handdator

Visa fullständig version : 5 kg upp/nergång mkt?


krilleh
2006-05-16, 11:28
alltså när jag började "bulka" vägde jag ca 62 kg.. Hade en liten mage men varken tjock eller smal. på ca 7 månader gick jag upp till 70 kg. Och visst, tröjjorna satt tightare osv men så stor skillnad tyckte jag inte det var. NU håller jag på med deffen och har gått ner från 70 till 66 men fettet vägrar försvinna. Så liksom hur mkt bör man gå ner för att bli rippad? Jag har säkert blivit av med lite fett men inte från magen vad jag tycker iaf. Mest från bröstpartiet osv fast jag är ju fortfarande inte alls rippad.

Mitt mål var ju 65 kg och rippad men kommer nog inte bli så. Så vad säger ni, hur mkt behöver man igentligen gå ner? Lär vara svårt att svara på men vill gärna ha lite fakta kring ämnet.

King Grub
2006-05-16, 11:33
Så vad säger ni, hur mkt behöver man igentligen gå ner?

Beror på hur många kilo fett det handlar om...

Xander
2006-05-16, 11:39
Svårt att svara på men för mig betyder rippad en väldigt låg kroppsfett% så du bör väl komma ner mot 5-8% skulle jag vilja påstå.

Leta upp nåt gym som mäter med kalipermetoden så får du reda på fett%.

(Var faktiskt själv och mätte mig precis idag, ner 1,6% på 4 veckor till 15,7% trots slarv med mat och alkohol. Går åt rätt håll iallafall. Vill vara nere runt 10% i mitten på Juli, alltså om 8 veckor så nu gäller det att sluta upp med slarvandet.. hehe)

Pez
2006-05-16, 11:40
Hur lång är du?


Det är egentligen bara att facea att (som kille) 65kg inte är speciellt mycket om man är över 170cm lång. Alla kan bli "smala" och alla kan få "definitioner" till viss grad - men för att bli "rippad" i definitionen "väl synliga muskler" behöver man trots allt en viss mängd muskelmassa. Ju större muskelmassa, desto mer fett kan man komma undan med och vice versa...

För att dra det väldigt långt - en anorektiker är ju inte rippad, bara sjukligt smal.

krilleh
2006-05-16, 13:36
jag går på friskis och svettis, tror ni de har en kalipermätare? Frågade förut för ett årsen och då hade de inte vad jag kommer ihåg. Gick till ett annat gym och frågade men då kostade de tydligen typ 400 kr vilket låter en aning för mycket.

Jag är 1.75 lång så jag vet att jag väger endå rätt lite till min längd. Men jag har ju fortfarande fett kvar på kroppen (magen framförallt) så rutorna syns ju inte. Kanske i rätt ljus ifs..

Hade detta problem förut också för jag har alltid haft den där lilla magen. Men då valde jag att bulka upp mig och bygga lite muskler så jag inte skulle se mager ut, nu när jag har gått upp 8-10 kg har jag ju fått större armar och ser lite större ut. Men om jag ska gå ner allt jag gått upp för att bli rippad låter det ju lite konstigt.

Well, fortsätter väl min deffning till 64 kg iaf så får jag se då

Spannmål
2006-05-16, 13:40
För att en kalipermätning skall bli någorlunda tillförlitlig krävs det att någon med bra koll utför mätningen.

krilleh
2006-05-16, 13:41
För att en kalipermätning skall bli någorlunda tillförlitlig krävs det att någon med bra koll utför mätningen.

Det har jag förstått. Men kanske värt att lära sig mäta korrekt då enligt mig är viktigt att veta sitt kroppsfett i %. särskilt under deffen

Fredrik_S
2006-05-16, 17:11
alltså när jag började "bulka" vägde jag ca 62 kg.. Hade en liten mage men varken tjock eller smal. på ca 7 månader gick jag upp till 70 kg. Och visst, tröjjorna satt tightare osv men så stor skillnad tyckte jag inte det var. NU håller jag på med deffen och har gått ner från 70 till 66 men fettet vägrar försvinna. Så liksom hur mkt bör man gå ner för att bli rippad? Jag har säkert blivit av med lite fett men inte från magen vad jag tycker iaf. Mest från bröstpartiet osv fast jag är ju fortfarande inte alls rippad.

Mitt mål var ju 65 kg och rippad men kommer nog inte bli så. Så vad säger ni, hur mkt behöver man igentligen gå ner? Lär vara svårt att svara på men vill gärna ha lite fakta kring ämnet.

Du kan inte räkna med att lägga på dig 3 kg ren muskelmassa på 7 månader. Så om du vägde 62 kg innan du började bulka och inte var rippad då kan du kanske om du går ner till 62 igen se lite mer muskler än innan vid den vikten.

krilleh
2006-05-16, 17:22
Du kan inte räkna med att lägga på dig 3 kg ren muskelmassa på 7 månader. Så om du vägde 62 kg innan du började bulka och inte var rippad då kan du kanske om du går ner till 62 igen se lite mer muskler än innan vid den vikten.

LÅter som en bra teori. Dock lär jag få deffa ibörjan av sommaren också om jag ska hinna nå den vikten

Xander
2006-05-16, 18:49
jag går på friskis och svettis, tror ni de har en kalipermätare? Frågade förut för ett årsen och då hade de inte vad jag kommer ihåg. Gick till ett annat gym och frågade men då kostade de tydligen typ 400 kr vilket låter en aning för mycket.

De kan ha kalipermätare, det beror nog helt klart på personalen som driver Friskis hos dig om de valt att köpa in en sådan. Annars är det bara att ringa runt och gå till det gym som har en sådan mätare. 400kr ska det INTE kosta! Mitt gym utför inte kalipermätning så jag får gå till ett annat och jag betalar då 60kr, mätningen tar ju bara några minuter.