flygbiljet och fickpengar (mycket är billigt där nere, så man kan klara sig länge på ett par tusen). Flygbiljet har jag hittat för ca 3000, så det har jag råd med. Farsan var snäll och bjöd på lite euros så där kanske man klarar sig också.

Problemet nu är att jag inte är säker på om jag bör resa när ekonomin är lite halvtaskig, gillar inte tanken att ha säg 2000 kvar på kontot, kan inte heller bestämma mig om resan är värd pengarna. Visst jag gillar maten där nere, rätt trevligt gå ut (samma cafékultur som i italen mao), överlägset väder jämfört med sverige. Å andra sidan inget hav just där jag kommer vara (dock är det väl 30 mil till havet så inte omöjligt ta sig dit) så det lutar åt att det blir hänga i huvudstaden Sarajevo för det mesta i en 20 dagar, dricka kaffe och lite öl på kvällarna.

Nå, tanken är väl i alla fall att jag åker säg 29 maj kommer tillbaks 24-25e juni (börjar jobba 26 juni), så skulle ni åkt?

Makk
2006-05-17, 18:36
Är ju grymt skönt att bara komma bort ett tag! Men det finns ju billiga sista minuten resor också!

X-Change
2006-05-17, 18:37
Det där är ju ditt beslut! Ska du basera ditt beslut om du VILL åka på någons åsikt här? Tycker jag låter väldigt konstigt! Endera vill du verkligen åka och så åker du, eller så väger du emot att komma hem till Sverige med 2000 på banken känns för osäkert och så stannar du hemma.
Om du bara funderar själv ett tag kommer du inse vilket beslut som känns bäst!

Baan
2006-05-17, 18:42
Det där är ju ditt beslut! Ska du basera ditt beslut om du VILL åka på någons åsikt här? Tycker jag låter väldigt konstigt! Endera vill du verkligen åka och så åker du, eller så väger du emot att komma hem till Sverige med 2000 på banken känns för osäkert och så stannar du hemma.
Om du bara funderar själv ett tag kommer du inse vilket beslut som känns bäst!

Nej, det är ingen fara, men man vill ju höra hur folk tänker. Jag tror själv jag är lite väl försiktig och rädd, speciellt när det gäller pengar.

X-Change
2006-05-17, 18:45
Om du verkligen vill grunda ditt beslut på vad jag tycker så anser jag att 2000 spänn inte är ett piss att komma hem till, även om jag tycker resan lockar enormt!
Det hela beror ju på om du har jobb på en gång du kommer hem eller inte? Eller ska låna pengar.

s_himself
2006-05-17, 18:48
jag tycker du ska åka. som sagt så är det ju skönt att komma iväg. Dessutom billligt för dig att leva där. (om du väljer att åka till bosnien)

så... varför inte?? do it!

Baan
2006-05-17, 18:55
Om du verkligen vill grunda ditt beslut på vad jag tycker så anser jag att 2000 spänn inte är ett piss att komma hem till, även om jag tycker resan lockar enormt!
Det hela beror ju på om du har jobb på en gång du kommer hem eller inte? Eller ska låna pengar.

det går få ihop ekonomiskt, jag kommer inte behöva ta lån, det är säkert. även om jag skulle behöva pengar vid hemkomst så går det ordna med föräldrarna (plus att farsan är skyldig mig en större summa). vanligtvis pluggar jag i gbg men över sommaren är jag hos föräldrarna, så utgifterna då är i princip 0 (bortsett från onödiga utgifter). men som sagt jag är förisiktig av mig, så jag tänker också lite att 2000 är rätt kass ha kvar, även om allt löser sig

en annan viktig faktor är träningen, jag har kört ett tag nu, och tagit många pauser, i medel kanske en månad per år, och det har alltid visats sig vara negativt på så sätt att man tappat som fan, gått upp i fettmassa och så har det tagit en månad eller två att komma tillbaks. börjar fundera om det inte är en större faktor än dom ekonomiska resurserna.

Baan
2006-05-17, 18:56
jag tycker du ska åka. som sagt så är det ju skönt att komma iväg. Dessutom billligt för dig att leva där. (om du väljer att åka till bosnien)

så... varför inte?? do it!

för min del, så har jag en hel del släkt där, boendet blir gratis, maten är gratis om jag vill (dvs om jag inte envisas med att äta ute) och i vilket fall kommer jag undan billigt..

adis
2006-05-17, 22:53
Beror la på hur myckte deg du har? =)
Med 2000 klarar man sig LÄTT 1 vecka i bosnien om man ska supa varje kväll till och me ;D

ugglan
2006-05-17, 22:56
Om du ska till juggeland, dra med ett par polare och kör ner i skift, är ju framme på typ 24-30h. Billigare än att flyga och roligt med sällskap.

sgtbarnes
2006-05-17, 22:57
hade jag vart du hade jag lätt åkt. Lät riktigt soft det du beskrev. vad gäller pengarna får du väl klara dig helt enkelt, eller låna av nån familjemedlem om det går..

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 23:00
Om du inte åker,vad gör du då?