handdator

Visa fullständig version : Missar jag något?


LadyG
2006-05-17, 11:33
Jag försöker träna hela överkroppen, axlar, armar, bröst, mage och rygg de dagar jag styrketränar men vet inte om jag missar någon muskelgrupp med mitt upplägg. För att inte bli uttråkad jag en av övningarna i varje grupp och kör dem (3 set, 10 rep). Därefter går jag över till armhävningar (från tårna), samma antal set och repetitioner, och slutligen situps (3set om 10 reps med 5 Kg skivstångsvikt i famnen och ryggups (utan vikt dock :) ). Upp- och nedvärmning tillkommer förståss. Men får jag verkligen med alla områden med de övningar jag valt ut, eller behöver jag ändra någon/några?

Här är övningarna jag brukar välja från. Jag valde dem eftersom de går att köra utan maskiner eller andra konstigheter jag kan trassla till det med (brutalt oteknisk). Bara skivstång och hantlar:

biceps
sittande hantelcurls
hammercurls
skivstångscurls

triceps
kick-backs
hantelsträck
dips

axlar
sidolyft
stående militärpress
stående hantelpress

rygg
hantelrodd
skivstångsrodd
marklyft

Tack på förhand!

Piranha
2006-05-17, 11:39
Jag försöker träna hela överkroppen, axlar, armar, bröst, mage och rygg de dagar jag styrketränar men vet inte om jag missar någon muskelgrupp med mitt upplägg. För att inte bli uttråkad jag en av övningarna i varje grupp och kör dem (3 set, 10 rep). Därefter går jag över till armhävningar (från tårna), samma antal set och repetitioner, och slutligen situps (3set om 10 reps med 5 Kg skivstångsvikt i famnen och ryggups (utan vikt dock :) ). Upp- och nedvärmning tillkommer förståss. Men får jag verkligen med alla områden med de övningar jag valt ut, eller behöver jag ändra någon/några?

Här är övningarna jag brukar välja från. Jag valde dem eftersom de går att köra utan maskiner eller andra konstigheter jag kan trassla till det med (brutalt oteknisk). Bara skivstång och hantlar:

biceps
sittande hantelcurls
hammercurls
skivstångscurls

triceps
kick-backs
hantelsträck
dips

axlar
sidolyft
stående militärpress
stående hantelpress

rygg
hantelrodd
skivstångsrodd
marklyft

Tack på förhand!

Baksida axlar är någonting jag skulle peta in.

Inga bröstövningar ?

LadyG
2006-05-17, 11:42
Armhävningarna från tårna med mina modiga 79 Kg räcker gott för bröstmusklerna än så länge, det är iaf där jag får träningsvärk (där och strax under nacken).

Men så småningom kommer jag väl dit hän att jag måste hittapå något annat. Några förslag?

Jay-Z
2006-05-17, 11:42
Vader? Knäböj? Baksida lår?

Piranha
2006-05-17, 11:44
Armhävningarna från tårna med mina modiga 79 Kg räcker gott för bröstmusklerna än så länge, det är iaf där jag får träningsvärk (där och strax under nacken).

Men så småningom kommer jag väl dit hän att jag måste hittapå något annat. Några förslag?


Jopps variation i bröst träningen kommer givetvis ge bättre utveckling och styrka , så att varva in hantelpress , kabel( kryssdrag ) och ren bänkpress emellan varven är nog en bra idé.

Likaså som jag nämnde baksida axlar, glöm inte dem !

LadyG
2006-05-17, 11:45
Ben, rumpa, baksida lår, vader och så vidare får jag tillräckligt de dagar jag kör kampsport (3 dagar i veckan). Det är därför jag hoppar över dem, annars blir det för mycket tror jag, men jag kan ha fel. :)

jim
2006-05-17, 11:45
Armhävningarna från tårna med mina modiga 79 Kg räcker gott för bröstmusklerna än så länge, det är iaf där jag får träningsvärk (där och strax under nacken).

Men så småningom kommer jag väl dit hän att jag måste hittapå något annat. Några förslag?

Bänkpress!

För övrigt skulle jag lägga in chins bland ryggövningarna =)

Piranha
2006-05-17, 11:46
Bänkpress!

För övrigt skulle jag lägga in chins bland ryggövningarna =)


No offence tjejer men ny på styrka tjej och 79 kg, låter inte som chins är optimalt för det.

jim
2006-05-17, 11:47
Ben, rumpa, baksida lår, vader och så vidare får jag tillräckligt de dagar jag kör kampsport (3 dagar i veckan). Det är därför jag hoppar över dem, annars blir det för mycket tror jag, men jag kan ha fel. :)

Knäböj med mera kommer att vara positivt för din kampsportsträning (gissar på att du tränar något explosivt som thai- eller kickboxning). Bra explosivitetsträning och ett utmärkt komplement =)

jim
2006-05-17, 11:48
No offence tjejer men ny på styrka tjej och 79 kg, låter inte som chins är optimalt för det.

ähh :P du har nog iofs rätt :) men man måste börja någonstans.

LadyG
2006-05-17, 11:49
Jopps variation i bröst träningen kommer givetvis ge bättre utveckling och styrka , så att varva in hantelpress , kabel( kryssdrag ) och ren bänkpress emellan varven är nog en bra idé.

Likaså som jag nämnde baksida axlar, glöm inte dem !

Baksida axlar? Tränas inte de sekundärt i armhävningar? Fast det kanske inte räcker.

jim
2006-05-17, 11:52
Baksida axlar? Tränas inte de sekundärt i armhävningar? Fast det kanske inte räcker.

denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html) eller denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html) gillar jag :)

LadyG
2006-05-17, 11:56
Knäböj med mera kommer att vara positivt för din kampsportsträning (gissar på att du tränar något explosivt som thai- eller kickboxning). Bra explosivitetsträning och ett utmärkt komplement =)

Ju-jutsu, fast visst har du rätt i att explosiviteten behövs.

Fast på ett pass kan man ganska enkelt komma upp i över 100 benböj på ett pass, så jag vet inte om jag verkligen borde lägga mer energi på benen. Det känns som att det är en bättre idé att ge benen en chans att vila ibland också.

Jag är en stor anhängare av "Avskaffa Idioten" (övningen där man börjar på 15 armhävningar, 15 situps och 15 benböj, sen kutar man till andra sidan av lokalen och gör 14 av varje tills man är nere på 0). Än har jag aldrig orkat göra alla armhävningarna, vilket fått mig att börja styrketräna. Det måste vara styrkan i överkroppen som är för dålig helt enkelt.

Jag SKA klara det.

LadyG
2006-05-17, 11:58
denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html) eller denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html) gillar jag :)

Den första ser ju enkelt ut, den måste jag ju lägga till. Maskiner och kablar man kan ställa till det för sig med går dock bort, jag är inte särskilt teknisk med sådant :em:

jim
2006-05-17, 12:18
Hmm tränar du jujutsu försvinner lite poängen jag menade med knäböjen. Därmed inte sagt att knäböj inte är positivt för jujutsun :) Oavsett så är knäböj en jättebra övning som stabiliserar och utvecklar stora delar av kroppen! Så kör på bara! :thumbup:

Kabelövningen jag länkade till är inte så svår som den kanske ser ut, men om du vill undvika den så klarar du dig nog utmärkt på hantelvarianten.

Fler förslag hittar du HÄR (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542) (scrolla ner till Posterior Deltoid)

LadyG
2006-05-17, 12:22
Hmm tränar du jujutsu försvinner lite poängen jag menade med knäböjen. Därmed inte sagt att knäböj inte är positivt för jujutsun :) Oavsett så är knäböj en jättebra övning som stabiliserar och utvecklar stora delar av kroppen! Så kör på bara! :thumbup:

Kabelövningen jag länkade till är inte så svår som den kanske ser ut, men om du vill undvika den så klarar du dig nog utmärkt på hantelvarianten.

Fler förslag hittar du HÄR (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542) (scrolla ner till Posterior Deltoid)

Benböjen är suveräna, i synnerhet för kast och sparkteknikerna. Fast ibland undrar jag om jag vinner något på att stå och nöta benböj i närheten av hundratalet, det tar ju sån evinnerlig tid! Fast det är klart, något vinner jag väl på det, annars skulle vi inte göra så många såna. :P

Jättebra länk! Tack, den sparas omgående för examination! :D

jim
2006-05-17, 12:25
Här (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html) har du för hela kroppen, muskler till vänster övningar till höger :)

AlexGBG
2006-05-17, 14:32
No offence tjejer men ny på styrka tjej och 79 kg, låter inte som chins är optimalt för det.

det tror inte jag heller, jag hade blivit väldigt imponerad om hon klarra det iaf :)
men latsdrag funkar ju även till att träna latsen, vilket jag saknade i detta schema.

LadyG
2006-05-17, 15:55
Trodde rodd-övningarna, marklyft och armhävningar täckte hela ryggen? Eller har jag missförstått nånting nu? :confused: