handdator

Visa fullständig version : Bästa nötterna vid deff?


martynj
2006-05-17, 15:37
Har aldrig varit någon nötätare direkt, även om jag tycker det är supergott.
Jag har dock insett att nötter är en oslagbar fettkälla vid deff! De är goda, innehåller rätt typ av fett och har mkt bättre bäst före datum än min annars trogne vän avokadon.

Frågan är nu:
Vilka anser ni är de bästa nötterna vid deff? Jag kollade runt lite idag, men tyckte att många innehöll väldigt mkt kolhydrater, vilket jag helst inte vill ha. Men jag är som sagt nötnybörjare så jag har ingen koll!

Ge era tips! :thumbup:

Cerberus
2006-05-17, 15:45
jordnötssmör, väldigt gott dock..

tycker sötmandlar, hasselnötter e bra nötter. Inte för goda men ändå rätt goda, bra fett.

edit: varför vill du inte ha kolhydrater? Om du trycker i dig så mkt nötter att kolhydraterna blir ett "problem" så får du käka mindre helt enkelt. 100g nötter = över 600kcal, tar man några nötter så får man i princip inga kolhydrater i sig(nämnvärda mängder iaf).

martynj
2006-05-17, 16:24
jordnötssmör, väldigt gott dock..

tycker sötmandlar, hasselnötter e bra nötter. Inte för goda men ändå rätt goda, bra fett.

edit: varför vill du inte ha kolhydrater? Om du trycker i dig så mkt nötter att kolhydraterna blir ett "problem" så får du käka mindre helt enkelt. 100g nötter = över 600kcal, tar man några nötter så får man i princip inga kolhydrater i sig(nämnvärda mängder iaf).

Ah jordnötsmör kan nog va en hit.
Grejen är att jag kommer ta dem på kvällen, och vill då helst inte få i mig så mkt kolhydrater utan mest protein/fett. Men det är möjligt att det knappt är några seriösa mängder kolhydrater man får i sig, även vid intag av kolhydratstäta nötter eftersom de innehåller så mkt kcal från fettet.
Jag är ju nybörjare som sagt :D

Fler tips? :)

Hanne
2006-05-17, 17:28
Fler tips? :)

Kan rekommendera mandelsmör (typ mosade sötmandlar), finns på lite större livsmedelsaffärer evt hälsokostaffärer. Jag blandar det med kesella+lite kanel och sötningsmedel, riktigt gott!
30444