handdator

Visa fullständig version : fotbekymmer vid löpning


Tenzu
2006-05-15, 11:45
Jag får lite ont i fötterna när jag springer, dels i vänstra hälsenan och så i vinkeln på högra fotens framsida. Främst så känns det av i uppförsbackar. Är det någon vanligt bekymmer för nybörjare? dåliga skor kanske, eller felaktigt löpsteg?

JJ
2006-05-15, 11:54
Det är slitsamt att springa och kör man på för hårt får man problem. Visst kan det vara skorna, kolla upp det på t.ex. löplabbet eller liknande. Akta dig för att åka på hälseneinflammation, det tar tid att bli bra.

Tenzu
2006-05-15, 12:07
Löplabbet finns inte i Linköping med omnejd tyvärr vilket är synd, har hört att de ska vara kompetenta där. Tror att Stadium har ett löpband iaf. frågan är bara om personalen kan sin sak. Ska ut och springa snart, får se hur det känns om det är lika dant fortfarande så får jag nog prova med nya skor.

JJ
2006-05-15, 12:13
Tror att Stadium har ett löpband iaf. frågan är bara om personalen kan sin sak.

Ja, fråga om de åtminstone fått någon slags utbildning, annars är det meningslöst. Vad springer du på för underlag? Många elljusspår t.ex. är ganska kuperade och har mjukt underlag, sliter mycket på hälsenorna.

Tenzu
2006-05-15, 12:26
Det är ett elljusspår med ett lager träflis på backen så ganska mjukt är det. Dämpningen i skorna däremot känns hård, vet inte om de ska vara så eller om de har blitt dåliga, väger 97-98kg så de ska väl vara rätt så hårt dämpade i alla fall?

Noodles
2006-05-15, 12:32
Jag har haft liknande problem. Se som sagt till att få ett par skor som passar dig och skynda långsamt med löpningen. För min del brukar problemen komma just när jag har haft för långa uppehåll. Jag är relativt tung (86-87 kg) med löparmått mätt och jag kan tänka mig att din vikt ställer ännu högre krav på skorna.

Hoppas det går bra och att du kan njuta av löpningen utan smärtor!

Vesseldahl
2006-05-15, 12:34
Löplabbet finns inte i Linköping med omnejd tyvärr vilket är synd, har hört att de ska vara kompetenta där. Tror att Stadium har ett löpband iaf. frågan är bara om personalen kan sin sak. Ska ut och springa snart, får se hur det känns om det är lika dant fortfarande så får jag nog prova med nya skor.


Om du inte skulle hitta någon i Linköping som kan hjälpa dig så finns det en duktig kille på Team Sportia i Motala, minns tyvärr inte hans namn.

Har du något problem som inte han kan rätta till så skickar han dig vidare till personer som kanske kan.

JJ
2006-05-15, 12:36
Det är ett elljusspår med ett lager träflis på backen så ganska mjukt är det. Dämpningen i skorna däremot känns hård, vet inte om de ska vara så eller om de har blitt dåliga, väger 97-98kg så de ska väl vara rätt så hårt dämpade i alla fall?
Jag tror att du skall se över skorna hur som helst (eftersom du inte provat ut dem ordentligt), sen bör du nog variera underlaget mer. Med ett så mjukt underlag och med din vikt så får hälsenorna jobba rejält oavsett skor.

Tjarven
2006-05-15, 17:24
Jag får lite ont i fötterna när jag springer, dels i vänstra hälsenan och så i vinkeln på högra fotens framsida. Främst så känns det av i uppförsbackar. Är det någon vanligt bekymmer för nybörjare? dåliga skor kanske, eller felaktigt löpsteg?
Vet inte men känns som att du har börjat precis med löpningen? Om det är så brukar man får lägga in en period med promenader ett par månader innan man tar sig kortare etapper.
Det tar styggt på leder när man springer i början.
Bör även kolla in hur du står om man säger så kolla ditt löpsteg och vad för typ av fot du har det är viktigt när du börjjaqr öka sträckorna.
Är det något man ska skynda långsamt så är det löpning speciellt med den vikten du har.
Springer du på träflis så kan du räkna ut vad som händer när du börjar med asfalt :)
Finns en fördel med asfalt att det blir stabilare för foten och ev. ett rakare steg där flis kan får just vristen att vid belastning tendera vridningar just i belastning /nertrampet.
Vad för skor har du nyfiket??

Tenzu
2006-05-15, 17:30
Tack noodles :)
Kände inte av lika mycket i fötterna idag, kanske är det mest en tillvänjningfas för fötterna. Men ska skaffa nya skor åndå asap, bäst så när det är 50/50 flåset/fötterna som blir jobbigt.
Förresten lagom dålig man känner sig när en köttbulletjej på 1'60 knatar om en samtidigt som man själv stönar och frustar som en valross :D

Tenzu
2006-05-15, 17:34
Tjarven; har ett par Saucony som nog är löparskor fast de är gamla, säkert 5år. och jo började nyligen, 6:e passet idag. 3:e gången på 5km.
Angående löpsteget så kom jag på att jag vinklar högerfoten lite utåt så jag försöker att komma ihåg att hålla in den så det blir rakt fast kanske ska jag skaffa inlägg eller nått för det?

Walt
2006-05-15, 22:25
Jag har typ samma i vänsterfoten. Det har jag alltid haft , det försvinner efter jag uppvärmt och strechtad vaderna.

machine gun
2006-05-16, 15:13
Tjarven; har ett par Saucony som nog är löparskor fast de är gamla, säkert 5år. och jo började nyligen, 6:e passet idag. 3:e gången på 5km.
Angående löpsteget så kom jag på att jag vinklar högerfoten lite utåt så jag försöker att komma ihåg att hålla in den så det blir rakt fast kanske ska jag skaffa inlägg eller nått för det?

Man brukar säga att man ska byta skor efter 1 år eller 100 mil, det som kommer först. I ditt fall är det alltså hög tid att byta.

Att vinkla foten utåt vid löpning kallas att pronera, det finns skor med särskilt pronationsstöd då det är väldigt vanligt. Pronerar du bara med ena foten kanske en iläggssula kan vara lämplig.

Är du säker på att det inte finns någon löparbutik eller löpklinik av något slag i Linköping med omnejd? Finns ju fler än bara Löplabbet. Det bästa är om de både har spegellåda, så att de kan studera dina fotvalv, och löpband där de filmar ditt löpsteg.

Glöm heller inte att stretcha vader och hälsenor ordentligt.

Baskagge
2006-05-16, 23:55
Hade stora problem med det där för några år sedan, det löstes med inlägg i skorna som höjer upp hälen en bit.