handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om denna för ångkokning?


Pellefant
2006-05-15, 16:48
Hej,

Vad tror ni om denna apparat för ångkokning?

http://www.rusta.se/cproduct.asp?p=90951175

Manual: http://www.rusta.se/pdf/product/9211.pdf (PDF-fil!)

Nedsatt till 99 från 299 nu på Rusta.

http://www.rusta.se/images/products/90951175_m.jpg

Tycker den är snygg. Är det lika gott med ångkokt mat som med wokad? Man verkar slippa använda matfett när man ångkokar. :)

Juliette
2006-05-15, 17:50
Brukar ångkoka i vanlig kastrull (med en insats). Hade en ångkokare förut, dock inte den på bilden, men den var så jobbig att diska att den bara stod i skåpet och samlade damm.

Ångkokt mat är godare än kokt (oftast) men går inte riktigt att jämföra med wokad för det är helt olika smak/konsistens.

Pellefant
2006-05-17, 12:50
Tack för råd juliette. :)

Jag fick tag på den näst sista i affären igår, ska prova mig fram. (var tydligen slut i många av deras affärer redan)

Isdrake
2006-05-17, 13:01
Det smakar som kokta grönsaker. Jag har nyligen köpt en ångkokare men har bara använt den två gånger. Maten behåller ju mer bra saker om man ångkokar men nackdelen är extra disk. Den är inte så lätt att diska tyvärr.

Fast jag tycker du ska slå till. ;P

Juliette
2006-05-31, 04:37
Tack för råd juliette. :)

Jag fick tag på den näst sista i affären igår, ska prova mig fram. (var tydligen slut i många av deras affärer redan)

Hur går det med ångkokaren? Hunnit använda den nåt? Diskvänlig? :) Personligen är broccoli som ångkokats en stor favorit, rekommenderas varmt (om du gillar broccoli förstås) :eating:

Pellefant
2006-05-31, 10:54
Hej! :)

Har bara använt den en gång än så länge, ångkokade wokgrönsaker, tycker de inte blev så roliga (fick känslan av "kokta trista skolmatsalsgrönsaker"), så jag wokade upp dem efteråt, då blev de bra. Fast man kan laborera med tiden och hur mycket vatten för olika krispighet. Ska prova mig fram. (manualen är ganska bra och förklarande)

Tack för tipset, ska testa broccoli nästa gång. :)

Jag tycker den är enormt diskvänligt, den lätta aluminiumformen med hål i som man sätter på botten av apparaten och häller maten i, sköljer man av snabbt under kranen.

Sedan själva ångkokaren är ju lite tyngre, men sköljer av med lite vatten i den bara o torkar av.

Ska återkomma med lite bilder när jag kokat broccoli, är enklare att förklara med bilder hur den ser ut invändigt.

Ska använda den oftare. :)

Fritösfunktionen ska jag undvika i det längsta.

Pellefant
2006-05-31, 11:01
Juliette, kan du tipsa om vad du gör med broccolin som ångkokats? Speciella kryddor på eller annat? Vad gillar du bäst att äta till? Är nyfiken på hur du äter dem.

Juliette
2006-05-31, 12:24
Juliette, kan du tipsa om vad du gör med broccolin som ångkokats? Speciella kryddor på eller annat? Vad gillar du bäst att äta till? Är nyfiken på hur du äter dem.

Jag äter broccoli till det mesta, kött som fisk, broccoli är en av mina favvisar :eating:
Måste dock salta på rätt bra för att det ska smaka, när man ångkokar tycker jag. Är jättedålig att komma på bra kryddor till den mesta maten tyvärr, men här är lite hur jag äter den..

Tillsammans med ångkokta morötter, de tar lite längre tid att ångkoka, så smartast är att slänga i dem först och vänta kanske 10 min innan man lägger i broccolin, alt skära dem i små smala smala stavar (men då brukar man alltid skära sig i fingrarna, så jag har slutat med det :))

Godast är ju med en stor klick bregott på men det är ju kanske inte varje dag man har lust att trycka i sig det, så då brukar jag göra en liten "sky" av hett vatten (ev det som är kvar i ångkokaren el kastrullen) ca 1/2 dl eller mindre, i det så lägger jag i en 1/2-1 tsk bregott som jag smälter i vattnet och sen häller över den färdiga broccolin.
Oftast äter jag den dock bara med lite salt.

Brukar oxå göra en ostsås med broccolin; Mosa den ångkokta broccolin med gaffel, blanda i mini-mjukost eller lättmjukost, ganska mycket. det ska bli som en tjock smet, om det blir för tjockt, späd med varmt vatten eller minimjölk.
Den har jag ofta till pasta, ibland med baconette eller kalkonbacon.

Ibland blandar jag bara kokt broccoli med lök-keso, äter det jätteofta. Ingen annan brukar tycka att det ser gott ut och jag har inte lyckats få nån att smaka heller :) men här på forumet så verkar ju det finnas andra som gillar både att äta keso och lite "ovanliga" blandningar.

Hoppas du fick nån liten matidé av detta :)

timoat
2006-06-01, 11:11
Jag måste tyvärr säga att det finn bara ett sätt att få perfekta broccoli buketter:

Färsk (givetvis) in i en djup tallrik, i med lite vatten så det täcker botten, (can 5 mm djupt)
in i micron på hög effekt i ca 1 min (beroende på mickro)
Det blir ALLTID prefekt resultat!