handdator

Visa fullständig version : Åsikter om Hypertrophy-Specific Training


drpepper
2002-12-02, 00:33
Undrar lite över vad ni har för åsiker om Hypertrophy-Specific Training? Läs lite på länken och återkom gärna med era funderingar:

http://www.thinkmuscle.com/articles/haycock/hst-01.htm

(obs endast seriösa debattörer välkommna, ni som tidigare gjort bort er, kallat mig troll osv era inlägg kommer ignoreras)

Arne Persson
2002-12-02, 00:40
Sa vi inte till dig att gå och lägga dig. Börja träna själv istället för att hålla på och älta diverse träningsteorier.

drpepper
2002-12-02, 00:44
jag tränar själv men det är alltid intressant med nya teorier och nya rön, tycker jag åtminstone. det är lite lustigt att du ena sekunden säger "jag har inte tränat det på 20 år" "jag har fullt upp med jobbet" osv och sen uppmanar folk till att börja träna? men nog om detta. gå och förstör nån annan tråd.

Lillgrabben
2002-12-02, 00:48
Vad precis tränar du???

Arne Persson
2002-12-02, 00:50
Vad hade jag inte tränat på 20 år???

drpepper
2002-12-02, 00:50
och eftersom vissa tycker det är viktigt att berätta om bakgrund så har skaparen till ovanstående rutin följande bakgrund:

Bryan Haycock M.Sc. is an exercise physiologist and NPC judge. Bryan has been bodybuilding for over 20 years and holds certifications with the NSCA, ACE, and is a member of the American College of Sports Medicine. Bryan is currently the Editor in Chief of ThinkMuscle.com and is the founder and CEO of LifeStyleMgmt.com. Bryan is a highly sought after authority on the physiology of muscle growth and fat loss. Bryan also specializes in the management of type-II diabetes through diet and exercise.

vad nu det är värt...

Lillgrabben
2002-12-02, 00:53
Jajaja nog om detta nu!

Vad tränar du Pepper?? Allmänheten kräver svar !

Arne Persson
2002-12-02, 00:57
Jaha? Jag vet många välutbildade som är ute på hal is när det gäller styrketräning oftast beroende på bristande egen träningsefarenhet mm. Sedan finns det naturligtvis enorma guldkorn. Men det gäller att sålla. Glöm inte min lille vän att alla söker efter de vises sten. Så kan du nu förklara EXAKT vad det är som är så unikt med den här metoden?

Förresten du glömde svara på min fråga.

drpepper
2002-12-02, 01:00
I den här tråden diskuterar vi HST, tanken är att folk som läst artiklarna på siten jag hänvisar till ska komma med synpunkter och åsikter, och kanske, i den mån det finns, även praktisk erfarenhet.

har ni andra frågor så får ni ta det nån annanstans.

Arne Persson
2002-12-02, 01:02
Hoppsan, en öm punkt? Lite dåligt påläst kanske???? Inte roligt att diskutera mer?

drpepper
2002-12-02, 01:12
"If you want to get the most out of your efforts in the gym, you have got to incorporate new knowledge as science uncovers it. The message here is that by reducing the volume of sets per exercise, and by increasing the frequency that you train each muscle group"

Arne Persson
2002-12-02, 01:16
Jaha det var ju dina egna ord och slutsatser antar jag. Hur går det med den uthålliga funktionella styrkan vid så låga set då. Jag trodde i min enfald man även skulle ha lite nytta av sina stackars muskler?

Grahn
2002-12-02, 01:19
Arne: Mjo men Det är ju iofs hypertrofi specifik träning. Även om jag tycker du har helt rätt om att det är viktigt med uthållig funktionell styrka.

Fan....zzzZzzzzova var det....gonatt!

Arne Persson
2002-12-02, 01:20
precis g'natt zzzzzzzzzzzzzzzz:sleep:

drpepper
2002-12-02, 01:21
låga set? hst handlar ju att träna samma muskelgrupper 3 gånger i veckan. det är ju långt ifrån t ex HIT eller heavy duty.

engelska meningar inom " är citat.

funktionell styrka måste vi först definiera, vad menar du med funktionell styrka? att man ska orka bära ett piano när man flyttar?

Matti
2002-12-02, 07:55
De flesta jag har läst om har fått bra resultat med HST. Fast då gäller det att man följer programmet och inte skiter i deconditioning-fasen, vilket många gör.

Styrka? Irrelevant, det är inte det som är syftet med HST-principerna.

The Dwag
2002-12-02, 08:50
Originally posted by drpepper
I den här tråden diskuterar vi HST, tanken är att folk som läst artiklarna på siten jag hänvisar till ska komma med synpunkter och åsikter, och kanske, i den mån det finns, även praktisk erfarenhet.

har ni andra frågor så får ni ta det nån annanstans. '

Om du försökte vara lite smart ( tvilar jag ju på iofs) så har dom ett forum på den sidan som pratar om allt möjligt inom HST samt även en massa andra saker! Kunskap söker du bäst vid källan dvs deras forum!


Vad jag dock tror så verkar det som dina resultat av träningen inte motsvarar dina förväntningar... och nu söker du det ultimata träningsprogrammet ! ( det finns inget sådant)

Grahn
2002-12-02, 11:17
Funktionell styrka ur uthållighets synpunkt är imo en muskulatur som kan arbeta tungt en hel dag. Dvs arbetsmuskler som grovarbetare ofta får och fler hade förr i tiden när folk arbetade mer med kroppen.

En lite lustig illustration är två bröder jag känner. Den ena är äldre och grovarbetare vilket han har varit länge, tunnhårig och rund om magen. Den yngre tränade mycket på gym, svällande muskler och smärt midja.
En dag jobbade de på samma bygge för att den yngre broderna behövde pengar och den äldre fixade ett jobb till honom.
Den yngre brodern lastade på det största lass betongsäckar bygget hade skådat på en skotkärra och knatade iväg, han klarade denna bedrift 2 ggr sen var han utmattat i ett par timmar.
Den äldre brodern tog något mindre lass och arbetade hela dagen utan några extra raster.

Peter
2002-12-02, 11:25
Ett annat exempel från vardagliga livet var när jag vägrade hjälpa till att såga och hugga ved för att jag skulle in och träna några timmar senare. Mamma var övertygad om att jag drev med henne men jag var helt allvarlig.

Fattar med andra ord inte vad man ska med funktionell styrka till, det går ju bara ut över träningen om man frestas att använda den.:D

Allan
2002-12-02, 11:30
Vill bara nämna att det finns somliga av oss som arbetar med kroppen i vårt anletes svett för att försörja oss. Och jag har då sett många exempel på vältränade bb-killar som ligger för ankar efter en dag av hårt jobb. Samtidigt har jag sett såna som tränar hårt och som visst klarar av kroppsarbete.
Men pröva att släpa sparrar en hel dag, kapa med bågsåg och spika på plats - kan lova att det känns i muskelfibrer man inte visste att man hade. Eller spika 4"-spik under en hel dag - det är då det känns både onödigt och berättigat med extra underarms- och pinchstyrka.
För inte är det väl så illa att folk väljer yrke efter hur mycket tid de kan spendera på träningen..


allan

GhostFace
2002-12-02, 11:49
Originally posted by Allan
Vill bara nämna att det finns somliga av oss som arbetar med kroppen i vårt anletes svett för att försörja oss. Och jag har då sett många exempel på vältränade bb-killar som ligger för ankar efter en dag av hårt jobb. Samtidigt har jag sett såna som tränar hårt och som visst klarar av kroppsarbete.
Men pröva att släpa sparrar en hel dag, kapa med bågsåg och spika på plats - kan lova att det känns i muskelfibrer man inte visste att man hade. Eller spika 4"-spik under en hel dag - det är då det känns både onödigt och berättigat med extra underarms- och pinchstyrka.
// allan

Det är samtidigt en vanesak.
Kroppen vänjer sig efter ett tag att slita o dra och då känns inte arbetet lika "tungt" efter dagens slut, och då man kan dra iväg till gymet på kvällen på sin lediga tid.

Men, det är också alltid lättare att återhämta sin fysiska trötthet än sin psykiska.

Muskelsmurfen
2002-12-02, 12:20
Mkt intressant men är det någon som provat?

drpepper
2002-12-02, 12:24
matti: dom flesta du läst om, är det på deras eget forum eller på andra forum? vore ju kul om det vore några svenskar som fått resultat t ex.

dwag: jo visst diskuterar man hst på deras forum, visst diskuterar man GI-index på pauluns forum, visst diskuterar man HIT hardgainer.com's forum osv.
du menar att vi ska skita i att diskutera saker här, för det diskuteras på andra ställen? jag delar inte din inställning.

Lord_X
2002-12-02, 14:38
Det där med 3 ggr/vecka påminner mig lite om när jag under en 3 veckors period tränade bröst och rygg om varannat varannan dag, vilken slutade med att när jag en dag skulle inleda med Latsdrag (visste inte bättre då :p) fick fruktansvärt ont i ryggen (latsen) och bicepsen.. Jag tror att det är direkt skadeförenat och kontraproduktivt så det skriker om det att träna varje muskelgrupp så många gånger/vecka iofs så tränade jag då också 12-13 set för rygg och 8-10 set för biceps i varje sådant pass, men jag tror ändå inte att det är särskilt vettigt.
Likaså att träna med träningsvärk.
Sen så undrar man ju varför artikelförfattaren utelämnat vadövningar helt. :confused:

The Dwag
2002-12-02, 14:51
Originally posted by drpepper
matti: dom flesta du läst om, är det på deras eget forum eller på andra forum? vore ju kul om det vore några svenskar som fått resultat t ex.

dwag: jo visst diskuterar man hst på deras forum, visst diskuterar man GI-index på pauluns forum, visst diskuterar man HIT hardgainer.com's forum osv.
du menar att vi ska skita i att diskutera saker här, för det diskuteras på andra ställen? jag delar inte din inställning.

Nja jag menar att du träffar nog en större målgrupp om du är på HST-forumet och kan nog få bättre svar ! Iofs vet jag ju att du inte är intresserad av dom svar du får ialla fall... utan dina trådar flummar mest iväg !

Matti
2002-12-02, 15:13
matti: dom flesta du läst om, är det på deras eget forum eller på andra forum
Ett annat forum, eller snarare nyhetsgrupp, misc.fitness.weights.

Jag tror att det är direkt skadeförenat och kontraproduktivt så det skriker om det att träna varje muskelgrupp så många gånger/vecka iofs så tränade jag då också 12-13 set för rygg och 8-10 set för biceps i varje sådant pass
Om man tränar enligt HST kör man oftast 1-2 set per övning och dag. Ser man till den totala volymen per vecka blir det oftast inte mer än vid en vanlig 3-dagars split. Under flera dagar är vikterna också ganska låga och man kör aldrig medvetet till failure.

Sen så undrar man ju varför artikelförfattaren utelämnat vadövningar helt.
Vad menar du? I exempel-HST-programmet kör man 6 set för vaderna per vecka.