handdator

Visa fullständig version : Att träna till Failure


drpepper
2002-12-02, 01:32
när man jämför olika träningssätt, så kommer man ofta fram till snack om "failure" dvs att träna till failure, vilket för dom flesta av oss torde innebära att man inte orkar en enda repetition till.

men samtidigt är det ju så att jag tror många känner ibland att visst skulle dom kunna klara ytterligare en repetition - egentligen. orsakerna kan ju vara många, man är inte laddad mentalt, man ger upp för tidigt pga för låg smärttröskel, man har inte backning med t ex träningspartners osv.

i artikeln 'is more reallty better' säger artikelförfattaren:

" have seen literally hundreds of bodybuilders train over the past ten years, and yet, excluding those I have trained, the number I have seen training to failure "on a regular basis" is undoubtedly in single figures"

han har alltså sett hundratals träna, men mindre än ett dussin till failure.

ändå får jag intrycket av dom flesta upplever det som att dom minsann tränar till failure.

när man t ex jämför HIT som verkligen handlar om att träna till absoluta failure, med multipla set eller högvolymsträning så är det en intressant fråga - om man verkligen tar ut sig till absoluta max i första setet, är det då ens möjligt att köra ytterligare 1,2 eller 3 set till - till failure?

jag tror många som kör för många set fuskar med det, finns inte en chans att man tar ut sig till max i varje set utan klarar man 3-4 kanske 5 set på raken med kort vila, då kan man inte vara i närheten av sin riktiga failure, för skulle man helt enkelt inte orka det... samtidigt kan det funka som en mental spärr att man 'spar sig' för man vet att man har flera set kvar, medans man om man har ett enda set kan ge verkligen ALLT....

arnold sa ju nåt på sin tid om att 'breaking through the pain barrier' att dom där sista repsen, när man egentligen borde ha gett upp, det är dom som gör skillnaden....!

Örjan
2002-12-02, 02:30
Originally posted by drpepper
han har alltså sett hundratals träna, men mindre än ett dussin till failure.

1 ändå får jag intrycket av dom flesta upplever det som att dom minsann tränar till failure.

2 när man t ex jämför HIT som verkligen handlar om att träna till absoluta failure, med multipla set eller högvolymsträning så är det en intressant fråga - om man verkligen tar ut sig till absoluta max i första setet, är det då ens möjligt att köra ytterligare 1,2 eller 3 set till - till failure?

3 arnold sa ju nåt på sin tid om att 'breaking through the pain barrier' att dom där sista repsen, när man egentligen borde ha gett upp, det är dom som gör skillnaden....!

1 Hur går det till om jag tror att jag kör till failure, men någon som ser mig träna kan tala om för mig att jag inte gör det? Framgår det i artikeln? Jag såg att du hade länkat till den i en annan tråd, men jag orkar inte läsa den just nu så jag frågar istället. Jag skummade dock igenom den och tyckte att han verkade partisk i sin bedömning. Han skriver att till den och den referensen fanns bara abstract, och inte hela undersökningen. Om han nu hittade en abstract, som talar om att han har fel, så bör han ju göra allt för att finna hela undersökningen? Det vore ju mycket intressant, under förutsättning att det är någon sorts sanning eller fakta han är ute efter. Han verkade också vara okritisk mot sig själv, vilket gör mig misstänksam. Det får nämligen inte en vetenskapsman vara. Jag har skrivit det förut: Vissa är ute efter att få rätt, andra är ute efter att finna sanningen. Han tycks tillhöra de förra. Så, nu ska jag inte kommentera mer förrän jag läst den noggrant :D

2 Ja, det beror väl på hur man vilar? För att överdriva: om man vilar några timmar borde det gå bra att köra ett bra set till, om man vilar några sekunder borde det inte gå. Vad gäller muskler som vaderna, tycker jag det går utmärkt med kort vila. Jag kör en vad medan jag vilar den andra, och får köra tre sådana intensiva set, innan det blir kassa set, och jag måste vila kanske en minut innan jag kör dem igen. Jag har för mig att Arne har skrivit att denna återhämtningsförmåga ökar med träningsåren. Ingen nybörjare kör 30 set triceps på ett pass. Vad gäller de gamla rävarna så delas de upp i läger...

3 ...vilket leder till Arnold. Vad han tyckte om högvolymträning vet du säkert.

Som sagt, de erfarna har ofta olika uppfattning, så kan de vara världsmästare eller professorer eller ha varit tränare i decennier. Så länge dessa experter inte är överens, så är man böjd att vara ödmjuk inför allehanda ideer. Under min korta tid som styrketränande har jag i stort sett bara verkligen förstått en enda sak: Det är ytterst svårt att vara säker på någonting överhuvudtaget. Detta tycks vara mer en filosofisk vetenskap än en absolut? Den här artikelförfattaren säger sig ha sett hundratals träna si och så. Det har han säkert kollegor som har också, och som håller med honom i hans slutsatser. Sedan finns det andra kunniga som säger att det är tvärtom. Så är det nästan oavsett vad frågan gäller inom styrketräning. Den vinner, som för fram sina åsikter på bästa sätt.

Jag tänker: Känns det bra, då är det troligen bra, och känns det fel, är det troligen dåligt. Sedan spelar det mindre roll vad folk säger. Jag använder mig bara av dessa erfarna lirare som vägvisare, inte som detaljerade kartor. Hade jag fått samma resultat av att köra 2 set vader istället för 5? Ja, kanske, men kör jag 5 så känns det bra under tiden jag kör.

Eller, kanske har ni som kör så få set en annan uppbyggnad i muskulaturen, som gör att det känns bra (och är bra) för er? Jag kan inte göra annat än komma med flummiga gissningar.

Petrus
2002-12-02, 10:48
"Absolute failure" är ett mål som är "designat" för att aldrig kunna uppnås,,, Man ska hur som helst sträva efter att komma så nära som möjligt varje set! Man kan med andra ord inte träna till absolute failure egentligen,,,

Att sedan inte ta ut sig maximalt under ett eller flera set bara för att man vet att man har många set kvar är en vanlig tankegång... Där är HIT helt suveränt!!! Har man bara ett set, en chans på en övning så är man automatiskt mer laddad mentalt på att ta ut sig maximalt...
Jag förespråkar inte ett träningsprogramm helt begrundat på HIT, men det är alltid bra att lägga in någon övning i varje pass där man bara gör ett set av den övningen,,,

Mina tankar bara!
Vänligen,,,
Petrus

Filthy
2002-12-02, 10:57
Jag kör till failure...

Jag lägger på vikter så att jag vet att jag klarar strax under 10 reps... Men det händer att man sparar lite på sig ibland.. Men alltid sista setet kör man på för fullt...

Grahn
2002-12-02, 11:02
Nu är jag ju iofs antagligen ignorerad av drtroll.

Men det beror ju på övningen och om man har en träningspartner. Ensam kör man sällan till failiure i bänkpress utan man stannar på teoretisk failure där den sista repsen gick så segt att man vet av erfarenhet att nästa misslyckas. Men tex på hantelpress hantelpress kör man ju nästan alltid tills att man bli fast halvvägs eller liknande även ensam.

Tränar man däremot med en kompis så kör ju många förbi failiure med forced reps, visserligen hjälper många för tidigt och kör många forced.

Tror inte själv att jag skulle prestera mer reps än till failiure bara för att man inte ska köra mer efteråt, möjligtvis på förhållandevis låga vikter dvs över 10 reps. Vid tunga vikter är failiure sällan psykiskt, tex vid knäböj är min failiure att jag blir ostrikt och böjer korsryggen vilket gör övningen till ngn form av tung good morning. Medans i skivstångscurl är det när stången fastnar och inte ens lite "fuskande" kan slutföra repset.

Tycker de flesta som tränar seriöst kör till failiure och motionärerna behöver knappast göra det.

Peter
2002-12-02, 11:17
Beror ju på vad man menar med failure, om det handlar om att man misslyckas med att göra en fullständig repetition med strikt utförande är det ju rätt lätt att nå dit. Framförallt om man jämför sig med förra passet och resultatet av första settet är avgörande för om man ska vara överlycklig eller sur närmsta dygnet.

I vissa fall kan det kanske vara lite svårare att nå failure, till exempel högset för vaderna då gör det ju ont ett bra tag innan man når failure, dessutom blir repetitionerna kortare och kortare så jag har svårt att bedömma vad som är failure där.

Allan
2002-12-02, 14:47
Det beror ju lite på vilken övning som avses. Det är ju lättare att köra till absolut utmattning i, säg, bicepscurl, än i knäböj där man kan riskera att få en massa kilon över sig. Självbevarelsedriften är en underskattad faktor i träningen.

allan

GhostFace
2002-12-02, 15:03
Originally posted by Allan
Det beror ju lite på vilken övning som avses. Det är ju lättare att köra till absolut utmattning i, säg, bicepscurl, än i knäböj där man kan riskera att få en massa kilon över sig. Självbevarelsedriften är en underskattad faktor i träningen.

allan

För att inte tala om pinsamheten i gymet då varje levande själ riktar sina blickar mot personen ifråga.

Finns även de, läs; artikelförfattare, som talar för att man inte ska tillämpa failure i varje träningspass.

En annan vill få ut det mesta av ens träning på den korta stunden, de få dagarna man är där så då blir det automatiskt så att man tar ut sig i de övningarna man kör...kanske inte över gränsen att man inte orkar plocka ned hantlarna från bröstet i hantelpressen men nära. :D
Samtidigt som Allan påpekar, det är lättare i realiteten "att köra slut"/använda sig av total failure på de mindre muskelgrupperna ex. biccarna undantag för pecsen än ex just benen.

Muskelsmurfen
2002-12-02, 17:24
Ghostface>Jag rekomenderar Powerrack eller Squatrack, där kan man köra till failure med knäböj utan att riskera alvarligare skador. Det låter en djävla massa när stången krashar ner i räckena så lite uppmärksamhet får man väl, men låt folk titta så mycket de vill för det är du som precis lyckats med ett riktigt suveränt set.

GhostFace
2003-07-05, 17:45
Originally posted by Muskelsmurfen
Ghostface>Jag rekomenderar Powerrack eller Squatrack, där kan man köra till failure med knäböj utan att riskera alvarligare skador. Det låter en djävla massa när stången krashar ner i räckena så lite uppmärksamhet får man väl, men låt folk titta så mycket de vill för det är du som precis lyckats med ett riktigt suveränt set.

Njaa det finns inget Powerrack på mitt s.k gym...Kanske borde tala om för dem att det borde finnas ett inför deras kommande storsatsning till hösten med inköp av nya grejjer!

:thumbup:

Fridolf
2003-07-05, 18:20
fan det är väl inte så jävla jobbigt att köra många set till faliure det är ju bara ge sig fan på att man ska ta ut sig till max.

Survivor
2003-07-05, 18:41
Originally posted by Fridolf
fan det är väl inte så jävla jobbigt att köra många set till faliure det är ju bara ge sig fan på att man ska ta ut sig till max.
Det märks att du aldrig ens försökt ;)

Fridolf
2003-07-05, 19:16
innan ja började styrketräna körde ja mycket konditions idrott ibland upp till 8 gånger per vecka och att köra tex 20 intervaller uppför en stor jävla backe tycker jag är 1000 gånger jobbigare än att tex köra 5 set bänkpress till faliure.
Visst tar det imot när man har kört många set till fail men själv tycker ja det är en fis i rymden om man jämför med tex intervaller o liknande.

rymdrattan
2003-07-05, 20:18
Såhär kör jag, å det upplever jag som faliure, kanske inte absoluta faliure, men i alla fall nära.

Just nu i t.ex. bröstpress maskinen...

(dagens)
35kg@10reps
40kg@8reps
45kg@6reps
50kg@5reps
55kg@4reps
60kg@3reps

klarar jag detdära utan faliure.
så höjjer jag ett rep på alla vikter..

klarar jag det så höjjer jag vikterna..
annars är ju målet att faliure ligger strax
innan jag blir "färdig" med övningen.

EDIT: blev lite luddig förklaring märkte jag :laugh:

Survivor
2003-07-06, 09:03
Originally posted by Fridolf
innan ja började styrketräna körde ja mycket konditions idrott ibland upp till 8 gånger per vecka och att köra tex 20 intervaller uppför en stor jävla backe tycker jag är 1000 gånger jobbigare än att tex köra 5 set bänkpress till faliure.
Visst tar det imot när man har kört många set till fail men själv tycker ja det är en fis i rymden om man jämför med tex intervaller o liknande.
Tycker att det går på ett ut.

JAM
2003-07-06, 22:43
Originally posted by Fridolf
innan ja började styrketräna körde ja mycket konditions idrott ibland upp till 8 gånger per vecka och att köra tex 20 intervaller uppför en stor jävla backe tycker jag är 1000 gånger jobbigare än att tex köra 5 set bänkpress till faliure.
Visst tar det imot när man har kört många set till fail men själv tycker ja det är en fis i rymden om man jämför med tex intervaller o liknande.

Ja, bänkpress må så vara. Men du får ta och träna någon större muskelgrupp i stället. Ta och kör fem set knäböj till failure så ska du se att du kommer att vara lika slut som efter dina intervallpass.

Fridolf
2003-07-06, 23:01
jo det måste ja hålla med om knä-böj och marklyft är grymt jobbigt och kan va sykiskt påfrestande om man vet att man ska köra många sett till faluire.
Men det slår ändå inte att tex springa intervaller tills man svimmar.