handdator

Visa fullständig version : Knälindor vs. knästöd?


Chandler
2006-05-17, 11:12
Vilket kan tänkas vara bättre för ett trasigt knä? Hade tänkt köpa stöd, men ångrade mig i sista sekunden och började fundera på lindor. De är ju egentligen tänkta för att de stora pojkarna ska kunna lyfta tungt, men det betyder ju också att de ger bra stöd! Så kan de vara nånting för mig också?

michael
2006-05-17, 11:16
Absolut men ett knä som blir stött blir svagare också, liten baksida av fenomenet.

Daniel Mattusch
2006-05-17, 11:18
Hur är knät skadat, personligen tycker jag lindor tar rätt mycket stryk. De är ju egentgligen till för att man skal kunnda lyfta mer och inget annat.

Daniel Mattusch
2006-05-17, 11:22
Nu hann jag inte ta edit, men tänkte på en sak, det kommer nog vara bra. Du skall ju inte lasta på mer vikt bara för att du har lindorna på dig(mindre stryk). Så stöd borde de ge.

Chandler
2006-05-17, 12:15
Tack för era svar!


Det tar sjukt just ovanför höger knäskål.

"Vardag": Ibland känns det inte alls och ibland är det stelt. Ibland (t.ex. vid tenter sitter vi i trånga bänkrader) värker det så mycket att jag har svårt att koncentrera mig. När det var som allra värst kunde jag inte gå ordentligt i trappor, utan fick förlita mig på vänster ben. Men så illa är det inte numera.

Träning: När det var som värst kunde jag inte träna ben överhuvudtaget och ett tag var jag tvungen att lämna mina kära marklyft också. Men nu kan jag marka för full maskin igen. Benträning är sådär. Jag vågar inte använda mer än "halva" vikter. När jag kör benpress och koncentrerar mig till 100% tar det inte sjukt. Böj har faktiskt börjat gå att köra också, men jag tvingades byta stil. Numera kör jag med ganska bred stans och fötterna rejält utåtvinklade.


Jag har varit till läkare och senare till en fysioterapeut/läkare som var expert på idrottsskador. Hittade inget fel. Kollades också med ultraljud utan result. Nästa skulle väl vara magnetröngen, men fysioterapeuten trodde inte att han skulle hitta något med det som inte skulle ha synts i ultraljudsundersökningen, så jag är tveksam om jag vill betala för det.


Och nej, jag har inte för avsikt att börja köra tunga singlar efter att jag fått lindorna. :) Men jag har läst just någont sånt, att samtidigt som lindorna hjälper så försvagar de också. Var det något med baksidan?

Chandler
2006-05-17, 19:46
Har beställt lindor nu. Återkommer med rapport!

Oskis
2006-05-17, 20:45
Har beställt lindor nu. Återkommer med rapport!

Vilka blev det?

Chandler
2006-05-17, 20:52
Vilka blev det?

Ett par riktiga nybörjarlindor, Fast's 2m's. Tyckte inte det var riktigt motiverat att skaffa Metal när jag för tilllfället inte är ute efter att böja så tungt som möjligt, utan att kunna böja öht.