handdator

Visa fullständig version : Majskyckling?


Kary
2006-05-15, 11:09
Majs lär ju inte vara så nyttigt ut GI-synpunkt osv...men om man köper kyckling som i princip bara ätit majs...påverkas kycklingens "nyttighet" på något sätt? Har ett presentkort och vet inte vad jag ska välja. :(


"Majskyckling Supreme
Bröst och vinge från majskyckling. Köttet från den frigående kycklingen är synnerligen mört och har en gulaktig ton tack vare att den huvudsakligen ätit majs. Från Frankrike. "

zirak
2006-05-15, 11:37
Majs lär ju inte vara så nyttigt ut GI-synpunkt osv...men om man köper kyckling som i princip bara ätit majs...påverkas kycklingens "nyttighet" på något sätt? Har ett presentkort och vet inte vad jag ska välja. :(


"Majskyckling Supreme
Bröst och vinge från majskyckling. Köttet från den frigående kycklingen är synnerligen mört och har en gulaktig ton tack vare att den huvudsakligen ätit majs. Från Frankrike. "

Välj det som du tror att du kommer att njuta mest av, då det låter som en engångsföretelse så finns det ingen anledning att vara missunsam mot sig själv. Höns är dessutom fröätare av naturen.

Kary
2006-05-15, 12:06
Välj det som du tror att du kommer att njuta mest av, då det låter som en engångsföretelse så finns det ingen anledning att vara missunsam mot sig själv. Höns är dessutom fröätare av naturen.
Har så svårt att bestämma mig! Vet inte om jag vill ha rökt lammstek, rökt kalkon eller den där kycklingen. :confused:
Kalkon är gott men lite vardagligt tycker jag. Lamm vore spännande...men jag vet inte vad som är godast egentligen.

http://www.delicard.se/bilder/6409_05_ib.jpg

http://www.delicard.se/bilder/6102_05_ib.jpg

http://www.delicard.se/bilder/6104_05_ib.jpg

pragmatist
2006-05-15, 12:42
Djur uppfödda på majs har sämre fettsammansättning (mer omega-6/mindre omega-3), mindre vitaminer och mineraler etc än djur uppfödda på naturligt bete. Detsamma gäller ägg och mjölk från sådana djur. Att bara äta majs och spannmål är mycket onaturligt för en kyckling.

Kary
2006-05-15, 15:21
Djur uppfödda på majs har sämre fettsammansättning (mer omega-6/mindre omega-3), mindre vitaminer och mineraler etc än djur uppfödda på naturligt bete. Detsamma gäller ägg och mjölk från sådana djur. Att bara äta majs och spannmål är mycket onaturligt för en kyckling.

Gissade på att det skulle vara något sådant. Vilken tur att jag valde den rökta lammsteken då. :D

Pellefant
2006-05-15, 16:32
Ät inte rökt mat för ofta bara.

Purren
2006-05-15, 19:24
Rökt lammstek låter väldigt frestande. Vad kostade den?

Kary
2006-05-15, 20:21
Rökt lammstek låter väldigt frestande. Vad kostade den?

Ingen aning. :) Det var ett presentkort från jobbet till delicard.se

Sir Anselm
2010-08-22, 21:29
Djur uppfödda på majs har sämre fettsammansättning (mer omega-6/mindre omega-3), mindre vitaminer och mineraler etc än djur uppfödda på naturligt bete. Detsamma gäller ägg och mjölk från sådana djur. Att bara äta majs och spannmål är mycket onaturligt för en kyckling.

Det här blir en bump som heter duga!

Angående ovanstående så undrar jag om det överhuvudtaget finns kyckling i normala butiker som bara ätit "naturligt bete"?

tumme
2010-08-22, 23:29
Ät inte rökt mat för ofta bara.
Antar att jag inte kommer få ett svar av pellefant på den här frågan men någon som vet varför?

Nästan lite nekrofili varning i den här tråden.

King Grub
2010-08-23, 05:52
Antar att jag inte kommer få ett svar av pellefant på den här frågan men någon som vet varför?

Nästan lite nekrofili varning i den här tråden.

Charkprodukter i allmänhet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6tt+cancer

Rekommmenderat intag är 0 gram.

Sverker
2010-08-23, 05:54
För att med röken kommer en del otrevliga kolväten, PAH. Dessa misstänks vara cancerogena när man äter mycket rökt mat.

I andra vågskålen ligger att vi mänskor under mycket lång tid ätit rökt mat som fisk och kött.



Rökt mat innehåller ofta mycket salt och det kan finnas med nitrit.

Frågar du mig så blir det Lagom är bäst. Rökt mat är nämligen gott.

Nelli
2010-08-23, 06:08
Samma för rökt lax då? Äter en del kall rökt lax atm. Såg inte mycket om det i artikeln!

Eddie Vedder
2010-08-23, 07:50
Samma för rökt lax då? Äter en del kall rökt lax atm. Såg inte mycket om det i artikeln!

Japp,den är nitritsaltat den också.

Nitrometan
2010-08-23, 08:02
Japp,den är nitritsaltat den också.

Antar att hon undrade om PAH. Men det borde väl förekomma i all mat som har kommit i kontakt med rök.

Tror jag.

Nelli
2010-08-23, 09:04
Japp,den är nitritsaltat den också.

Tack!

tumme
2010-08-23, 13:35
Tackar, ska börja undvika kasslern då.

Sverker
2010-08-23, 17:17
...och grillkorven, medwusten, smörgåsskinkan, falukorven, fårfiolien böcklingen, makrilllfilén mm.

Det bildas också en del antioxidativa ämnen, och ämnen som håller tillbaka många matförgiftande bakterier, vid rökning.
Allt är inte svart eller vitt.

Nitrometan
2010-08-24, 08:13
Det bildas också en del antioxidativa ämnen, och ämnen som håller tillbaka många matförgiftande bakterier, vid rökning.
Jo, det finns ju en anledning till att rökning har använts som konserveringsmetod genom åren.

Sen är det ju gott också.

Multidebba
2010-08-25, 04:31
Men alltså det här med e250.. Man kan ju inte säga att allt rött kött är farligt, om jag tar min bössa och går ut i skogen och skjuter ett vildsvin eller en älg så är ju fan inte den nitratsaltad och bör därmed kunna ätas utan hämningar? eller?

Sverker
2010-08-25, 05:51
Njaa...det finns trådar här på Kollo om att rött kött i sig själv kan ge cancer.

Minns inte själv kopplingen. Möjligen att myoglobinet i kött eller någon annan komponent ombildas i tarmen av våra tarmbakterier och vi kan få tjocktarmscancer...någonting...sök !

Anton Fräs
2010-08-25, 06:19
Rekommendationen i rapporten var 500g rött kött/veckan, så mycket kommer jag ihåg. Orkar inte leta fram den just nu, Eddie Vedder lär ju länka snart ändå. :D

Eddie Vedder
2010-08-25, 07:18
Rekommendationen i rapporten var 500g rött kött/veckan, så mycket kommer jag ihåg. Orkar inte leta fram den just nu, Eddie Vedder lär ju länka snart ändå. :D

Anton din slöfock, den här tråden ligger på förstasidan just nu och Grub har ju nyss länkat:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138116&page=3

Barbastark
2013-03-28, 22:16
Och ang majskycklingen då? Den är ju ofta tom något dyrare än den vanliga. Känns ju konstigt om den näringsmässigt är sämre än de som fötts upp på tex kraftfoder?