handdator

Visa fullständig version : De kriminella slår tillbaka mot polisen


Nitrometan
2006-05-15, 11:53
I Brasilien nöjer sig inte de kriminella med att rymma ur fängelser och hålla sig undan från polisen.

Det senaste dygnet har organisationen PCC dödat mellan 30 och 40 poliser i São Paulo.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=544920&previousRenderType=6

Baan
2006-05-15, 11:56
Inget nytt för en del sydamerikanska länder som jag uppfattar det. Förmodligen kan man förvänta sig att militären kallas in, kan bli blodigt.

Herkulez
2006-05-15, 11:59
Helt rätt, fight the power. Mer kokain åt folket :hbang:

Solros
2006-05-15, 11:59
Den här utsikten hade jag från mitt köksfönster imorse
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,825728,00.html

Nitrometan
2006-05-15, 12:00
Jämför med Colombia. Du har helt klart en poäng. Även om skillnader finns.

Men det här verkar röra sig om rena hämndaktioner.

För tio månader sedan, efter ett beslag av kopiösa mängder dollar och vapen, deklarerade chefen för kampanjen mot den organiserade brottsligheten att man knäckt ryggen på PCC, att dess medlemmar "endast har ett val: mellan fängelset och bårhuset".

Polisen är avskydd av de organiserade brottslingarna, dels för misshandel och mord på fångar, dels för att den hela tiden lägger sig i kokainhandeln, ibland med razzior, ibland genom att kräva sin del av vinsten.

Liksom i Colombia, Mexiko och Bolivia är det i regel billigare att köpa poliser än att döda dem, men i detta fall rör det sig om en personligt präglad vendetta, där både PCC och polisen anser sig behöva utkräva blodshämnd.

Nitrometan
2006-05-15, 12:01
Mina kommentarer var riktade till Baan.

kharon
2006-05-15, 12:11
Polisen i brasilien är nog inte så helig, massakrer i överbefolkade fängelser o.s.v. någon gång kommer sådant att backfire - vilket det gjort nu... They had it coming.

MacLeod
2006-05-15, 23:17
Massakrer i fängelserna har jag aldrig hört talas om att polisen utför. Vad har du fått det ifrån?

grisbil3n
2006-05-15, 23:20
Att det var så här illa visste jag ej, som en jävla film (min sedvanliga kommentar när det gäller förbryllande saker).

Santiago
2006-05-16, 05:17
QUOTE=MacLeod]Massakrer i fängelserna har jag aldrig hört talas om att polisen utför. Vad har du fått det ifrån?[/QUOTE]

Militärpolis kallas vanligen in för att stävja fånguppror och det är huvudsakligen vid sådana tillfällen som massakrer sker... På Human Rights Watchs hemsida kan man läsa lite smått o gott om hur polisen beter sig i detta land, samt om andra människorättsproblem som präglar landet... Ett land som Sverige för övrigt säljer krigsmateriell till...

http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/brazil12204.htm

Frippe_L
2006-05-16, 06:31
Massakrer i fängelserna har jag aldrig hört talas om att polisen utför. Vad har du fått det ifrån?

På Carandiru i Sao Paulo (stavning?) har jag hört talas om att det varit massakrar på, men vet inte om det stämmer. Fredagen 2 oktober 1992 bl.a.

Nitrometan
2006-05-16, 08:16
Militärpolis kallas vanligen in för att stävja fånguppror och det är huvudsakligen vid sådana tillfällen som massakrer sker... På Human Rights Watchs hemsida kan man läsa lite smått o gott om hur polisen beter sig i detta land, samt om andra människorättsproblem som präglar landet... Ett land som Sverige för övrigt säljer krigsmateriell till...
Ja, säljer man vapen så ska man sälja det till nån som använder dem!

Nu har de släppt sin gisslan, och det hela verkar ha lugnat ner sig för tillfället.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=545279&previousRenderType=6

Brottssyndikatet PCC, som opererar i de överfulla fängelserna, ledde som mest revolter i 73 fängelser och tog sammanlagt 244 människor som gisslan som en del i ett krig mot myndigheterna. Under tre dagars strider dödades 81 människor, varav ett 40-tal poliser och lika många misstänkta gängmedlemmar, runt om i delstaten São Paulo. Över 90 misstänkta har gripits och mängder av vapen har beslagtagits.

adis
2006-05-16, 09:14
Typiskt Brasilien , U-land :/

kharon
2006-05-16, 10:52
Massakrer i fängelserna har jag aldrig hört talas om att polisen utför. Vad har du fått det ifrån?

Sepultura har en låt om det... ;)


Nä, men det tycker jag man hör om ofta. Har inga källor åt dig, men Santiago postade ju nåt där...

Diggler
2006-05-16, 11:08
Hoppas polisen där styr upp det och hänger asen.

Nitrometan
2006-05-16, 11:23
Hoppas polisen där styr upp det och hänger asen.
Tja. Det lär väl bli mer våld hursomhelst.

Kokainhandeln har lagt grunden till en parallell ekonomi, som i vissa områden fungerar som en stat i staten, med egna soldater och toppmoderna vapen. Numera också eget luftvärn, som riktas mot specialstyrkornas helikoptrar.
Den brasilianska polisen, som själv är djupt implicerad i olaglig verksamhet, är inte att leka med. Liksom maffiorna har den sina egna stambetonade hederskoder och ritualer, och det är ingen tvekan om att en blodig hämnd kommer att utkrävas, antagligen mot PCC:s interner då fångupproret slagits ned.

MacLeod
2006-05-16, 12:52
Typiskt Brasilien , U-land :/


Ett U-land tjänar inte miljoner på olja. Segregerat möjligtvis.
Gängen där styr lika mycket som polisen i vissa fall. Det är bättre att betala ett gäng för parkeringsskydd av bilen än ett vaktbolag bland annat.

Santiago
2006-05-16, 14:12
Ja, säljer man vapen så ska man sälja det till nån som använder dem!

Nu har de släppt sin gisslan, och det hela verkar ha lugnat ner sig för tillfället.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=545279&previousRenderType=6

Menar du verkligen att Sverige bör sälja vapen till länder som begår grova och omfattande kränkningar av de mänskliga rättigheterna? Läs på lite grann så kanske du får en bättre bild av hur Brasilien använder denna typ av materiell...
Här är ngra exempel från Human Rights Watch årsrapporter 2005 & 2006:

"Brazil’s intractable problems of police violence and death squads reached a grisly zenith in the early morning hours of March 31, 2005, when armed men executed twenty-nine people—including women and children—outside Rio de Janeiro. Only one person escaped. The Baixada Fluminense area, where the killings occurred, is notorious for its high murder rate and for death squads connected to the military police."

"Both civil and military police forces are frequently responsible for serious abuses, including torture, extrajudicial executions, “disappearances,” and acts of racism. In the first six months of the year[2004], the state police ombudsman for São Paulo reported 109 homicides by police. Although high, the figure represented a 73 percent decrease from that of the previous year, when police killings reached an eleven-year high. In Rio de Janeiro, the only state to publish such data monthly, police killed 593 people during the first eight months of 2004, representing a 25 percent decline from the previous year’s figure. Despite these decreases, unofficial estimates have placed the total number of police killings in Brazil at around 3,000 annually. Indeed, the death toll may be even higher as many states do not record such figures correctly and some do not record them at all."

För mer information, se länken jag postade i mitt förra inlägg, eller så kan du titta på Amnesty Internationals rapporter här http://www.amnesty.org/ailib/aireport/index.html

Santiago
2006-05-16, 14:15
Ett U-land tjänar inte miljoner på olja. Segregerat möjligtvis.
Gängen där styr lika mycket som polisen i vissa fall. Det är bättre att betala ett gäng för parkeringsskydd av bilen än ett vaktbolag bland annat.

Finns väl flera exempel på u-länder som tjänar miljoner på olja? Är Venezuela ett i-land? Irak? Iran? Nigeria?