handdator

Visa fullständig version : Uppsvälld mage!


Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 12:47
Hej!

Jag får väldigt ofta uppsvälld mage,ser ibland nästan gravid ut! Samtidigt har jag inte gaser.
På morgnarna när jag vaknar har jag platt mage,men den växer under dagen.

Otroligt jobbigt,vad kan det bero på?

Någon som har det likadant?

Isdrake
2006-05-17, 12:49
Mjölkmage?

Skrollovicz
2006-05-17, 12:52
Japp jag har samma bekymmer.
Tror det beror på för mkt mat.

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 12:52
Glömde skriva att jag äter/dricker laktosfria produkter.

livin
2006-05-17, 14:36
Precis samma sak med mig, men jag har alltid antagit att det är för mycket muskler eller mat. *flex* :eating:

Fast å andra sidan är jag ganska gasig också. Kan det bero på något annat än muskler och mat? :(

Sara_Linda
2006-05-17, 14:45
Hur pass mycket pasta, bröd, färdigrätter och sånt som innehåller massa gluten käkar du?
Jag hade samma problem tills jag la om kosten och reducerade glutenintaget rejält, sen dess har min - sen åratal!! - svullo-som-i-tredje-månaden-mage försvunnit *poff*!

Visst goffar jag en del glutenprodukter ibland, och svullar jag riktigt mycket av sådan mat i några dagar märker jag direkt skillnad!! ...men försöker se till att dagens första mål alltid är glutenfritt i a f. Skonsammare mot magen tycker jag det känns som. Vill understryka att jag INTE är glutenallergiker eller intolerant men mår bra av att köra så här. :)

Lasse Kongo
2006-05-17, 14:47
Stressar du mycket?

puccini
2006-05-17, 15:24
Du har kanskje mye kostfiber i dietten? Jeg har ofte det samme problemet selv, men det hjelper å drikke mye vann!

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 21:46
Hur pass mycket pasta, bröd, färdigrätter och sånt som innehåller massa gluten käkar du?
Jag hade samma problem tills jag la om kosten och reducerade glutenintaget rejält, sen dess har min - sen åratal!! - svullo-som-i-tredje-månaden-mage försvunnit *poff*!

Visst goffar jag en del glutenprodukter ibland, och svullar jag riktigt mycket av sådan mat i några dagar märker jag direkt skillnad!! ...men försöker se till att dagens första mål alltid är glutenfritt i a f. Skonsammare mot magen tycker jag det känns som. Vill understryka att jag INTE är glutenallergiker eller intolerant men mår bra av att köra så här. :)

Jag har faktiskt dragit ner rejält på pastan omedvetet just för att jag får uppsvälld mage av det,har inte tänkt på att glutenet kan vara boven i dramat.
Bröd blir det också för mycket av. Frukosten består alltid av havregrynsgröt.
Ska testa och vara utan/mindre gluten en period och se hur det blir,tack för tipset!

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 21:47
Stressar du mycket?

Nej,ingen stress här. Men har hört talas om stressmage.

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 21:48
Du har kanskje mye kostfiber i dietten? Jeg har ofte det samme problemet selv, men det hjelper å drikke mye vann!

Jo,kanske FÖR mycket kostfiber,ska dra ner på kostfibern.Ska testa glutenfritt först(se tidigare inlägg),tack för tipset!

Pepparkakssmurfen
2006-05-17, 21:49
Japp jag har samma bekymmer.
Tror det beror på för mkt mat.

Du menar att man äter för stora portioner?

Sara_Linda
2006-05-17, 22:11
Vassego´ ;)
Om du är pastoman (hmm..?) - testa dig fram bland de olika glutenfria pastasorterna som finns i matbutiker. Jag kan rekommendera ett märke som heter ...typ "Schärs pasta" eller nåt liknande. Den är kanon!

Butiksbröd är "livsfarligt" om det nu är som så att du och din mage reagerar negativt på gluten, för idag bokstavligt sprutas massa extra gluten in i bröden (utöver den gluten som finns i sädesslagen då) för att få den där schyssta fluffiga, fina konsistensen (den där man aldrig får hemma när man knådat och haft sig..)

Lycka till!


Jag har faktiskt dragit ner rejält på pastan omedvetet just för att jag får uppsvälld mage av det,har inte tänkt på att glutenet kan vara boven i dramat.
Bröd blir det också för mycket av. Frukosten består alltid av havregrynsgröt.
Ska testa och vara utan/mindre gluten en period och se hur det blir,tack för tipset!

Ekonom
2006-05-18, 21:00
Det här är ett vanligt problem bland vår typ av människor. Har själv det! (och är stolt:cool: ) men det beror kan jag med mångårig erfarenhet säga på att vi tenderar att äta väldigt mycket! Så simpelt är det. Den senaste månaden tex har jag ofrivilligt pga hårda studier tvingats vara borta rån gymmet och följdaktligen minskat mitt matintag med kanske 20 % till lite drygt vad vanliga människor äter. Och succesivt blev magen normal igen.

Dessutom verkar det som att vissa är mer känsliga än andra.