handdator

Visa fullständig version : Bra eller dåligt?

Deep_Inside
2006-05-17, 11:05
Jag köpte ett bröd igår och jag undrar om det är bra att äta det efter träningen på kvällen, jag tar först protin drink och kolhydratspulver sen en timme senare tänkte jag äta två skivor (65g) av detta brödet med tonfisk på. Är det dumt att äta brödet vid typ 20.00 på kvällen? Lägger jag på mig fett då? Är det ett bra bröd? Brödet heter AXA/Balance/GiNDEX/Havre det har ett GI på 42 och följande näringnsinnehåll:

Näringsvärdesdeklaration per 100 gram

Energivärde 1050 kJ
Energivärde 250 kcal
Protein 11 g
Kolhydrat 38 g
- varav sockerarter 2,0 g
Fett 6,5 g
- varav mättat fett 1,5 g
Kostfiber 5,5 g
Natrium 0,49 g
- motsvarar koksalt 1,2 g

Innehållsdeklaration:
Vetemjöl, vatten, valsade havrekärnor (21 %), skurna havrekärnor (7 %), vetegluten, solrosfrö, vetefiber, jäst, surdegspulver av vete, socker, salt (1,2 %), emulgeringsmedel (E471, E472e) ättika, vegetabiliskt fett, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra och kornmalt).
Socker är endast tillsatt som jästnäring och förbrukas under jäsningen

apa_ola
2006-05-17, 16:24
vetemjöl som största ingerdients, borde vara ganska näringslöst då. GI är irrelevant för fettinlagring. Tycker inte det är farligt att äta två brödskivor klockan åtta. Skulle dock valt ett bröd baserat på rågmjöl

z_bumbi
2006-05-17, 16:51
Brödet verkar vara ganska bra, det är mest vetemjöl men även annat som har mer näring. Det går att hitta bättre bröd men även betydligt sämre.

Att äta kl 20 är inga problem och det är den totala kalorimängden under en dag/vecka som är intressant för om du ska lägga på dig fett.

Jag har en känsla av att en medlem på forumet vet mycket mer om just det brödet än någon kan tänkas stå ut med. :)

Bozar
2006-05-17, 19:06
Om du bara äter två skivor så spelar väl inte kaloriskillnaden mellan det brödet och pumpnickelliknande bröd, gissar på 20 kcal, så stor roll? Om du vill förlora vikt så är det väl bara att ta kaloriskillnaden från annat livsmedel.