handdator

Visa fullständig version : Smärta i armbågsleden/Tricepsfäste?


Kaboffastar
2006-05-15, 16:03
Ont i armbågsleden. I den knölen som är in mot kroppen man man står med armen längs sidan och handflatan riktad frammåt.

Det är en jävligt "jobbig" smärta, det gör inte skitont, det gör ont på så sätt att det är gravt irriterande, jag skakar i hela armen och när jag ansträngt leden en stund så kan jag knappt lyfta min egen arm/blir svag.

Uppstår oftast efter bänkpress/smalbänk/snabb rattning fram och tillbaks vid vinterväglagsörning.

Det långa huvudet på triceps fäster på den knölen?

Den här gången dök smärtan upp då jag skulle gräva upp en massa gräsmatta-försvann- kom tillbaka under bröstpasset, får bara leden vila känns det ingenting.

Någon idé om vad det kan vara? vad man ska göra åt det?
Om inte, vilken auktoritet bör jag vända mig till?

Kaboffastar
2006-05-15, 18:38
För det första kan väl någon kolo-doktor ställa en rimlig diagnos på min arma skada? ;D

För det andra så kan en mod om denne vill stava "smärTa" rätt i min rubrik.

Skakis
2006-05-15, 22:36
Triceps har tre ursprung men enbart ett fäste, olecranon (den stora lite spetsiga knölen mitt på armbågen... lite flummigt formulerat, men den knölen du har i bordet när du bryter arm). Den knöl du talar om intil kroppen är Humerus mediala epicondyl, från denna knöl har de vanliga handledsextensorerna deras ursprung. Så i och med att du upplever smärta vid smalbänk etc så skulle jag nog utesluta ett eventuellt problem med muskelfäste/ursprung. Vid denna knöl (humerus mediala epicodyl) så passerar däremot ett par nerver, så min gissning är att du har problem med dessa. Boka tid hos en sjukgymnast eller liknande så kan de säkert reda ut det ordentligt åt dig, lite svårt att sätta fingret exakt på det utan att se det framför sig. Lycka till!