handdator

Visa fullständig version : Träna fram kvinnligare former


midgaardh
2006-05-15, 23:36
Hej!
Är en tjej på 25 år, 168 cm, väger mellan 55-57 kg beroende på hur ofta jag tränar och hur bra jag äter (regelbundet, ordentligt etc eller ej). Har väldigt lätt för att bygga upp muskler, så jag är ganska muskulös/senig och slank, mycket av min vikt är muskler. Tränar kampsport ca 3*1,5h pass/veckan; med mycket styrka, kondition, akrobatik och koordination. Jag har en stor överkropp, med väldigt breda axlar, ingen definierad midja på grund av en stor midja och väldigt smala höfter. Har kort överkropp, men väldigt långa ben.
Finns det någon möjlighet att via styrketräning skapa en mer balanserad figur, en "kvinnligare" figur, lite mer av timglasfigur, t.ex något sätt att träna så att man får mer muskler i höfterna så att de blir bredare?

Vet att det inte går att punktträna dvs fett tas från hela kroppen, men däremot går det ju att belasta delar av kroppen så att mer muskler bildas på just dessa områden.

Mago
2006-05-15, 23:44
Knäböj, raka mark. :hbang:

Träna låren/rumpan helt enkelt.

midgaardh
2006-05-15, 23:49
tack för det snabba svaret.:)Visst tränar jag också låren och rumpan men, ser ingen effekt på höfterna.

Zakath
2006-05-16, 00:21
Som sagt, tunga knäböj och träning av baksida lår tillsammans med ett lätt kaloriöverskott. Det kommer inte ske på en dag, men så småningom! Men glöm för all del inte resten av kroppen. :)

Doctor Snuggles
2006-05-16, 00:33
Utfall är nog den bästa övningen för utveckling av rumpa, stuss, lår - sett till utveckling av kvinnliga former skulle jag tro.
Sen är det nog inte så mycket mer du kan göra. Förutom typ öka östrogen tillförseln/produktionen med piller, men vet inte riktigt hur mycket effekt det ger på en vuxen kvinna med normal hormonell balans.

midgaardh
2006-05-16, 00:53
Vill så gärna få fram lite höfter...Brösten och rumpan har jag inga problem med. Där får jag alltid fina koplimanger, men vill gärna ha den där timglasfiguren som många andra har...
P-piller--Inte så bra för min kropp. Ger mig fruktansvärda menssmärtor+ extra blödningar, depresion. Mer biverkningar är positiva effekter alltså.

Metal_boy_
2006-05-16, 01:08
Basövningar som redan rekommenderats. Inga stjärtmaskiner och liknande.

Sen får du inte glömma att vi alla är olika med olika förutsättningar och former. Tänk också på att du duger, är värdefull och unik precis som alla andra! :thumbup:

Doctor Snuggles
2006-05-16, 01:32
Vill så gärna få fram lite höfter...Brösten och rumpan har jag inga problem med. Där får jag alltid fina koplimanger, men vill gärna ha den där timglasfiguren som många andra har...
P-piller--Inte så bra för min kropp. Ger mig fruktansvärda menssmärtor+ extra blödningar, depresion. Mer biverkningar är positiva effekter alltså.

Höfterna är tyvärr väldigt mycket benstruktur. Klart man kan lägga på sig lite massa runt dem, men realistiskt sett så blir det nog inte så stor skillnad.
Av de övningar som angetts ovan torde utfall och knäböj där man står så brett som möjligt, träna höfterna mest.
Det enda andra du kan göra i träningsväg isf är att deffa bort fettet från midjan, det kommer som du var inne på, visuellt göra att att höfterna verkar större.

Annars så... ptja... lura ögat genom catwalkgång.... korsett. ;)
Det går ju faktiskt att förändra kroppsformen med konstant bärande av korsett. Då pratar vi åratal. Men det är väl inte det mest hälsosammaste sättet kanske, även om det var vanligt och högsta mode bland kvinnor i forna dar.

pragmatist
2006-05-16, 09:16
Troligen kan du inte göra särskilt mycket åt din kropps grundläggande proportioner. Du kan t.ex. inte göra höfterna bredare med styrketräning, och knappast heller midjan smalare än den är från början. Det som är möjligt är förstås att bygga upp mer muskler i underkroppen men om det får dig att se "kvinnligare" ut är väl tveksamt - killar med kraftiga ben- och rumpmuskler ser ju knappast kvinnligare ut för det.

Ledsen om jag låter negativ.

sissa
2006-05-16, 09:23
Jag har smal midja och breda höfter och jag har många gånger önskat mig en rakare kropp med smala höfter eftersom jag tyckt att det sett så extremt och konstigt ut.

Jag vet att det inte hjälper dig att höra, men gräset är nästan alltid grönare på andra sidan och man har en benägenhet att vilja ha det som någon annan har.

Trance
2006-05-16, 09:25
Troligen kan du inte göra särskilt mycket åt din kropps grundläggande proportioner. Du kan t.ex. inte göra höfterna bredare med styrketräning, och knappast heller midjan smalare än den är från början. Det som är möjligt är förstås att bygga upp mer muskler i underkroppen men om det får dig att se "kvinnligare" ut är väl tveksamt - killar med kraftiga ben- och rumpmuskler ser ju knappast kvinnligare ut för det.

Ledsen om jag låter negativ.

Håller med. Det enda som jag ser skulle funka riktigt vore ju korsett men det skulle man ju inte direkt rekommendera.

KorSpo
2006-05-16, 10:31
Tunga basövningar för att få fram kvinnligare former? Herregud, det är ju jättekvinnligt med styrkelyftdamer, hon lär ju bara bli ännu bredare om hon tränar knäböj. Jag tror istället på pilates, aerobics eller liknande träning. Utfall kan däremot fungera vid lättare vikter. Våga äta.

z_bumbi
2006-05-16, 10:41
Tunga basövningar för att få fram kvinnligare former? Herregud, det är ju jättekvinnligt med styrkelyftdamer, hon lär ju bara bli ännu bredare om hon tränar knäböj. Jag tror istället på pilates, aerobics eller liknande träning. Utfall kan däremot fungera vid lättare vikter. Våga äta.

Lol


Om man bygger upp lår och häck så blir intrycket från de flesta vinklar att man fått betydligt större höfter än vad faktiskt är, på utsidan av höften finns det inte så mycket muskler att bygga upp men de som finns tränas om man kör böj, mark etc.

Diggler
2006-05-16, 10:59
Hård, tung träning (många set, färre reps) av underkroppen 2ggr/vecka. Bra övn är tex: Knäböj (djup), marklyft, utfall (gärna gående utfall, mycket lättare att få till än den traditionella varianten), rumänska marklyft, benpress (djup), benspark, lårcurl, bellyback, adductormaskin, sumo-marklyft, hacklift (djup)

Begränsa överkroppsträningen så gott det går till armhävningar, lätta latsdrag, sit-ups och ngn isolationsövning för baksida axlar/rhomboideus, samt begränsa cardio.

Vettig kosthållning, med kaloriöverskott, rätt mycket protein, mängder av bra kolhydrat (pasta, ris, grynprod, bröd, potatis, frukt) och lite snålt med fett och ännu snålare med dålig kolhydrat (socker, snask, öl, vin).

ge det tid.

Pez
2006-05-16, 11:02
Tunga basövningar för att få fram kvinnligare former? Herregud, det är ju jättekvinnligt med styrkelyftdamer, hon lär ju bara bli ännu bredare om hon tränar knäböj. Jag tror istället på pilates, aerobics eller liknande träning. Utfall kan däremot fungera vid lättare vikter. Våga äta.
Ja och så får hon absolut inte köra färre än 20 reps om hon styrketränar - risken är ju att hon vaknar en morgon och ser ut som coleman annars.
You - dear sir, is suxxorz. :)

Det vanliga bset från nån som inte vet vad han talar om... sån som förstärker myten om att tjejer inte ska träna på gym om dom inte ska riskera att bli sk. muskelmonster. OMG! :D
Jag menar - växer du som ogräs? Är det så jävla lätt att lägga på sig muskelmassa att det är ett problem för dig, som kille?
Troligtvis inte, för som kille med en troligtvis mer fördelaktig hormonuppsättning för just detta, så tar det fortfarande jävlars massa tid, svett och hårt jobb i och utanför gymmet för att bygga muskler. Det är inget som attackerar dig i sömnen direkt.
Att då varna tjejer för att dom kommer bli "för muskulösa" (vad nu det innebär) om dom så mycket som tittar på en basövning är en stor hög med gödsel!

Sundsarn
2006-05-16, 16:52
Dagens sanning :thumbup:

Perscitus
2006-05-16, 17:34
Så sant som det var sagt Pez!

Zera
2006-05-16, 18:32
Hej!
Är en tjej på 25 år, 168 cm, väger mellan 55-57 kg beroende på hur ofta jag tränar och hur bra jag äter (regelbundet, ordentligt etc eller ej). Har väldigt lätt för att bygga upp muskler, så jag är ganska muskulös/senig och slank, mycket av min vikt är muskler. Tränar kampsport ca 3*1,5h pass/veckan; med mycket styrka, kondition, akrobatik och koordination. Jag har en stor överkropp, med väldigt breda axlar, ingen definierad midja på grund av en stor midja och väldigt smala höfter. Har kort överkropp, men väldigt långa ben.
Finns det någon möjlighet att via styrketräning skapa en mer balanserad figur, en "kvinnligare" figur, lite mer av timglasfigur, t.ex något sätt att träna så att man får mer muskler i höfterna så att de blir bredare?

Vet att det inte går att punktträna dvs fett tas från hela kroppen, men däremot går det ju att belasta delar av kroppen så att mer muskler bildas på just dessa områden.

Ingen hjälp direkt men.. det låter som en snygg kropp i mina öron *kissass* :)

kalle_balle
2006-05-16, 20:23
sluta kör överkropp och sidan av magen. å börja spinna som fan så ska det fixa sig *flex*

z_bumbi
2006-05-16, 20:25
sluta kör överkropp och sidan av magen. å börja spinna som fan så ska det fixa sig *flex*

Hur ska spinningen göra så att höftpartiet blir kraftigare?

kalle_balle
2006-05-16, 21:28
ja alla spinning instruktörer jag sett har haft fina nederdelar :booty: haha. iaf spinning tror jag e skitbra, asså såna pass då. sen skadar d väl itne att köra lite knäböj osv.

z_bumbi
2006-05-17, 06:32
ja alla spinning instruktörer jag sett har haft fina nederdelar :booty: haha. iaf spinning tror jag e skitbra, asså såna pass då. sen skadar d väl itne att köra lite knäböj osv.

Spinning bygger inte muskler i någon nämvärd omfattning om man redan är tränad. Kör man redan kampsport i 4,5-6 timmar i veckan så behöver man kanske inte slösa bort tiden på konditionsträning om målet är att bygga?

KorSpo
2006-05-17, 08:12
Ja och så får hon absolut inte köra färre än 20 reps om hon styrketränar - risken är ju att hon vaknar en morgon och ser ut som coleman annars.
You - dear sir, is suxxorz. :)

Det vanliga bset från nån som inte vet vad han talar om... sån som förstärker myten om att tjejer inte ska träna på gym om dom inte ska riskera att bli sk. muskelmonster. OMG! :D
Jag menar - växer du som ogräs? Är det så jävla lätt att lägga på sig muskelmassa att det är ett problem för dig, som kille?
Troligtvis inte, för som kille med en troligtvis mer fördelaktig hormonuppsättning för just detta, så tar det fortfarande jävlars massa tid, svett och hårt jobb i och utanför gymmet för att bygga muskler. Det är inget som attackerar dig i sömnen direkt.
Att då varna tjejer för att dom kommer bli "för muskulösa" (vad nu det innebär) om dom så mycket som tittar på en basövning är en stor hög med gödsel!

Okej du suger oxå *smiley*

Hon klagade ju redan nu på att hon var axelbred, tunga basövningar känns inte som att hon kommer få smalare axlar/överkropp av eller? *smiley* *smiley* Ja jag är väl en sådan som inte förespråkar tjejer att gå på gym *smiley* Jag är jätterädd för tjejer som är muskulösa *smiley* *smiley* och ja jag pratar bara en hög med gödsel *smiley*

allvarligt talat borde jag inte sänka mig till moderatornivå med det här inlägget men jag hade lite lust så omg omg osv *cs språk*...sorry

Jag anser fortfarande att en tjej som tycker att hon har för stor överkropp inte ska satsa på tunga basövningar men det gör väl mig automatiskt till en kille som ratar styrketräning, ursäkta ursäkta... *smiley*

KorSpo
2006-05-17, 08:16
Lol


Om man bygger upp lår och häck så blir intrycket från de flesta vinklar att man fått betydligt större höfter än vad faktiskt är, på utsidan av höften finns det inte så mycket muskler att bygga upp men de som finns tränas om man kör böj, mark etc.

Sen när tränar tunga böj och mark enbart lår och häck?

Utfall, pilates eller aerbobics låter 511 gånger bättre i mina öron *smiley alá pez, omg, lol osv*

z_bumbi
2006-05-17, 08:44
Sen när tränar tunga böj och mark enbart lår och häck?

Utfall, pilates eller aerbobics låter 511 gånger bättre i mina öron *smiley alá pez, omg, lol osv*

När tränar utfall bara häck och lår?

Har man en tränad överkropp så blir inte påverkan från böj och mark så volymmässigt stor, pilates är väl inte ens något att fundera på i sammanhanget. Konditionsträningen sköts via kampsport i det här fallet så varför ska trådstartaren köra aerobics?

Pez
2006-05-17, 10:14
...så varför ska trådstartaren köra aerobics?
För att det är tjejträning?
Vettlös och humorlös Korspo.. dålig kombo. ;)

Piranha
2006-05-17, 10:16
För att det är tjejträning?
Vettlös och humorlös Korspo.. dålig kombo. ;)


Posta ditt upplägg Pez, det verkar ju vara nyckeln till en feminin kropp.

Jay-Z
2006-05-17, 10:19
Posta ditt upplägg Pez, det verkar ju vara nyckeln till en feminin kropp.

Gah, Pirre för fan. Hur glad blir min IT-chef när jag måste få en ny skärm för att jag har spottat vatten över den gamla?

Diggler
2006-05-17, 12:57
Även om man stabiliserar med rygg och mage litegrann i en böj så är det ju fortfarande en övning för underkroppen. Växer underkroppen (Och det gör den bäst genom tung träning med effektiva övningar-böj, benpress, utfall, mark- inte med pilates) ser överkroppen mindre ut.

För att sluta flamsa och skriva något konstruktivt, så kan trådskaparen testa programmet jag postar nedan. Fokus på underkropp (lår, höfter, häck), bara lite hålla-igång-träning på överkropp

Lång vila emellan varje set (1-2 min) be någon visa dig övningarna, lär dig dem ordentligt, kör strikt och försiktigt med tung belastning, och nästan till utmattning, höj belastningen i små steg när du orkar alla set med samma vikt. Givetvis värmer du upp innan, några minuter på stationär cyckel, stretcha ut bröstmuskeln, och några lätta set i tex en benpress eller med knäböj.

2 styrke-pass/vecka, vila 3-4 dagar mellan passen.

pass1
Knäböj 3*10 (skit i hur djupt andra går, gå så djupt du kan)
benpress 3*10 (gå så djupt du kan)
Gående utfall 2*så långt du orkar, obelastat eller med hantlar till utmattning.
Lårcurl 2*10
Adductormaskin 2*10
Abductormaskin 2*10

Latsdrag 2*10
Armhävningar 2*max
Sit-ups 2*max

Pass2.
Marklyft 3*10 (skit i hur styrkelyftare gör, utan gå ner djupt och dra med benen, stå gärna på en step-up bräda för längre rörelse)
Raka Marklyft 3*10 (försök spänna och dra med stjärten)
Gående utfall 2*så långt du orkar, obelastat eller med hantlar till utmattning.
Benspark 2*10
Abductormaskin 2*10
Rygglyft 2*max (samma "tänk" som under raka marklyft)

Bröststödd rodd 2*10 (sitt lågt dra högt upp med armbågarna)
Armhävningar 2*max
Sit-ups 2*max

midgaardh
2006-05-18, 14:13
Även om man stabiliserar med rygg och mage litegrann i en böj så är det ju fortfarande en övning för underkroppen. Växer underkroppen (Och det gör den bäst genom tung träning med effektiva övningar-böj, benpress, utfall, mark- inte med pilates) ser överkroppen mindre ut.

För att sluta flamsa och skriva något konstruktivt, så kan trådskaparen testa programmet jag postar nedan. Fokus på underkropp (lår, höfter, häck), bara lite hålla-igång-träning på överkropp

Lång vila emellan varje set (1-2 min) be någon visa dig övningarna, lär dig dem ordentligt, kör strikt och försiktigt med tung belastning, och nästan till utmattning, höj belastningen i små steg när du orkar alla set med samma vikt. Givetvis värmer du upp innan, några minuter på stationär cyckel, stretcha ut bröstmuskeln, och några lätta set i tex en benpress eller med knäböj.

2 styrke-pass/vecka, vila 3-4 dagar mellan passen.

pass1
Knäböj 3*10 (skit i hur djupt andra går, gå så djupt du kan)
benpress 3*10 (gå så djupt du kan)
Gående utfall 2*så långt du orkar, obelastat eller med hantlar till utmattning.
Lårcurl 2*10
Adductormaskin 2*10
Abductormaskin 2*10

Latsdrag 2*10
Armhävningar 2*max
Sit-ups 2*max

Pass2.
Marklyft 3*10 (skit i hur styrkelyftare gör, utan gå ner djupt och dra med benen, stå gärna på en step-up bräda för längre rörelse)
Raka Marklyft 3*10 (försök spänna och dra med stjärten)
Gående utfall 2*så långt du orkar, obelastat eller med hantlar till utmattning.
Benspark 2*10
Abductormaskin 2*10
Rygglyft 2*max (samma "tänk" som under raka marklyft)

Bröststödd rodd 2*10 (sitt lågt dra högt upp med armbågarna)
Armhävningar 2*max
Sit-ups 2*max

Tack för ett sånt detaljerat träningstips!:) Det är verkligen till stor hjälp! Tack igen! Tack ni alla andra för era tips och idéer och framför allt för att ni har lyssnat på mig. Är exalterad över allt detta och vill gärna sätta igång bums snart, men just nu så har jag ådragit mig en jobbig förkylning o får vackert vänta ett tag:(. Känns j-ävligt, men what a girl gotta do?