handdator

Visa fullständig version : Ryggstöd eller inte vid Axelpress?


Hottie2
2006-05-17, 17:44
Har alltid kört axelpress sittande och med ryggstöd. Har på senare tid hört många rekommendera att köra övningen sittande utan ryggstöd eller stående.

Var är skillnaden att köra med/utan ryggstöd egentligen?
För mig känns det bara mer stabilt när jag kör med ryggstöd och har fått för mig att skaderisken också minskar.

Snälla upplys mig!

Sheogorath
2006-05-17, 17:49
Eftersom det är mer stabilt med ryggstöd händer följande:

1) Du slipper använda stabiliserande muskler i axlar, rygg och mage, vilket ger sämre träning enligt principen om fria vikter.
2) Du kan pressa dig bakåt mot ryggstödet när det blir tungt och svanka mer än du hade kunnat utan (får du hade du trillat bakåt) vilket gör att du i det läget kommer pressa för mycket med övre bröst för att komma åt främre deltat lika effektivt. En sådan stor svank kan göra ont för ryggen och bidrar inte till mindre skaderisk: tvärt om. Vill man köra tungt och säkert är det utan ryggstöd som gäller. När du inte pallar mer tappar du balansen eller failar med vikten -> set över.

polaren
2006-05-17, 18:07
När jag har kört med ryggstöd har jag några få gånger känt att jag svankat för mycket och fått en obehaglig känsla i ryggen. Som tur är leker jag inte med så stora vikter ännu, men det kan knappast vara bra ändå!

Kör jag utan ryggstöd, eller stående, så måste jag också svanka rätt mycket för att kunna lyfta hantlarna / stången rakt över huvudet. Jag skulle gissa att jag är rätt så stel i axlarna. :cryout: Får väl börja stretcha! :)

Men precis som sheo säger så är nog skaderisken mindre om du kör utan ryggstöd.

Sheogorath
2006-05-17, 18:22
När jag har kört med ryggstöd har jag några få gånger känt att jag svankat för mycket och fått en obehaglig känsla i ryggen. Som tur är leker jag inte med så stora vikter ännu, men det kan knappast vara bra ändå!

Kör jag utan ryggstöd, eller stående, så måste jag också svanka rätt mycket för att kunna lyfta hantlarna / stången rakt över huvudet. Jag skulle gissa att jag är rätt så stel i axlarna. :cryout: Får väl börja stretcha! :)

Men precis som sheo säger så är nog skaderisken mindre om du kör utan ryggstöd.

Det första du gör innan du börjar pressa ståendes:


Jucka fram höften (knullrörelse med bäckenet) så att bäckenet framåtroterar. Håll på detta sätt skinkor och mage spända så att du håller bäckenet i detta läge.


Sen börjar du pressa och bibehåller denna höftposition.

Hottie2
2006-05-17, 19:01
Tack för svaren, kör utan ryggstöd i förtsättningen!