handdator

Visa fullständig version : Löpning, astma?


HowardMarks
2006-05-15, 12:09
hej!

Kutar rätt mycket, typ 10 till 15 kilometer varannan dag.

Nu är det pollenallergi säsong, jag är allergisk mot björkpollen och käkar medicin mot detta (vanliga receptfria..), kutar ändå och det funkar.

Dock är jag lite orolig: finns det risk för att man ska få astma, dels av allergin och dels av ansträngningen?

Hur ligger det hela till egentligen, nån som kan reda ut begreppen?

delta_mats
2006-05-15, 12:24
hej!

Kutar rätt mycket, typ 10 till 15 kilometer varannan dag.

Nu är det pollenallergi säsong, jag är allergisk mot björkpollen och käkar medicin mot detta (vanliga receptfria..), kutar ändå och det funkar.

Dock är jag lite orolig: finns det risk för att man ska få astma, dels av allergin och dels av ansträngningen?

Hur ligger det hela till egentligen, nån som kan reda ut begreppen?


Njaaa. Astma är ju en kronisk sjukdom du föds med, eventuellt kan man få det senare i livet också om det ligger i släkten. Men jag tror inte du får astma bara för att du käkar allergimedicin och tränar.

televized
2006-05-15, 15:56
grejen är den att i senaste "runners world" listar dom torrhosta efter ett löp-pass det som ett potentiellt symtom för "ansträngningsutlöst astma", speciellt vid pollenallergi tider eller andra föroreningar..

televized
2006-05-15, 15:56
har haft lite torrhosta, är dock paranoid och hypokondrisk av mig..

Caixa**
2006-05-19, 00:34
Jag har haft ansträngningsastma sen jag var liten, men har lyckats träna bort det mesta. Jag är dessutom extremt allergisk mot pollen, såsom gråbo, och undviker att röra på mig utomhus under den värsta pollensesongen. Jag har känt av att astman återkommer-förvärras om jag tränar utomhus vid höga pollenhalter. Jag är nästan säker på att det finns relation mellan allergi-pollen och astma och rekommenderar därför att träna inomhus istället. Risken för att asma förvärras finns alltid..