handdator

Visa fullständig version : för många bicce övningar?


heltzonicka
2002-12-02, 08:32
Tja, fa nu har jag börjat märka att biceps eventuellt får för många övningar på sig vid varje pass

Biceps passet består av:

Skivstångscurl: x4 set, a 4 -6 reps vardera

2 set "skivstångs curl" i dragmaskin, från nedersta "hacket"

3 sett scottcurl i dragmaskin (flyttar scottbrädan till dragmaskinen och fortsätter på ovanstående övning)

3 dropset med hantlar

3 set hammarcurl



Som sagt, fan va mycket de har börjat bli..eller?

Men jag ökar ju ändå känns det som, hmmm förvirrad

Allan
2002-12-02, 08:49
Ser lite mycket ut, som du själv påpekar. Jag tycker nog det räcker med en stångövning och en hantelövning.


allan

heltzonicka
2002-12-02, 09:29
om jag nu säger att jag vill ha såhär många övningar, de kan ju inte vara "skadligt" eller?..
Jag kör ett bicepspass i veckan

Förslag på vilken som ska tas bort?, kanske övningen innan scottcurlsbrädan kanske..
hmmm

Allan
2002-12-02, 09:31
ta bort hammercurlen. Tycker den är överkurs.


allan

heltzonicka
2002-12-02, 09:44
då blir de hammarcurlen som ryker...

Allan
2002-12-02, 10:01
dessutom tycker jag att det är rysligt många set. 13 set biceps - då borde du köra kring tjugo set triceps, för att bibehålla proportionaliteten. Eftersom jag inte är en hätsk anhängare av den ena eller andra principen förespråkar jag inte en viss metod; det ska kännas bra.
Men viktigt är att man tar vara på tiden i gymet, och håller ett bra och högt tempo hela tiden. Sådär många set fordrar en vansinnigt grundtränad kropp för att man ska orka bibehålla fokus hela tiden.
Jag skulle rekommendera dig att köra fler reps, ligg gärna på minst tio-tolv. Just det där antalet 4-6 låter som lite för tunga vikter, och just biceps är en av de där muskelgrupperna där det är viktigt att man inte fubbar, vilket är lätt hänt med för tunga vikter.

alan

Peter
2002-12-02, 10:09
Jag tycker det finns viss tanke med att köra lite olika övningar för biceps hellre än att köra fler set på en och samma övning. För att få övningar som är tyngst i olika lägen samt håller överarmen i olika vinkel i förhållande till kroppen. Vanlig skivstångscurl, scottcurl och sittande hantelcurl med lutande ryggstöd är alla tyngst i lite olika lägen samt skapar olika sträck i biceps brachii och brachialis.

heltzonicka
2002-12-02, 10:10
de är egentligen bara i skivstångscurlen som första setet blir runt en 4-6 reps, dem andra seten brukar hamna på en 6 + någon till.
Ska köra en "lättare" period nu med 8-12 reps antal, får se hur de känns..Men ska tänka på råden

Tack för snabb hjälp :)

heltzonicka
2002-12-02, 10:14
så om jag ändrar stående dropseten med hantlar till sittande dropset blir de kanske lite annat

Grahn
2002-12-02, 11:06
2 "vanliga" övningar och 3 om en av dem är hammercurl tycker jag är lagomt.